Udenrigsministeriet
2. maj 2016
Besvarelse af spørgsmål fra
Udenrigsudvalget til udenrigsministeren
af 5. april 2016.
URU alm. del spørgsmål 202
Vil ministeren oversende et notat, der redegør for hvilke militære udgifter, der kan medregnes i
udviklingsbistanden, som opfølgning på samrådet den 31. marts 2016 om OECD-DAC
reglerne?
Svar
OECD’s Udviklingskomité (DAC) gennemførte den 18.-19. februar sit højniveaumøde, der
finder sted hvert andet år. Det blev på mødet besluttet at gennemføre en række konkrete
præciseringer inden for det eksisterende DAC-direktiv, herunder for hvad der kan
indrapporteres som udviklingsbistand inden for udgifter til fred og sikkerhed. Fra dansk side
anvendes der foruden udviklingsbistanden også midler under freds- og stabiliseringsfondens
§06.11.15.40 til at gennemføre indsatser på fred og sikkerhed, der ikke klassificeres som
udviklingsbistand. Præciseringerne fra højniveaumødet vurderes overordnet set allerede at være
i tråd med eksisterende dansk praksis på området. Præciseringerne vedrører primært:
(1) Begrænset samarbejde med parternlandets militær ifm. træning. Det tillades nu, at afgrænset
og specifik træning af militærpersonale kan opgøres som udviklingsbistand. Der blev
defineret helt klare regler for, hvornår dette kan rapporteres: Der skal være opsyn og
monitorering af civilpersoner, der skal være et klart udviklingsformål til gavn for civile, og
træningen skal adressere overgreb, forebygge vold mod kvinder, forbedre humanitær
respons eller fremme god regeringsførelse.
(2) Bekæmpelse af voldelig ekstremisme ( Countering Violent Extrimism CVE). Der foreslås en
eksplicit sondring mellem CVE og terrorbekæmpelse mhp. en ensartet rapportering af
udviklingsbistand. Egentlig terrorbekæmpelse, herunder væbnede indsatser, der fokuserer
på at takle truslerne mod donorlandene, samt opbygning af landenes efterretningstjenester
vil fortsat ikke kunne regnes som udviklingsbistand. Men det præciseres, at bistand til at
opbygge modtagerlandes kapacitet til at imødegå voldelig ekstremisme kan opgøres som
udviklingsbistand. Det er eksempelvis kapacitetsopbygning af politiet, fængsler og retsvæsen
samt mere bløde indsatser som f.eks. mentorordninger og civilsamfundsdialog. Der
vurderes ikke at have været yderligere aktiviteter i 2015, der med de nye regler kunne have
været opgjort som udviklingsbistand.
(3) Brug af militæret som en sidste mulighed ved levering af udviklingsservices og humanitær
hjælp: De nye regler præciserer, at ekstraomkostninger (ud over løbende udgifter såsom løn,
vedligehold mv.) forbundet med militærets levering af udviklingsservices eller humanitær