Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1619772_0001.png
BUDSKABER
Åbent samråd i Udenrigsudvalget den 31. marts 2016
Samrådsspørgsmål Y/Ø/Å/AA
[Introduktion]
Vil gerne takke for muligheden for at klargøre hvad der er op og ned
i forhold til reglerne om opgørelse af udviklingsbistand. Jeg vil i
dette samlede indlæg besvare de fire stillede samrådsspørgsmål.
De tre FN-aftaler fra 2015 om de nye verdensmål, om finansiering af
udvikling og om klima skaber rammerne for, hvordan verden kan se
ud i 2030. OECDs udviklingskomité - i daglig tale kendt som DAC -
afholdt sit to-årige højniveau-møde i midten af februar for at se på,
om det nuværende DAC direktiv er tidsvarende til at imødegå de
globale udfordringer og muligheder.
DAC direktivet er det alle donorer forholder sig til, når det defineres
hvilke udgifter, der kan medregnes som udviklingsbistand. Direktivet
er godkendt på konsensusbasis og der er en årelang tradition for, at
selve det grundlæggende regelsæt ikke ændres. Det sikrer konsistens
og sammenlignelighed over en lang årrække.
1
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 31. marts 2016 om, hvilke udgifter der medregnes i udviklingsbistand, til udenrigsministeren
Der er dog løbende gennem tiden sket præciseringer af direktivet.
Behovet for præciseringer er typisk opstået, når der har vist sig uens
rapporteringspraksis på tværs af lande, eller der er rejst
fortolkningsmæssige udfordringer med det grundlæggende regelsæt.
De løbende præciseringer har altid som målsætning at sikre ensartet
fortolkning og rapportering af, hvad der kan konteres over
udviklingsbistanden. Det er i alle DAC-medlemmers interesse at det
er klart og sammenligneligt.
Det er vigtigt i den forbindelse at erindre, at alle aktiviteter, der
konteres som udviklingsbistand, skal have fattigdomsbekæmpelse
som overordnet formål. Det ændrer de løbende præciseringer ikke på.
Heller ikke de områder vi drøfter i dag.
- * -
Jeg vil nu besvare de fire samrådsspørgsmål stillet af Christian Juhl,
ét for ét.
[ad spm. Y, der har seks underspørgsmål: Med henvisning til, at det ifølge
Globalnyt er aftalt i OECD at ændre på, hvordan landenes udgifter til
udviklingsbistand opgøres, bedes ministeren redegøre for:]
2
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 31. marts 2016 om, hvilke udgifter der medregnes i udviklingsbistand, til udenrigsministeren
1.
[De nye OECD-regler]
Det er vigtigt at understrege, at der ikke er tale om nye regler, men
præciseringer af det eksisterende DAC direktiv for, hvad der kan
konteres som udviklingsbistand. Jeg vil komme ind på de konkrete
præciseringer.
2. [Konsekvenserne af, at visse militærudgifter nu kan medregnes i
opgørelsen over dansk udviklingsbistand].
Det er ikke nyt, at militæret i visse situationer kan bruges til at løse
udviklingsopgaver og at visse former for støtte til sikkerhedssektoren
kan medregnes som udviklingsbistand. De præcise definitioner og
fortolkninger af reglerne har imidlertid ikke været klare og har været
anvendt forskelligt. Der blev på mødet i Paris aftalt præciseringer af
regelsættet på tre hovedområder:
o
For det første:
Træning af militære enheder i overholdelse af
menneskerettigheder og god regeringsførelse kan rapporteres
som udviklingsbistand. Kravet er dog, at træningen foregår i
samarbejde med civile eksperter på området og med
uafhængige kontrolorganer. Militærets egen interne uddannelse
på disse områder kan således ikke rapporteres som
udviklingsbistand.
3
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 31. marts 2016 om, hvilke udgifter der medregnes i udviklingsbistand, til udenrigsministeren
o
For det andet:
Det præciseres, at udviklingsindsatser til at
opbygge modtagerlandes kapacitet til at imødegå voldelig
ekstremisme kan opgøres som udviklingsbistand. Det er
eksempelvis forskning og uddannelse på området,
kapacitetsopbygning af politiet, fængsler og retsvæsen samt
mere bløde indsatser som f.eks. mentorordninger og
civilsamfundsdialog. Egentlig terrorbekæmpelse, herunder
væbnede indsatser, der fokuserer på at takle truslerne mod
donorlandene, samt opbygning af landenes
efterretningstjenester vil fortsat ikke kunne regnes som
udviklingsbistand. Danmark har allerede forud for
præciseringen anvendt den nu stadfæstede forståelse.
o
For det tredje:
En styrket brug af civil-militær samtænkning,
herunder præcisering af under hvilke forudsætninger, militæret
kan bruges i forbindelse med levering af nødhjælp. Det skal her
understreges, at anvendelsen af militæret til at levere nødhjælp
kun er en sidste udvej, hvis alle andre muligheder er udtømte.
Danmark har enkelte gange gjort brug af denne mulighed, bl.a.
i forbindelse med jordskælvet i Pakistan i 2010, hvor militæret
assisterede med transport af moduler til en bro.
4
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 31. marts 2016 om, hvilke udgifter der medregnes i udviklingsbistand, til udenrigsministeren
For de tre områder ventes præciseringerne ikke at have
nævneværdige konsekvenser for den danske ramme for
udviklingsbistanden for 2016 eller fremover, da der som anført
overvejende er tale om præciseringer af praksis, som Danmark
allerede har fulgt. Der åbnes således ikke op for indrapportering af
store, nye udgiftsområder.
For god ordens skyld skal det også bemærkes, at en række FN-
mandaterede militære operationer kan registreres som
udviklingsbistand med 7 pct. af operationens samlede udgifter, idet
det skønnes at mindst 7 pct. af den udførte opgave er civile
stabiliseringsindsatser. Der er her tale om en årelang praksis, hvor
koefficienten – de 7 pct. – af og til gøres til genstand for vurdering
af, om den er retvisende.
3. [Omfanget af flygtningeudgifter, der kan medregnes i opgørelsen]
Jeg vil svare på dette underspørgsmål i forbindelse med
besvarelserne af spørgsmål Ø/Å/AA, som jeg kommer til om lidt.
5
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 31. marts 2016 om, hvilke udgifter der medregnes i udviklingsbistand, til udenrigsministeren
4. [Omfanget af erhvervsudgifter, der kan medregnes i opgørelsen]
Der er bred enighed om, at private investeringer er afgørende for at
sikre bæredygtig udvikling. Udviklingsbistanden er langt fra nok.
Udviklingssamarbejdet kan mobilisere private investeringer til
udvikling, og dermed medvirke til at øge den samlede finansiering,
der går til udvikling. Der er derfor brug for instrumenter som
subsidierede lån, garantier og aktieinvesteringer, som kan mobilisere
privat finansiering til at fremme verdensmålene.
Det er baggrunden for, at DAC direktivet nu præciseres i forhold til,
hvad der kan medregnes som udviklingsbistand i forhold til støtte af
privatsektorudvikling i udviklingslandene. Det arbejde er dog endnu
ikke afsluttet.
Der er imidlertid i drøftelserne enighed om, at man skal kunne
rapportere offentlig støtte som udviklingsbistand, når støtten
medvirker til at mobilisere mere privat finansiering til fremme af
udviklingsformål, end der ville blive mobiliseret uden den offentlige
støtte. Der er også enighed om, at rapporteringens troværdighed og
integritet er vigtig, dvs. at den afspejler de omkostninger og den
indsats, donorlandene reelt yder. Det videre arbejde i DAC skal
håndtere den tekniske side af disse principper. Det forventes, at der
kan vedtages præciseringer af direktivet i 2. halvår 2016.
6
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 31. marts 2016 om, hvilke udgifter der medregnes i udviklingsbistand, til udenrigsministeren
5.-6. [
Omfanget af andre ikke-fattigdomsorienterede udgifter til udviklingsbistand.
Konsekvenserne af, at det dermed bliver sværere at sammenligne landenes reelle
bidrag til udviklingsbistand]
Jeg er ikke klar over, hvad der her reelt spørges ind til. Alle udgifter,
der DAC’es har fattigdomsbekæmpelse som overordnet formål. DAC
har en omfattende statistisk rapportering, hvor der netop søges
gennemsigtighed og sammenlignelighed medlemslandene imellem
og over år. De løbende præciseringer har netop til formål at sikre, at
sammenligneligheden opretholdes og hvor nødvendigt forbedres.
[ad spm. Ø:
Ministeren har ved flere lejligheder understreget, at det vil være
formålstjenligt at præcisere reglerne for at medregne udgifter til flygtninge i eget land,
kan ministeren oplyse, hvilke resultater ministeren nåede frem til på dette område?
]
Jeg har tidligere i to §20 spørgsmål, nr. 604 og 605 fra 11. februar i
år, klargjort mine synspunkter på sammenhængen mellem
flygtningeudgifter og udviklingsbistand, og arbejdet i DAC hermed.
Jeg vil gerne gentage, at der er på DAC mødet i Paris i februar ikke
blev fremlagt forslag om at ændre eller præcisere reglerne for
rapportering af udgifter til flygtningemodtagelse som
udviklingsbistand. Danmark støtter imidlertid de igangværende
analyser på området. Analyserne vil kunne danne det nødvendige
sammenligningsgrundlag for senere drøftelser af emnet.
7
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 31. marts 2016 om, hvilke udgifter der medregnes i udviklingsbistand, til udenrigsministeren
Det blev således på mødet i februar konkret besluttet, at det
igangværende analysearbejde skal fortsætte. Processen har mere
ensartethed, bedre sammenlignelighed og øget transparens i
rapporteringen af disse omkostninger som målsætning.
[ad spm. Å:
Kan ministeren oplyse, hvordan reglerne for medregning af udgifter til
flygtninge i eget land er i dag?
]
DAC-direktivet anfører, at udgifter til indkvartering, forplejning og
træning relateret til flygtninge i deres første opholdsår kan
medregnes i opgørelsen af den statslige udviklingsbistand.
Udgifter til frivillig hjemrejse af flygtninge til udviklingslande er
eksplicit anført som rapporterbare udgifter.
Direktivet udelukker eksplicit udgifter til integration ’i donorlandets
økonomi’ samt udgifter til tvungen udvisning og hjemrejse.
Derudover er der indsat en note om, at bidrag fra et donorland til et
andet donorland til at dække flygtningemodtagelsesudgifter skal
rapporteres som udviklingsbistand af det givende donorland og
modregnes i DAC-regnskabet hos det modtagende donorland.
8
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 31. marts 2016 om, hvilke udgifter der medregnes i udviklingsbistand, til udenrigsministeren
Som anført har det nu vist sig, at der er behov for at se nærmere på,
hvorledes udgifterne reelt beregnes. Der er ganske enkelt markant
forskel landene imellem, hvilket gør sammenligning besværligt.
[ad spm. AA:
Hvad er ministerens holdning til, hvilke udgifter der skal kunne
medregnes som udviklingsbistand?
]
Der kan svares meget enkelt herpå: Danmark følger DAC-direktivet
og rapporterer sin udviklingsbistand i overensstemmelse med dette.
Så min holdning er ret enkelt, at det som er anført i DAC-direktivet,
det bør kunne medregnes som udviklingsbistand. Og når der er tvivl,
så skal tvivlen afklares og præciseres.
Ift. den igangsatte proces med at forbedre sammenlignelighed og
transparens i rapporteringen af flygtningemodtagelsesudgifterne, så
er min holdning som anført: Jeg støtter processen. Det er nu tid til at
tilvejebringe et mere oplyst grundlag. Der er ikke konkrete forslag på
bordet, som Danmark skal tage stilling til. Når der kommer mere
konkrete resultater vil vi skulle indtage en position ift. eventuelle
forslag, der vil kunne ensarte rapporteringen. Men der er vi ikke
endnu.
9