Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1618671_0001.png
TALEPUNKT
Til:
Fra:
Emne:
Udenrigsministeren
MENA/HMC
Dato:
27. marts, 2016
URU tirsdag den 29. marts
Samrådsspørgsmål T: Vil ministeren redegøre for situationen i Yemen, samt for
hvilke humanitære eller andre initiativer regeringen har taget og vil tage fremover for
at bidrage til at stabilisere situationen, hjælpe ofrene og undgå endnu en
flygtningekrise?
Første del af samrådet i dag omhandler som bekendt situationen i Yemen,
og hvilke initiativer regeringen har taget for at afhjælpe situationen. Jeg
har stor forståelse for, at der er interesse for Yemen; udviklingen i landet
er yderst bekymrende, og på snart sagt alle parametre ser man en
forværring af situationen. Jeg vil indlede med en status, hvor jeg kort vil
berøre den militære situation, den humanitære krise og status i
forhandlingssporet. Derefter vil jeg beskrive regeringens tilgang.
***
Militært er konflikten eskaleret fra måned til måned. Der er fortsat kampe i
store dele af landet mellem præsident Hadi og overgangsregeringen og
dens støtter på den ene side og houthibevægelsen og dens støtter på den
anden. Tidligere præsident Saleh og de dele af det yemenitiske militær, der
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 29. marts 2016 om situationen i Yemen, til udenrigsministeren
2
fortsat er loyale over for ham, har allieret sig med houthierne. De militære
konfrontationer er koncentreret omkring Sanaa og de større byer som Taiz
og Aden samt på grænsen til Saudi Arabien. De militære frontlinjer er
dynamiske, men ingen af parterne har hidtil været i stand til at etablere et
militært overtag, og begge parter synes at have ressourcer til at videreføre
den militære kamp.
Situationen kompliceres yderligere af, at der ikke kun er tale om en intern
yemenitisk konflikt. Golflandene og Iran er involveret i konflikten på hver
deres side, og Yemen er blevet en brik i den regionale magtkamp mellem
Saudi Arabien og Iran. De Forenede Arabiske Emirater og flere andre
lande i den Saudi-ledede koalition har indsat landtropper til støtte for
Hadis regering, og der er kontakter mellem Teheran og houthierne. Vi har
desværre også set, at terrororganisationer som Al Qaeda og ISIL har
kunnet udnytte den kaotiske situation til at vinde yderligere fodfæste i
havnebyerne i den sydøstlige del af Yemen. De er også til stede i
hovedstaden Sanaa og er således i stand til at operere i et meget stort
område. Det er en meget bekymrende udvikling og en alvorlig hindring for
fred i Yemen.
***
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 29. marts 2016 om situationen i Yemen, til udenrigsministeren
3
Nu om den humanitære situation, hvor konflikten har dybt alvorlige
konsekvenser for den civile befolkning. Vi betragter situationen i Yemen
som en af de alvorligste humanitære kriser i verden. Den omfatter mere
end 21 millioner mennesker – eller 82 procent af befolkningen - der har
brug for en eller anden form for nødhjælp.
Der er i Yemen 14 millioner mennesker, der ikke får nok mad, 19
millioner mangler rent vand, 14 millioner er uden tilstrækkelig
sundhedshjælp, og 2,5 millioner er internt fordrevne.
UNICEF vurderer, at akut underernæring hos børn under 5 år er tredoblet
inden for de seneste 10 måneder og nu omfatter 320.000 børn.
Civilbefolkningen mangler beskyttelse. Folk dræbes og lemlæstes, hvilket
i høj grad skyldes vilkårlig bombning og beskydning forårsaget af parterne
i konflikten. FN har rapporteret om over 6.000 døde i konflikten, hvor
over halvdelen [3218] og flere tusinde sårede [5.778] skønnes at være
civile. Konservative skøn indikerer, at langt over 700 dræbte og over 1.000
sårede er børn.
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 29. marts 2016 om situationen i Yemen, til udenrigsministeren
4
Det er stadig meget vanskeligt at få nødhjælp ind i landet, og det er så godt
som umuligt at komme rundt i landet med den, da den civile infrastruktur
er ødelagt mange steder.
På nuværende tidspunkt er ca. 170.000 yemenitter flygtet ud af Yemen
[primært til Saudi Arabien, Oman samt Afrikas Horn].
FN lancerede i februar en overordnet humanitær respons-plan for Yemen,
med en appel om 1,8 milliarder USD til at adressere de mest kritiske
behov. Planen er indtil videre kun finansieret med 12 procent.
UNHCR har separat anmodet om i alt 172 millioner USD i 2016 til
humanitære indsatser målrettet internt fordrevne i Yemen og flygtninge i
nabolandene.
***
For så vidt angår den FN-ledede forhandlingsproces er der enkelte
lyspunkter, men vi har desværre endnu ikke set noget gennembrud. FN’s
særlige udsending, Cheikh Ahmed, har gennem flere måneder arbejdet
målrettet på at opnå en politisk løsning på konflikten. I december lykkedes
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 29. marts 2016 om situationen i Yemen, til udenrigsministeren
5
det at få parterne til forhandlingsbordet, men den aftalte våbenhvile blev
brudt efter ganske få timer, og forhandlingerne blev udskudt, indtil det kan
lykkes FN’s særlige udsending at sikre en varig våbenhvile.
Cheikh Ahmed har inden for de seneste to uger forhandlet direkte med
houthierne i Sanaa og præsident Hadi i Riyadh. Det forlyder, at parterne er
enige om at påbegynde en ny våbenhvile den 10. april. Hvis alle parter
formår at overholde våbenhvilen, vil Cheikh Ahmed genoptage
fredsforhandlingerne, når våbenhvilen har varet en uge. Så der er stadig et
håb om fred, men det forudsætter, at parterne endelig når til den
erkendelse, at der ikke er en militær løsning på konflikten; kun en
forhandlingsløsning.
***
Nu til regeringens tilgang til Yemen. Først og fremmest må vi erkende, at
Danmark i forhold til Yemen er en relativt lille spiller. Og vi følger
primært situationen via vores ambassade i Riyadh og gennem EU. Vi kan
og skal ikke gå forrest her.
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 29. marts 2016 om situationen i Yemen, til udenrigsministeren
6
Derfor er multilaterale fora - EU og FN - også helt centrale i vores tilgang
til Yemen. I EU drøftes situationen løbende. I de seneste rådskonklusioner
har vi udtrykt stærk bekymring over situationen og opfordret alle
konfliktens parter til at indstille kampene og sikre humanitær adgang til
alle dele af Yemen. Herudover har vi sammen med vores EU-partnere
tilskyndet til, at krigens love overholdes og helt basale humanitære
principper respekteres.
Regeringen støtter sammen med vores EU-partnere op om FN’s
bestræbelser på at opnå en politisk løsning på konflikten. Vi støtter, at det
internationale samfund sender et klart signal om, at konflikten ikke kan
løses militært. Og at det er helt centralt, at parterne engagerer sig
konstruktivt i den FN-ledede forhandlingsproces. Dette signal skal ikke
kun overbringes de yemenitiske parter, men også landene i regionen, ikke
mindst Saudi Arabien og Iran, som er involveret i konflikten.
Da Saudi Arabien engagerede sig med militære midler i marts 2015
udtrykte den daværende regering en vis ”forståelse” for, at landene i
regionen så sig nødsaget til at bremse houthiernes militære fremmarch,
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 29. marts 2016 om situationen i Yemen, til udenrigsministeren
7
men man var tilbageholdende med at vælge side. Det er en fornuftig linje,
som denne regering har videreført.
Der er tale om en meget kompliceret konflikt, hvor begge sider begår
overgreb, og hvor de krigsførende parter alle har andel i, at landet er så tæt
på afgrunden, som tilfældet er. At vi er tilbageholdende med at vælge side
betyder ikke, at vi er tavse, når den humanitære folkeret eller
menneskerettigheder krænkes. Vi støtter både i FN- og EU-regi, at der
sendes klare signaler til begge sider. I sidste uge kom FN’s
nødhjælpskoordinator, Stephen O’Brien, med en udtalelse, hvor han
opfordrede alle parter til at overholde den annoncerede våbenhvile i april,
og hvor han i klare vendinger understregede behovet for ubetinget adgang
til alle dele af Yemen og beskyttelse af den yemenitiske civilbefolkning. I
forbindelse med Menneskerettighedsrådets netop afsluttede samling i
Geneve udtrykte EU dyb bekymring over omfanget af den humanitære
krise i Yemen og opfordrede til en uafhængig undersøgelse af
overtrædelser af humanitær ret.
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 29. marts 2016 om situationen i Yemen, til udenrigsministeren
8
Regeringens sympati ligger først og fremmest hos den yemenitiske
befolkning, som i den grad lider under konflikten: børn sulter, alt for få går
i skole, og mange har mistet deres hjem.
Danmark bidrog i 2015 med i alt 70,3 millioner DKK til humanitære
indsatser i forbindelse med Yemen-krisen. De gik til indsatser gennem
ICRC [10 mio.], OCHA’s landefond [20 mio.], UNFPA [3 mio.], UNHCR
[5,7 mio.] og WFP [10 mio.], samt gennem danske partnerorganisationer,
herunder Dansk Røde Kors, Dansk Flygtningehjælp, Red Barnet og
ADRA.
I 2016 har Danmark hidtil ydet 15,7 millioner DKK til humanitære
indsatser i Yemen gennem flere af de samme danske humanitære
partnerorganisationer. Vi følger den humanitære situation tæt.
Som udviklingen er i øjeblikket er det klart, at vi må overveje nye
humanitære bidrag til vores partnere i Yemen. Yderligere
humanitær støtte må samtidig vurderes i forhold til de reelle muligheder
for at få den humanitære indsats frem - her må vi blive ved med at presse
på. En større humanitær indsats kræver kapacitet
hos nødhjælpsorganisationer og tilstrækkelig humanitær adgang samt et
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 29. marts 2016 om situationen i Yemen, til udenrigsministeren
9
minimum af infrastruktur. Vi tager løbende niveauet for finansieringen
af de internationale appeller i betragtning og holder det op mod aktuelle
behovsvurderinger i både Yemen og de øvrige store og akutte humanitære
kriser. Og vi har ikke noget at skamme os over: Danmark ligger pænt i
forhold til humanitær bistand til Yemen sammenlignet med like-mindede
lande i EU.
***
På trods af krisens humanitære omfang er der forsvindende lille
medieopmærksomhed omkring den. Og der er en berettiget bekymring for,
at Yemen bliver glemt i en konfliktfyldt region. Vi skal bidrage til, at det
ikke sker.
Vi udtrykker vores bekymring over den humanitære situation i alle de fora,
hvor det giver mening. I forbindelse med FN’s generalforsamling i New
York i september deltog jeg i en højniveau-event arrangeret af
Storbritannien for at drøfte, hvordan det internationale samfund kan
afhjælpe nøden i Yemen. Jeg tog også Yemen op under mit besøg i Iran i
januar i år og under mit nylige besøg i Saudi Arabien. Der er ingen tvivl
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 29. marts 2016 om situationen i Yemen, til udenrigsministeren
10
om, at Saudi Arabien og Iran ser meget forskelligt på konflikten. Mit
budskab om overholdelse af den humanitære folkeret og vigtigheden af at
få forhandlingsprocessen tilbage på sporet blev positivt modtaget i begge
hovedstæder. Det var dog meget tydeligt, at tilliden mellem parterne er på
nulpunktet. Desværre er den eskalerede regionale konflikt mellem Riyadh
og Teheran ikke befordrende for en løsning på krisen i Yemen.
Som jeg lagde ud med at sige, er situationen i Yemen stærkt bekymrende,
og det er vigtigt at holde Yemen på den internationale dagsorden. Der må
lægges maksimalt pres på konfliktens parter i forhold til at beskytte den
civile befolkning og sikre uhindret humanitær adgang til alle dele af
Yemen. Yemen må ikke glemmes i det kaos af konflikter, som
Mellemøsten aktuelt er plaget af.