Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1607882_0001.png
Udenrigsministeriet
7. marts 2016
Besvarelse af spørgsmål fra
Udenrigsudvalget til udenrigsministeren
af 15. februar 2016.
URU alm. del – spørgsmål 137 stillet af
Christian Juhl (EL).
URU alm. del spørgsmål 137
Ifølge en artikel i Altinget den 11. februar 2016: ”Udenrigsministeriet beskyldes for kreativ bogføring”
er de administrative udgifter vedrørende ulandsbistanden steget fra ca. 5 pct. til ca. 7 pct. fra 2010 til
2016.
Ministeren bedes redegøre for følgende:
– Hvad er årsagen til denne stigning?
– Hvad dækker disse udgifter?
– Hvad vil ministeren gøre for at holde de administrative udgifter på et minimum?
Svar
Udenrigsministeriet modtager et såkaldt administrationsbidrag for at administrere den del af den
samlede udviklingsbistand, der er afsat under Udenrigsministeriet. Der er to overordnede årsager til, at
administrationsprocenten (den andel administrationsbidraget udgør af den samlede udviklingsbistand,
som er afsat under Udenrigsministeriet) er steget i 2016 i forhold til tidligere år.
På finansloven for 2016 er der afsat 0,7 pct. af BNI til udviklingssamarbejdet, således at Danmark lever
op til FN’s målsætning på området. Derudover blev det med finanslovsaftalen besluttet, at en væsentlig
del af en afsat reserve på 300 mio. kr. vil blive allokeret til udviklingssamarbejdet i 2016. Danmarks
udviklingsbistand i 2016 vil dermed udgøre 0,71 pct. af BNI. Der er på den baggrund foretaget en skarp
prioritering og fokusering for at tilpasse udviklingssamarbejdet til dette niveau. Det indebærer blandt
andet en fokusering af antallet af prioritetslande fra 21 til 14.
I de lande som ikke længere vil være prioritetslande, vil regeringen udfase sit engagement på ordentlig
og forsvarlig vis over de kommende år. Det skal bidrage til at sikre, at målsætningerne for
bistandsprogrammerne indfries. Det betyder, at der også i de kommende år vil være administration i
tilknytning til de prioritetslande, som udfases. Af samme grund reduceres Udenrigsministeriets
administrationsbidrag på finansloven med de direkte afledte administrative besparelser forbundet med
udfasningerne mv. over en flerårig periode – og ikke allerede i 2016. Det indebærer en stigning i
administrationsprocenten i 2016 i forhold til tidligere år. Når udfasningerne af bistandsprogrammerne
er fuldt gennemført, vil det alt andet lige bidrage til at reducere Udenrigsministeriets
administrationsprocent.
Hertil kommer som den anden årsag, at når en ekstraordinær stor andel af udviklingsbistanden pt. går
til at finansiere flygtningemodtagelsesudgifter, går den fra den del af udviklingsbistanden som
administreres af Udenrigsministeriet. Det bidrager ligeledes til at forklare stigningen i
administrationsprocenten for udviklingsbistanden under Udenrigsministeriet i forhold til tidligere år.
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 137: Spm. om stigning i Udenrigsministeriets administrative udgifter vedr. ulandsbistanden, til udenrigsministeren
Midlerne til administration af udviklingsbistanden anvendes grundlæggende til at implementere
regeringens udviklingspolitiske prioriteter, der varetages fra både Udenrigsministeriet i København og
via den danske tilstedeværelse på repræsentationer rundt om i verden. Der er tale om udgifter til drift
og løn på de ambassader, der administrerer udviklingsbistand og til de missioner, der varetager
Danmarks multilaterale udviklingssamarbejde. Udgifterne dækker også løn og drift til administration af
udviklingsaktiviteter fra Udenrigsministeriet i København såsom Det Arabiske Initiativ,
Naboskabsprogrammet og den humanitære udviklingsbistand mv. Repræsentation af Danmark i
internationale fora og sammenhænge om udviklingspolitiske emner og løn og drift til strategiudvikling,
kvalitetssikring og evaluering udviklingsbistanden dækkes også over bidraget. Endelig bidrager midlerne
til administration af udviklingsbistanden også til dækning af Udenrigsministeriets
personaleadministration, økonomistyring, it og sikkerhed.
Udenrigsministeriet har løbende fokus på at tilpasse organisationen til de økonomiske rammer, som
ministeriet er underlagt. Udenrigsministeriet har derfor netop gennemført en tilpasning af
organisationen i både ude- og hjemmetjenesten, der er foranlediget dels af fastlæggelsen af
udviklingsbistanden til 0,7 pct. af BNI, dels af de generelle årlige effektiviseringskrav på 2 pct., som
Udenrigsministeriet på linje med andre statslige driftsinstitutioner er underlagt.