Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1595571_0001.png
BUDSKABER
Samrådsspørgsmål K: Redegørelse for arbejdet med indikatorer for de nye FN-
verdensmål og ministerens inddragelse af Folketinget, civilsamfundet og andre i dette
arbejde.
Åbent Samråd i Udenrigsudvalget den 22. januar 2016
Taletid: omkring 12 minutter
Samrådsspørgsmål: Hvad kan ministeren oplyse om det fortløbende arbejde med at
formulere de indikatorer, som skal bruges til at måle, om de nye FN-verdensmål nås? Hvad
kan ministeren oplyse om ministerens tidligere og aktuelle inddragelse og arbejde med
indikatorerne, herunder ministerens inddragelse af Folketinget, civilsamfundet og andre i
arbejdet med indikatorerne?
[Introduktion]
Det var en milepæl, at et samlet internationalt samfund i New York i
september vedtog verdensmålene for bæredygtig udvikling. Målene sætter
rammerne for, hvordan verden kan se ud i 2030.
Indikatorsættet er en central del af implementeringen af de ambitiøse
verdensmål. For at skabe målbare resultater i Danmark og i udlandet er vi
afhængige af gode indikatorer.
Danmark er allerede og vil fortsat være blandt de lande i verden, som
ligger i front med hensyn til at opnå målene. Vi hører sammen med
Sverige, Norge, Finland og Schweiz til gruppen af ”the fit five”, der som
de eneste OECD-lande vurderes at kunne efterleve de nye verdensmål her
og nu.
1
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 22. januar 2016 om de indikatorer, som skal bruges til at måle, om FN's nye verdensmål nås, til udenrigsministeren
Men det betyder ikke, at vi fra dansk side skal tage let på opgaven. Jeg ser
den danske opfølgning på verdensmålene som en prioriteret opgave, som
vi skal løfte i fællesskab med alle engagerede aktører, herunder bl.a.
NGOer og den private sektor.
Som mange andre europæiske lande er vi tidligt i processen i forhold til at
finde den bedste model for den nationale opfølgning på verdensmålene.
Målene vil være et vigtigt omdrejningspunkt i arbejdet med den nye
udviklingspolitiske strategi, men den nationale opfølgning handler jo om
meget mere end udviklingspolitik. Derfor er det vigtigt at finde en model,
der kan rumme den tværpolitiske karakter af opfølgningsarbejdet.
[Arbejdet med indikatorerne]
Som I ved, blev det i slutdokumentet for 2030 dagsordenen vedtaget, at
udarbejdelsen af indikatorerne for verdensmålene skulle løftes over i en
ekspertgruppe. Det blev dengang besluttet, at gruppen skulle bestå af
tekniske eksperter - det vil sige statistiske bureauer med viden om bl.a.
datatilgængelighed og målbarhed.
Danmark sidder i denne gruppe som observatør. Medlemmerne er
repræsenteret ved deres nationale statistikbureauer. Danmarks Statistik
repræsenterer Danmark.
2
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 22. januar 2016 om de indikatorer, som skal bruges til at måle, om FN's nye verdensmål nås, til udenrigsministeren
Overordnet set er jeg tilfreds med arbejdet i ekspertgruppen. Det er et
vanskeligt og omfangsrigt arbejde at formulere så mange indikatorer, og
der er mange politiske interesser på spil. Jeg ved, at der i ekspertgruppen
har været mange svære diskussioner om sensitive emner, såsom
eksempelvis menneskerettigheder og kvinders seksuelle og reproduktive
sundhed og rettigheder. Med stærke ligesindede lande tilstede i
ekspertgruppen er vi dog generelt set trygge ved arbejdet med
indikatorerne.
Som observatør i ekspertgruppen har Danmark naturligvis ikke samme
muligheder for direkte indflydelse på indikatorerne. Sammen med
Danmarks Statistik bruger regeringen alle de indflydelseskanaler, vi har,
for at sikre at danske mærkesager står stærkt.
I EU arbejder vi fra dansk side for en ambitiøs og inklusiv europæisk
opfølgning på 2030 dagsordenen, hvor alle medlemsstater bidrager.
Regeringen presser på for, at 2030-dagsordenen integreres i relevante EU-
strategier, og at der udarbejdes mere sammenhængende politikker for
global udvikling. Vi har sendt danske kommentarer til indikatorerne til
EU’s statistiske bureau for at bidrage til en koordineret europæisk
tilbagemelding til FN.
3
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 22. januar 2016 om de indikatorer, som skal bruges til at måle, om FN's nye verdensmål nås, til udenrigsministeren
Ekspertgruppen er nået langt med formuleringen af indikatorerne, men
der er stadig ikke opnået enighed om alle indikatorer. Det fulde
indikatorsæt skal vedtages i begyndelsen af marts på et møde i FN’s
Statistiske Kommission. Herefter sendes indikatorerne til vedtagelse i
FN’s Økonomiske og Sociale Råd (ECOSOC) og til sidst til FN’s
Generalforsamling. Det er lige nu ikke klart, hvornår indikatorsættet vil
være endeligt godkendt. Dette afhænger af, om der opstår uenigheder i
FN’s Økonomiske og Sociale Råd (ECOSOC) eller i FN’s
Generalforsamling.
Alle indikatorer vil ikke være lige relevante for alle lande at måle på.
Derfor lægger FN op til, at medlemslande kan udvikle særskilte nationale
indikatorer, hvor dette måtte være relevant og nødvendigt. Når vi har et
vedtaget globalt indikatorsæt, vil vi sammen med relevante aktører se på,
om der er behov for at udvikle særlige indikatorer for Danmark inden for
nogle mål.
[Inddragelse af civilsamfund, folketing og andre]
Fra dansk side har vi både på egen hånd og via EU arbejdet for, at lande
bør forpligte sig til at gøre den nationale opfølgning så bred og inklusiv
4
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 22. januar 2016 om de indikatorer, som skal bruges til at måle, om FN's nye verdensmål nås, til udenrigsministeren
som muligt. Vi mener, at alle relevante aktører - statslige såvel som ikke-
statslige – har vigtige roller at spille i den nationale opfølgning.
I forhold til arbejdet med indikatorer er vi glade for det smidige og
uformelle samarbejde, vi har med civilsamfundet. Et konkret eksempel er,
at vi med afsæt i samtaler med NGOer har søgt at lægge pres på øvrige
medlemmer for at få dem til at arbejde for, at vigtige formuleringer om
kvinders seksuelle og reproduktive sundhed og rettigheder fastholdes. Et
andet eksempel er, at vi - ligeledes i tæt dialog med civilsamfundet - har
bakket aktivt op om formuleringen af indikatorer om uafhængige
menneskerettighedsinstitutioner.
Jeg ved, at mange NGOer har bidraget med høringssvar direkte til FN
vedr. forslag til forbedringer af konkrete indikatorer. Det er utroligt
positivt, at så mange forskellige aktører er engageret i dette arbejde, så vi
ender med et så godt resultat som muligt. Samlet set kan jeg derfor kun
være rigtig glad for den proaktive indsats fra civilsamfundet.
Det er derfor også helt naturligt, at Udenrigsministeriet har taget initiativ
til at fortsætte rækken af dialogmøder med civilsamfundet og den private
sektor, som fungerede så godt under forhandlingerne af 2030
dagsordenen.
5
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 22. januar 2016 om de indikatorer, som skal bruges til at måle, om FN's nye verdensmål nås, til udenrigsministeren
Udenrigsministeriet har både før og efter vedtagelsen af verdensmålene
haft et godt samarbejde med de relevante ressortministerier, der bl.a. har
bidraget med faglige vurderinger af indikatorerne.
Endelig synes jeg, at vi i Folketinget har haft en god dialog om 2030
dagsordenen og den danske opfølgning. Allerede forud for topmødet i
september havde vi her i Landstingssalen en konference om
verdensmålene og Danmarks rolle. Dette blev fulgt op af et samråd i
oktober om 2030 dagsordenen og den nationale implementering. Jeg er
glad for den opmærksomhed, der er i Folketinget omkring dette vigtige
emne. Målene er som nævnt et vigtigt omdrejningspunkt i arbejdet med
den nye udviklingspolitiske strategi, som jeg ser frem til at drøfte med jer
i løbet af 2016.
Tak for ordet.
6