Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del
Offentligt
1559113_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Den 12. oktober 2015
Spørgsmål fra Udenrigsudvalget til
udenrigsministeren af 7. oktober 2015.
URU alm. del – spørgsmål 1.
URU alm. del spørgsmål 1:
EN OECD-undersøgelse har vist, at der er stor forskel på i hvilken udstrækning
OECD-lande finansierer flygtningemodtagelse via udviklingsbistanden.
Undersøgelsen var baseret på 2010-tal og viste bl.a., at Tyskland i langt mindre
udstrækning end Danmark finansierer flygtningemodtagelse på denne
måde. Vil ministeren oplyse, hvordan situationen var i 2014 i Danmark sammenlignet
med de øvrige EU-lande?
Svar:
OECD’s udviklingskomite (DAC) har endnu ikke offentliggjort endelige tal for
udviklingsbistanden for 2014. Der er i foråret 2015 offentliggjort en foreløbig opgørelse, der
ikke havde oversigter for udgifterne til flygtningemodtagelser i donorlandene med. De endelige
tal forventes offentliggjort i november/december 2015.
Det er derfor nødvendigt at anvende data for 2013. Ud fra OECD/DACs officielle opgørelser i
2013 kan der laves en oversigt der viser, hvor stor en andel de som udviklingsbistand
indrapporterede udgifter til flygtningemodtagelse i donorlandet udgør af et lands samlede
statslige udviklingsbistand. Situationen i Danmark, sammenlignet med de øvrige EU-lande (der
er medlem af OECD) fremgår af tabellen nedenfor. Ud af de 19 EU-lande, der er med i
oversigten, er Danmark det land der opgør 6. mest, mål som procent af den samlede
udviklingsbistand.
Donorlandene indrapporterer i henhold til de retningslinjer, der udstikkes fra OECD/DAC for
rapportering af officiel statslige udviklingsbistand. I overensstemmelse med de gældende
OECD/DAC-retningslinjer kan udgifter til indkvartering, forplejning og træning (food, shelter
and training) relateret til asylansøgere i deres første opholdsår medregnes i opgørelsen af den
statslige udviklingsbistand. DAC-direktivets §73 definerer flygtninge som personer, der er
flygtet på grund af velbegrundet frygt for personlig forfølgelse eller borgerkrig. Direktivet
udelukker eksplicit udgifter til integration samt tvungen udvisning og hjemrejse (herunder
pågribelse, eskortering og andet politiarbejde), men har derudover ikke kategoriseret, hvilke
konkrete udgifter under ”food, shelter and training”, der kan medtages.
URU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om i hvilken udstrækning OECD-lande finansierer flygtningemodtagelse via udviklingsbistanden, til udenrigsministeren
1559113_0002.png
Indrapporterede udgifter til flygtningemodtagelse i donorlandet som udviklingsbistand
som procent af den samlede statslige udviklingsbistand, angivet for Danmark og øvrige
EU-lande (der er medlem af OECD/DAC) i 2013.
Land
Samlet
Indrapporterede
udviklingsbistand udgifter til
(mio. USD)
flygtningemodtagelse
(mio. USD)
2.927,46
2.299,54
1.435,36
11.338,93
239,07
5.435,45
845,85
3.430,07
429,32
471,90
488,32
86,04
61,63
2.374,57
17.870,71
5.827,29
210,88
14.228,26
1.171,49
161,92
156,08
20,85
452,82
21,36
372,70
0,04
403,60
0,34
1,56
0,96
0,10
24,53
50,54
705,16
8,94
138,79
63,26
DAC- udgifter på
udlændingeområdet som
procent af et lands
samlede statslige
udviklingsbistand
5,53
6,79
1,45
3,99
8,93
6,86
0,00
11,77
0,08
-
0,32
1,12
0,16
1,03
0,28
12,10
4,24
0,98
5,40
Danmark
Belgien
Finland
Frankrig
Grækenland
Holland
Irland
Italien
Luxemburg
Polen
Portugal
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Storbritannien
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Østrig