Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del
Offentligt
1628736_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 24 (Alm. del):
I brev af 3. september 2015 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget Eva Flyvholm (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 24:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan besparelserne på 8,7 mia. kr. for-
ventes fordelt på de forskellige uddannelser, samt hvorledes dette for-
ventes at påvirke antallet af ansatte og studerende?”
Svar:
På Uddannelses- og Forskningsministeriets område udgør ompriorite-
ringsbidraget 0,3 mia. kr. i 2016 stigende til 1,3 mia. kr. i 2019. På Mini-
steriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område udgør ompriorite-
ringsbidraget 0,5 mia. kr. i 2016 stigende til 2,1 mia. kr. i 2019,
jf. tabel 1.
Det samlede omprioriteringsbidrag på de to ministeriers område løber
op i ca. 8,6 mia. kr. i den fireårige periode 2016-2019.
Tabel 1
Omprioriteringsbidraget fordelt på Uddannelses- og Forskningsministeriet samt
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Mia. kr. (2016-pl)
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
2016
0,3
0,5
2017
0,7
1,1
2018
1,0
1,6
2019
1,3
2,1
30-09-2015
På Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område udgør
omprioriteringsbidraget 0,5 mia. kr. i 2016 stigende til 2,1 mia. kr. i 2019
jf. tabel 2.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om antallet af ansatte i undervisnings- eller uddannelsesinstitutioner m.v., til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1628736_0002.png
2
Tabel 2
Oversigt over omprioriteringsbidragets fordeling på
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område
Mia. kr. (2016-pl)
Efterskoler og frie fagskoler
Erhvervsuddannelser
Gymnasiale uddannelser
Produktionsskoler
Almen voksenuddannelsen
AMU
Øvrige
I alt
2016
45
149
240
14
56
20
19
543
2017
88
299
471
28
108
40
41
1.074
2018
130
443
698
42
160
52
58
1.585
2019
173
593
925
56
213
64
77
2.103
Anm.: Dertil kommer en række konti, der i forvejen har været omfattet af omprioriteringsbi-
draget, herunder ministeriets koncern samt forsøgs- og udviklingsmidler.
Tilskuddene til uddannelsesinstitutioner ydes ud fra et bloktilskudsprin-
cip. Det er således op til ledelserne på de enkelte institutioner at organi-
sere arbejdet mest hensigtsmæssigt ud fra de lokale forhold. Det er en
stor opgave, men regeringen har tillid til, at vi med dygtige ledelser og
undervisere på vores uddannelser kan løse opgaven, samtidig med at vi
fastholder uddannelser af høj kvalitet. På nuværende tidspunkt er det
således ikke muligt for regeringen at sige noget om, hvorledes ompriori-
teringsbidraget vil påvirke antallet af ansatte, herunder om det vil.
Omprioriteringsbidraget ændrer ikke ved, at tilskuddet følger den enkelte
studerende. Hvorvidt effektiviseringskravet måtte påvirke antallet af stu-
derende på de videregående uddannelser, afhænger af, hvorledes institu-
tionerne vælger at udmønte effektiviseringerne.
Regeringen har ingen forventning om, at omprioriteringsbidraget vil på-
virke unges muligheder for at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby