Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del
Offentligt
1628731_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 103
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 103 (Alm. del):
I brev af 20. januar 2016 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 103:
”Vil ministeren oversende en tabel over, hvor meget hver enkelt ung-
domsuddannelsesinstitution skal spare i 2016, 2017, 2018 og 2019 som
følge af finansloven for 2016.”
Svar:
Det bemærkes, at det generelt ikke er muligt præcist at opgøre konse-
kvenserne af Finansloven for 2016 fordelt på institutionsniveau. Det
skyldes, at den enkelte institutions tilskud som følge af taxameterprincip-
pet afhænger af sammensætningen af uddannelsesaktiviteten på den en-
kelte institution og de tilhørende takster på de enkelte uddannelser i de
enkelte finansår. Ministeriets budgettering af finanslovene foregår således
på uddannelsesniveau og ikke på institutionsniveau.
Nedenfor er opstillet beregningstekniske eksempler for VUC, almene
gymnasier, erhvervsskoler og SOSU-skoler. Beregningerne viser de en-
kelte institutioners forventede effektiviseringer for 2016 til 2019 med
udgangspunkt i institutionernes statstilskud for senest kendte regnskabs-
år, som er 2014.
Statstilskuddene for 2014 er mekanisk fremskrevet med procentvise til-
skudsændringer for perioden 2016 til 2019 uden hensyntagen til ændrin-
ger i uddannelsesmix, udbud, øvrige aktivitetsforudsætninger mv.
I beregningen indgår:
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. årligt i perioden 2016-2019,
jf.
Aftale om Finansloven for 2016
indgået af Regeringen (Venstre),
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det konservative Folkepar-
ti samt
Aftale om Politiet og Anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019
03-02-2016
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvordan fordeler besparelser på 2 pct. årligt (omprioriteringsbidrag) sig for ungdomsuddannelser, gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelser og/eller uddannelses- og undervisning for voksne m.v., til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1628731_0002.png
2
indgået af Regeringen (Venstre), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det konservative Folkeparti.
Takstændringer som følge af
Aftale om udmøntning af negativ budget-
regulering optaget ifm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannel-
ser
indgået af Regeringen (Venstre), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.
I beregningen indgår ikke:
Den yderligere styrkelse af kvalitetsudviklingsmidlerne til er-
hvervsuddannelserne på 241 mio. kr. i 2016-2020, heraf 150 mio.
kr. til en udstyrspulje,
jf. Aftale om udmøntning af negativ budgetregule-
ring optaget ifm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Pulje til særligt løft af erhvervsuddannelserne på 150 mio. kr. i
2016,
jf. Aftale om løft af erhvervsuddannelserne i 2016
indgået af Re-
geringen (Venstre) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Li-
beral Alliance og Det Konservative Folkeparti. Løftet på 150
mio. kr. udligner omprioriteringsbidraget på erhvervsuddannel-
serne i 2016.
Konsekvenserne af særskilte takster til fjernundervisning på 162
mio. kr. årligt i medfør af
Aftale om udmøntning af negativ budgetregu-
lering optaget ifm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser,
da provenuet vedrører fremadrettet aktivitet, som ikke menings-
fuldt kan fordeles på institutionsniveau pba. 2014-data.
Aktivitetsfremskrivninger.
Etablering af geografisk grundtilskud på 1 mio. kr. årligt pr. insti-
tution, idet denne omlægning gennemføres udgiftsneutralt inden
for det enkelte institutionsområde.
Potentialerne vedr. mere effektiv institutionsdrift på 0,9-1,2 mia.
kr. årligt, jf. analyse fra konsulentvirksomheden Qvartz,
jf.
http://www.uvm.dk/Aktuelt/~/UVM-
DK/Content/News/Udd/Gym/2015/Nov/151117-To-omkostnings-
og-effektiviseringsanalyser-af-ungdomsuddannelserne
Det bemærkes endvidere, at institutionerne i 2014 havde et samlet regn-
skabsmæssigt overskud på ca. 700 mio. kr. – heraf vedrører ca. 140 mio.
kr. VUC, ca. 300 mio. kr. almene gymnasier, ca. 150 mio. kr. erhvervs-
skoler og ca. 65 mio. kr. SOSU-skoler.
Tabel 1: Forventede besparelser 2016-2019, mio. kr. 2016-pl
.
VUC
KVUC
VUC Frederiksberg
Vestegnen HF & VUC
VUC Hvidovre-Amager
VUC Lyngby
HF & VUC Nordsjælland
2016
6,4
1,5
1,8
1,5
1,5
2,2
2017
22,1
5,2
6,2
5,3
5,3
7,5
2018
28,6
6,7
8,0
6,8
6,8
9,7
2019
35,0
8,3
9,8
8,3
8,4
11,8
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvordan fordeler besparelser på 2 pct. årligt (omprioriteringsbidrag) sig for ungdomsuddannelser, gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelser og/eller uddannelses- og undervisning for voksne m.v., til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1628731_0003.png
3
VUC Roskilde
Nordvestsjællands HF & VUC
VUC Vestsjælland Syd
VUC Storstrøm
HF & VUC FYN
VUC Syd
VUC Vest
Horsens HF & VUC
Kolding HF og VUC
Herning HF og VUC
VUC Holstebro-Lemvig-Struer
VUC Djursland
Randers HF & VUC
TH. LANGS HF & VUC
VUC Aarhus
Thy-Mors HF & VUC
VUC Skive-Viborg
VUC&hf Nordjylland
2,0
1,1
1,7
2,4
7,6
4,0
1,7
1,5
1,1
1,5
1,0
0,7
1,5
1,3
3,5
1,1
1,0
4,7
6,8
3,7
6,0
8,4
26,0
13,6
5,7
5,2
3,8
5,3
3,3
2,3
5,0
4,3
12,1
3,7
3,6
16,1
8,7
4,8
7,7
10,8
33,6
17,6
7,4
6,7
5,0
6,8
4,2
3,0
6,5
5,6
15,6
4,7
4,7
20,7
10,7
5,9
9,5
13,2
41,2
21,5
9,0
8,2
6,1
8,4
5,2
3,6
8,0
6,8
19,1
5,8
5,7
25,4
Almene gymnasier
Rysensteen Gymnasium
Christianshavns Gymnasium
Nørre Gymnasium
Københavns åbne Gymnasium
HF-Centret Efterslægten
Ørestad Gymnasium
Gefion Gymnasium
Falkonergårdens Gymnasium
Frederiksberg Gymnasium
Frederiksberg HF-Kursus
Borupgaard Gymnasium
Aurehøj Gymnasium
Gentofte HF
Gammel Hellerup Gymnasium
Ordrup Gymnasium
Øregård Gymnasium
Gladsaxe Gymnasium
Herlev Gymnasium og HF
Hvidovre Gymnasium & HF
Høje-Taastrup Gymnasium
Virum Gymnasium
Rødovre Gymnasium
Nærum Gymnasium
Tårnby Gymnasium
2016
1,6
1,2
1,8
1,4
1,6
1,8
2,1
1,5
1,1
1,0
1,9
1,3
0,8
1,6
1,4
1,3
1,7
1,4
1,0
1,2
1,8
1,3
1,7
1,6
2017
5,3
4,2
6,1
4,9
5,6
6,3
7,1
5,2
3,9
3,3
6,4
4,4
2,9
5,6
4,7
4,5
6,0
4,7
3,4
4,3
6,1
4,4
6,0
5,3
2018
6,9
5,4
7,8
6,4
7,2
8,1
9,2
6,7
5,0
4,3
8,2
5,7
3,8
7,2
6,1
5,8
7,7
6,1
4,4
5,5
7,8
5,7
7,7
6,9
2019
8,4
6,6
9,6
7,8
8,8
9,9
11,3
8,2
6,2
5,2
10,1
6,9
4,6
8,8
7,5
7,1
9,4
7,5
5,3
6,7
9,6
7,0
9,5
8,5
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvordan fordeler besparelser på 2 pct. årligt (omprioriteringsbidrag) sig for ungdomsuddannelser, gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelser og/eller uddannelses- og undervisning for voksne m.v., til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1628731_0004.png
4
Allerød Gymnasium
Birkerød Gymnasium
Frederikssund Gymnasium
Frederiksværk Gymnasium og HF
Gribskov Gymnasium
Espergærde Gymnasium og HF
Helsingør Gymnasium
Frederiksborg Gymnasium og HF
Rungsted Gymnasium
Egedal Gymnasium & HF
Greve Gymnasium
Køge Gymnasium
Roskilde Katedralskole
Roskilde Gymnasium
Himmelev Gymnasium
Solrød Gymnasium
Rønde Gymnasium
Lemvig Gymnasium
Odsherreds Gymnasium
Stenhus Gymnasium og HF
Høng Gymnasium og HF
Midtsjællands Gymnasium
Kalundborg Gymnasium og HF
Slagelse Gymnasium
Maribo Gymnasium
Nakskov Gymnasium og HF
Nykøbing Katedralskole
Næstved Gymnasium og HF
Vordingborg Gymnasium & HF
Faaborg Gymnasium
Vestfyns Gymnasium
Middelfart Gymnasium
Nyborg Gymnasium
Odense Katedralskole
Sct. Knuds Gymnasium
Mulernes Legatskole
Tornbjerg Gymnasium
Midtfyns Gymnasium
Svendborg Gymnasium og HF
Nordfyns Gymnasium
Haderslev Katedralskole
Sønderborg Statsskole
Alssundgymnasiet Sønderborg
Tønder Gymnasium
Aabenraa Statsskole
1,2
1,9
0,7
0,9
1,1
1,8
1,1
2,1
1,4
1,5
1,7
1,7
2,1
1,7
1,5
1,3
0,7
0,9
0,7
2,2
0,6
1,5
1,2
2,1
0,7
0,6
1,3
2,4
1,1
0,7
0,9
1,1
1,7
1,5
1,4
1,5
1,4
1,0
2,0
0,9
1,7
1,6
0,9
1,2
1,4
4,2
6,5
2,5
3,2
3,7
6,1
4,0
7,1
4,7
5,0
5,8
5,7
7,3
5,9
5,1
4,3
2,3
3,0
2,5
7,5
2,1
5,1
4,2
7,2
2,5
2,2
4,6
8,1
3,7
2,3
3,2
3,7
5,8
5,2
4,7
5,2
4,9
3,4
6,7
3,2
5,8
5,5
3,2
4,2
4,8
5,4
8,3
3,2
4,1
4,8
7,9
5,1
9,1
6,1
6,5
7,4
7,4
9,4
7,6
6,6
5,6
3,0
3,9
3,2
9,6
2,6
6,5
5,4
9,3
3,3
2,8
6,0
10,5
4,8
2,9
4,1
4,7
7,5
6,7
6,1
6,7
6,3
4,4
8,7
4,2
7,5
7,0
4,1
5,4
6,3
6,6
10,2
4,0
5,0
5,9
9,7
6,3
11,2
7,5
7,9
9,1
9,0
11,5
9,3
8,1
6,9
3,7
4,8
4,0
11,8
3,2
8,0
6,6
11,4
4,0
3,4
7,3
12,8
5,9
3,6
5,1
5,8
9,2
8,2
7,5
8,2
7,7
5,4
10,6
5,1
9,2
8,6
5,0
6,7
7,7
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvordan fordeler besparelser på 2 pct. årligt (omprioriteringsbidrag) sig for ungdomsuddannelser, gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelser og/eller uddannelses- og undervisning for voksne m.v., til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1628731_0005.png
5
Esbjerg Gymnasium og HF Kursus
Grindsted Gymnasium & HF
Ribe Katedralskole
Varde Gymnasium
Vejen Gymnasium og HF
Fredericia Gymnasium
Horsens Statsskole
Horsens Gymnasium
Kolding Gymnasium
Munkensdam Gymnasium
Tørring Gymnasium
Rødkilde Gymnasium
Rosborg Gymnasium & HF
Herning Gymnasium
Holstebro Gymnasium og HF
Ikast-Brande Gymnasium
Ringkjøbing Gymnasium
Struer Statsgymnasium
Grenaa Gymnasium
Favrskov Gymnasium
Odder Gymnasium
Randers Statsskole
Paderup gymnasium
Silkeborg Gymnasium
Skanderborg Gymnasium
Århus Akademi
Aarhus Katedralskole
Århus Statsgymnasium
Marselisborg Gymnasium
Risskov gymnasium
Viby Gymnasium
Langkær Gymnasium og HF
Egå Gymnasium
Vestjysk Gymnasium Tarm
Bjerringbro Gymnasium
Morsø Gymnasium
Skive Gymnasium og HF
Thisted Gymnasium, STX og HF
Viborg Katedralskole
Viborg Gymnasium og HF
Brønderslev Gymnasium og HF
Dronninglund Gymnasium
Fjerritslev Gymnasium
Frederikshavn Gymnasium
Hjørring Gymnasium
1,5
1,0
1,1
1,1
1,0
1,6
1,3
0,9
1,4
1,2
0,8
1,4
2,2
1,8
1,5
1,3
0,7
1,4
1,3
1,3
0,8
1,5
1,2
2,4
1,2
1,5
1,3
1,4
1,3
1,3
1,3
1,5
1,4
1,0
0,6
0,7
1,4
1,1
1,7
1,7
0,8
0,8
0,8
1,3
1,6
5,3
3,6
3,8
3,9
3,4
5,7
4,5
3,1
5,0
4,2
2,7
4,9
7,5
6,3
5,2
4,6
2,4
4,7
4,5
4,4
2,9
5,0
4,0
8,1
4,1
5,3
4,6
4,8
4,4
4,6
4,4
5,3
4,7
3,4
2,2
2,3
4,8
3,8
5,9
5,9
2,9
2,8
2,6
4,5
5,6
6,8
4,6
4,9
5,1
4,4
7,3
5,8
4,0
6,4
5,4
3,5
6,4
9,7
8,1
6,8
6,0
3,1
6,1
5,8
5,6
3,7
6,5
5,2
10,5
5,3
6,8
6,0
6,2
5,7
6,0
5,7
6,9
6,0
4,4
2,9
3,0
6,2
4,9
7,6
7,6
3,7
3,6
3,4
5,8
7,2
8,4
5,6
6,1
6,2
5,4
8,9
7,1
4,9
7,9
6,6
4,3
7,8
11,9
9,9
8,3
7,3
3,8
7,5
7,1
6,9
4,6
7,9
6,4
12,8
6,5
8,3
7,3
7,6
7,0
7,3
7,0
8,4
7,4
5,4
3,5
3,7
7,5
6,0
9,3
9,3
4,5
4,4
4,1
7,1
8,8
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvordan fordeler besparelser på 2 pct. årligt (omprioriteringsbidrag) sig for ungdomsuddannelser, gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelser og/eller uddannelses- og undervisning for voksne m.v., til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1628731_0006.png
6
Mariagerfjord Gymnasium
Støvring Gymnasium
Aalborghus Gymnasium
Aalborg Katedralskole
Nørresundby Gymnasium og HF
Hasseris Gymnasium
Vesthimmerlands Gymnasium
Erhvervsskoler
Københavns Tekniske Skole
Hotel- og Restaurantskolen
Niels Brock
Håndværker-Skolehjemmet
TAMU
TEC Teknisk Erhvervsskole Center
København Nord
CPH WEST
Erhvervsskolen Nordsjælland
Køge Handelsskole
Slagteriskolen i Roskilde
Roskilde Handelsskole
Roskilde Tekniske Skole
Zealand Business College
Tradium
Uddannelsescenter Holstebro
Rybners
EUC Nordvestsjælland
Selandia - CEU
EUC Sjælland
CELF
Campus Bornholm
Handelsgymnasiet Vestfyn
Dalum Landbrugsskole
Kold College
TietgenSkolen
AMU-Fyn
Syddansk Erhvervsskole
Svendborg Erhvervsskole
Gråsten Landbrugsskole
Haderslev Handelsskole
EUC Syd
Business College Syd
Tønder Handelsskole
Kjærgård Landbrugsskole
AMU-Vest
1,3
0,8
1,8
1,7
1,5
1,5
1,0
2016
8,2
2,6
5,1
0,2
1,4
9,4
3,9
5,9
4,7
2,0
1,4
2,2
6,7
3,9
5,2
4,1
6,2
3,3
4,2
3,8
4,5
2,7
0,4
0,6
2,0
3,8
0,9
10,4
3,0
0,4
0,7
4,6
1,3
0,5
0,3
0,7
4,5
2,9
6,2
5,9
5,3
5,0
3,3
2017
14,5
4,5
9,0
0,4
2,5
16,8
6,9
10,5
8,4
3,6
2,5
3,9
11,9
6,9
9,3
7,2
11,0
5,8
7,5
6,7
7,9
4,7
0,7
1,0
3,6
6,8
1,6
18,5
5,4
0,8
1,3
8,1
2,3
0,8
0,5
1,2
5,8
3,7
8,0
7,6
6,8
6,5
4,3
2018
22,7
7,1
14,1
0,6
3,9
26,2
10,8
16,4
13,1
5,6
3,9
6,2
18,6
10,7
14,6
11,3
17,2
9,1
11,8
10,5
12,4
7,4
1,0
1,6
5,6
10,6
2,4
28,9
8,4
1,2
2,0
12,7
3,6
1,3
0,7
1,9
7,1
4,5
9,8
9,3
8,4
7,9
5,2
2019
30,9
9,7
19,2
0,8
5,3
35,6
14,7
22,3
17,8
7,6
5,3
8,4
25,3
14,6
19,8
15,3
23,4
12,4
16,0
14,3
16,9
10,0
1,4
2,1
7,7
14,5
3,3
39,3
11,4
1,6
2,7
17,3
4,8
1,7
1,0
2,5
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvordan fordeler besparelser på 2 pct. årligt (omprioriteringsbidrag) sig for ungdomsuddannelser, gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelser og/eller uddannelses- og undervisning for voksne m.v., til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1628731_0007.png
7
Grindsted Landbrugsskole
Erhvervsgymnasiet Grindsted
Handelsgymnasiet Ribe
Varde Handelsskole
Vejen Business College
EUC Lillebælt
Bygholm Landbrugsskole
Learnmark Horsens
HANSENBERG
IBC International Business College
AMU SYD
Campus Vejle
Agroskolen Hammerum
Herningsholm Erhvervsskole
AMU Hoverdal
Viden Djurs
Den jydske Haandværkerskole
Handelsfagskolen
Teknisk Skole Silkeborg
Handelsskolen Silkeborg
Skanderborg-Odder CfU
Jordbrugets UddannelsesCenter Århus
AARHUS TECH
Århus Købmandsskole
UC Ringkøbing-Skjern
Skive Tekniske Skole
Skive Handelsskole
EUC Nordvest
Asmildkloster Landbrugsskole
Mercantec
Frederikshavn Handelsskole
EUC Nord
Nordjyllands Landbrugsskole
Tech College Aalborg
Aalborg Handelsskole
AMU Nordjylland
Erhvervsskolerne Aars
SOSU-skoler
SOSU C Centret
SOPU København og Nordsjælland
SOSU-Sjælland
SOSU Nykøbing F.
SOSU Bornholm
Social- og Sundhedsskolen Fyn
0,3
0,5
0,6
0,7
0,4
1,7
0,4
3,1
3,5
5,1
0,7
2,9
0,2
4,4
0,2
2,6
1,3
0,7
2,7
1,4
1,5
1,3
6,7
4,0
2,4
1,6
0,9
3,0
0,5
5,1
0,9
4,1
0,6
7,1
3,2
1,3
1,9
2016
2,8
3,3
3,3
0,8
0,3
2,4
0,6
0,8
1,1
1,2
0,8
3,0
0,7
5,4
6,1
9,1
1,3
5,2
0,3
7,9
0,3
4,6
2,3
1,2
4,7
2,5
2,6
2,2
11,9
7,2
4,2
2,9
1,6
5,4
0,9
9,0
1,5
7,2
1,1
12,6
5,6
2,4
3,4
2017
6,7
8,1
8,0
2,0
0,8
5,8
0,9
1,3
1,7
1,8
1,2
4,7
1,2
8,5
9,6
14,3
2,0
8,1
0,5
12,3
0,5
7,2
3,6
1,9
7,4
3,9
4,1
3,5
18,7
11,2
6,6
4,6
2,4
8,4
1,4
14,1
2,4
11,3
1,7
19,8
8,8
3,7
5,3
2018
9,5
11,4
11,3
2,8
1,1
8,3
1,2
1,8
2,3
2,5
1,7
6,4
1,6
11,6
13,0
19,4
2,7
11,0
0,7
16,7
0,7
9,8
4,9
2,6
10,1
5,3
5,5
4,7
25,4
15,3
9,0
6,2
3,3
11,4
2,0
19,1
3,3
15,3
2,3
26,9
12,0
5,0
7,2
2019
12,3
14,7
14,6
3,6
1,4
10,7
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om, hvordan fordeler besparelser på 2 pct. årligt (omprioriteringsbidrag) sig for ungdomsuddannelser, gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelser og/eller uddannelses- og undervisning for voksne m.v., til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1628731_0008.png
8
Social- og Sundhedsskolen Syd
Social- og Sundhedsskolen Esbjerg
SOSU Fredericia-Vejle-Horsens
SOSU Herning (sosu-Herning)
Randers Social- og Sundhedsskole
Social- og Sundhedsskolen i Silkeborg
Århus Social- og Sundhedsskole
SOSU Skive-Thisted-Viborg
SOSU Nord
1,4
1,2
2,0
1,4
1,5
0,9
1,8
1,2
2,7
3,5
3,0
4,7
3,3
3,6
2,2
4,2
2,8
6,5
4,9
4,2
6,7
4,7
5,0
3,1
6,0
4,0
9,2
6,3
5,4
8,6
6,0
6,5
3,9
7,7
5,1
11,9
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby