Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del
Offentligt
1614183_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
16. marts 2016
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd ULØ den 16. marts 2016 – Spørgsmål Q og P stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL) og Lennert Damsbo-Andersen (S)
Tak for det og tak for muligheden for at være til samrådet
her i dag.
Jeg synes at man kan starte et lidt andet sted inden man når
frem til at gennemgå nogle af de diskussioner, som hele
omprioriteringen af LAG´erne har betydet.
Hvis man ser på den landdistriktspolitik, man har ført for et
år siden under den tidligere regering, så må man sige, at ja,
der var selvfølgelig etableret et landdistriktspolitisk mini-
sterium. Men når vi så ser på, hvad udfaldet helt præcist var
for det ministerium, så kneb det meget med reel politisk
handling til gavn til landdistrikterne.
Tværtimod synes jeg, at man tog initiativer, som var med til
at udhule landdistrikterne.
Man flyttede blandt andet statslige arbejdsplader til hoved-
staden. Plus at man lagde en lang række begrænsninger på
nogle af de erhverv, som gør en forskel ift. at fastholde og
ikke mindst udvikle landdistrikterne. Så på mange paramet-
re var man med til at gøre det endnu sværere for både bor-
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 16/3-16 om LAG, til erhvervs- og vækstministeren
2/14
gere og virksomheder at være i vores landdistrikts-
kommuner. Samtidig tog man ikke de initiativer, som vi ta-
ger nu.
Efter man er kommet i opposition, er man meget optaget af
at ville støtte landdistrikterne. Det glæder jeg mig til også at
få efterprøvet i de politiske forhandlinger, som jo følger op
på nogle af de initiativer, som regeringen har taget.
Den nuværende regering har fremlagt en strategi for Vækst
og udvikling i hele Danmark. Vi har foreslået langt over
100 initiativer, som samtidig også skaber et varigt BNP-løft
på ca. 2,5 mia. kr. i årligt. Nogle af de elementer, som er i
de initiativer vi præsenterede den 23. november på det gam-
le rådhus i Nr. Snede, er elementer, som der nu er indgået
politisk aftale om, eller som der er ved at blive indgået poli-
tiks aftale om.
Vi kan jo starte med den første politiske aftale, der er lavet,
som jo også har været meget diskuteret her på Christians
borg, nemlig fødevare- og landbrugspakken.
Her er vi i den situation, at der heldigvis har vist sig et fler-
tal her på Christiansborg, der gerne vil være med til at prio-
ritere at et af de erhverv, der betyder allermest i vores land-
distrikts-kommuner, nu får nogle bedre udviklingsmulighe-
der.
Det er jeg personligt rigtig glad for kan lade sig gøre. Jeg er
ikke et sekund i tvivl om, at det betyder rigtig meget. Både
for de primærproducenter, som har behov for at få et styrket
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 16/3-16 om LAG, til erhvervs- og vækstministeren
3/14
økonomisk grundlag i deres produktion, men ikke mindst
også for det råvare-grundlag, som er helt afgørende for at
fastholde de mange arbejdspladser, der er i vores landdi-
strikter.
Det er sådan set også noget, jeg har haft rig lejlighed til at
diskutere med langt de fleste af de borgmestre, jeg har be-
søgt igennem de sidste 9 måneder. Der er stort set ikke den
kommune i Danmark, jeg ikke har besøgt. Jeg har stort set
været i samtlige af det, man kan kalde vores landdistrikts-
kommuner. Der er selvfølgelig enkelte landdistrikter og øer,
jeg ikke har besøgt - men jeg har været rigtig mange steder.
Budskabet til mig er, at det er vigtigt, at man har fokus på,
hvordan vækstvilkårene fremadrettet skal forbedres. Man
kommer ikke uden om, at landbrugs- og miljøområdet er
fuldstændig afgørende. Derfor er jeg selvfølgelig også ked
af, at det ikke var muligt at opnå en bred politisk aftale. Jeg
er ked af, at fx Socialdemokratiet ikke var i stand til at være
en del af den pakke, som jo netop har til formål at styrke
udviklingen i vores landdistrikter. Men sådan er det og det
må vi jo notere os, at det er den måde det politiske landskab
ser ud på.
I forhold til et andet tema, så er det jo den aftale vi lavede
for snart en måned siden, som udmønter 800 mio. kr. via
vores vækstpakke.
Det er en pakke, der har til formål at styrke vores landdi-
strikter.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 16/3-16 om LAG, til erhvervs- og vækstministeren
4/14
Jeg har oversendt tre kort til udvalget, der viser hvor meget
beskæftigelse i landbrug og fødevaresektoren betyder i vo-
res landdistrikter, hvor meget traditionel industriproduktion
betyder og ikke mindst hvor meget turisme betyder i land-
distriktskommuner. Det er for at sige, at de tre temaer er af-
gørende og det er også derfor, at når vi så udmønter bl.a. de
800 mio. kr., så har det taget afsæt i at rette opmærksomhe-
den på de punkter.
Vi er allerede godt i gang med at udmønte den aftale. Det er
en aftale der bygger videre på nogle af de ting, der også
blev aftalt i den finanslov for 2016, som blev vedtaget i ef-
teråret.
Og der skylder man måske bare at nævne her, at det jo bl.a.
er en aftale der indeholder at NOX-afgiften nedsættes fra 1.
juli 2016. Noget der har betydning for nogle af de virksom-
heder, som er belastet af NOX-afgiften, som jo også fylder
meget i vores produktion.
Så gives der også bedre vilkår for familieejede virksomge-
der og generationsskifte ved at nedsætte bo- og gaveafgiften
for erhvervsvirksomheder og succession til erhvervsdriven-
de fonde. Hvis man har det privilegie at tage rundt i landet,
vil man vide, at mulighed for at lave generationsskifte er
noget, der fylder rigtig meget. Det er noget der er svært
mange steder i Danmark. Vi får nu nogle meget bedre vil-
kår, der gør at nogle af de familieejede virksomheder får
mulighed for at fortsætte - også nogle af de steder i Dan-
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 16/3-16 om LAG, til erhvervs- og vækstministeren
5/14
mark, hvor der kan være udfordringer ift. at skaffe finansie-
ring.
Vi lavede også en aftale i finansloven om, at der skal gen-
nemføres en erhvervsbeskatning, som bygger videre på
gamle politiske aftaler, som skal gøre den danske erhvervs-
beskatning mere enkel og mere konkurrencedygtig. Rege-
ringen kommer med et forslag i efteråret.
Så har vi også foreslået, at vi vil give nye SMV´er bedre
mulighed for at finde risikovillig kapital. Det er derfor vi nu
har oprettet Dansk Vækstkapital II, der skal tilvejebringe de
her ca. 3,0 mia. kr., der skal investeres og ikke mindst un-
derstøtte vækst og jobskabelse i virksomheder i alle dele af
Danmark.
Så har vi også taget initiativ til, at vi vil lette de erhvervs-
økonomiske byrder for virksomhederne. Vi har stillet det
mål, som er mere ambitiøst end den tidligere regerings, at vi
vil lette de erhvervsøkonomiske byrder frem mod 2020 med
3,0 mia.kr. Også noget der betyder noget for virksomheder i
hele Danmark, men som ikke mindst også mærkes i de
mindre virksomheder.
Vi har også taget initiativ til at udarbejde en luftfartspolitisk
strategi. Det var noget der stod i den tidligere regerings re-
geringsgrundlag, som vi nu har påtaget os at føre ud i livet.
For man må også anerkende at den tidligere regering har ta-
get nogle kloge beslutninger. Det er helt tydeligt en luft-
fartspolitisk strategi har til hensigt at få styrket hele Dan-
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 16/3-16 om LAG, til erhvervs- og vækstministeren
6/14
mark. Ikke mindst også at de regionale lufthavne og dermed
også de regionale udviklingsmuligheder for de virksomhe-
der der er afhængige af, at kunne benytte sig af at have luft-
havne, der kan servicere ift. både det grundlag de har ift. at
blive transporteret indenrigs i DK, men ikke mindst også
den mulighed de har, hvis de er eksportvirksomheder, at
have god adgang til at komme ud i verden.
Vi har sagt, at vi nu kommer til at lave om på minimums-
størrelsen på Vækstlån og ikke mindst Vækstlån til iværk-
sættere i Vækstfonden, hvor vi sænker minimumsstørrelsen
fra 2 mio. kr. til 1 mio. kr.
Vi kommer også til at løfte tabsdækningen i Vækstkauti-
onsordningen fra 15 til 20 procent på pengeinstitutternes
samlede låneportefølje.
Vi udvider ordningen Vækstlån for iværksættere, så der og-
så kan udstedes garantier og ikke kun lån.
Hvis man så bevæger sig videre til nogle af de andre ting,
som også er elementer i den politik, som vi gennemfører, så
iværksætter vi nu også initiativ mhp at nedbryde barrierer
for at uddannelsesinstitutionerne kan indgå i campus-
dannelser.
Vi kommer også til at undersøge, hvordan større dele af de
videregående uddannelser kan gennemføres andre steder
end det geografiske udbudssted. Fx i form af forlagt under-
visning. Noget jeg har noteret mig at rigtig mange af folke-
tingets partier jo i hvert fald har støttet.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 16/3-16 om LAG, til erhvervs- og vækstministeren
7/14
For at gøre det lettere for virksomheder i landdistrikterne at
tiltrække elever har man afsat 20 mio. kr. til at elever i virk-
somhedspraktik kan få tilskud til at bo på kostafdelinger i
tyndt befolkede områder.
Der er også afsat 7,5 mio. kr. til en forsøgspulje, som skal
understøtte at erhvervsskoler opretter grundforløbsafdelin-
ger i områder med svag uddannelsesdækning.
Så har vi også givet elever på erhvervsuddannelser i det
dansk-tyske grænseland og Lolland og Falster bedre mulig-
hed for at få dækning til boligudgifter mv. ved praktik i det
tyske nærområde. Der afsættes 7 mio. kr. til en forsøgsord-
ning i 2016-2019, som forventes at understøtte praktik for
minimum 50-65 elever årligt.
Der er også afsat 10 mio. kr. årligt til en landdistriktsvækst-
pilot-ordning, som kan give tilskud til at små og mellemsto-
re virksomheder i vores landdistrikter kan ansætte en person
med en videregående uddannelse i op til to år til et innova-
tionsprojekt. Det ved vi fra tidligere er et rigtig godt initia-
tiv. Det er noget af det, der kan skabe udviklingsmuligheder
i vores landdistrikter og faktisk også noget, som jeg håber,
kan være med til ikke mindst at udvikle de virksomheder
der er i vores landdistrikter.
Så er der også afsat 24 mio. kr. til en målrettet erhvervsind-
sats for at understøtte rammerne for en selvbåren lokal er-
hvervsudvikling i områder, der har oplevet stærk tilbage-
gang. Det er jo sådan set også en videreførelse af nogle af
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 16/3-16 om LAG, til erhvervs- og vækstministeren
8/14
de initiativer den tidligere regering tog, i forbindelse med
den udfordring vi bl.a. så på Bornholm på et tidspunkt.
Derudover har vi taget initiativ til at have samarbejde med
regionerne. Vi kommer til at gå i dialog om de udviklings-
kontrakter, der skal være med de videregående uddannel-
ses- og forskningsinstitutioner og GTS’erne.
Vi kommer også til at have dialog med uddannelses- og
forskningsinstitutionerne og den lokale erhvervsservice
samt de regionale væksthuse om bl.a. udbredelse af best
practice for de regionale vidensamarbejder.
Så kommer vi også til at sikre, at Danmarks Innovations-
fond fra 2016 i en 3-årig periode kan have medarbejdere
placeret fysisk i tilknytning til regionale videnmiljøer. Også
noget der har en betydning for udviklingen i hele Danmark.
Derudover er det også sådan, at vi på spørgsmål omkring
frikommuneforsøg nu lægger op til, at vi kan have frikom-
muneforsøg, som løber videre i 2016-2019.
Vi har også taget initiativ til at fremme succesfuldt iværk-
sætteri, hvor vi sætter 5 mio. kr. af.
Turisme har også stor betydning for vækstmulighederne i
landdistrikterne.
På dette område vil vi præsentere en national turismestrate-
gi inden sommer.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 16/3-16 om LAG, til erhvervs- og vækstministeren
9/14
Jeg glæder mig jo over, at vi er i den situation, at et flertal i
folketinget også var med til at udmønte de ti forsøgsprojek-
ter, som skal være med til at udvikle vores turisme lokalt.
Også et forlig Socialdemokraterne var en del af. Det var et
initiativ under den tidligere regering og som den daværende
opposition så støttede.
Derudover så har vi også været med til at styrke tilgænge-
ligheden ift. vores øer med den aftale vi lavede, hvor vi nu
tilfører yderligere penge til at sænke taksterne. Det er jo og-
så et arbejde der er i gang med at blive udmøntet.
Så har vi også lempet elafgift for forlystelser, som vil styrke
udviklingsmulighederne for forlystelsesparker rundt om i
landet. Det kommer også til at have en betydning for vores
turisme.
Vi har også sat en lang række servicearbejder i gang, vedrø-
rende restaurationsloven og skiltning, som også kan mærkes
konkret for turismeerhvervet.
Derudover har vi også givet bedre vilkår for at bo og leve i
hele Danmark. Det er også noget udvalget her har været
meget optaget af. Det har der været holdt mange samråd
om, og derfor er det er også naturligt at nævne her i dag, når
vi har en bredere tilgang til hvordan man kan skabe vækst
og udvikling.
Vi har etableret en bredbåndspulje, hvor der er afsat
200 mio. kr.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 16/3-16 om LAG, til erhvervs- og vækstministeren
10/14
Så har vi derudover også konstateret at 6-månedersreglen i
forbindelse med realkreditinstitutternes værdiansættelse af
ejendomme afskaffes. Også et tema som har fyldt rigtig
meget ift om det er med til at forhindre vækst i vores land-
distrikter.
Så har jeg også konstateret at Finanstilsynet nu justerer ret-
ningslinjerne om rådighedsbeløb ved udlån i tilsynets ind-
beretningsvejledning.
Og vi kommer til at fortsætte dialogen ift finansiering af
bolig og erhvervsejendomme i landdistrikterne. Så på man-
ge måder har vi så også, synes jeg, en nødvendig håndsræk-
ning til nogle af de udfordringer som der har været en poli-
tisk diskussion om.
Det næste område vi også har stillet forslag omkring, og
hvor der også er en politisk drøftelse på kryds og tværs af
de politiske partier, og hvor jeg noterer mig at der er nogle
der gerne vil være med, det er Planloven.
Vi lægger op til en mere fornuftig mulighed for at udvikle
hele Danmark. Det er bl.a. der hvor kystnærhedszonen fore-
slås afskaffet. Det er der, hvor vi lægger op til at bringe me-
re sund fornuft ind i strandbeskyttelseslinjen og det er også
her vi ser på en anderledes landzonelovgivning, for blot at
nævne nogle af de elementer, som nu er en del af den dis-
kussion.
Det er der stillet samrådsspørgsmål om i et andet udvalg,
med respekt for at vi også skal have mulighed for at vende
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 16/3-16 om LAG, til erhvervs- og vækstministeren
11/14
tilbage til det spørgsmål, vil jeg så lade være med at svare
yderligere på det.
I forhold til spørgsmålet omkring LAG´erne og hvilken
konsekvens reduktionen har for aktionsgruppernes mulig-
hed for at skabe udvikling i landdistrikterne og hvordan re-
duktionen fordeles blandt aktionsgrupperne. Der kan jeg si-
ge at LAG-midler bliver reduceret med den samme procent-
sats for samtlige aktionsgrupper – det vil sige 30 pct. Det
kommer også til at gælde for LAG-småøerne.
Isoleret set vil LAG’erne kunne igangsætte færre eller min-
dre projekter, end de havde regnet med.
Man kan godt vælge at se isoleret på, hvad man kan støtte i
landdistrikter, men man kan også vælge at have den tilgang
jeg har, at det er mindst lige så afgørende, hvis ikke mere
afgørende, at skabe nogle bedre rammer for at give udvik-
lingsmuligheder lokalt, hvor virksomheder så får en til-
skyndelse til at fastholde og skabe arbejdspladser. Og hvor
man også sikrer, at det bliver nemmere for folk at bosætte
sig i landdistrikterne. Det jo præcis det, der er baggrunden
for den politik, som regeringen har.
Ser man på regeringens samlede politik, som jeg nu netop
har nævnt, så er jeg ikke et sekund i tvivl om, at hvis man
vil gøre regnebrættet op, som jeg også har besvaret relativt
mange spørgsmål her i udvalget, så er der efter min opfat-
telse ikke nogen tvivl om, at vi vil opleve langt større be-
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 16/3-16 om LAG, til erhvervs- og vækstministeren
12/14
skæftigelsesmæssig effekt af de overordnede initiativer, der
bliver taget på vækst og udviklingsområdet.
Reduktionen i LAG-midlerne vil betyde, at det bliver nød-
vendigt i hver LAG-bestyrelse at se på, hvad den ændrede
økonomi betyder for såvel antallet af fremtidige projekter
som for administrationen. Det vil jeg ikke lægge skjul på.
Det vil være op til bestyrelserne i de enkelte LAG’er at af-
veje forskellige løsninger.
Jeg har også bedt ERST om at gå i dialog med de lokale
aktionsgrupper og afklare de spørgsmål, som stilles. Fx om
det er muligt for kommuner at medfinansiere driften af ak-
tionsgrupperne.
Derudover kan jeg sige, at jeg på fredag deltager når Land-
distrikternes Fællesråd holder årsmøde i Egtved. Jeg for-
venter også, at der kommer en diskussion om det her. Der-
udover har jeg noteret mig, at der de sidste par dage er
kommet en henvendelse fra 29 borgmestre, som også har
kommentarer til reduktionen af LAG-midlerne. De borgme-
stre har jeg selvfølgelig også tænkt mig at svare hurtigst
muligt, sådan at jeg igen der gør rede for regeringens poli-
tik.
I forhold til spørgsmål P kan jeg sige, at LAG-småøerne må
forventes at kunne forsætte deres indsats på samme niveau
som i dag.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 16/3-16 om LAG, til erhvervs- og vækstministeren
13/14
LAG-småøernes midler i Landdistriktsprogrammet reduce-
res med ca. 1,1 mio. kr. fra 2016 til 2017 – men LAG-
småøerne tilføres på samme tid ca. 1,3 mio. kr. årligt via
Hav- og Fiskerifondsprogrammet. Det forventes, at man på
småøerne vil integrere LAG og FLAG-indsatsen.
Dertil kommer en at en lang række af regeringens landdi-
striktsinitiativer vil tilgodese småøerne. Det gælder ikke
mindst i forhold til nogle af de ting jeg har nævnt nu. Ned-
sættelse af færgetakster, som jo har en stor betydning for
tilgængeligheden til vores øer og som jo også betyder noget
for den lokale erhvervsudvikling.
Jeg vil gerne understrege, at jeg har den største respekt for
de lokale aktionsgrupper. Efter min opfattelse er de drevet
af et meget stærkt lokalt engagement, som er med til at dri-
ve en positiv udvikling lokalt.
Det er også derfor, at man med den reduktion af midlerne
der er, oplever at der er bekymring hos en række LAG´ere –
og dermed også hos nogle borgmestre – en uenighed om,
hvorvidt det er den rigtige måde man har finansieret land-
brugspakken på. Det kommer ikke som den store overra-
skelse.
Det kommer heller ikke nødvendigvis som den store over-
raskelse, at i en situation hvor pengene er, som de er, har
regeringen et ansvar for at prioritere på en måde der gør, at
der er sammenhæng mellem de indtægter og udgifter, som
vi har.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 16/3-16 om LAG, til erhvervs- og vækstministeren
14/14
Jeg vil gerne slutte af med at sige, at det er min klare over-
bevisning, at de lokale aktionsgrupper fortsat vil kunne yde
et solidt bidrag til vækst og udvikling i landdistrikterne.
Jeg er heller ikke et sekund i tvivl om, at med de initiativer
som jeg nu i overskriftsform, har tilladt mig at ridse op,
som vi har taget for at udvikle vores landdistrikter, så
kommer det til at have en rigtig god samlet betydning.
Jeg har noteret mig, at der generelt har været en opbakning
– fra en lang række borgmestre rundt om i landet, men også
fra fx Landdistrikternes Fællesråd - til det udspil regeringen
kom med om Vækst og udvikling i hele Danmark.
Så samlet set er det rigtigt, at der kommer en reduktion ift
den finansiering, der er tilgængelig for LAG´erne. Men når
jeg gør regnebrættet op, så kommer det ikke til at betyde at
erhvervsudviklingen går i stå i vores landdistrikter. Tværti-
mod har vi nu opprioriteret de erhvervsområder der gør en
forskel i vores landdistrikter og det glæder jeg mig også til
at se blive til politisk virkelighed.