Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del
Offentligt
1608055_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Sagsnr.
2016 - 1483
Doknr.
329232
Dato
07-03-2016
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har den 11. februar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 70 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 70:
”Vil ministeren oplyse, hvordan teknikken og udmøntningen bliver af de 95
mio. kr., der er afsat til lavere færgetakster i regeringens vækstaftale?”
Svar:
Det nye færgeinitiativ er målrettet skuldersæsonerne, dvs. de perioder, der grænser
op til skolernes sommerferie, hvor potentialet for at øge turismen er størst.
Tilskudsbehovet for de enkelte ruter er beregnet som differencen mellem omsætnin-
gen for passagerbefordring i 2013 i skuldersæsonerne og den samlede billetindtægt,
der ville være i samme periode, hvis alle billetter blev afregnet efter et landevejsprin-
cip.
De tekniske beregninger tager udgangspunkt i en afgrænsning af skuldersæsonerne,
der dækker april, maj, juni, de sidste to tredjedele af august, september, oktober og
den første halvdel af november.
Beregningerne omfatter passagerer, biler, busser, campingvogne, motorcykler og
knallerter m.v. samt cykler. Passagerer og biler udgør langt de største kategorier.
Udgangspunktet for den tekniske beregning er, at der betales for bil m.v. og hver en-
kelt passager for sig. Det er lagt til grund, at der for hver passager betales 1,28
kr. og for biler 3,66 kr. pr. sejlet kilometer. Der er foretaget særskilte beregninger for
alle billetkategorier. Desuden er der indregnet en grundpris på 20,22 kr. pr. passager
for en returbillet.
Der er enkelte færgeruter, hvor der på grundlag af den tekniske beregning ikke er et
tilskudsbehov, fordi billetpriserne samlet set allerede er lave. Der kan dog alligevel på
disse ruter være en række billettyper, hvor billetprisen ligger over den tekniske bereg-
ning af en landevejspris. På den baggrund er det indbygget i modellen, at de pågæl-
dende ruter alligevel får et tilskud på 20 pct. af omsætningen i 2013 for passagerbe-
fordring i skuldersæsonerne.
Ligeledes kan der være færgeruter, som på grundlag af den tekniske beregning har et
forholdsvis lille tilskudsbehov. Det er derfor tilsvarende indbygget i modellen, at de
ruter, hvor det teknisk udregnede tilskudsbehov udgør under 20 pct. af omsætningen,
får hævet tilskuddet, så det svarer til 20 pct. af rutens omsætning i skuldersæsonerne.
Modellen sikrer således, at alle færgeruter bliver tilgodeset med den nye ordning,
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om, hvordan teknikken og udmøntningen bliver af de 95 mio. kr., der er afsat til lavere færgetakster i regeringens vækstaftale, til social- og indenrigsministeren
1608055_0002.png
Beregningerne er foretaget på baggrund af data fra Danmarks Statistik om passager-
tal og kommunernes indberetninger af omsætningen for 2013 for de forskellige
passagertyper. Alle omsætningstal er omregnet til 2016-pl.
Det samlede finansieringsbehov er fordelt således, at de statslige færgeruter til
Bornholm og Samsø i alt tegner sig for et beløb på 19,6 mio. kr. i 2016 og 39,4 mio.
kr. årligt fra 2017, mens de øvrige færgeruters andel sammenlagt udgør 28,4 mio. kr. i
2016 og 55,6 mio. kr. årligt fra 2017 (2016-pl).
For de ikke-statslige færgeruter vil udmøntningen af ordningen ske ved bekendtgørel-
se. Ordningen udmøntes for de statslige færgeruters vedkommende af Transport- og
Bygningsministeriet.
Jeg kan i øvrigt henvise til udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler,
passagerer m.v. til og fra øer), som i øjeblikket er i ordinær høring.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2