Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del
Offentligt
1605738_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
1. marts 2016
Besvarelse af spørgsmål 63 alm. del stillet af udvalget den 3. februar
2016.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2. februar 2016 fra LAG
Halsnæs-Gribskov om LAG-ordningen: beskæring i 2017 og fremefter,
jf. ULØ alm. del – bilag 65.
Svar:
Regeringen ønsker vækst og udvikling i hele Danmark. Landbruget er et
af de erhverv, som er helt afgørende for vækst, udvikling og beskæftigel-
sen i landdistrikterne. Over de seneste år har landbruget og fødevaresek-
toren været under pres. For at sikre omstilling og investeringer i landbru-
get indgik regeringen derfor den 22. december 2015 en aftale om en
landbrugs- og fødevarepakke med DF, LA og K. Til at finansiere omstil-
lingen har vi været nødt til at omprioritere midlerne i Landdistriktspro-
grammet, og det betyder blandt andet færre penge til de lokale aktions-
grupper. Det er en nødvendig omprioritering, fordi landbruget er afgøren-
de for væksten og beskæftigelsen uden for de store byer. Fødevaresekto-
ren har 140.000 ansatte, og i mange landkommuner er over 15 pct. be-
skæftiget i fødevaresektoren.
De lokale aktionsgrupper yder en stor og god frivillig indsats og er med
til at understøtte lokale initiativer, som skaber en positiv udvikling. Der er
således ingen sammenhæng mellem omprioriteringen af landdistriktspro-
grammet og det arbejde, aktionsgrupperne udfører.
Frivillighed er baseret på lokalt engagement og bidrager til udviklingen af
et aktivt medborgerskab og lokale fællesskaber. Det er en af forudsætnin-
gerne for vækst. Derfor ser jeg gerne, at traditionen for frivillighed fast-
holdes i fremtiden – også i LAG-regi.
Det vil ikke være nødvendigt at lukke allerede igangsatte LAG-projekter
pga. reduktionen, da de igangsatte projekter er baseret på økonomiske
rammer, som LAG’erne allerede har fået udmeldt for ét år ad gangen fra
2014-2016. Reduktionen i LAG-midler vil dog betyde, at LAG’erne fra
2017 vil kunne investere mindre, end de har
forventet.
Fra 2017 og frem vil der være 63 mio. kr. årligt til de lokale aktionsgrup-
pers arbejde, så de lokale aktionsgrupper vil fortsat kunne yde et positivt
og væsentligt bidrag til vækst og udvikling i landdistrikterne.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om kommentar til henvendelse af 2/2-16 fra LAG Halsnæs-Gribskov om LAG-ordningen: beskæring i 2017 og fremefter, jf. ULØ alm. del - bilag 65, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
Derudover vil oprettelsen af nye lokale aktionsgrupper i fiskeriområder
betyde, at der i disse områder vil være mulighed for at iværksætte yderli-
gere projekter, mobilisere lokale ildsjæle og skabe udvikling i kraft af de
FLAG-midler, der tilføres lokalområderne.
Regeringen har den 23. november 2015 fremlagt en strategi for
vækst og
udvikling i hele Danmark
med over 100 initiativer, som vil bidrage til
vækst og udvikling i hele Danmark. Strategien gør en markant indsats for
de tre erhverv, som fylder mest i landdistrikterne: Fødevaresektoren, in-
dustrien og turismeerhvervet.
Som led i strategien flytter regeringen knap 4.000 statslige arbejdspladser
fra hovedstaden til Region Sjælland, Region Syddanmark, Region
Midtjylland og Region Nordjylland, hvilket vil styrke aktiviteten i landdi-
strikterne.
I forlængelse af strategien er der den 9. februar 2016 indgået aftale om
800 mio. kr. i 2016-19 til 16 konkrete initiativer om bl.a. nedsættelse af
færgetakster for passagertransport til og fra øer, en bredbåndspulje, mål-
rettet erhvervsindsats i områder præget af stærk tilbagegang, lempet elaf-
gift for forlystelser, dækning af boligudgifter mv. ved praktik i det tyske
nærområde, forsøg med fjernundervisning i folkeskolen, landdistrikts-
vækstpiloter mv.
Det vurderes på den baggrund, at regeringens samlede landdistriktspolitik
vil gavne udviklingen og beskæftigelsen i landdistrikterne, selvom LAG-
indsatsen reduceres. Samtidig forventes de lokale aktionsgrupper at være
en aktiv partner i udmøntningen af en række initiativer, fx den målrettede
erhvervsindsats i områder præget med stærk tilbagegang. Der vil derfor
også fremadrettet være stort brug for de lokale aktionsgruppers engage-
ment og indsats for at omsætte udviklingsmuligheder til handling i de
enkelte lokalmiljøer.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen