Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del
Offentligt
1585022_0001.png
TALEPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
Samråd i ULØ den 16. december 2015 – Spørgsmål H-J stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Tak for invitationen til at komme i udvalget.
Jeg er blevet stillet en række spørgsmål, samrådsspørgsmål
H, I og J, vedrørende regeringens plan for flytning af stats-
lige arbejdspladser.
Jeg vil besvare spørgsmålene samlet.
[Vækst og udvikling i hele Danmark]
Regeringen ønsker vækst og udvikling i hele Danmark.
Væksten har været ujævnt fordelt, og Danmark virker for
mange opdelt i to dele. I hovedstaden og Østjylland er der
vækst og beskæftigelse. I mange øvrige dele af landet uden
for de største byer er billedet et andet.
I mange mindre byer og landdistrikter kæmper man såle-
des med en lav beskæftigelse, som er afgørende for et lo-
kalområdes udvikling. Regeringen ønsker at skabe bedre
mulighed for vækst og udvikling i hele Danmark.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/12-15 om udflytning af statslige arbejdspladser, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. H-J, til erhvervs- og vækstministeren
2/9
Derfor lancerede regeringen den 23. november udspillet
Vækst og udvikling i hele Danmark,
som med over 100 ini-
tiativer styrker rammevilkårene, så der bliver bedre mulig-
hed for at skabe en positiv udvikling i hele landet.
Udspillet har i alt fem indsatsområder, hvor flytning af
statslige arbejdspladser er et af fem indsatsområder. Dette
arbejde er ligeledes en del af udspillet ”Bedre balance”,
som blev offentliggjort 1. oktober 2015.
Regeringen vil over de kommende år flytte ca. 3.900 stats-
lige arbejdspladser fra hovedstaden til de fire øvrige regio-
ner. Det er den største samlede flytning af statslige ar-
bejdspladser nogensinde herhjemme.
Der er gode grunde til, at størstedelen af de statslige ar-
bejdspladser ligger i hovedstaden, men fordelingen er ble-
vet for skæv.
De statslige institutioner er sat i verden for at løse opgaver
til gavn for borgere og virksomheder i hele Danmark.
Statslige arbejdspladser skal derfor også være fordelt i hele
landet.
Med flytningen ønsker regeringen at skabe bedre balance.
Det skal bringe arbejdspladserne tættere på borgere og
virksomheder og de opgaver, der skal løses.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/12-15 om udflytning af statslige arbejdspladser, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. H-J, til erhvervs- og vækstministeren
3/9
Samtidig kan de bidrage til aktivitet og stimulere udvikling
i de områder, de placeres i. Der kommer flere arbejdsplad-
ser til byen, og det indebærer mere liv og aktivitet i lokal-
miljøet.
[Ad spørgsmål H]
[Ministeren bedes uddybe ministerens svar på ULØ alm. del – spm. 14 om regerin-
gens beslutning om, hvilke statslige arbejdspladser som skal flyttes fra hovedsta-
den, og hvortil de skal flyttes.
ULØ alm. del – spm. 14: Vil ministeren redegøre for, om der er tilgået ministerier-
ne skriftlig tilkendegivelse, vejledning, retningslinjer eller lignende om, efter hvil-
ke kriterier, de statslige arbejdspladser, som skal flyttes ud, skulle udpeges? I be-
kræftende fald bedes ministeren tilsende udvalget dette materiale.]
Jeg er i samrådsspørgsmål H blevet bedt om at uddybe mit
svar på ULØ alm. del – spørgsmål 14, der omhandler
hvorvidt der er tilgået ministerier en tilkendegivelse, vej-
ledning, retningsliner eller lignende om, hvilke kriterier
der skulle ligge til grund for, hvilke statslige arbejdsplad-
ser der flyttes.
Som jeg også redegjorde for i besvarelsen af ULØ 14 an-
modede Finansministeriet ministerierne om at foretage en
gennemgang af de respektive ministeriers institutioner.
Denne gennemgang havde til hensigt, at de enkelte mini-
sterier skulle vurdere deres institutioners geografiske be-
liggenhed samt opgaveportefølje.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/12-15 om udflytning af statslige arbejdspladser, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. H-J, til erhvervs- og vækstministeren
4/9
Regeringens plan for flytning indebærer således, at statsli-
ge institutioner tilstræbes flyttet til områder, hvor der kan
opnås sammenhængende faglige miljøer og synergier.
Endvidere blev ministerierne bl.a. bedt om at vurdere,
hvorvidt ministerområdets underliggende institutioner
kunne udflyttes helt, delvist eller forskydes til allerede ek-
sisterende decentrale lokationer.
Ved at samle statslige arbejdspladser på samme lokaliteter,
der på forskellig vis har overlappende eller ensartede op-
gaveområder, kan der skabes grobund for samarbejde.
Samtidig kan der opnås synergieffekter mellem statslige
institutioner, uddannelsesinstitutioner og det private er-
hvervsliv i de pågældende lokalområder.
Eksempelvis giver det faglig god mening at placere
Geodatastyrelsen i Nordjylland. Det skyldes, at styrelsen
har ansvaret for at beskikke landinspektører, hvor en stor
del uddannes i Aalborg. Derved kan der skabes synergi
mellem Geodatastyrelsen og Aalborg Universitet og sikres
de rette kompetencer til styrelsens arbejde.
Det har således været op til hvert enkelt ministerium at af-
veje de forskellige hensyn, hvilket har ligget til grund for
regeringens beslutning om at flytte ca. 3.900 statslige ar-
bejdspladser.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/12-15 om udflytning af statslige arbejdspladser, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. H-J, til erhvervs- og vækstministeren
5/9
[Ad spørgsmål I]
[Vil ministeren redegøre for, hvordan man fra regeringens/ministrenes side har
organiseret samarbejdet med de kommuner, som skal modtage statslige arbejds-
pladser som følge af regeringens beslutning om at udflytte statslige arbejdspladser
fra hovedstaden, og oplyse, hvilken kontakt der har været mellem regerin-
gen/ministrene og kommuner forud for regeringens beslutning.]
Jeg er i samrådsspørgsmål I blevet bedt om at redegøre for,
hvordan man fra regeringens side har samarbejdet med de
kommuner, som skal modtage de statslige arbejdspladser.
Derudover er jeg blevet bedt om at oplyse, hvilken kontakt
der har været mellem regeringen og ministerierne og
kommunerne forud for offentliggørelsen af planen.
Regeringen er bevidst om, at en ambitiøs flytning af stats-
lige arbejdspladser er en kompleks proces, der har store
konsekvenser for medarbejderne på de institutioner, der
skal flytte, og for deres familier.
Netop derfor har arbejdet foregået i en meget snæver
kreds, hvor meget få personer har været inddraget i arbej-
det. Det er sket netop af hensynet til de mange medarbej-
dere, som er været omfattet af flytningerne.
Regeringen har løbende modtaget henvendelser fra mange
borgmestre og lokalpolitikere forud for offentliggørelsen.
Disse henvendelser har argumenteret for, hvorfor en række
konkrete styrelser skulle flyttes ud fra en række faglige ar-
gumenter.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/12-15 om udflytning af statslige arbejdspladser, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. H-J, til erhvervs- og vækstministeren
6/9
Samtidig har flere henvendelser henvist til konkrete ledige
lokaler, som potentielt kunne huse de statslige institutio-
ner, som skulle udflyttes.
Foruden de indkomne henvendelser har der få dage forud
for offentliggørelsen af de udflyttede statslige arbejdsplad-
ser været dialog på administrativt niveau med nogle af de
berørte kommuner.
Dialogen vedrørte praktiske spørgsmål omkring de byg-
ninger, som er blevet valgt i en given kommune til at huse
de udflyttede arbejdspladser.
En række borgmestre blev endvidere orienteret af mig og
øvrige ministerkollegaer kort tid før offentliggørelsen.
[Spørgsmål J]
[Det fremgår af regeringens plan for udflytning af statslige arbejdspladser (Bedre
balance, statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder), afsnit 2.3, at
”Regeringens plan for flytning indebærer, at statslige institutioner tilstræbes place-
ret i områder, hvor der kan opnås sammenhængene faglige miljøer og synergier.”
a. Vil ministeren redegøre for, hvordan denne hensigt er kommet til udtryk i re-
geringens beslutning om, hvilke statslige arbejdspladser som skal flyttes fra ho-
vedstaden, og hvortil de skal flyttes?
b. Hvordan har man fra regeringens side tilrettelagt processen for at sikre, at
denne hensigt har været bærende for de enkelte ministeriers bidrag til regerin-
gens plan?]
Endelig er jeg i samrådsspørgsmål J blevet om at redegøre
for et afsnit i regeringens plan ”Bedre balance” om, at re-
geringens plan for flytningen indebærer, at institutionernes
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/12-15 om udflytning af statslige arbejdspladser, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. H-J, til erhvervs- og vækstministeren
7/9
tilstræbes placeret i områder, hvor der kan opnås sammen-
hængende faglige miljøer og synergier.
Her er jeg konkret blevet bedt om at redegøre for, hvordan
denne hensigt er kommet til udtryk i planen, og hvordan
processen har været tilrettelagt.
Regeringen har i forbindelse med flytningen lagt vægt på,
at de statslige institutioner bliver placeret, så de faglige
miljøer kan fastholdes og udvikles.
Som nævnt har hensigten været, at de flyttede institutioner
placeres i områder, hvor der kan være mulighed for samar-
bejde både mellem andre offentlige myndigheder samt ud-
dannelsesinstitutioner og erhvervslivet.
Lad mig i den forbindelse henvise til et konkret eksempel,
der beskriver, hvordan dette er kommet til udtryk.
I Viborg samler vi en lang række af statens klagenævn i et
”Klagenævnenes Hus”. Ved at samle en række klagenævn
vil der kunne opstå et stærkt fagligt miljø.
Viborg har i forvejen Vestre Landsret, og det giver derfor
rigtig god mening at samle klagenævnene i et samlet fag-
ligt juridisk miljø.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/12-15 om udflytning af statslige arbejdspladser, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. H-J, til erhvervs- og vækstministeren
8/9
Det er samtidig hensigten, at samlokaliseringen af klage-
nævnene kan bidrage til på sigt at skabe bedre og mere ef-
fektiv klagesagsbehandling end i dag.
Generelt har flytningen også givet mulighed for at reorga-
nisere institutioner og optimere processer og arbejdsgange.
Dette kan dermed være medvirkende til at danne grundlag
for mere velfungerende organisationer i fremtiden.
Som jeg endvidere redegjorde for tidligere, så blev de en-
kelte ministerier bedt om at vurdere deres institutioners
geografiske beliggenhed samt opgaveportefølje med hen-
blik på, at der med flytningen kunne tilstræbes sammen-
hængende faglige miljøer og synergier.
For at sikre effektive og smidige flytninger, og for så vidt
muligt at sikre de berørte institutioners funktionsdygtig-
hed, er de ansvarlige ministerier i gang med at udarbejde
detaljerede implementeringsplaner for de enkelte instituti-
oners flytning.
Regeringen vil behandle implementeringsplanerne i løbet
af 1. kvartal 2016. Vi vil derved også få en konkret vurde-
ring af, hvad omkostningerne vil være i de kommende år.
På nuværende tidspunkt kender vi ikke de konkrete im-
plementeringsplaner.
Disse udgifter vil skulle afholdes inden for de gældende
udgiftsrammer, og der er jo på finansloven for 2016 afsat
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 16/12-15 om udflytning af statslige arbejdspladser, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. H-J, til erhvervs- og vækstministeren
9/9
en særlig reserve på 400 mio. kr. Udgifter i 2017 vil blive
indarbejdet på finansloven for 2017.
Det er vurderingen, at de tal, der nævnes i pressen i disse
dage, er alt for højt sat. Det nævnes bl.a., at det skulle have
kostet 500.000 kr. pr. medarbejder at udflytte Sikkerheds-
styrelsen i 2004.
Mit ministerium har set nærmere på det. Ministeriet skøn-
ner, at den direkte udflytningsudgift i 2004 landede på
knap det halve pr. arbejdsplads.
Dvs. man brugte langt fra den afsatte reserve på 40 mio.
kr. Den blev derfor bl.a. anvendt til det helt naturlige eks-
traarbejde for styrelsen, som fulgte af den ret alvorlige fyr-
værkeriulykke i Seest, der skete kort efter, at styrelsen blev
etableret.
Udgifterne til flytningerne vil formentlig variere bl.a. af-
hængigt af, hvor der flyttes hen.
Endelig vil jeg gerne understrege, at vi også bør have fo-
kus på, hvad flytningerne vil betyde for udgifterne på læn-
gere sig. Bl.a. kan der være lavere udgifter til husleje mv.
uden for hovedstaden.
Derfor vil jeg gerne advare mod at drage hurtige og forha-
stede konklusioner på dette område.
Tak for ordet.