Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del
Offentligt
1584494_0001.png
22. december 2015
J.nr. 15-3186593
Til Folketinget – Udvalget for landdistrikter og Øer
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 35 af 24. november 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Karsten Lauritzen
/ Mikkel Baadsgaard
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om, hvordan udgiften til reduceret bilafgifter forventes at fordele sig mellem landets kommuner, til skatteministeren
1584494_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan udgiften til reduceret bilafgifter forventes at fordele sig
mellem landets kommuner og ift. kommunens indbyggertal?
Svar
Med Finansloven for 2016 nedsættes registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct. for per-
sonbiler (inkl. autocampere) og motorcykler. Afgiftsnedsættelsen skønnes at medføre et
varigt umiddelbart provenutab (før tilbageløb og adfærd) på 960 mio. kr. Dette provenu-
tab vedrører både husholdninger og erhverv.
På baggrund af oplysninger om nyregistrerede personbiler i 2014 skønnes den umiddelba-
re afgiftslettelse til husholdningerne at udgøre 670 mio. kr. I tabel 1 er vist en opgørelse
over afgiftsnedsættelsen til husholdninger opdelt efter ejerens bopælskommune. Opgørel-
sen er baseret på benzin- og dieseldrevne privatejede personbiler.
Det skal understreges, at der knytter sig en vis usikkerhed til opgørelsen – fortrinsvis på
grund af datamæssige begrænsninger. For eksempel er beregningerne baseret på den regi-
strerede ”standardpris” i det digitale motorregister, der i gennemsnit vurderes at være lidt
højere end den faktiske afgiftspligtige værdi. Dertil kommer, at der i beregningerne ikke er
taget hensyn til fradrag i afgiftsgrundlaget for eventuelt sikkerhedsudstyr.
Side 2 af 4
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om, hvordan udgiften til reduceret bilafgifter forventes at fordele sig mellem landets kommuner, til skatteministeren
1584494_0003.png
Tabel 1. Reduktion i registreringsafgift pr. kommune
Samlet reduktion i 1.000 kr.
34.100
7.200
4.400
6.000
2.700
15.600
6.400
2.400
2.000
4.200
5.600
6.300
9.800
3.500
1.800
4.700
2.000
6.600
4.700
5.700
6.700
6.500
5.700
9.800
5.700
5.400
7.900
7.200
3.400
9.900
3.100
6.800
2.800
7.300
3.400
5.500
3.700
9.300
2.800
3.300
3.700
4.900
8.400
6.100
4.200
2.500
5.200
4.200
4.200
2.600
4.000
21.100
4.700
Reduktion pr. indbygger, kr.
60
70
90
170
190
210
90
110
70
150
110
130
180
90
80
110
130
170
190
140
110
130
230
180
130
120
160
120
110
120
140
170
80
110
100
110
110
120
130
110
140
110
100
100
90
60
140
100
80
110
130
110
80
København
Frederiksberg
Ballerup
Brøndby
Dragør
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Albertslund
Hvidovre
Høje-Taastrup
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Ishøj
Tårnby
Vallensbæk
Furesø
Allerød
Fredensborg
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Egedal
Frederikssund
Greve
Køge
Halsnæs
Roskilde
Solrød
Gribskov
Odsherred
Holbæk
Faxe
Kalundborg
Ringsted
Slagelse
Stevns
Sorø
Lejre
Lolland
Næstved
Guldborgsund
Vordingborg
Bornholm
Middelfart
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Nyborg
Odense
Svendborg
Side 3 af 4
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om, hvordan udgiften til reduceret bilafgifter forventes at fordele sig mellem landets kommuner, til skatteministeren
1584494_0004.png
Nordfyns
Langeland
Ærø
Haderslev
Billund
Sønderborg
Tønder
Esbjerg
Fanø
Varde
Vejen
Aabenraa
Fredericia
Horsens
Kolding
Vejle
Herning
Holstebro
Lemvig
Struer
Syddjurs
Norddjurs
Favrskov
Odder
Randers
Silkeborg
Samsø
Skanderborg
Aarhus
Ikast-Brande
Ringkøbing-Skjern
Hedensted
Morsø
Skive
Thisted
Viborg
Brønderslev
Frederikshavn
Vesthimmerlands
Læsø
Rebild
Mariagerfjord
Jammerbugt
Aalborg
Hjørring
Samlet
2.600
1.100
200
6.500
2.500
8.700
4.200
14.000
300
5.800
5.100
8.300
8.300
10.300
14.000
14.400
10.400
8.700
3.500
2.400
6.100
4.500
5.800
2.300
10.600
11.800
200
8.700
41.800
5.500
6.800
5.700
3.200
7.200
6.000
12.900
4.200
8.200
5.600
0
5.300
6.800
4.200
29.900
7.800
670.100
90
90
20
120
100
120
110
120
90
120
120
140
170
120
150
130
120
150
170
110
150
120
120
110
110
130
40
150
130
140
120
120
160
150
140
140
120
140
150
10
180
160
110
140
120
120
Anm.: Opgørelsen er baseret på nyregistrerede benzin- eller dieseldrevne personbiler i 2014 ejet af husholdninger. Kom-
munernes indbyggertal vedrører 4. kvartal i 2014. Der knytter sig en særlig stor usikkerhed for de mindre kommuner,
herunder ø-kommunerne.
Kilde: Egne beregninger på Lovmodellens datagrundlag (33. pct. stikprøve).
Side 4 af 4