Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del
Offentligt
1576895_0001.png
7. december 2015
J.nr. 15-3186673
Til Folketinget – Udvalget for Landdistrikter og Øer
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 32 af 24. november 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om hvordan udgiften til en fastfrysning af grundskylden i 2016 forventes at fordele sig mellem landets kommuner m.v., til skatteministeren
1576895_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan udgiften til en fastfrysning af grundskylden i 2016 forven-
tes at fordele sig mellem landets kommuner og ift. hhv. kommunens indbyggertal og antal
skattepligtige grunde i kommunen?
Svar
Grundskylden har siden 2003 været omfattet af en årlig stigningsbegrænsning, der for
2016 indebærer, at reguleringsprocenten er fastsat til maksimalt 6,6 pct. Med aftalen om
finansloven fastfryses grundskylden for ejerboliger i 2016 ved at nedsætte reguleringspro-
centen til 0 pct. Der er tale om en målrettet fastfrysning af grundskylden for boligejere,
der ellers ville opleve en stigning i skattebetalingen som følge af reguleringen af det skat-
tepligtige grundlag i 2016.
En fastfrysning af grundskylden i 2016 for ejerboliger skønnes at indebære et umiddelbart
mindreprovenu i 2016 på ca. 755 mio. kr. og ca. 570 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Den umiddelbare virkning svarer til ca. 130 kr. pr. indbygger i gennemsnit i 2016. Den
gennemsnitlige reduktion skønnes til 510 kr. for enfamiliehuse, 430 kr. for sommerhuse
og 220 kr. for ejerlejligheder. Den gennemsnitlige reduktion for de tre boligtyper skønnes
til 470 kr.,
jf. tabel 1.
Med hensyn til den efterspurgte fordeling på kommuner bemærkes, at den kommune,
hvor en ejendom er beliggende, ikke nødvendigvis er den samme som ejerens bopæls-
kommune. Det er især relevant for sommerhuse, hvor ejeren typisk er bosat i en anden
kommune end den, hvor sommerhuset er, men det kan også være tilfældet for andre
ejendomstyper.
Spørgsmålet forstås således, at der ønskes en fordeling på kommuner, hvor det er ejen-
dommens beliggenhedskommune (og ikke ejerens bopælskommune), der er afgørende for
den kommunale fordeling. En sådan opgørelse fremgår af tabellen.
Side 2 af 5
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om hvordan udgiften til en fastfrysning af grundskylden i 2016 forventes at fordele sig mellem landets kommuner m.v., til skatteministeren
1576895_0003.png
Tabel 1. Konsekvenser i 2016 af en fastfrysning af grundskylden for boligejere i 2016 fordelt på
kommuner og ejendomstyper
Gns. pr.
indbygger
(kr.)
130
190
310
45
220
50
135
120
25
145
245
85
805
145
70
215
45
115
85
235
290
75
365
230
165
135
345
150
15
305
55
340
185
Gns. pr.
enfamilie-
Gns. pr.
hus
sommerhus
(kr.)
(kr.)
510
1.410
1.100
150
1.380
150
270
920
80
460
820
360
180
510
250
970
190
3.080
210
760
1.230
230
2.040
1.500
1.180
520
360
320
50
640
140
1.440
1.250
430
-
-
140
20
400
440
-
120
50
70
160
860
-
100
-
900
-
350
280
-
340
-
-
0
-
790
370
130
540
280
1.180
-
Gns. pr.
ejerlejlig-
hed
(kr.)
220
170
370
100
330
140
50
210
100
230
130
150
80
240
80
130
130
410
100
230
230
110
200
150
60
80
240
140
70
250
200
440
450
Gns. pr.
bolig
(kr.)
470
1.230
1.060
150
1.200
170
280
880
90
390
770
340
620
500
230
830
200
800
230
600
1.120
230
1.400
1.180
880
500
560
330
60
580
160
1.240
1.180
fortsættes
Provenu
(mio. kr.)
Hele landet
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
-755
-5
7-8
-2
-11
-1
-5
-4
-1
-2
-10
-10
-3
-7
-3
-9
-2
-12
-5
-10
-12
-4
-28
-16
-4
-7
-14
-9
-1
-10
-2
-21
-5
Side 3 af 5
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om hvordan udgiften til en fastfrysning af grundskylden i 2016 forventes at fordele sig mellem landets kommuner m.v., til skatteministeren
1576895_0004.png
Tabel 1. Konsekvenser i 2016 af en fastfrysning af grundskylden for boligejere i 2016 fordelt på
kommuner og ejendomstyper
Gns. pr.
indbygger
(kr.)
75
210
85
105
90
100
255
160
395
70
100
105
185
135
70
105
120
130
70
55
100
395
235
60
30
15
60
120
85
105
240
100
450
Gns. pr.
enfamilie-
Gns. pr.
hus
sommerhus
(kr.)
(kr.)
300
890
130
400
280
420
1.570
890
1.550
290
760
40
480
380
230
2.120
530
150
220
70
240
2.120
240
140
80
50
60
250
270
380
590
510
380
410
510
550
180
380
300
50
40
-
170
10
420
360
350
550
0
310
340
90
260
160
-
300
260
130
100
330
410
660
270
890
-
490
Gns. pr.
ejerlejlig-
hed
(kr.)
80
220
100
170
80
190
60
30
410
120
0
10
110
-
140
340
150
50
-
100
30
210
-
40
120
-
10
160
90
160
170
60
180
Gns. pr.
bolig
(kr.)
280
800
220
370
290
410
1.370
610
1.390
270
550
180
430
380
250
980
500
200
200
110
230
1.660
270
160
90
50
140
290
290
350
650
470
450
fortsættes
Provenu
(mio. kr.)
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
-7
-10
-5
-7
-5
-9
-14
-8
-10
-3
-2
-4
-9
-3
-6
-62
-7
-2
-2
-1
-4
-22
0
-2
-1
0
-2
-4
-3
-9
-5
-20
-15
Side 4 af 5
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om hvordan udgiften til en fastfrysning af grundskylden i 2016 forventes at fordele sig mellem landets kommuner m.v., til skatteministeren
1576895_0005.png
Tabel 1. Konsekvenser i 2016 af en fastfrysning af grundskylden for boligejere i 2016 fordelt på
kommuner og ejendomstyper
Gns. pr.
indbygger
(kr.)
100
70
175
50
100
475
250
170
165
155
30
90
125
120
65
65
125
245
35
40
15
245
235
200
15
80
20
80
140
115
10
85
150
Gns. pr.
enfamilie-
Gns. pr.
hus
sommerhus
(kr.)
(kr.)
410
240
210
210
450
1.980
1.620
220
640
580
60
320
400
480
210
190
420
430
110
110
30
1.200
1.020
240
50
310
40
310
360
210
30
410
900
10
-
660
-
390
-
-
280
360
220
190
270
-
280
170
180
310
550
180
90
70
20
-
800
-
420
130
200
300
-
190
200
970
Gns. pr.
ejerlejlig-
hed
(kr.)
110
40
90
130
80
230
230
-
310
220
30
120
240
160
70
30
170
220
70
10
140
100
10
190
30
200
10
110
120
-
140
70
310
Gns. pr.
bolig
(kr.)
370
230
370
210
400
1.610
1.260
240
620
550
80
290
390
470
200
190
410
470
110
100
40
1.030
780
430
50
310
60
300
340
210
40
340
790
Provenu
(mio. kr.)
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
-10
-2
-10
-2
-9
-27
-9
-1
-15
-9
-1
-7
-3
-4
-1
-1
-7
-10
-3
-2
-1
-11
-4
-10
-1
-9
-1
-8
-6
-1
-1
-18
-49
Anm: Hvis der i en kommune er mindre end 100 ejendomme af en type efter opregning af stikprøven, er gennemsnittet ikke vist, men indgår i
opgørelsen for hele landet.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen. Data for 2013 fremskrevet til 2015.
Side 5 af 5