Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del
Offentligt
1579999_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 22
Talepapir – besvarelse af samrådsspørgsmål A, ULØ
alm. del vedr. landdistrikter og øer den 19. november
2015
Jeg er blevet bedt om at redegøre for,
”hvilke initiativer jeg vil tage, som
forbedrer udviklingen, transportforhold
og bosætning m.m. i landdistrikter og på
øer.”
Et godt initiativ
Jeg vil gerne indlede med at sige, at jeg
er glad for at udvalget har stillet mig det
spørgsmål. Det er vigtigt, at vi også får
skabt udvikling uden for de største byer.
Jeg har allerede haft lejlighed til at svare
på udvalgets spørgsmål om færger til
øerne d. 21. oktober. Af den grund siger
jeg heller ikke så meget om det i dag.
Vejforbindelser
Som transport- og bygningsminister er
det min opgave at sørge for, at den
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0002.png
Side 2 af 22
overordnede statslige infrastruktur er
velfungerende.
I forhold til landdistrikterne handler det
først og fremmest om, at disse områder
er koblet effektivt op på den
overordnede vej- og banenet.
Motorvejsnettet er som bekendt bygget
op omkring ”det store H”. I de senere år
er H’et blevet udbygget med afgreninger
længere ud i landet, fx med motorvejen
til Sønderborg (2012) og motorvejen
mellem Vejle og Herning (2014).
I løbet af de næste år vil også
Silkeborgmotorvejen (2016) og
Holstebromotorvejen (2018) stå klar.
Det vil betyde, at Midt- og Vestjylland
får en helt anden opkobling til ”det store
H” end for bare 10 år siden – med kun
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0003.png
Side 3 af 22
lidt over én time fra Holstebro til Vejle
og Aarhus, mod næsten to timer førhen.
Det skal ikke være nogen hemmelighed,
at Venstre har været en aktiv fortaler for
den udvikling.
Også andre steder i landet anlægges de
første etaper af nye motorveje mod bl.a.
Kalundborg og Næstved.
Og der er sat penge af til omfartsveje ved
Ribe og Haderup, som kan få trafikken
til at glide lettere og få gennemkørende
trafik ledt uden om byen.
Vejdirektoratet gør desuden i disse år en
ekstra indsats for at vedligeholde og
forny broerne på statsvejnettet.
Bl.a. udstyres Sallingsundbroen og
Aggersundbroen i Nordjylland med
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0004.png
Side 4 af 22
skibsstødsikring for at sikre
infrastrukturen i området.
Modulvogntog
Det glæder mig også, at stort set hele
statsvejnettet vil være åbnet for
modulvogntog ved udgangen af 2016.
Med aftalen i den grønne forligskreds d.
24. juni 2014 blev der afsat 75 mio. kr. til
udvidelse af vejnettet for modulvogntog.
Virksomhederne i hele landet får
dermed adgang til en effektiv,
miljøvenlig og billigere transportform.
Billigere
pendlerture over
Storebælt
Regeringen vil også holde sit løfte til
storebæltspendlerne og sænke prisen for
pendlerne over Storebælt.
I finanslovsforslaget har vi lagt op til at
sænke prisen på et pendlerkort til 3000
kr. pr. måned og samtidig øge det
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0005.png
Side 5 af 22
særlige skattefradrag for pendlere på
Storebælt fra 90 kr. til 110 kr. pr. tur.
Det vil ikke mindst komme Vestsjælland
og Fyn til gavn.
Det bliver for eksempel lettere at tage et
arbejde på den anden side af broen. Og
mindre fragtfirmaer og håndværkere får
lettere ved at ”give tilbud” på den begge
sider af broen. Det vil øge konkurrencen
og styrke samfundsøkonomien.
Femern Bælt
Forbindelsen
Regeringen står også bag aftalen om
anlæg af Femern Bælt forbindelsen.
Det er et vigtigt projekt for Danmark og
et vigtigt projekt for hele Europa. Og
ikke mindst vigtigt for Sydsjælland og
Lolland-Falster.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0006.png
Side 6 af 22
Som en del af Femern Bælt-projektet
udbygges jernbanen mellem Ringsted og
Holeby til dobbeltspor og hastigheden
opgraderes til 200 km/t for persontog.
Hertil kommer en ny Storstrømsbro med
en dobbeltsporet elektrificeret jernbane
og en tosporet landevej.
Disse anlæg betyder, at rejsetiden
mellem Nykøbing Falster og København
med tog bliver reduceret fra omkring 1�½
time til 1 time hver vej.
Det vil komme de mange togpendlere i
Sydsjælland og Lolland-Falster til gavn,
at de sparer op til en time dagligt.
Den kortere rejsetid til Tyskland vil også
forbedre arbejdstagernes adgang til jobs
og virksomhedernes muligheder for at
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0007.png
Side 7 af 22
rekruttere arbejdskraft. Og det vil
samtidig styrke turisterhvervet.
Lolland-Falster og Sjælland vil desuden
opleve et beskæftigelses-boom under
selve anlægsperioden. Bl.a. skal der
produceres tunnelelementer i Rødby.
Nu skal det ikke være nogen
hemmelighed, at projektet er udfordret
på både økonomi, tidsplan og processen
– det vil jeg gøre mit til, at vi får løst.
Den største udfordring er dog absolut
den tyske myndighedsgodkendelse.
Den seneste melding fra Slesvig-
Holstens økonomi- og transportminister
er, at den tyske myndighedsgodkendelse
først kommer i 2017 – og at processen
kan trække endnu længere ud.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0008.png
Side 8 af 22
Anlægsfasen kan derfor først komme i
gang senere, end vi har regnet med. Det
stiller projektet over for en række
udfordringer som Femern A/S nu skal se
nærmere på.
Sammenhæng i
den kollektive
trafik
Hvis det skal være attraktivt at bo i et
yderområde, skal der også være et
kollektivt trafiktilbud til dem, der ikke
har en bil, og dem der er for unge eller
for gamle til selv at køre.
Når jeg taler med folk om den kollektive
trafik hører jeg igen og igen, at det er
vigtigt, at den kollektive trafik hænger
sammen på tværs af de forskellige
operatører.
Når man befinder sig lidt uden for de
største byer kører bussen ikke hver 10.
minut. Der er ingen der har lyst til at stå
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0009.png
Side 9 af 22
og vente �½-1 time på bussen fordi den
lige er kørt når toget ankommer.
Der skal heller ikke være et problem at
regne ud, hvad turen koster, og om man
nu har købt den rigtige billet.
Jeg har aftalt med transportordførerne i
Folketinget, at vi i sammen skal sætte
skub i en harmonisering af taksterne i
hele landet.
Og der er lige nu gang i arbejdet både
vest og øst for Storebælt.
Pulje til
forbedring af
kollektiv trafik i
yderområder
Det er trafikselskabernes opgave at stå
for at tilrettelægge den lokale kollektive
trafik efter bestilling fra kommunerne og
regionerne.
Men traditionel rutebuskørsel kan være
vanskelig at få til at hænge sammen i
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0010.png
Side 10 af 22
landområderne, hvor kundegrundlaget
er tyndt. Derfor kan der også være behov
for at tænke nyt.
For at støtte udviklingen af nye tiltag, er
der afsat 57 mio. kr. årligt til og med
2017 til en statslig Pulje til forbedring af
kollektiv trafik i yderområder.
I 2013-2015 er der givet støtte til 54
projekter i hele landet, der er målrettet
mod at forbedre vilkårene i
landdistrikter og på øerne.
Regeringen står bag, at puljen udmøntes
igen i 2016 og 2017.
Taxi
Det er også vigtigt, at vi har en god
taxibetjening i landdistrikterne til at
supplere den kollektive trafik.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0011.png
Side 11 af 22
En taxi kan være den eneste
transportmulighed, hvis man kommer i
en akut situation, eller hvis man har
behov for at rejse på tidspunkter, hvor
der ikke lige kører en bus.
Det gælder ikke mindst i
yderområderne, hvor den kollektive
trafik ikke er så fintmasket som i de
store byer.
Men det er i stigende grad svært at få en
forretning til at køre rundt som
taxivognmand i et landdistrikt. Det
betyder, at vi ser forretninger, der lukker
ned, uden at nye kommer til.
Det er ikke billigt at køre en taxitur på
taxameteret på de lange distancer på
landet. Og det lægger også en dæmper
på efterspørgslen, at flere og flere har
fået bil nummer 2.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0012.png
Side 12 af 22
Taxier, der opererer i større områder,
søger hen, der hvor der er mest
efterspørgsel, og hvor der ikke skal køres
langt for at hente kunder.
Jeg vil gerne være med til at se på, hvad
vi kan gøre ved de stigende udfordringer
for taxibetjeningen i landdistrikter, og
om der er behov for at se på vores
taxiregulering.
Færdselsloven:
Højere hastighed
på vejene
Regeringen vil også se på, om vi ikke kan
indrette færdselslovgivningen, så det
bliver lidt nemmere at komme rundt på
vejene i landområderne.
Vi kender alle sammen oplevelsen af at
køre bag en traktor med 30 km/t på en
landevej. Det er hverken sjovt for
landmanden eller de andre trafikanter.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0013.png
Side 13 af 22
Regeringen vil gerne give landbruget en
hjælpende hånd, når registrerede
traktorer fremover skal have lov til at
køre 40 km/t på landevejene i stedet for
de nuværende 30 km/t.
Regeringen vil desuden indføre en
Tempo 100-ordning efter tysk model,
som giver mulighed for at campingvogne
og trailere kan køre op til 100 km/t på
motorveje og 80 km/t på andre landveje,
hvis de opfylder en række tekniske krav.
Danske synsvirksomheder godkender
allerede danske påhængskøretøjer til
Tempo 100-kørsel på tyske motorveje,
hvor ordningen fungerer rigtigt godt.
Jeg forventer at fremsætte et lovforslag
om Tempo 100 og højere hastigheder for
traktorer i december 2015.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0014.png
Side 14 af 22
Lavere
aldersgrænse for
kørekort til lille
knallert
Regeringen vil desuden nedsætte
aldersgrænsen for kørekort til lille
knallert (30 km/t) fra 16 år til 15 år.
En nedsættelse af aldersgrænsen til 15 år
er med til at forbedre de unges mobilitet.
Det gælder navnlig for unge, der bor
uden for de større byer, hvor der ofte er
længere afstande mellem hjemmet og
skoler, erhvervsuddannelser eller
fritidsaktiviteter, og hvor den kollektive
trafik er mindre koncentreret.
Jeg forventer, at der bliver fremsat et
lovforslag i februar 2016 om dette.
Havne
Også havnene spiller en afgørende rolle i
den lokale og regionale udvikling.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0015.png
Side 15 af 22
Havnene ligger jo pr. definition i
udkanten – eller i hvert fald vandkanten
– af Danmark.
De er med deres aktiviteter med til at
skabe sammenhæng mellem
søtransporten og landtransporten. Men
de er også vækstcentre med grobund for
lokale arbejdspladser og lokalt erhverv.
Jeg tror, der er behov for, at vi bredt
arbejder sammen om at skabe havne,
der er effektive, stærke og
konkurrencedygtige.
Jeg ser gerne, at vi i Danmark bliver et
forgangsland på havneområdet. Vi må
gerne være dem, der tales om, når emnet
er effektivitet og kompetence.
Staten yder ikke direkte støtte til
havnene – det er der også grænser for
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0016.png
Side 16 af 22
ift. EU og statsstøttereglerne. Men vi har
under den tidligere borgerlige regering
blev afsat 1,3 mia. kr. i den grønne
forligskreds til ”havnepakker”, der
styrker adgangen til havnene.
Men det handler også om, hvorvidt der
er regler, der dræber deres vækst.
Som politiker er det let at forfalde til at
tro, at den virkelighed man selv er den
del af herinde på Slotsholmen også
definerer resten af samfundet. Det er en
stor fejl, mener jeg.
Så for mig er det derfor uhyre vigtigt, at
være i tæt dialog med branchen. Jeg har
allerede besøgt flere havne rundt
omkring i landet og tale med de rigtige
eksperter, der ved, hvordan dagligdagen
ser ud.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0017.png
Side 17 af 22
Og der må jeg sige, at jeg har gode
erfaringer. Visionerne står i kø – og det
er en fornøjelse.
Til foråret planlægger jeg, at afholde en
branchedag for havnene, hvor det skal
diskuteres hvordan vi i fremtiden sikrer,
at udviklingen arbejder med erhvervet –
ikke imod det.
Jeg tror de danske havne både skal kigge
indad og udad. Havnene skal på den ene
side finde ud af, hvad egne styrker er, og
samtidig rette blikket udad mod den
omkringliggende verden, og se hvor og
hvordan styrkerne bedst muligt passer
til markedet.
Det handler på en gang om at være
realistisk, men samtidig også visionær og
ambitiøs.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0018.png
Side 18 af 22
Post
Jeg er også minister for postområdet.
Vi har i Danmark altid haft et ønske om
at sikre en landsdækkende postomdeling
hvor alle husstande stilles lige – uanset
om man bor i en storby eller på landet.
Men vi er jo også alle sammen klar over,
at postsektoren står over for store
udfordringer.
Mens antallet af postpakker er steget,
har vi set massive fald i brevmængderne
i de senere år som følge af den digitale
revolution.
Det seneste år er brevmængden faldet
med mere end 20 %. Siden den toppede i
1999 er brevmængden faldet med
omkring 70 %. Så der er altså mindre
end en tredjedel tilbage af brevene i dag.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0019.png
Side 19 af 22
Faldet i brevmængderne udfordrer den
landsdækkende postbefordring. Og det
er svært at se, at det nuværende omfang
af befordringspligten kan opretholdes på
de hidtidige vilkår.
Af samme grund har jeg startet politiske
forhandlinger om postpolitikken efter
2016. I forhandlingerne lægger jeg vægt
på, at vi også i fremtiden kan have
postomdeling der opfylder kundernes
behov i hele landet – også i
landdistrikterne.
Udflytning af
statslige
arbejdspladser
Til slut vil jeg komme omkring
udflytningen af statslige arbejdspladser.
Regeringen ønsker, at de statslige
arbejdspladser skal fordeles i hele landet
og være tættere på borgere og
virksomheder.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0020.png
Side 20 af 22
Derfor har regeringen besluttet at
udflytte i alt knap 4000 arbejdspladser.
Bygningsstyrelsen har fået den opgave at
finde lokaler, der matcher den nye
geografiske fordeling af arbejdspladser.
Min opfattelse er, at der har været et
positivt samarbejde med kommunerne
rundt om i landet, hvor der har været
rigtigt mange gode forslag på bordet.
Transport- og Bygningsministeriet
udflytter i alt 420 arbejdspladser.
Der oprettes en ny Færdselsstyrelse i
Ribe med 65 arbejdspladser, der skal
løse opgaver, som i dag ligger i Trafik- og
Byggestyrelsen.
I Ringsted placeres 270 arbejdspladser
under Banedanmark. Ringsted er med
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0021.png
Side 21 af 22
sin centrale placering i jernbanenettet
velegnet som udgangspunkt for styring
og vedligeholdelse af banenettet.
Ligeledes i Ringsted placeres
Havarikommissionen for Civil Luftfart
og Jernbane med 11 arbejdspladser.
I Fredericia placeres yderligere 40
arbejdspladser under Banedanmark,
som skal varetage opgaver vedr.
fornyelses- og anlægsprojekter i Jylland.
Dele af Bygningsstyrelsen flyttes til
Skanderborg med 32 arbejdspladser.
I Viborg placeres desuden
Taksaktionssekretariatet med 2
arbejdspladser.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/11-15 om initiativer for at forbedre udvikling, transportforhold og bosætning m.m. i landdistrikter og på øer, til transport- og bygningsministeren
1579999_0022.png
Side 22 af 22
Jeg synes, at der på Transport- og
Bygningsministeriets område hermed er
skabt en god balance.
Det er nu op til de enkelte ledelser at
realisere udflytningsplanerne. Det er mit
håb, at så mange som muligt vil flytte
med og være med til at give de nye
enheder en god start.