Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del
Offentligt
1684790_0001.png
8. november 2016
J.nr.16-1460758
Til Folketinget – Udvalget for Landdistrikter og Øer
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 183 af 29. september 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Lea Wermelin (S).
Karsten Lauritzen
/Jeanette Rose Hansen
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om udmøntningen af tilskuddet til nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v., til social- og indenrigsministeren, transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1684790_0002.png
Spørgsmål
Vil ministrene redegøre for udmøntningen af tilskuddet til nedsættelse af færgetakster
for biler, passagerer m.v. til og fra øer i forhold til SKAT´s vurdering af, at tilskuddet er
momspligtigt? Ministrene bedes herunder redegøre for, hvor meget tilskuddet dermed
samlet set reelt bliver reduceret i forhold til de 95 mio. kr. i 2017 og frem, som er lovet til
nedsættelse af færgetakster, samt hvilke færgeruter som bliver påvirket og med hvor store
beløb.
Svar
Jeg har aftalt med social- og indenrigsministeren og transport- og bygningsministeren, at
jeg besvarer spørgsmålet på vegne af alle tre ministre. Til brug for besvarelsen af spørgs-
målet har jeg indhentet bidrag fra de to andre ministre.
Det følger helt grundlæggende af momsloven, at når man leverer en vare eller ydelse mod
betaling, er der tale om en leverance, som er omfattet af momslovens anvendelsesområde,
og betalingen skal derfor medregnes til momsgrundlaget. Tilskud kan i nogle tilfælde
anses for at udgøre en sådan betaling for en leverance. Tilskud kan både ydes til moms-
pligtige og momsfrie formål. Betaling i form af et tilskud skal sidestilles med enhver an-
den form for betaling. Hvis en færgeoperatør leverer ydelser i form af transport af biler,
gods og passagerer m.v., og færgeoperatøren modtager et pristilskud til nedsættelse af
færge-taksterne, skal tilskuddet derfor som udgangspunkt medregnes til momsgrundlaget.
Det skal dog bemærkes, at det beror på en konkret vurdering af det enkelte tilskud, hvor-
vidt det er omfattet af momslovens anvendelsesområde. Tilskud, der fx ikke påvirker
prisen, vil fortsat falde uden for momslovens anvendelsesområde.
Dette gælder eksempelvis de generelle tilskud (modsat konkrete tilskud til prisnedsættel-
ser), som Transport- og Bygningsministeriet yder til færgeoperatører i medfør af de stats-
lige færgekontrakter om besejlingen af Bornholm og Samsø.
Hvis en tilskudsmodtager både leverer momspligtig godstransport og momsfri passager-
transport, kan tilskudsmodtageren fradrage købsmomsen af indkøb til den momspligtige
aktivitet, men ikke til den momsfrie aktivitet.
Tilskudsmodtagere, der har blandede momspligtige og momsfrie aktiviteter, kan derfor
fradrage for den del af momsen, som forholdsmæssigt svarer til omsætningen i den
momspligtige del af virksomheden. De økonomiske konsekvenser som følge af, at et
tilskud skal medregnes til momsgrundlaget, er forskellige for den enkelte tilskudsmodta-
ger. Dette skyldes, at tilskudsmodtagerne har forskellig fordeling af henholdsvis moms-
pligtig og momsfri omsætning i deres virksomhed, hvilket har betydning for beregningen
af den delvise momsfradragsprocent.
Fradragsprocenten opgøres som den momspligtige omsætning divideret med den samlede
momspligtige og momsfrie omsætning.
Side 2 af 4
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om udmøntningen af tilskuddet til nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v., til social- og indenrigsministeren, transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1684790_0003.png
Da de økonomiske konsekvenser beror på færgeoperatørens konkrete momsforhold, er
det ikke muligt at afgøre, om det samlet set medfører en øget afgiftsbelastning for den
enkelte færgeoperatør, at et pristilskud skal medregnes til momsgrundlaget.
Generelt kan det lægges til grund, at transport af biler og gods er momspligtige ydelser, og
den del af tilskuddet til færger, der er øremærket til at sænke priserne for disse ydelser,
skal derfor medregnes til grundlaget for den momspligtige omsætning, og dermed afreg-
nes der moms af denne del af tilskuddet. Personbefordring er til gengæld en momsfri
ydelse, og der skal derfor ikke afregnes moms af tilskud til at sænke priserne på personbe-
fordring.
Afgiftsbelastningen af tilskudsmodtagerne øges dog ikke nødvendigvis svarende til den
øgede momspligtige omsætning (grundet momsen på tilskud til godstransport), da færge-
operatørernes adgang til momsfradrag også påvirkes, når tilskud omfattes af momsloven,
som følge af ændringer i den delvise fradragsprocent.
Gives tilskud primært til momspligtige aktiviteter, vil det øge den delvise fradragsprocent,
hvilket vil øge virksomhedernes adgang til at fradrage købsmoms og energiafgifter samt
reducere eventuel lønsumsafgiftsbetaling. Omvendt vil det reducere den delvise fradrags-
procent, hvis tilskuddet primært gives til momsfrie aktiviteter. Afhængig af sammensæt-
ningen af færgernes aktiviteter på momspligtige og momsfri aktiviteter samt anvendelsen
af tilskuddene kan det således resultere i uændret, øget eller reduceret momsfradrag for
færgeoperatøren.
Det formodes dog, at tilskuddene primært gives til prisnedsættelser på momsfri personbe-
fordring, hvilket vil trække i retning af en øget afgiftsbelastning og dermed en reel reduk-
tion af tilskuddenes værdi.
Social- og indenrigsministeren oplyser, at der i nogle tilfælde kan være et problem i for-
hold til tilskud til nedsættelse af færgetakster og momsafregning for de ikke-statslige fær-
geruter. Som det fremgår af gennemgangen af momslovens regler, er problemstillingen
kompleks, og det er ikke muligt generelt at vurdere, hvilke færgeruter der bliver påvirket
og med hvor store beløb. Det vil afhænge af en konkret vurdering af de momsmæssige
forhold for den enkelte færgerute i et givent år.
Det har hele tiden været hensigten, at tilskuddene skulle anvendes til nedsættelse af færge-
takster i fuld udstrækning. Social- og Indenrigsministeriet overvejer derfor forskellige
løsningsmodeller i form af en generel og enkel ordning for de ikke-statslige færgeruter.
Løsningen skal sikre en kompensation i det omfang, at momspligten forringer værdien af
tilskud væsentligt.
I forbindelse med de statslige færgeruter har transport- og bygningsministeren oplyst, at
taksterne for gods på de statslige færgeruter Samsø-Kalundborg, Rønne-Ystad og Rønne-
Køge blev reduceret med virkning fra den 1. juni 2015. Den 1. september 2016 blev tak-
sterne for passagerer på de samme ruter reduceret markant uden for højsæsonen. Trans-
Side 3 af 4
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om udmøntningen af tilskuddet til nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v., til social- og indenrigsministeren, transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1684790_0004.png
port- og bygningsministeren forstår spørgsmålet således, at der kun spørges til udmønt-
ningen af tilskuddet til nedsættelse af færgetakster for passagerer.
Skatteministeriet har, efter henvendelse fra Transport- og Bygningsministeriet, på bag-
grund af færgeoperatørens oplysninger om, hvordan tilskuddet til prisreduktioner udmøn-
tes, umiddelbart vurderet, at der ikke er en problemstilling for billetprisnedsættelser til
passagerbilletter for de statslige færgeruter. Det skyldes, at tilskuddet til prisnedsættelser
for passagertransport i henhold til kontrakten mellem Transport- og Bygningsministeriet
og færgeoperatøren erstatter en billetindtægt inklusiv moms og afgifter, samt at det er
tilkendegivet, at tilskuddet til prisnedsættelser fordeles proportionalt i forhold til den
nuværende fordeling af omsætningen på momsfrie og momspligtige aktiviteter, hvorved
fradragsbrøken vil være uændret.
Side 4 af 4