Mona Boel Øster aard
Sendt: 12. november 2015 12:02
Til: Mona Boel Østergaard
cc: Lisbeth Andersen
Emne: VS: Spørgsmål fra Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Vedhæftede filer: image001.png
Social- og Indenrigsministeriet
Att. Mona Boel
Hermed Kalundborg Kommunes bemærkninger til spørgsmål fra Udvalg for Landdistrikter og Øer.
Såfremt der måtte være spørgsmål til det fremsendte, er du velkommen til at kontakte mig.
Med udgangspunkt i de nye regler om nedsættelse af godstaksterne, blev der beregnet en reduktion af
taksterne med 70 %. Det er forudsat at eventuelle overskydende midler fra det tilskud kommunen er
tildelt, anvendes til nedsættelse af takster eller til andre initiativer på færgeområdet. Taksterne er
fastsat af kommunalbestyrelsen efter anbefaling fra Ø-udvalget.
Kommunalbestyrelsen besluttede, i forbindelse med beregninger af de nye takster, at justere og
konsekvensrette nogle af færgetaksterne. Der var blandt andet rabatordninger, der tilgodeså
navngivne leverandører. Disse takster er afskaffet og erstattet af generelle takster:
Der var en takst til Arla, der betalte 3.492 kr. pr uge for 3 ture om uge - Hvis denne var reduceret
med 70 °/:› ville taksten have været 1048 kr. pr. uge for 3 ugentlige ture. I stedet er Arla nu omfattet
af den nye takst, der hedder "Lastbil med hænger/sættevogn retur incl. fører" - 870 kr. pr. gang -
Svarende til en "ugepri ' på 2.610 kr. og dermed en takstreduktion på 25%.
Der var en takst til Affaldsvognen på 1.319 kr. pr. gang - Hvis denne var reduceret med 70 °/o ville
taksten have vaeret 396 kr. pr. gang. Affaldsvognen er i stedet omfattet af den nye takst, der hedder
"lastbil/forvogn retur inkl. fører" - 540 kr. pr. gang og dermed en takstreduktion på 59%.
Der var en takst for lastbiler med mere end 55 ture om året, der blev kombineret med et tillæg for
gods. For en lastbil med gods begge veje og mere end 55 ture om året var taksten 999 kr. For en
lastbil >10 meter og mere end 55 ture om aret var taksten 960 kr. + 530 kr. hvis gods begge veje. I
dag er taksten henholdsvis 540 kr. for lastbil/forvogn retur inkl. fører og 870 kr. for lastbil med
hænger/sættevogn retur inkl. fører. Meter pris er fjernet og det samme er godstillægget.
Ændringerne i disse tre taksttyper er blandt andet gjort for at rydde ud i nogle rabatter, der efter
kommunens skøn kan være konkurrenceforvridende og uklare.
Herudover har kommunen lagt vægt på, at ordningen skal være let at håndtere. Det er baggrunden
for, at en takstnedsættelse for så vidt angår trailere udløses af den trækkende bil, i det det fremgår af
bemærkninger til lovteksten, at takstnedsættelsen vedrører køretøjer, der alene anvendes
erhvervsmæssigt. Ved en løs trailer eller en trailer efter en personbil, er det ikke muligt for
færgepersonalet at afgøre om anvendelsen er 100 % erhvervsmæssig, hvorfor disse trailere afregnes
til fuld pris.
For så vidt angår gulpladebiler må lovgivningen forstås således, at gulpladebiler er dansk
indregistrerede varebiler med en max totalvægt på 4,0 tons, med gule nummerplader og som alene
anvendes erhvervsmæssigt, jf. SKAT's regler og bemærkningerne til lovforslaget. Det skal bemærkes,
at bekendtgørelsen alene skaber en vis tvivl om hvad der forstås ved biler på gule plader.
Gulpladebiler, der anvendes privat, er derfor ikke omfattet af de reducerede takster. For gulpladebiler,
der anvendes privat, er det fortsat muligt- for Sejerøboere - at købe 10 turs klippekort og opnå 50%
rabat, men dette ligger altså udenfor ordningen vedr. nedsættelse af godstaksterne.