MINISTEREN
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
Dato
J. nr.
6. oktober 2016
2016 - 4643
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 16. september 2016 stillet mig
følgende spørgsmål (ULØ alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Lea Wermelin (S).
Spørgsmål nr. 147:
Ministeren bedes bekræfte, at nedsættelsen af færgetakster på 35,497 mio. kr.
jf. Aftale om lavere færgetakster til øerne fra den 9. februar 2016 for Born-
holms vedkommende også udmøntes for 2018 og i årene frem efter en for-
handling med den kommende operatør på ruten, da nedsættelsen ligger ud-
over udbuddet af færgebetjeningen, og i forlængelse heraf bedes ministeren
redegøre for tidsperspektivet og forløbet i forbindelse med forhandlingen, så
bornholmerne ikke oplever en forsinkelse på ikrafttrædelsen af midlerne til
billigere billetter, som det skete i 2016.
Svar:
Indledningsvist vil jeg bemærke, at alle svar på spørgsmålene fremgår af mine
orienteringsbreve af henholdsvis 10. maj og 31. maj 2016 til forligskredsen bag
færgeforliget af 11. december 2014.
Jeg vil herefter pointere, at der ikke var tale om en forsinkelse på ikrafttrædel-
sen af midlerne til billigere billetter i 2016. Billetprisreduktionerne trådte i
kraft den 1. september 2016. Jeg orienterede allerede den 31. maj 2016 forligs-
kredsen om, at billetprisreduktionerne forventedes indført fra enten 1. august
2016 eller 1. september 2016. Det kan i den forbindelse oplyses, at alle afsatte
midler for 2016 anvendes i 2016.
Jeg kan dernæst bekræfte, at nedsættelsen af færgetakster for Bornholms ved-
kommende i forbindelse med politiske aftale af 9. februar 2016 om vækst og
udvikling i hele Danmark, indgået mellem regeringen (Venstre), Dansk Folke-
parti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, også udmøntes for 2018
og frem. Det fremgår ligeledes af min orientering af forligskredsen bag færge-
forliget af 31. maj 2016.
Gennemførelsen af takstnedsættelserne fra 1. september 2018 vil bero på en
konkret forhandling med den kommende operatør på ruten, Mols-Linien A/S.
For at sikre at vi gør brug af de erfaringer, som vi får opbygget med billigere