Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del
Offentligt
1669956_0001.png
30. september 2016
J.nr. 16-1395457
Til Folketinget – Udvalget for Landdistrikter og Øer
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 130 af 31. august 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S) og Lea Wermelin (S).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om, hvordan nedsættelsen af topskatten med 5 procentpoint for indkomster under 1 mio. kr., fordeler sig i landets kommuner, til skatteministeren
1669956_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan provenuet til at sænke topskatten med 5 procentpoint for
indkomster under 1 mio. kr., jf. regeringens 2025-plan, forventes at fordele sig opgjort på
landets kommuner og i forhold til kommunens indbyggertal?
Svar
Regeringen har fremlagt
Helhedsplan for et stærkere Danmark,
som vil give den helt alminde-
lige hårdtarbejdende dansker højere indkomst, lavere skat, bedre velfærd, mere tryghed og
flere muligheder. Samtidig bidrager reformen til at gøre Danmark rigere gennem et øget
arbejdsudbud.
Regeringen vil med Helhedsplanen sænke skatten for de laveste arbejdsindkomster, så ge-
vinsten ved lavtlønnet arbejde bliver større, og sænke skatten i toppen, så flere vil arbejde
mere, jf. regeringsgrundlaget.
Regeringen har derfor med
Et stærkere Danmark - JobReform
foreslået, at topskatten reduce-
res med 5 pct.-point fra 15 pct. til 10 pct. for indkomster i intervallet mellem den nuvæ-
rende topskattegrænse og 1 mio. kr. (2017-niveau, før arbejdsmarkedsbidrag). Den nuvæ-
rende topskattegrænse er 521.300 kr. (før arbejdsmarkedsbidrag) i 2017 og øges frem
mod 2022 til 543.200 kr. (2017-niveau). Det betyder, at topskatteydere med arbejdsind-
komster mellem 543.200 kr. og 1 mio. kr. vil få en lavere marginalskat på den sidst tjente
krone. Med nedsættelsen af topskatten vil 370.000 færre danskere skulle betale den fulde
topskat på 15 procent.
Det skønnes, at en nedsættelse af topskatten med 5 pct.-point op til 1 mio. kr. vil medføre
et umiddelbart mindreprovenu på ca. 3,4 mia. kr. årligt (2025-regler i 2017-niveau) og ca.
1,6 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Til sammenligning vil regeringen bruge ca. 9,2 mia.
kr. årligt i umiddelbart mindreprovenu (ca. 6,6 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd) på at
indføre et målrettet beskæftigelsesfradrag og en PensionsBonus, så det umiddelbare min-
dreprovenu til at nedsætte topskatten udgør godt
1⁄3
af det provenu, der anvendes til mål-
rettet beskæftigelsesfradrag og PenionsBonus. Efter tilbageløb og adfærd udgør den til-
svarende andel knap
1⁄4
.
Regeringens forslag til lavere topskat medfører en gennemsnitlig skattenedsættelse på ca.
590 kr. pr. indbygger i hele landet,
jf. tabel 1.
Der svarer til en gennemsnitlig fremgang i
den disponible indkomst på ca. 0,36 pct. Der er størst fremgang i Hørsholm (0,93 pct.),
mens den mindste relative fremgang er i Langelands kommune (0,1 pct.).
Den største relative fremgang i disponibel indkomst sker i de kommuner, hvor der er re-
lativt mange, som i udgangspunktet betaler topskat og dermed bidrager med de største
personskattebetalinger pr. indbygger. De største skattebetalinger pr. indbygger kommer
fra kommuner i Nordsjælland, og derfor oplever disse kommuner den største relative
fremgang i disponibel indkomst som følge af lavere topskat.
Side 2 af 5
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om, hvordan nedsættelsen af topskatten med 5 procentpoint for indkomster under 1 mio. kr., fordeler sig i landets kommuner, til skatteministeren
1669956_0003.png
Til sammenligning indebærer det målrettede jobfradrag og PensionsBonus en gennem-
snitlig årlig skattenedsættelse på 1.610 kr. pr. indbygger svarende til en gennemsnitlig
fremgang i den disponible indkomst på ca. 0,93 pct. Samlet set indebærer disse to initiati-
ver en større virkning på den disponible indkomst for kommuner i landdistrikterne end i
Københavns kommune, Århus kommune og kommunerne i Nordsjælland.
Tabel 1. Kommuneopdelte konsekvenser af at nedsætte topskatten og indføre et målrettet jobfra-
drag og en PensionsBonus
Topskat
Umiddel-
bar virk-
ning
Mio. kr.
Hele landet
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
3.405
12
40
12
35
7
9
11
11
19
52
57
1
23
14
50
32
120
18
31
69
13
184
65
13
48
30
20
18
10
17
51
18
33
52
19
36
20
34
Gns. pr.
indbygger
Kr.
590
440
1.620
300
720
270
220
320
310
1.330
1.210
490
310
490
390
1.250
640
1.150
300
700
1.710
260
2.440
950
570
970
740
340
320
310
360
820
620
380
1.050
290
510
340
380
Ændring i
disp. ind-
komst
Pct.
0,36
0,31
0,77
0,24
0,43
0,21
0,16
0,22
0,22
0,68
0,57
0,30
0,19
0,31
0,25
0,63
0,32
0,56
0,20
0,39
0,80
0,18
0,77
0,57
0,34
0,46
0,36
0,19
0,20
0,20
0,24
0,46
0,38
0,24
0,57
0,20
0,30
0,22
0,24
Målrettet Jobfradrag og
PenionsBonus
Umiddel-
Ændring i
Gns. pr.
bar virk-
disp. ind-
indbygger
ning
komst
Mio. kr.
Kr.
Pct.
9.195
43
41
71
81
44
56
48
66
20
80
195
4
90
63
69
86
158
100
78
66
80
111
107
37
79
69
87
89
51
82
101
45
145
85
106
114
99
156
1.610
1.560
1.660
1.720
1.670
1.640
1.410
1.370
1.840
1.440
1.860
1.680
1.280
1.890
1.770
1.700
1.680
1.520
1.660
1.750
1.640
1.550
1.470
1.570
1.640
1.590
1.670
1.430
1.590
1.630
1.760
1.630
1.590
1.650
1.710
1.610
1.620
1.700
1.770
0,93
0,98
0,77
1,05
0,92
1,02
0,97
0,91
1,18
0,75
0,94
0,99
0,67
1,09
1,04
0,84
1,01
0,71
0,99
0,95
0,76
1,01
0,46
0,86
0,96
0,82
0,86
0,96
1,04
1,00
1,05
0,86
0,89
1,01
0,92
1,05
0,98
1,03
0,99
Side 3 af 5
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om, hvordan nedsættelsen af topskatten med 5 procentpoint for indkomster under 1 mio. kr., fordeler sig i landets kommuner, til skatteministeren
1669956_0004.png
Tabel 1. Kommuneopdelte konsekvenser af at nedsætte topskatten og indføre et målrettet jobfra-
drag og en PensionsBonus
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
27
31
63
16
6
13
10
10
44
375
32
1
23
8
8
102
1
14
16
4
10
10
15
36
13
96
9
30
14
17
20
73
129
19
1
56
44
12
25
24
16
13
5
21
16
35
9
12
31
14
18
10
520
620
2.520
390
270
350
210
400
480
630
530
40
850
400
200
1.850
650
320
410
190
260
350
450
440
590
480
280
310
490
300
570
840
2.310
500
250
610
740
260
320
1.080
550
580
230
360
390
470
200
320
710
870
360
230
0,36
0,36
0,93
0,22
0,25
0,21
0,20
0,22
0,30
0,40
0,38
0,10
0,46
0,22
0,11
0,83
0,18
0,21
0,27
0,13
0,15
0,24
0,25
0,26
0,33
0,29
0,17
0,24
0,30
0,21
0,31
0,52
0,88
0,31
0,14
0,34
0,37
0,16
0,22
0,59
0,35
0,36
0,15
0,22
0,25
0,28
0,17
0,17
0,37
0,39
0,23
0,18
91
84
37
69
31
64
76
38
151
908
97
20
50
35
63
85
3
76
66
34
56
49
48
131
37
288
51
162
52
97
57
137
77
60
6
163
112
76
113
40
48
40
32
86
71
130
72
63
72
25
94
71
1.730
1.670
1.470
1.680
1.360
1.670
1.550
1.590
1.650
1.530
1.610
1.600
1.810
1.730
1.490
1.530
1.620
1.810
1.730
1.620
1.470
1.670
1.490
1.590
1.660
1.450
1.540
1.660
1.780
1.710
1.670
1.580
1.380
1.560
1.540
1.780
1.870
1.620
1.440
1.820
1.620
1.800
1.510
1.470
1.690
1.730
1.640
1.660
1.690
1.620
1.870
1.650
1,01
0,93
0,56
1,05
0,97
1,05
0,95
1,00
0,99
0,90
0,97
1,02
0,97
1,04
0,93
0,69
0,95
1,06
1,03
1,05
1,00
1,10
0,97
0,96
0,96
0,89
0,94
1,03
1,09
1,01
1,05
0,89
0,51
0,97
0,97
1,01
1,05
1,03
0,95
0,87
0,98
0,93
1,03
0,94
0,96
1,03
1,09
1,04
0,92
0,74
1,03
1,13
Side 4 af 5
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om, hvordan nedsættelsen af topskatten med 5 procentpoint for indkomster under 1 mio. kr., fordeler sig i landets kommuner, til skatteministeren
1669956_0005.png
Tabel 1. Kommuneopdelte konsekvenser af at nedsætte topskatten og indføre et målrettet jobfra-
drag og en PensionsBonus
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
61
7
45
16
2
21
94
194
540
190
470
340
300
360
450
590
0,35
0,14
0,26
0,18
0,22
0,22
0,28
0,36
173
67
166
66
9
102
339
475
1.540
1.800
1.730
1.440
1.500
1.720
1.610
1.430
0,90
1,22
1,03
0,92
0,84
1,05
0,99
0,85
Anm.: Indkomster er ækvivaleret for at tage højde for stordriftsfordele i familierne.
Kilde: Egne beregninger med lovmodellen.
Side 5 af 5