Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del
Offentligt
1666631_0001.png
21. september 2016
J.nr. 16-1242659
Til Folketinget – Udvalget for Landdistrikter og Øer
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 129 af 26. september 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om, hvad udgiften vil være for boligejerne, hvis rentefradraget sænkes til 25 pct, opgjort som samlet sum på landets kommuner og i forhold til kommunens indbyggertal, til skatteministeren
1666631_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad udgiften vil være for boligejerne, hvis rentefradraget sænkes til
25 pct, som Cepos foreslår den 24/8-16 i Børsen, opgjort som samlet sum på landets
kommuner og i forhold til kommunens indbyggertal.
Svar
Fra og med 2019 udgør rentefradraget 24,9 pct. i en gennemsnitskommune (ekskl. kirke-
skat) for negativ nettokapitalindkomst over 50.000 kr. for ugifte og 100.000 kr. for ægte-
par. For negativ nettokapitalindkomst under disse beløbsgrænser er skatteværdien kom-
muneskatten plus en kompensation på 8 pct., dvs. 32,9 pct. i en gennemsnitskommune,
jf.
tabel 1.
Den i spørgsmålet nævnte reduktion af rentefradraget kan ske ved at fjerne kompensatio-
nen på 8 pct., hvorved rentefradraget vil udgør omtrent 25 pct. i en gennemsnitskommu-
ne (24,9 pct. ekskl. kirkeskat og 25,6 pct. inkl. kirkeskat),
jf. scenarie (a) i tabel 1.
Regeringen har fremlagt
Helhedsplan for et stærkere Danmark,
som vil give den helt alminde-
lige hårdt arbejdende dansker højere indkomst, lavere skat, bedre velfærd, mere tryghed
og flere muligheder. I helhedsplanen indgår anden fase af JobReformen, som indeholder
markante lettelser af skatten på arbejde. Bl.a. foreslås et målrettet jobfradrag til lavtlønne-
de fuldtidsbeskæftigede, som vil øge den økonomiske gevinst ved beskæftigelse og selv-
forsørgelse.
Som et led i finansieringen af en nedsættelse af skatten på arbejde, foreslår regeringen, at
rentefradraget nedsættes med 1 pct.-point årligt fra 2021 til 2025. Dermed vil rentefradra-
get i 2025 være reduceret med 5 pct.-point for både den høje og den lave sats, således at
skatteværdien i 2025 udgør ca. 28 pct. for negativ nettokapitalindkomst under
50.000/100.000 kr. og ca. 20 pct. for negativ nettokapitalindkomst over 50.000 kr.,
jf.
scenarie (b) i tabel 1.
Tabel 1. Gns. skatteværdi af rentefradrag i 2025 (ekskl. kirkeskat)
(a)
Nedsættelse til
ca. 25 pct.
24,9
24,9
(b)
Nedsættelse med
5 pct.-point
(JobReform)
27,9
19,9
Pct.
Kapitalindkomst under 50.000/100.000 kr.
Kapitalindkomst over 50.000/100.000 kr.
Gældende regler
32,9
24,9
1
1: Satsen på 24,9 pct. gælder fra og med 2019, hvor sundhedsbidraget er udfaset.
Anm: Tabellen viser satserne i en gennemsnitskommune. Der vil være kommunal variation, svarende til variationen i de
kommunale skattesatser.
Det skønnes, at en nedsættelse af rentefradraget til ca. 25 pct. vil medføre et umiddelbart
merprovenu på ca. 5,4 mia. kr. (2025-regler i 2017-niveau) og ca. 4,4 mia. kr. efter tilbage-
løb og adfærd. Den varige virkning skønnes til ca. 1,6 mia. kr.,
jf. tabel 2.
Den relativt lave
varige virkning skyldes, at allerede med gældende regler vil rentefradraget gradvist nærme
sig en skatteværdi på 25 pct. Det er en konsekvens af, at beløbsgrænsen på
Side 2 af 6
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om, hvad udgiften vil være for boligejerne, hvis rentefradraget sænkes til 25 pct, opgjort som samlet sum på landets kommuner og i forhold til kommunens indbyggertal, til skatteministeren
1666631_0003.png
50.000/100.000 kr. ikke reguleres. Dermed vil forslaget have en begrænset provenuvirk-
ning på sigt.
En nedsættelse af både den høje og den lave sats som foreslået af regeringen skønnes at
medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 5,0 mia. kr. Efter tilbageløb og adfærd skøn-
nes et merprovenu på ca. 4,0 mia. kr. Den varige virkning skønnes til ca. 4,2 mia. kr.
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser af en reduktion af skatteværdien af rentefradraget (2025)
(a)
Nedsættelse til
ca. 25 pct.
5,4
4,1
4,4
1,6
(b)
Nedsættelse med
5 pct.-point
(JobReform)
5,0
3,8
4,0
4,2
Mio. kr. (2017-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Varig virkning efter tilbageløb og adfærd
Anm: Inkl. Kirkeskat
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen. 2014-data fremskrevet med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august
2016.
En nedsættelse af rentefradraget til ca. 25 pct. skønnes at svare til en gennemsnitlig reduk-
tion på ca. 950 kr. pr. indbygger i hele landet,
jf. tabel 3.
Reduktionen er mindst i Køben-
havns Kommune (760 kr.) og størst i Stevns Kommune (1.270 kr.).
Regeringens foreslåede reduktion med 5 pct.-point for både den lave og den høje sats
skønnes at medføre en reduktion på ca. 880 kr. pr. indbygger i hele landet. Reduktionen
er mindst i Brøndby Kommune (650 kr.) og størst i Gentofte Kommune (1.270 kr.).
Det bemærkes, at når der sammenlignes med det samlede antal indbyggere i en kommu-
ne, vil gennemsnitstallene være påvirket af, hvor stor en del af kommunens indbyggere,
der bor til leje hhv. i ejerbolig, da boligejere har et større gennemsnitligt rentefradrag end
lejere. En høj andel af indbyggere i ejerbolig vil således bidrage til et større gennemsnitlig
reduktion af rentefradraget, såfremt dette beskæres.
Side 3 af 6
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om, hvad udgiften vil være for boligejerne, hvis rentefradraget sænkes til 25 pct, opgjort som samlet sum på landets kommuner og i forhold til kommunens indbyggertal, til skatteministeren
1666631_0004.png
Tabel 3. Kommunefordelte konsekvenser af at nedsætte rentefradraget
(a)
Nedsættelse til
ca. 25 pct.
Umiddelbar
virkning
(mio. kr.)
5.440
23
26
43
43
26
38
28
38
14
53
103
3
54
40
44
52
88
63
50
43
51
78
58
20
56
51
59
52
36
47
64
23
Gns. pr.
indbygger
(kr.)
950
820
1.060
1.040
900
970
950
780
1.040
1.010
1.240
890
800
1.120
1.110
1.100
1.010
840
1.040
1.120
1.070
990
1.030
840
900
1.140
1.240
970
940
1.150
1.010
1.030
810
(b)
Nedsættelse med
5 pct.-point
(JobReform)
Umiddelbar
virkning
(mio. kr.)
5.030
21
27
37
40
22
31
23
37
13
53
91
2
53
38
49
45
80
58
47
45
45
96
52
18
54
51
54
49
35
42
67
19
Gns. pr.
indbygger
(kr.)
880
770
1.070
900
840
820
790
650
1.020
920
1.240
780
690
1.100
1.050
1.220
890
770
960
1.050
1.110
870
1.270
770
800
1.080
1.240
880
870
1.120
900
1.070
680
fortsættes
2017-niveau
Hele landet
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Side 4 af 6
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om, hvad udgiften vil være for boligejerne, hvis rentefradraget sænkes til 25 pct, opgjort som samlet sum på landets kommuner og i forhold til kommunens indbyggertal, til skatteministeren
1666631_0005.png
Tabel 3. Kommunefordelte konsekvenser af at nedsætte rentefradraget
(a)
Nedsættelse til
ca. 25 pct.
(b)
Nedsættelse med
5 pct.-point
(JobReform)
Umiddelbar
virkning
(mio. kr.,
2017-niveau)
70
52
59
71
49
77
44
53
28
33
18
37
46
20
79
407
58
10
31
18
37
50
2
41
40
15
29
25
29
79
24
143
33
Gns. pr.
indbygger
(kr.,
2017-niveau)
790
1.040
900
1.000
840
880
830
1.050
1.130
810
780
960
940
860
860
680
970
800
1.120
860
870
910
860
980
1.060
750
780
870
920
950
1.080
720
1.010
fortsættes
Umiddelbar
virkning
(mio. kr.)
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
79
51
65
75
55
85
47
57
26
38
18
40
53
23
90
455
60
12
31
20
42
48
1
43
43
19
34
28
31
86
26
166
36
Gns. pr.
indbygger
(kr.)
900
1.010
1.000
1.070
950
960
890
1.140
1.050
920
790
1.040
1.080
950
980
760
1.010
930
1.140
990
980
870
800
1.020
1.130
910
880
940
980
1.040
1.150
830
1.080
Side 5 af 6
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om, hvad udgiften vil være for boligejerne, hvis rentefradraget sænkes til 25 pct, opgjort som samlet sum på landets kommuner og i forhold til kommunens indbyggertal, til skatteministeren
1666631_0006.png
Tabel 3. Kommunefordelte konsekvenser af at nedsætte rentefradraget
(a)
Nedsættelse til
ca. 25 pct.
(b)
Nedsættelse med
5 pct.-point
(JobReform)
Umiddelbar
virkning
(mio. kr.,
2017-niveau)
89
30
43
32
83
62
28
4
86
66
36
62
28
30
28
17
50
45
65
32
30
39
15
48
34
93
34
83
46
6
50
182
255
Gns. pr.
indbygger
(kr.,
2017-niveau)
910
1.040
750
940
960
1.100
740
960
950
1.110
770
790
1.250
1.000
1.260
780
860
1.070
870
730
800
920
990
950
790
820
920
860
1.000
920
840
860
770
2016-niveau
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Anm: Inkl. kirkeskat
Umiddelbar
virkning
(mio. kr.)
96
33
52
33
84
56
32
4
92
68
42
71
27
30
29
19
53
47
70
38
36
44
17
55
40
110
36
94
52
7
58
196
270
Gns. pr.
indbygger
(kr.)
990
1.130
910
970
970
1.000
830
960
1.010
1.140
890
910
1.230
1.010
1.270
890
910
1.130
930
870
950
1.030
1.080
1.090
920
980
960
980
1.130
1.060
990
930
810
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen. 2014-data fremskrevet med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august
2016.
Side 6 af 6