Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del
Offentligt
1652958_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Sagsnr.
2016 - 4792
Doknr.
367997
Dato
05-07-2016
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 15. juni 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 114 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 114:
”Kan en kommune gøre ydelser af personlig pleje, hjælp og omsorg til en borger bo-
siddende på en småø betinget af, at borgeren flytter til fastlandet? Ministeren bedes
redegøre for, hvilke økonomiske og andre hensyn kommunen kan lade indgå i afgø-
relser om sociale ydelser til personer bosiddende på småøer.”
Svar:
Servicelovens afsnit V indeholder bestemmelser om en række ydelser i form af per-
sonlig pleje, hjælp og omsorg, som kommunen kan tildele på baggrund af en konkret
og individuel vurdering i det enkelte tilfælde.
Som eksempler på ydelser kan nævnes servicelovens § 83 om personlig og praktisk
hjælp i hjemmet, § 85 om socialpædagogisk bistand, § 97 om ledsagelse og § 98 om
særlig kontaktperson til borgere, som er døvblinde. I forhold til servicelovens § 83
bemærkes, at denne bestemmelse henhører under Sundheds- og Ældreministeriets
ressort.
For hver enkelt ydelse er det angivet i loven, hvilke betingelser borgeren skal opfylde
for at modtage hjælp. Det gælder både i forhold til målgruppe og øvrige visitationskri-
terier, herunder formålet med hjælpen. Serviceloven indeholder ikke i forhold til nogen
af ydelserne regler, hvorefter kommunen kan gøre hjælpen betinget af, at borgeren
flytter fra en småø til fastlandet.
Kommunen tilrettelægger hjælpen til borgeren på baggrund af en konkret og individuel
vurdering i samarbejde med den enkelte, jf. servicelovens § 1, stk. 3, 2. pkt. Visse
hensyn/kriterier kan være pligtmæssige, fx skal det i forbindelse med en afgørelse om
personlig og praktisk hjælp indgå i vurderingen, om andre medlemmer af husstanden
deltager i husarbejdet.
Kommunen må i sin afgørelse lægge faglige og økonomiske hensyn til grund, som det
anføres i servicelovens § 1, stk. 3, 3. pkt.
Faglige hensyn er fx behandlingsmæssige, socialfaglige og sundhedsmæssige hen-
syn, der er relevante i forhold til den konkrete borgers situation og i forhold til den kon-
krete sag.
Økonomiske hensyn er hensyn til, om tilbud efter loven er anskaffet og/eller leveret på
en økonomisk hensigtsmæssig måde. Fx bør kommunen, hvis den skal vælge mellem
to tilbud, som er lige egnede til at opfylde borgerens behov, vælge det billigste.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om en kommune kan gøre ydelser af personlig pleje, hjælp og omsorg til en borger bosiddende på en småø betinget af, at borgeren flytter til fastlandet m.v., til social- og indenrigsministeren
1652958_0002.png
Kommunalbestyrelsen har en generel forpligtelse til at handle økonomisk ansvarligt.
Det betyder, at kommunalbestyrelsen skal inddrage både faglige og økonomiske hen-
syn, når der skal træffes afgørelse. Hensynet til kommunernes økonomi kan dog aldrig
stå alene, da kommunalbestyrelsens afgørelse skal baseres på en konkret, individuel
vurdering af borgerens behov. Kommunalbestyrelsen må derfor aldrig vælge en ind-
sats alene ud fra økonomiske overvejelser (almindelige bemærkninger til L 140 FT
2011/2012 afsnit 2.1). Den enkelte kommunalbestyrelse kan heller aldrig afvise at
hjælpe borgere, der har krav på hjælp efter loven, med henvisning til kommunens
økonomi.
Kommunalbestyrelsen skal udover de hensyn, der følger af serviceloven, træffe sin
afgørelse i overensstemmelse med de almindelige forvaltningsretlige grundsætninger.
Det betyder bl.a., at der alene må inddrages saglige hensyn. Saglige hensyn er hen-
syn, der har sammenhæng med formålet med og indholdet i den anvendte bestem-
melse. Det betyder i denne sammenhæng, at myndigheden i sin behandling og afgø-
relse af konkrete sager ikke må forfølge formål, som ikke er relevante for sagen.
Kommunalbestyrelsen skal herudover træffe sine afgørelser i overensstemmelse med
den generelle lighedsgrundsætning. Det indebærer bl.a., at kommunalbestyrelsen ikke
må have forskellige serviceniveauer afhængig af, hvilken del af kommunen borgeren
bor i.
Det er mit indtryk, at der i nogle tilfælde eksisterer en gensidig forståelse mellem den
kommunale forvaltning og beboerne på de små øer om, at et særligt krævende pleje-
behov bedre kan imødekommes nærmere kommunens større byer. Som en konse-
kvens heraf vælger nogle at flytte nærmere en by, hvor denne form for hjælp og pleje
er lettere tilgængelig. Det må understreges, at en sådan ordning efter sagens natur er
frivillig for den enkelte borger.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2