Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Sagsnr.
2016 - 4792
Doknr.
367997
Dato
05-07-2016
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 15. juni 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 114 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 114:
”Kan en kommune gøre ydelser af personlig pleje, hjælp og omsorg til en borger bo-
siddende på en småø betinget af, at borgeren flytter til fastlandet? Ministeren bedes
redegøre for, hvilke økonomiske og andre hensyn kommunen kan lade indgå i afgø-
relser om sociale ydelser til personer bosiddende på småøer.”
Svar:
Servicelovens afsnit V indeholder bestemmelser om en række ydelser i form af per-
sonlig pleje, hjælp og omsorg, som kommunen kan tildele på baggrund af en konkret
og individuel vurdering i det enkelte tilfælde.
Som eksempler på ydelser kan nævnes servicelovens § 83 om personlig og praktisk
hjælp i hjemmet, § 85 om socialpædagogisk bistand, § 97 om ledsagelse og § 98 om
særlig kontaktperson til borgere, som er døvblinde. I forhold til servicelovens § 83
bemærkes, at denne bestemmelse henhører under Sundheds- og Ældreministeriets
ressort.
For hver enkelt ydelse er det angivet i loven, hvilke betingelser borgeren skal opfylde
for at modtage hjælp. Det gælder både i forhold til målgruppe og øvrige visitationskri-
terier, herunder formålet med hjælpen. Serviceloven indeholder ikke i forhold til nogen
af ydelserne regler, hvorefter kommunen kan gøre hjælpen betinget af, at borgeren
flytter fra en småø til fastlandet.
Kommunen tilrettelægger hjælpen til borgeren på baggrund af en konkret og individuel
vurdering i samarbejde med den enkelte, jf. servicelovens § 1, stk. 3, 2. pkt. Visse
hensyn/kriterier kan være pligtmæssige, fx skal det i forbindelse med en afgørelse om
personlig og praktisk hjælp indgå i vurderingen, om andre medlemmer af husstanden
deltager i husarbejdet.
Kommunen må i sin afgørelse lægge faglige og økonomiske hensyn til grund, som det
anføres i servicelovens § 1, stk. 3, 3. pkt.
Faglige hensyn er fx behandlingsmæssige, socialfaglige og sundhedsmæssige hen-
syn, der er relevante i forhold til den konkrete borgers situation og i forhold til den kon-
krete sag.
Økonomiske hensyn er hensyn til, om tilbud efter loven er anskaffet og/eller leveret på
en økonomisk hensigtsmæssig måde. Fx bør kommunen, hvis den skal vælge mellem
to tilbud, som er lige egnede til at opfylde borgerens behov, vælge det billigste.