Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del
Offentligt
1652543_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Sagsnr.
2016 - 4733
Doknr.
366069
Dato
04-07-2016
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 14. juni 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 110 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 110:
Hvad kan ministeren oplyse om erfaringerne med takstnedsættelser for godstransport
til småøerne i perioden 1. juni til 31. december 2015?
a. Er der tilstrækkelige midler til, at intentionen om en reduktion på 80 pct. opnås?
b. Hvordan har ordningen fungeret i praksis – herunder administrativt - i kommuner-
ne?
c. Er der kommuner, som har overskud på ordningen, og hvordan vil dette overskud i
så fald blive anvendt?
Svar:
Jeg har indtryk af, at ordningen med nedsættelse af færgetakster for godstransport til
og fra øer generelt fungerer godt og i overensstemmelse med intentionerne.
Det kan oplyses, at Sammenslutningen af Danske Småøer på baggrund af en spørge-
skemaundersøgelse i et brev til ministeriet af 17. marts 2016 har tilkendegivet, at det
generelle indtryk fra øerne er, at ordningen er til stor gavn for de erhvervsdrivende.
Ordningen for nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer trådte i kraft
d. 1. juni 2016.
Kommunernes opfølgningsredegørelse for 2015 om anvendelsen af tilskuddet dækker
således kun 7 måneder og er ordningens første. Perioden 1. juni – 31. december 2015
er derfor kendetegnet ved at være en opstartsperiode, hvor ordningen har skullet finde
sit rette leje.
Social- og Indenrigsministeriet har lagt vægt på at udforme en ordning, der er enkel og
let administrerbar i overensstemmelse med lovbemærkninger til lovforslaget om ned-
sættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer. Det er den enkelte kommu-
ne/færgeoperatør, som inden for de overordnede rammer tilrettelægger den konkrete
ordning ud fra lokale forhold.
Bekendtgørelsen om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer fast-
lægger de former for godstransport og godshåndtering, der er omfattet af ordningen.
Det gælder bl.a. kategorien varevogne og lignende på ikke over 4 tons, der er registre-
ret på gule plader. Denne kategori blev oprindelig fastlagt ud fra et ønske fra flere
kommuner/færgeoperatører om, at det skulle være let at identificere de varebiler, som
kunne få nedsatte færgetakster.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om, hvad ministeren kan oplyse om erfaringerne med takstnedsættelser for godstransport til småøerne i perioden 1. juni til 31. december 2015, til social- og indenrigsministeren
1652543_0002.png
Social- og Indenrigsministeriet er – bl.a. på baggrund af opfølgningsredegørelserne -
bekendt med, at særligt gulpladebilerne giver anledning til udfordringer.
Årsagen er, at der findes ældre varevogne, der er registreret på gule plader, men som
lovligt kan anvendes til privatkørsel. Disse ældre biler på gule plader er omfattet af
godsordningen og kan opnå nedsættelse af godstaksterne, mens den gruppe af pa-
pegøjepladebiler, der er registreret til blandet privat - og erhvervsmæssig kørsel, ikke
er omfattet, når bilerne anvendes til erhvervsmæssig kørsel.
Derudover finder Sammenslutningen af Danske Småøer det uklart, om trailere er om-
fattet af godsordningen.
Social- og Indenrigsministeriet vil blandt andet på grundlag af ovennævnte praktiske
erfaringer overveje justeringer i bekendtgørelsen. Udgangspunktet vil fortsat være, at
det er den enkelte kommunalbestyrelse, som tilrettelægger den konkrete ordning med
udgangspunkt i de lokale forhold, og at billetstrukturer og takster ikke detailreguleres i
bekendtgørelsen.
Kommunerne har ved ordningens begyndelse i stort omfang nedsat færgetaksterne
for gods med 70 - 80 pct. Der er dog også eksempler på lavere nedsættelser, herun-
der på enkelte billettyper, idet nogle kommuner har oplyst, at de har anlagt et forsig-
tighedsprincip i forhold til takstnedsættelser for 2015 med henblik på at se, hvilke æn-
dringer og forskydninger de nye takster medfører i trafikken af godstransport. Der er
dermed en række kommuner, som har overskydende midler fra ordningens første
periode. Samlet er det på baggrund af ordningens første halve år vurderingen, at det
med de afsatte midler har været muligt at opnå en høj grad af målopfyldelse.
Det følger af § 3 i bekendtgørelsen om nedsættelse af færgetakster for godstransport,
at kommunalbestyrelsen skal sikre, at eventuelt overskydende midler anvendes i det
efterfølgende kalenderår til nedsættelse af øvrige færgetakster eller andre servicefor-
bedringer.
Det fremgår af opfølgningsredegørelserne, at de kommuner, som har overskydende
midler, forventer at anvende midlerne til yderligere nedsættelse af færgetakster eller
serviceforbedringer på færgeområdet.
Social- og Indenrigsministeriet er i dialog med de kommuner, hvor der er behov for
opfølgning på de indsendte opfølgningsredegørelser.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2