Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Sagsnr.
2016 - 4733
Doknr.
366069
Dato
04-07-2016
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 14. juni 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 110 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 110:
Hvad kan ministeren oplyse om erfaringerne med takstnedsættelser for godstransport
til småøerne i perioden 1. juni til 31. december 2015?
a. Er der tilstrækkelige midler til, at intentionen om en reduktion på 80 pct. opnås?
b. Hvordan har ordningen fungeret i praksis – herunder administrativt - i kommuner-
ne?
c. Er der kommuner, som har overskud på ordningen, og hvordan vil dette overskud i
så fald blive anvendt?
Svar:
Jeg har indtryk af, at ordningen med nedsættelse af færgetakster for godstransport til
og fra øer generelt fungerer godt og i overensstemmelse med intentionerne.
Det kan oplyses, at Sammenslutningen af Danske Småøer på baggrund af en spørge-
skemaundersøgelse i et brev til ministeriet af 17. marts 2016 har tilkendegivet, at det
generelle indtryk fra øerne er, at ordningen er til stor gavn for de erhvervsdrivende.
Ordningen for nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer trådte i kraft
d. 1. juni 2016.
Kommunernes opfølgningsredegørelse for 2015 om anvendelsen af tilskuddet dækker
således kun 7 måneder og er ordningens første. Perioden 1. juni – 31. december 2015
er derfor kendetegnet ved at være en opstartsperiode, hvor ordningen har skullet finde
sit rette leje.
Social- og Indenrigsministeriet har lagt vægt på at udforme en ordning, der er enkel og
let administrerbar i overensstemmelse med lovbemærkninger til lovforslaget om ned-
sættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer. Det er den enkelte kommu-
ne/færgeoperatør, som inden for de overordnede rammer tilrettelægger den konkrete
ordning ud fra lokale forhold.
Bekendtgørelsen om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer fast-
lægger de former for godstransport og godshåndtering, der er omfattet af ordningen.
Det gælder bl.a. kategorien varevogne og lignende på ikke over 4 tons, der er registre-
ret på gule plader. Denne kategori blev oprindelig fastlagt ud fra et ønske fra flere
kommuner/færgeoperatører om, at det skulle være let at identificere de varebiler, som
kunne få nedsatte færgetakster.