Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del
Offentligt
1562781_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 9
Tale til besvarelse af samrådsspørgsmål C-G
Samrådsspørgsmål C:
”Vil ministeren – med henvisning til, at
ministeren har ansvaret for de statslige
færgeruter til Bornholm og fra
Kalundborg til Samsø – redegøre for
ministerens holdning til
Landevejsprincippet, dvs. princippet om
at have samme pris for at sejle med
færgen som at køre en tilsvarende
strækning på landevej?”
Samrådsspørgsmål D:
”Vil ministeren kommentere
Tillægsaftale af 26/5-15 mellem
regeringen (Socialdemokratiet og
Radikale Venstre), Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti om den
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 21/10-15 om færgetakster, til transport- og bygningsministeren
1562781_0002.png
Side 2 af 9
fremtidige færgebetjening af Bornholm
for så vidt angår det sidste afsnit i
aftalen, hvoraf det under overskriften
”Lavere billetpriser” fremgår:
”Partierne mødes igen om
udmøntningen af midler til lavere
billetpriser, når disse er fordelt, jf. de
indledte forhandlinger i regi af
Økonomi- og Indenrigsministeriet om
udmøntning af 133 mio. kr. årligt til
lavere færgebilletpriser til gavn for de
danske ø-samfund.”? (Aftalen er
vedhæftet.)”
Samrådsspørgsmål E:
”Vil ministeren fremsætte forslag om –
som minimum – at nedsætte
færgetaksterne på de statslige
færgeruter til Bornholm og Samsø med
udgangspunkt i Landevejsprincippet, jf.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 21/10-15 om færgetakster, til transport- og bygningsministeren
1562781_0003.png
Side 3 af 9
den tidligere regerings fremlagte
forslag til aftale om lavere
færgetakster? (Aftaleudkast er
vedhæftet.)”
Samrådsspørgsmål F:
”Er ministeren enig med ø-borgmestre i,
at det vil være løftebrud fra regeringens
side, hvis regeringen ikke fremsætter
forslag som nævnt i ULØ alm. del –
samrådsspm. E.”
Samrådsspørgsmål G:
”Ministeren bedes oplyse, hvilken form
for dialog ministeren har været i med
de af ministeren indsatte
bestyrelsesmedlemmer af Danske
Færger for at opfylde sit og Venstres
løfte til borgerne i Syddanmark om
indførelse af trafikal ligestilling til
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 21/10-15 om færgetakster, til transport- og bygningsministeren
1562781_0004.png
Side 4 af 9
Fanø, jf. udtalelser som daværende
medlem af Venstres folketingsgruppe til
TVSyd 7/5-15 under overskriften:
Billigere færgebilletter på vej. Der
henvises til dette link:
http://www.tvsyd.dk/node/25616”
Indledning
Jeg har modtaget fem spørgsmål, som
jeg med udvalgets tilladelse vil besvare
samlet.
Samrådsspørgsm
ål C
Til spørgsmål C kan jeg sige, at jeg er og
længe har været positiv over for
landevejsprincippet. Jeg mener, at det
vil bidrage til vækst på øerne og binde
Danmark bedre sammen.
Det har jeg sagt både før og efter valget.
Jeg har dog også hele tiden understreget,
at den nødvendige finansiering skal være
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 21/10-15 om færgetakster, til transport- og bygningsministeren
1562781_0005.png
Side 5 af 9
til stede, før der kan blive tale om at
tilføre nye midler.
Sådan må det være.
Samrådsspørgsm
ål D og E
Til spørgsmål D og E vil jeg starte med at
sige, at der som bekendt ikke kom en
aftale ud af det oplæg om lavere
passagertakster på færgeruter til danske
øer, som den tidligere regering
fremlagde kort tid før, den daværende
statsminister trykkede på valgknappen.
Oplægget gik ud på at bruge 60 mio. kr. i
2016 og 133 mio. kr. årligt fra 2017 til at
nedsætte færgetakster.
Oplægget rummede dog det problem, at
midlerne var ufinansierede. De skulle
nemlig komme dels fra overskydende
midler fra vækstpakken fra 2014, dels fra
”det økonomiske råderum”.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 21/10-15 om færgetakster, til transport- og bygningsministeren
1562781_0006.png
Side 6 af 9
Et sådant økonomisk råderum var der
ikke. Det viste det kasseeftersyn, som
finansministeren netop har gennemført.
Oplægget blev i øvrigt fremlagt lige før
lukketid af en regering, som på det
tidspunkt havde siddet i næsten fire år.
Regeringen har i sit finanslovsudspil for
2016 derimod afsat 150 mio. kr. til
vækstfremme i hele Danmark. Og
finanslovsforslaget er finansieret krone
for krone.
Social- og indenrigsministeren, som
generelt er ansvarlig for færgeområdet,
har endvidere udtalt, at der inden for
denne ramme også kan findes midler til,
at taksterne kan sættes ned for
færgepassagererne til og fra de danske
øer.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 21/10-15 om færgetakster, til transport- og bygningsministeren
1562781_0007.png
Side 7 af 9
Jeg kan kun sige, at jeg ser frem til
fremlæggelsen af regeringens
vækstinitiativ for hele Danmark. Jeg
forventer, at dette vil ske i en nær
fremtid.
Regeringen vil herefter forhandle
fordelingen af midler, som måtte blive
afsat til reduktion af færgebilletpriser.
Jeg vil være ansvarlig for at
implementere anvendelsen af de midler,
som måtte blive sat af til de statslige
færgeruter til og fra Bornholm og Samsø.
For Bornholm vil implementeringen
desuden skulle ske efter drøftelse med
forligskredsen bag det kommende udbud
af færgetrafikken til og fra Bornholm.
Samrådsspørgsm
ål F
Til samrådsspørgsmål F vil jeg bare sige,
at der ikke kan være tale om løftebrud.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 21/10-15 om færgetakster, til transport- og bygningsministeren
1562781_0008.png
Side 8 af 9
Jeg har som anført, både før og efter
valget sagt, at jeg er tilhænger af
landevejsprincippet, men at der skal
være finansierede midler i hånden for at
vi kan komme videre og ikke kun fugle
på taget.
Og det siger jeg også i dag. Det er der
intet nyt i.
Samrådsspørgsm
ål G
Til spørgsmål G om billigere billetter til
Fanø vil jeg starte med at præcisere, at
jeg ikke har indsat
bestyrelsesmedlemmer i Danske Færger.
Det har jeg ingen adgang til.
Jeg vælger bestyrelsesmedlemmerne i
det statsejede Bornholmstrafikken
Holding, der sammen med det private
rederi Clipper Group er medejer af
Danske Færger.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 21/10-15 om færgetakster, til transport- og bygningsministeren
1562781_0009.png
Side 9 af 9
Som ejer af Bornholmstrafikken Holding
arbejder jeg ud fra et
armslængdeprincip, og jeg har således
ikke været i dialog med bestyrelsen i
Danske Færger omkring billigere
billetter til Fanø.
I øvrigt driver Danske Færger
færgeruten til Fanø på et kommercielt
grundlag.
Jeg har derfor hverken på den ene eller
den anden måde mulighed for at
bestemme rederiets billetpriser på ruten.
Afrunding
Jeg vil mene, at jeg dermed har besvaret
samtlige spørgsmål, der var på
dagsordenen i dag.