Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del
Offentligt
1640040_0001.png
NOTAT
Click here to enter text.
DET TALTE ORD GÆLDER
Inspirationspunkter til samråd 24. maj 2016
Indledning
Tak for invitationen til samrådet i dag.
Godt, at dette emne bliver belyst grundigt.
Derfor vil jeg indledningsvis gerne igen fremhæve de sene-
ste tal for udviklingen i landdistrikterne for jer. De fremgår
af den regional- og landdistriktspolitiske redegørelse, som
jeg har oversendt til Folketinget tidligere på måneden.
Pilen peger nu i de tal vi kan se for 2015 opad på en række
områder, når vi ser samlet på udviklingen i landdistrikterne:
beskæftigelsen stiger mange steder i landdistrikterne.
hussalg og realkreditudlån til ejerboliger stiger uden for
de større byer.
befolkningen er i 2015 vokset i flere af de kommuner,
der havde tilbagegang i 2014.
Det kan vi i fællesskab glæde os over - Alle os, som interes-
serer for udvikling i landdistrikterne, uanset om vi er politi-
kere eller medlem af en lokal aktionsgruppe.
[Tidligere samråd, spørgsmål, høring]
Jeg synes efterhånden, at vi sammen har fået de lokale akti-
onsgruppers rolle i udviklingen af landdistrikterne og rege-
ringens landdistriktspolitik rimelig godt belyst.
Jeg har siden januar besvaret 33 spørgsmål stillet af Udval-
get for Landdistrikter og Øer.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 24/5-16 om reduktion af den økonomiske ramme for lokale aktionsgrupper (LAG), til erhvervs- og vækstministeren
2/7
Derudover har jeg deltaget i samråd i marts og den offentli-
ge høring om de lokale aktionsgrupper den 4. maj, som ud-
valget har arrangeret.
Jeg har desuden selv afholdt et dialogmøde med LAG-
formændene den 2. maj på Hjarnø, hvor borgmestre i de
kommuner, som har LAG’ere, også var inviteret.
[Reduktionen i LAG-midlerne]
Men for, at der ikke er nogen tvivl om budskabet om hvor-
for vi reducerer i LAG-midlerne, så vil jeg gerne gentage
det:
De lokale aktionsgrupper gør et godt arbejde. Det hørte vi
mange gode eksempler på ved høringen den 4. maj.
Og vi har fortsat brug for de lokale aktionsgrupper til at om-
sætte de nye rammer for vækst og udvikling i hele Dan-
mark, som regeringen ønsker, til konkret projekter i lokal-
områderne.
Når vi har reduceret LAG-indsatsen, er det fordi vi sammen
med et flertal i Folketinget, har besluttet at styrke bl.a. land-
bruget, som er et af de tre erhverv, der fylder mest i landdi-
strikterne.
Samtidig har regeringen med vores strategi for vækst og
udvikling i hele Danmark taget initiativer til at styrke udvik-
lingen i turisme-erhvervet og industrien, som også er afgø-
rende for beskæftigelsen i landdistrikterne.
[LAG’ernes arbejde versus styrkelse af generelle rammevilkår]
For at forstå regeringens omprioritering skal man forstå
størrelsesforholdene.
Den tidligere evaluering af LAG-indsatsen fra 2007-2011,
som I henviser til, peger på, at der er skabt 1.000 jobs på 5
år.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 24/5-16 om reduktion af den økonomiske ramme for lokale aktionsgrupper (LAG), til erhvervs- og vækstministeren
1640040_0003.png
3/7
Til sammenligning er der cirka 475.000 beskæftigede inden
for turismen, industrien samt landbrug, skovbrug og fiskeri.
De erhverv udgør en stor del af beskæftigelsen i områderne
længere væk fra de største byer.
Så ja, de lokale aktionsgrupper gør en forskel, men kan vi
forbedre rammevilkårene for de cirka 475.000 jobs, så har
vi et helt andet afsæt for at fastholde jobs i Danmark – men
også for at der udvikles nye.
Vi har brug for både den nationale indsats, der skaber ram-
merne – og den lokale indsats, der omsætter mulighederne
til handlen:
Vi har fx brug for at turismeerhvervet får bedre mulighed
for at udleje boliger til turister og tiltrække udenlandske tu-
rister til Danmark – og vi har brug for, at de lokale aktions-
grupper investerer i de faciliteter, som får turisterne helt ud
på Hjarnø, som jeg besøgte til dialogmødet med LAG-
formændene den 2. maj.
Med de mange tiltag regeringen har taget, er jeg slet ikke i
tvivl om, at vi er den regering i nyere tid, som har gjort mest
for at skabe udvikling i landdistrikterne – også selvom vi
har reduceret midlerne til de lokale aktionsgrupper.
Samrådsspørgsmål R:
Hvilke af de lokale aktionsgruppers nuværende aktiviteter udover selve
sagsbehandlingen i forbindelsen med projektansøgninger forventer mini-
steren vil forsvinde eller blive væsentligt reduceret som følge af reduktio-
nen af den økonomiske ramme for de lokale aktionsgrupper? Og hvilken
betydning vil dette efter ministerens vurdering få for lokale ildsjæles en-
gagement og indsats for at medvirke til skabe udvikling i landdistrikter-
ne?
Med det vil jeg gå videre til besvarelse af samrådsspørgsmål
R vedr. hvilke af aktionsgruppernes aktiviteter, der forven-
tes reduceret.
Der er faste regler både i EU-forordningen og i bekendtgø-
relsen om de opgaver, som aktionsgrupperne skal varetage.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 24/5-16 om reduktion af den økonomiske ramme for lokale aktionsgrupper (LAG), til erhvervs- og vækstministeren
1640040_0004.png
4/7
De skal stå for driften af aktionsgruppen, udvikle projekter
og etablere netværk.
Reduktionen i midler til de lokale aktionsgrupper vil bl.a.
betyde, at der bliver færre midler til lønnede projektmagere.
LAG-koordinatorerne vil primært skulle bruge deres tid på
drift og administration.
Mens det primært vil være de frivillige medlemmer i akti-
onsgruppen og i bestyrelsen, der skal udvikle projekter og
særligt i at etablere netværk.
Fremadrettet vil det også være det frivillige arbejde, der skal
løfte landdistrikterne. Allerede i dag er det mit indtryk at
der er stor forskel på hvordan bestyrelsen, koordinatoren og
medlemmerne fordeler opgaverne imellem sig.
Men som vi hørte om den 4. maj er LAG’erne kreative og
gode til at finde løsninger i samarbejde med andre lokale
aktører.
Der er eksempler på, at man har lavet et samarbejde med
kommunen fx om finansiering af projekter og administrati-
on, fælles lokaler eller fælles ansættelse af koordinatoren.
Et tættere samarbejde med andre lokale aktører kan derfor
hjælpe med at finansiere koordinatoren.
Da aktionsgrupperne er selvstændige foreninger er det op til
bestyrelserne at beslutte, hvordan man lokalt vil fordele op-
gaverne og hvem man vil samarbejde med.
Samrådsspørgsmål S:
Vil ministeren redegøre for de beskæftigelsesmæssige konsekvenser af
reduktionen af LAG-midler med 30 pct. fra 90,3 mio. kr. i 2016 til 63 mio.
kr. fra og med 2017? Ministeren bedes herunder oplyse: a. Hvor mange
færre nye arbejdspladser må LAG-midlerne (isoleret set) forventes at
generere pr. år som konsekvens af reduktionen af den økonomiske ramme
for LAG? (Evalueringen fra 2013 bedes inddraget i besvarelsen). b. Hvor
mange nye arbejdspladser skønnes det omprioriterede beløb (27,3 mio.
kr. om året) at kunne generere pr. år i forbindelse med udmøntningen af
Fødevare- og landbrugspakken?
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 24/5-16 om reduktion af den økonomiske ramme for lokale aktionsgrupper (LAG), til erhvervs- og vækstministeren
5/7
Med det vil jeg gå videre til spørgsmål S.
Som vi også talte om på høringen, så er der desværre ikke
gode valide analyser af, hvilken beskæftigelseseffekt
LAG’ernes indsats har.
Derfor kan jeg heller ikke redegøre for de
beskæftigelsesmæssige effekter af reduktionen i LAG-
midler, isoleret set.
En evaluering af LAG-projekter i 2007-2011 angav, at
LAG’erne skabte 1000 jobs i perioden.
Som jeg også redegjorde for sidst, så er der ikke en
fuldstændig opgjort effekt af den indsats, der er fundet sted.
Som en del af den måde midlerne udbetales på, så kræver
EU-Kommissionen, at der igangsættes en såkaldt ex post
evaluering, der forventes klar i efteråret.
Den vil kunne sige noget mere om de
varige
effekter af
indsatsen, herunder antal skabte jobs i hele perioden 2007-
2013.
Som det blev foreslået på høringen, så har ERST bedt
LAG’erne indsende deres lokale evaleringer af LAG-
indsatsen til brug for arbejdet med evalueringen.
Til trods for de begrænsede analyser, så er jeg dog ikke i
tvivl om, at LAG-indsatsen har en effekt på udviklingen i
landdistrikterne.
Der er 140.000 beskæftiget i landbruget, og det er afgørende
for beskæftigelsen i områderne længere væk fra de største
byer.
Derfor vil Landbrug- og Fødevarepakken også styrke
beskæftigelsen lokalt. Hvor stor beskæftigelseseffekten
bliver, vil afhænge af, hvordan landbruget vil udnytte de
nye rammer, som pakken giver.
Samtidig letter pakken erhvervslivets byrder med 1,3-1,8
mia. kr.
Samlet set er det vurderingen, at regeringens indsats for
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 24/5-16 om reduktion af den økonomiske ramme for lokale aktionsgrupper (LAG), til erhvervs- og vækstministeren
1640040_0006.png
6/7
vækst og udvikling vil styrke beskæftigelsen uden for de
større byer.
Samrådsspørgsmål T:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 11/3-16 fra 28 borgmestrer
og Landdistrikternes Fællesråd om reduktion af den økonomiske ramme
for de lokale aktionsgrupper, herunder for så vidt angår: a. Bemærknin-
gerne om, at omprioriteringen af midlerne, hvorved LAG-midlerne bliver
reduceret med 30 pct., vil have en negativ indflydelse på landdistrikternes
muligheder for at skabe vækst og udvikling, og b. Bemærkningerne om, at
reduktionen af LAG-midlerne er uhensigtsmæssig, og at det på ingen må-
de vil bidrage til at skabe et Danmark i bedre balance?
Med det går jeg videre til besvarelse af spørgsmål, vedr.
henvendelsen fra Landdistrikternes Fællesråd og de 28
borgmestre.
Jeg har den 12. april 2016 besvaret henvendelsen og jeg har
oversendt svaret til udvalget forud for samrådet.
Mit svar følger, hvad jeg tidligere har svaret udvalget i
spørgsmål, samråd og høring.
Når vi har reduceret LAG-indsatsen, er det fordi regeringen
sammen med et flertal i Folketinget, har besluttet at styrke
landbruget, som er et af de tre erhverv, der fylder mest i
landdistrikterne.
Selvom midlerne til de lokale aktionsgrupper reduceres, så
er det min vurdering, at regeringens samlede politik vil
gavne udviklingen og beskæftigelsen uden for de store byer.
[Andre finansieringskilder]
Landdistrikternes Fællesråd og de 28 medunderskrivende
borgmestre spørger også til andre finansieringskilder.
Der er netop etablerede aktionsgrupper i de
fiskeriafhængige områder. Det giver en række LAG-
kommuner over 16 mio. kr. mere om året.
Desuden har jeg undersøgt om nogle af midlerne tilført de
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 24/5-16 om reduktion af den økonomiske ramme for lokale aktionsgrupper (LAG), til erhvervs- og vækstministeren
7/7
regionale vækstfora kunne overflyttes til LAG’erne. Det er
desværre ikke en farbar vej.
Der er indgået en aftale med EU-Kommissionen om
anvendelsen af midlerne fra EU’s Regionalfond, og
Socialfond og hvert regionalt vækstforum har fået tildelt en
økonomisk ramme frem til 2020.
Desuden anvendes midlerne fra EU’s Regionalfond og
Socialfond i forvejen til at skabe vækst og job i alle egne af
Danmark – også uden for de større byer.
[Borgmestrenes interesse for LAG]
Man må jo tage et brev fra 28 borgmestre som et udtryk for
interesse for de lokale aktionsgruppers arbejde. Det har jeg
stor respekt for.
Dog må jeg også her stilfærdigt nævne, at jeg mindes, at der
var to borgmestre, der havde mulighed for at deltage i
dialogmødet, der var på Hjarnø den 2. maj.
Men det er der jo ikke noget at gøre ved.
Kalenderproblemer er en svær sag.
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg gerne sige, at jeg er glad for at vi har
haft en grundig dialog om de lokale aktionsgrupper.
Jeg ser frem til, at vi kan drøfte resultaterne af ex post
evalueringen, når den kommer i efteråret.
Og så ser jeg frem til at drøfte udviklingen i landdistrikterne
og regeringens samlede landdistriktspolitik ved debatten af
den Regional- og Landdistriktspolitiske redegørelse den 26.
maj.