Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del
Offentligt
1568264_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
16. november 2015
ERHVERVS- OG
Besvarelse af spørgsmål 10 alm. del stillet af udvalget den 21. oktober
2015 efter ønske fra Roger Matthisen (ALT).
Spørgsmål:
Vil ministeren i fortsættelse af ULØ alm. del - spørgsmål 6-9 be- eller
afkræfte nedenstående udtalelser fra Venstres ordfører i BT 14/10-15:
”Regeringen om nye tal for udflytning: Forventeligt”.
"SKATs udflytning til Ringkøbing og Digital Tinglysnings til Hobro,
hvor antallet af medarbejdere, der flyttede med, også var ”ret lavt”, men
alligevel blev processen ifølge landdistriktsordføreren en ”meget stor suc-
ces.””
”Succeskriteriet for Venstre og regeringen er, at vi får et mere veldrevent
Danmark, og at vi kommer til at køre længere på literen - ikke, hvor man-
ge statsansatte, der flytter med” siger Thomas Danielsen.”
Svar:
Hensigten med flytningen af statslige institutioner er at sikre, at de statsli-
ge arbejdspladser skal være fordelt i hele landet og tættere på borgerne.
Regeringen er bevidst om, at det ikke er uden risici at flytte statslige insti-
tutioner og styrelser. Det er regeringens ønske, at så mange medarbejdere
som muligt flytter med til den nye adresse. Erfaringer fra tidligere flyt-
ninger viser dog, at ikke alle flytter med. Det betyder, at der skal rekrutte-
res nye medarbejdere og opbygges et nyt stærkt fagligt miljø på den nye
adresse.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Skatteministeriet og
Justitsministeriet om erfaringerne med udflytning af SKAT til Ringkø-
bing og Digital Tinglysning til Hobro.
Skatteministeriet oplyser følgende ift. SKAT’s udflytning til Ringkøbing,
hvilket jeg vil henholde mig til:
”Betalingscentret i Ringkøbing blev oprettet som led i etableringen af
SKAT i november 2005 ved en gradvis overførsel af indberetnings- og
betalingsopgaver fra skattecentre rundt om i landet. I 2008 var rekrutte-
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om udtalelser fra medarbejdere og kommuner om erfaringerne med tidligere udflytninger af statslige arbejdspladser fra Københavnsområdet, til erhvervs- og vækstministeren
2/3
ringen gennemført og betalingscentret var fuldt bemandet med ca. 285
medarbejdere. Heraf var ca. 55 pct. rekrutteret eksternt i Ringkøbing-
området og ca. 45 pct. var rekrutteret internt i SKAT. De internt rekrutte-
rede medarbejdere flyttede til betalingscentret i Ringkøbing fra skattecen-
tre over hele landet og inkluderede også medarbejdere, der ikke tidligere
havde arbejdet med de pågældende indberetnings- og betalingsopgaver.
Erfaringerne viser, at det var muligt for betalingscentret at overtage de
fleste af opgaverne med samme produktivitet som tidligere og derfra øge
produktiviteten i kraft af stordriftsfordele. Det har givet sig udslag i, at
det har været muligt at reducere bemandingen fra ca. 285 medarbejdere i
2008, hvor betalingscentret var fuldt bemandet, til de nuværende ca. 175
medarbejdere. Dette til trods for, at der løbende også er tilført nye opga-
ver.”
Justitsministeriet oplyser følgende ift. udflytningen af Digital Tinglysning
til Hobro, hvilket jeg vil henholde mig til:
”Domstolsstyrelsen kan i den anledning oplyse følgende.
Tinglysningsretten blev etableret den 1. januar 2007 som led i den samle-
de politi- og domstolsreform, jf. lov nr. 538 af 8. juni 2006 om ændring af
retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsreform).
Tinglysningsopgaven blev før reformen udelukkende varetaget af byret-
terne, men med reformen vedtog Folketinget at samle tinglysningsopga-
ven ved Tinglysningsretten i Hobro.
Tinglysningsretten varetog i den første tid alene tinglysningen vedrørende
et mindre antal retskredse, men med tiden blev tinglysningsopgaven for
flere retskredse flyttet til Tinglysningsretten, og med indførelsen af digital
tinglysning den 8. september 2009 overtog Tinglysningsretten tinglys-
ningsopgaven for hele landet.
Som led i forberedelsen af den samlede domstolsreform og digitaliserin-
gen af tinglysningen blev medarbejderne ved byretterne i foråret 2006 –
herunder også de medarbejdere, der helt eller delvist var beskæftiget med
tinglysning – anmodet om i prioriteret rækkefølge at oplyse, hvor de øn-
skede at gøre tjeneste den 1. januar 2007. På baggrund af svarene foretog
Domstolsstyrelsen en fordeling af samtlige medarbejdere ved byretterne,
hvorved 97 % af medarbejderne fik deres 1. prioritet opfyldt.
I alt 35 medarbejdere, der alle havde Tinglysningsretten som 1. eller 2.
prioritet, blev fordelt til Tinglysningsretten. Af disse havde 25 medarbej-
dere helt eller delvist arbejdet med tinglysning før reformen.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om udtalelser fra medarbejdere og kommuner om erfaringerne med tidligere udflytninger af statslige arbejdspladser fra Københavnsområdet, til erhvervs- og vækstministeren
3/3
Hovedparten af de 35 medarbejdere kom fra byretter tæt på Hobro, mens
kun tre medarbejdere fra byretter på Sjælland og Fyn havde ønsket at ar-
bejde i Tinglysningsretten i Hobro.
I takt med, at Tinglysningsretten overtog tinglysningsopgaven fra flere
retskredse, blev Tinglysningsrettens bemanding øget ved ansættelse af
nye medarbejdere rekrutteret fra lokalområdet, således at Tinglysningsret-
ten ved digitaliseringen i september 2009 havde 125 medarbejdere.
Dette antal blev senere øget til i alt 150 årsværk for blandt andet at imø-
degå de længere sagsbehandlingstider, der opstod i en kortere periode
efter digitaliseringen af tinglysningen.
I dag beskæftiger Tinglysningsretten ca. 110 årsværk, hvilket er 12 års-
værk færre end oprindeligt forudsat, og tinglyser mere end 2 mio. doku-
menter årligt – heraf over 80 % automatisk på få sekunder.”
Erfaringerne med udflytningerne af SKAT og Digital Tinglysning viser
således, at det er muligt at flytte statslige arbejdspladser og samtidig øge
produktiviteten og reducere bemandingen.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen