Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1562339_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 16. oktober 2015 har udvalget efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen
(S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 8 (Alm. del)
Af paragraf 19.22 på Finanslovsforslag for 2016 fremgår, at basismidler til forsk-
ning på universiteterne er fastlagt bl.a. ved fremskrivning af tidligere års tilskud og
ved en fordelingsmodel siden 2010. I tilknytning hertil bedes ministeren redegøre
for og fremsende følgende:
1) Hvilke fordelingsmetoder er basismidlerne til forskning fordelt efter?
2) Konkret ønskes de ca. 8,5 mia. kr. i forskningsmidler på universitetsområdet
opdelt på fordelingsmetoder - herunder også for midler fastsat ved fremskrivning
af tidligere års tilskud.
3) Derudover ønskes, en tabel der viser den nuværende fordeling af samtlige ba-
sismidler til forskning pr. universitet sammenlignet med en fordeling af samtlige
basismidler til forskning givet ved fordelingsmodellen, der siden 2010 har fordelt
midlerne.
4) Derudover ønskes opgjort omprioriteringsbidrag ift. samlede tilskud fra
UFM pr. institution. over de kommende 4 år.
Svar
Indledningsvist kan det bemærkes, at fordelingen af basisforskningsmidler blev
behandlet i Aftale mellem den daværende regering (Venstre og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om ny
model for fordeling af basismidler til universiteterne af den 30. juni 2009. Aftale-
partierne blev i den forbindelse enige om, at nye basisforskningsmidler skal forde-
les efter 45-20-25-10-modellen (se nedenfor).
Aftalen bygger bl.a. på hensigterne i ”Politikpapir om model for fordeling af basis-
midler” fra Danske Universiteter, april 2009. I dette politikpapir giver Dansk Uni-
versiteter udtryk for, at de allerede fordelte basisforskningsmidler ikke bør omfor-
deles, men at indførelsen af en ny resultatmodel udelukkende bør have betydning
for midler, der tilføres efter den politiske aftale.
Der er ikke forlig om fordeling af basisforskningsmidlerne.
1.
Basisforskningsbevillingerne er fordelt dels efter mekaniske modeller og dels direk-
te ved politiske prioriteringer. En gennemgang af basisforskningsmidlernes forde-
lingsprincipper findes nedenfor.
2. november 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
ufm@ufm.dk
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/028021-2
Side
1/5
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om basismidler til forskning på universiteterne, til uddannelses- og forskningsministeren
1562339_0002.png
Fordelingsprincipper anvendt før 2002
Midlerne afsat før 2002 består dels af midler fordelt efter en rangering af universi-
teterne i forskellige kategorier (1970’erne) og midler fordelt direkte i politiske for-
handlinger (1980’erne og frem).
I rangeringen, der dannede baggrund for udmøntningen af basismidler i 1970’erne,
placeredes CBS, RUC, AAU og den daværende Handelshøjskole i Aarhus lavere end
KU, AU, SDU, DTU og de daværende Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole og
Danmarks Farmaceutiske Højskole.
Disse midler genfordeles ikke fremadrettet, men på hver finanslov reduceres bevil-
lingerne i budgetoverslagsår 3 (BO3) med omprioriteringsbidraget (2 %). Disse
midler tilbageføres som basisforskningsmidler via 45-20-25-10-modellen.
50-40-10-modellen
Fra 2002 til 2009 anvendtes 50-40-10-modellen, der fordelte midler på baggrund
af disse parametre med tilhørende vægte:
Universiteternes uddannelsestilskud (vægt: 50 %)
Universiteternes forskningsvirksomhed finansieret af eksterne midler (vægt:
40 %)
Universiteternes antal af færdiguddannede ph.d.-studerende (vægt: 10 %).
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Disse midler genfordeles ikke fremadrettet, men på hver finanslov reduceres bevil-
lingerne i BO3 med omprioriteringsbidraget (2 %). Disse midler tilbageføres som
basisforskningsmidler via 45-20-25-10-modellen.
Revideret 50-40-10-model
En revideret version af 50-40-10-modellen anvendtes til at fordele midler afsat ved
globaliseringsaftalen fra 2006. Den reviderede 50-40-10-model fordeler 90 % af
midlerne på baggrund af parameterværdier (jf. 50-40-10-modellen) for områderne
TEK, NAT og SUND og 10 % efter parameterværdierne (jf. 50-40-10-modellen) for
områderne HUM og SAMF.
Disse midler genfordeles ikke fremadrettet, men på hver finanslov reduceres bevil-
lingerne i BO3 med omprioriteringsbidraget (2 %). Disse midler tilbageføres som
basisforskningsmidler via 45-20-25-10-modellen.
45-20-25-10-modellen
Siden 2010 er hovedparten af de nye basisforskningsmidler fordelt efter 45-20-25-
10-modellen, der bl.a. belønner universiteterne på baggrund af forskningsaktivitet.
I forhold til 50-40-10-modellen er den bibliometriske forskningsindikator (BFI),
der er et mål for forskningsaktivitet, tilføjet. Modellen består af disse parametre
med tilhørende vægte:
Universiteternes uddannelsestilskud (vægt: 45 %)
Universiteternes forskningsvirksomhed finansieret af eksterne midler (vægt:
20 %)
Universiteternes forskningsvirksomhed målt ved publicering (den bibliometri-
ske forskningsindikator) (vægt: 25 %)
Universiteternes antal af færdiguddannede ph.d.-studerende (vægt: 10 %)
Side
2/5
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om basismidler til forskning på universiteterne, til uddannelses- og forskningsministeren
1562339_0003.png
Revideret 45-20-25-10-model
På Finansloven for 2012 udmøntedes bevillingerne på §19.25.05.55. ”Bevillinger til
forskeruddannelse” som basisforskningsmidler. Disse midler fordeltes mellem
universiteternes finanslovskonti efter en revideret version af 45-20-25-10-
modellen, der fordeler 90 % af midlerne på baggrund af parameterværdier (jf. 45-
20-25-10-modellen) for områderne TEK, NAT og SUND og 10 % efter parameter-
værdierne (jf. 45-20-25-10-modellen) for områderne HUM og SAMF.
Disse midler genfordeles ikke fremadrettet, men på hver finanslov reduceres bevil-
lingerne i BO3 med omprioriteringsbidraget (2 %). Disse midler tilbageføres som
basisforskningsmidler via 45-20-25-10-modellen.
Andre fordelingsmetoder
Sideløbende med udmøntningerne via de 4 ovenfor gennemgåede mekaniske mo-
deller er en del basisforskningsmidler siden 2002 fordelt efter andre principper.
Disse midler er fordelt direkte på baggrund af politiske forhandlinger, proportio-
nalt med samlede statslige forskningstilskud, proportionalt med EU-tilskud etc.
Disse midler genfordeles ikke fremadrettet, men på hver finanslov reduceres bevil-
lingerne i BO3 med omprioriteringsbidraget (2 %). Disse midler tilbageføres som
basisforskningsmidler via 45-20-25-10-modellen.
2.
I nedenstående tabel fremgår fordelingen af basisforskningsmidler på ovenstående
fordelingsprincipper:
Tabel 1.
Basisforskningsmidlernes fordelingsprincipper i 2015 (mia. kr., 2015-pl).
Fordelingsprincip
Fordelingsprincipper anvendt før 2002
50-40-10-model
Revideret 50-40-10-model
45-20-25-10-model
Revideret 45-20-25-10-model
Andre fordelingsmetoder
Total
Kilde: Database for bevillinger på universitetsområdet, UNIBEV.
2015
3,7
1,5
1,1
1,3
0,2
0,7
8,5
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
3.
Siden 2010 har 45-20-25-10-modellen fordelt hovedparten af de nye basisforsk-
ningsmidler. Nedenstående tabel sammenligner den nuværende fordeling af basis-
forskningsmidler med en fordeling givet ved en genberegning af samtlige basis-
forskningsmidler efter 45-20-25-10-modellen.
Tabel 2:
Udmøntningen af basisforskningsmidler i 2018 efter nuværende praksis og genbe-
regning af samtlige midler (mio. kr., 2015-pl).
Institution
Nuværende praksis
Fordeling ved 45-
Difference
20-25-10-modellen
KU
AU
2.889
1.841
2.539
1.983
-350
142
Side
3/5
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om basismidler til forskning på universiteterne, til uddannelses- og forskningsministeren
1562339_0004.png
SDU
RUC
AAU
CBS
DTU
ITU
852
256
762
281
1.546
92
956
309
973
467
1.194
98
104
53
211
186
-352
6
0
8.518
8.518
Total
Kilde: Parametre på FL15-niveau. Afvigelser ift. summer skyldes afrunding.
4.
Grundet konteksten forstås spørgsmålet således, at der spørges til omprioriterings-
bidraget vedrørende uddannelse og øvrige formål fra finanslovens § 19.22. pr. uni-
versitet sammenholdt med det samlede statstilskud inklusiv basisforskningstilskud
fra finanslovens § 19.22. pr. universitet.
Idet tilskuddet pr. universitet delvist beror på det aktivitetsafhængige taxametersy-
stem, er nedenstående opgørelse baseret på prognoser.
En opgørelse af omprioriteringsbidraget fra § 19.22 pr. universitet (tabel 3) og om-
prioriteringsbidraget som andel af det samlede tilskud (tabel 4) fremgår af neden-
stående. Grundlaget er FFL16.
Tabel 3.
Omprioriteringsbidrag fra finanslovens § 19.22. pr. universitet
(mio. kr., 2016-pl)
Hovedinstitution
AU
DTU
CBS
ITU
KU
RUC
SDU
AAU
Hovedtotal
Kilde: FFL16.
2016
-35
-14
-15
-2
-42
-9
-28
-35
-179
2017
-69
-30
-27
-5
-84
-16
-59
-72
-362
2018
-99
-44
-40
-7
-123
-23
-85
-102
-524
2019
-171
-92
-56
-12
-239
-37
-122
-131
-859
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
4/5
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om basismidler til forskning på universiteterne, til uddannelses- og forskningsministeren
1562339_0005.png
Tabel 4.
Omprioriteringsbidrag fra finanslovens § 19.22 som andel af samtlige tilskud fra
finanslovens § 19.22. pr. universitet
Hovedinstitution
AU
DTU
CBS
ITU
KU
RUC
SDU
AAU
Hovedtotal
Kilde: FFL16.
2016
-0,9%
-0,6%
-1,6%
-1,0%
-0,8%
-1,2%
-1,3%
-1,6%
-1,0%
2017
-1,9%
-1,3%
-3,0%
-2,1%
-1,6%
-2,4%
-2,7%
-3,3%
-2,1%
2018
-2,7%
-1,9%
-4,3%
-3,2%
-2,4%
-3,4%
-3,9%
-4,7%
-3,0%
2019
-5,0%
-4,1%
-6,5%
-5,5%
-4,8%
-5,8%
-5,8%
-6,3%
-5,2%
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Esben Lunde Larsen
Side
5/5