Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1606137_0001.png
9
Bilag 4.b - Opgavebeskrivelse
1. Baggrund og formål
Det ønskes undersøgt, hvorvidt taxameter- og bevillingssystemet for de videregående
taxameterstyrede områder samlet set kan indrettes mere hensigtsmæssigt end det eksiste-
rende. Der skal derfor gennemføres en omkostningskortlægning mv. af de taxametersty-
rede videregående uddannelser med henblik på at sikre et solidt fagligt grundlag for en
evt. kommende omlægning af taxameter- og bevillingssystemet.
Både Produktivitetskommissionen og Udvalget for Kvalitet og Relevans i de Videregå-
ende Uddannelser (Kvalitetsudvalget) peger på, at taxametersystemet giver de videregå-
ende uddannelsesinstitutioner tilskyndelse til, i for høj grad at fokusere på aktivitet frem
for kvalitet, samt at systemet har uhensigtsmæssige virkninger i forhold til uddannelses-
institutionernes tilskyndelse til at oprette nye uddannelser og nye udbud i konkurrencen
om at tiltrække studerende.
Kvalitetsudvalgets foreslår i sin første delrapport (april 2014), at en større del af uddan-
nelsesudgifterne finansieres ved faste årlige bevillinger til institutionerne, mens taxame-
teret finansierer marginale omkostninger forbundet med ændringer i studentertallet.
Dette er en ud af flere mulige modeller for et nyt taxametersystem, hvor aktiviteten (an-
tal STÅ/gennemførte studerende mv.) ikke alene er udslagsgivende for de statslige til-
skud, ligesom uddannelsesinstitutionerne sikres en højere grad af budgetsikkerhed gen-
nem en grundbevilling.
Formålet med indeværende udbud er at indhente konsulentbistand til en kortlægning af
uddannelsesinstitutionernes nuværende omkostningsstruktur fsva. taxameterfinansierede
uddannelsesaktiviteter, særligt med henblik på at afdække, hvilke omkostninger der er
variable, og hvilke der er faste.
Konsulentfirmaet skal således indhente og kvalitetssikre data, evt. tilvejebringe supple-
rende data samt gennemføre en omkostningskortlægning, der er sammenlignelig på
tværs af alle de videregående uddannelser. På baggrund heraf skal Konsulentfirmaet
opstille en eller flere modeller for et nyt taxameter- og bevillingssystem.
Samlet set skal analysen bidrage til, at der kan udarbejdes en ny model til fastsættelse og
fordeling af de samlede bevillinger til de videregående uddannelser, som fortsat varierer
med aktivitet, men samlet set giver uddannelsesinstitutionerne mere hensigtsmæssige
tilskyndelser.
2. Organisering
Analysen er forankret i en styregruppe bestående af repræsentanter fra Uddannelses- og
Forskningsministeriet og Finansministeriet. Sideløbende med konsulentanalysen gen-
nemføres et internt arbejde med kortlægning af bevillingssystemer i Norge, Sverige, Hol-
land og Finland samt identifikation af harmoniseringsmuligheder på tværs af de videre-
gående uddannelser.
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om ministeren vil fremsende opgavebeskrivelsen eller kommissoriet bag Deloitte-rapporten »Omkostningsanalyse af de videregående uddannelser« til Folketingets orientering, til uddannelses- og forskningsministeren
10
Styregruppen vil sikre den fornødne koordination af det eksterne og interne analysear-
bejde for sikre, at den samlede opgave løses bedst muligt.
Der nedsættes endvidere en projektgruppe med repræsentanter fra Uddannelses- og
Forskningsministeriet og Finansministeriet, som refererer til styregruppen og som vare-
tager al løbende kontakt til Konsulentfirmaet.
Det forventes, at projektgruppen inddrages løbende i analysearbejdet ved ugentlige mø-
der, hvor projektets fremdrift samt centrale metode- og datavalg kan drøftes. Konsu-
lentfirmaet kan endvidere overveje mulighederne for at sikre den optimale kompetence-
overførsel til Kunden i forbindelse med organiseringen af Konsulentfirmaets opgave-
løsning, fx ved at projektgruppen inddrages løbende i forhold til fx interview, work-
shops mv. på uddannelsesinstitutionerne.
Tilbudsgiver skal overdrage alle data og viden, som er opnået i forbindelse med opgave-
løsningen til Kunden, således at der kan foretages opfølgende/supplerende analyser på
baggrund af Konsulentfirmaets endelige afrapportering.
3. Opgaven
Der gennemføres et miniudbud bestående af to spor:
En omkostningskortlægning på de taxameterstyrede videregående uddannelser
Opstilling og vurdering af modeller for et nyt taxametersystem, herunder en
model baseret på Kvalitetsudvalgets anbefaling om hhv. grundbevilling og akti-
vitetsafhængige tilskud
Opgaven dækker alle de taxameterstyrede videregående uddannelser på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område (dvs. uddannelser på universiteterne, professionshøjsko-
lerne, erhvervsakademierne og de maritime uddannelsesinstitutioner).
I henhold til Finansministeriets rammekontrakt vælges det konsulentfirma, der afgiver
det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Konkret lægges vægt på a) kvaliteten af tilbuds-
givers løsning (50 pct.), b) tilbuddets pris (40 pct.), og c) leveringstids-
punkt/overholdelse af tidsplan (10 pct.).
Tilbudsgiver kan entrere med underleverandør i de omfang, det af tilbudsgiver vurderes
hensigtsmæssigt.
4. Krav til indhold af miniudbud
Udbuddet indeholder to hovedopgaver, som begge ønskes indledt med foranalyser, der
bidrager til valg af analysedesign mv., som godkendes af styregruppen, inden hovedana-
lyserne igangsættes.
Den umiddelbare vægtning af opgaverne i det samlede udbud fremgår i parenteser.
1) Omkostningskortlægning inkl. foranalyse (ca. 80 pct.)
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om ministeren vil fremsende opgavebeskrivelsen eller kommissoriet bag Deloitte-rapporten »Omkostningsanalyse af de videregående uddannelser« til Folketingets orientering, til uddannelses- og forskningsministeren
11
Forud for omkostningskortlægningen skal der defineres og opstilles omkost-
ningskategorier med relevante underkategorier. Kategorierne skal være udtøm-
mende, gensidigt udelukkende, sammenlignelige og relevante på tværs af de vi-
deregående uddannelser.
Alle omkostninger skal dernæst fordeles ud på de relevante omkostningskatego-
rier, herunder omkostninger knyttet til uddannelsesaktivitet, udgifter til admini-
stration, bygninger mv.
På baggrund af kategoriseringen og opdelingen af omkostningerne ønskes en
kortlægning af hvilke omkostninger, der er henholdsvis faste og variable med an-
tallet af studerende på tværs af de videregående uddannelser.
I kortlægningen skal det afdækkes, om relevante omkostningsdrivere varierer på
tværs af forskellige typer af uddannelser samt uddannelsesinstitutioner, dvs. der
skal evt. opstilles en typologi for uddannelsesinstitutioner.
I kortlægningen skal der tages højde for relevante forskelle på tværs af uddannel-
ser samt uddannelsesinstitutioner, herunder:
bygningsforhold (selveje)
regionaliseringsforpligtelse
basismidler til forskning
udviklings- og evidensmidler mv.
Det forventes, at Konsulentfirmaet gennemfører omkostningskortlægningen ved kon-
kret inddragelse af relevante fagpersoner (budget- og økonomimedarbejdere, it-
medarbejdere mv.) på uddannelsesinstitutionerne. Kunden vil bistå med kontaktoplys-
ninger til de relevante institutioner. Uddannelses- og Forskningsministeriet vil stille rele-
vant materiale til rådighed, herunder materiale om det interne arbejde, som er omtalt i
pkt. 2.
Metoden for omkostningskortlægningen fastlægges endeligt på baggrund af en foranaly-
se, der gennemføres før selve omkostningskortlægningen,
jf. nedenfor.
2) Opstilling og vurdering af modeller for et nyt taxameter- og bevillingssystem inkl. foranalyse (ca. 20
pct.)
På baggrund af omkostningskortlægningen skal der opstilles og vurderes konkrete mo-
deller for et nyt taxameter- og bevillingssystem for uddannelsesaktivitet.
Det gælder for de opstillede modeller, at:
Mindst én skal tage udgangspunkt i en grundbevilling og en aktivitetsafhængig
del. Modellen skal forholde sig konkret til fordelingen af tilskud mellem grund-
bevilling og en aktivitetsafhængig del.
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om ministeren vil fremsende opgavebeskrivelsen eller kommissoriet bag Deloitte-rapporten »Omkostningsanalyse af de videregående uddannelser« til Folketingets orientering, til uddannelses- og forskningsministeren
12
Hver model skal samlet set være omkostningsneutral for staten i overgangsåret i
forhold til bevillingsniveauet på finansloven.
I lighed med det nuværende system skal de opstillede modeller være så enkle og
transparente som muligt og baseret på objektive kriterier.
Der ønskes et mere sammenhængende system end i dag, samtidig med at et nyt
taxameter- og bevillingssystem fortsat skal kunne afspejle væsentlige forskelle på
tværs af uddannelser samt uddannelsesinstitutioner. De nuværende takster er ik-
ke fastsat, så de afspejler de faktiske omkostninger knyttet til forskellige uddan-
nelser, da der er tale om et stort antal uddannelser og kurser med meget forskel-
lig omkostningsprofil og forskellige uddannelseskoncepter. Der er derfor et
princip om, at taksterne er politisk fastsatte, hvilket ønskes opretholdt.
De har en mere hensigtsmæssig incitamentsstruktur, der bedre understøtter
sammenspillet mellem kvalitet og aktivitet, og i højere grad end det eksisterende
system afspejler de omkostninger, der varierer med ændringer i antallet af stude-
rende.
Modellerne skal bl.a. adressere følgende:
forholdet mellem en grundbevilling og forskellige takster, herunder med henblik
på at sikre den rette balance mellem uddannelsesinstitutionernes fokus på aktivi-
tet og kvalitet.
antallet af forskellige takster på tværs af de videregående uddannelser.
kriterier der skal anlægges for fastlæggelsen af grundbevillingen.
En overordnet vurdering af modellernes konsekvenser for uddannelsesinstituti-
onernes incitamenter, herunder bevillingsfordelinger internt på institutionerne
mv.
Konsulentfirmaet skal pege på implementerbare modeller, men ikke udarbejde en egent-
lig implementeringsplan, bistå med implementering eller fastsætte endelige bevillingsni-
veauer.
Konsulentfirmaet skal ikke i forbindelse med de opstillede modeller inddrage øvrige
styringsredskaber som udviklingskontrakter, performanceafhængighed i bevillingerne
mv. Konsulentfirmaet opfordres dog til at beskrive eventuelle potentialer for forbedrin-
ger, forslag til indikatorer for kvalitet, relevans mv., der måtte blive afdækket i forbindel-
se med omkostningskortlægningen eller udarbejdelsen af modeller.
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om ministeren vil fremsende opgavebeskrivelsen eller kommissoriet bag Deloitte-rapporten »Omkostningsanalyse af de videregående uddannelser« til Folketingets orientering, til uddannelses- og forskningsministeren
13
Metode
Der ønskes gennemført en foranalyse før hhv. igangsættelse af omkostningskortlægnin-
gen og opstillingen af modeller for et nyt taxametersystem. Foranalyserne for hvert spor
skal i videst muligt omfang beskrive metodevalg, analysedesign, hypoteser mv. og danne
grundlag for, at styregruppen kan godkende det endelige analysedesign.
Foranalyse omkostningskortlægning
Foranalysen skal bl.a. indeholde:
Et oplæg til og begrundelse for valg af, hvilke og hvor mange repræsentative ud-
dannelsesinstitutioner, omkostningskortlægningen skal baseres på. På baggrund
af Konsulentfirmaets oplæg træffer styregruppen beslutning om, hvilke enheder,
der skal indgå i omkostningskortlægningen.
En beskrivelse af metoden til at opgøre faste og variable omkostninger, herun-
der hypotese og tilgang til omkostningskortlægningen.
En beskrivelse af datavalideringsprocessen.
Foranalyse opstilling og vurdering af modeller for et nyt taxametersystem
Foranalysen skal bl.a. indeholde:
Et oplæg til, hvilke hypoteser og hvilket sæt af kriterier, der lægges til grund for
valg af modeller for et nyt taxametersystem og dermed det endelige analysede-
sign.
En beskrivelse af metoderne til at vurdere modellerne relativt til det eksisterende
taxametersystem og mod hinanden.
For så vidt angår valg af metode, analysedesign mv. skal der generelt tages højde for
følgende:
Data skal have en tilstrækkelig detaljeringsgrad og indsamlingen heraf et omfang,
der sikrer, at analyseresultaterne er repræsentative for alle de videregående ud-
dannelser.
Omkostningskortlægningen bør have et flerårigt perspektiv med henblik på at
sikre robusthed i kortlægningen.
Konsulentfirmaet skal tilrettelægge en dataindsamling og – bearbejdning samt
analyse, som i videst muligt omfang sikrer grundig datavalidering, herunder ind-
dragelse, høring og tæt kontakt med uddannelsesinstitutionerne, samt kobling til
de eksisterende økonomidata med henblik på i videst muligt omfang at sikre
bred anerkendelse hos uddannelsesinstitutionerne.
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om ministeren vil fremsende opgavebeskrivelsen eller kommissoriet bag Deloitte-rapporten »Omkostningsanalyse af de videregående uddannelser« til Folketingets orientering, til uddannelses- og forskningsministeren
14
Det forventes, at Konsulentfirmaet stiller data til rådighed i et format, der sikrer, at der
kan udarbejdes forskellige modeller for et nyt taxameter- og bevillingssystem.
Dette indebærer, at der udarbejdes:
redegørelser af anvendte metoder (metodenotater)
opstilling af et anvendeligt excelværktøj, som kunden efterfølgende kan anvende
til at beregne konsekvenser af eventuelle omlægninger på institutionsniveau.
beskrivelser af analyser og modelvalg
5. Generelle krav til tilbud
Nedenfor gennemgås specifikke krav til indholdet af tilbuddet:
En beskrivelse af hvordan de ovenstående krav til miniudbuddet vil blive håndteret.
En beskrivelse af metoden/metoder, der vil blive brugt til at gennemføre undersø-
gelserne, herunder hvordan evt. dataindsamling vil finde sted, hvilke datakilder mv.
der inddrages og overvejelser om datagrundlaget.
En beskrivelse af, hvordan konsulentfirmaet vil sikre grundig datavalidering.
Kort beskrivelse af kortlægningen og analysens væsentligste elementer.
En tids- og aktivitetsplan for analysen inkl. perioder afsat til gennemførelse af for-
analyser samt forventede delleverancer.
En beskrivelse af hvordan opgaven organiseres, så den bedst understøtter optimal
kompetenceoverførsel fra Konsulentfirmaet til Kunden.
En beskrivelse af i hvilken form det indsamlede datamateriale vil blive stillet til rå-
dighed for Kunden under og efter tilbudsgivers arbejde. Det skal være en del af til-
buddet, at Kunden har rettighederne til de indsamlede data i en form, der tillader
opfølgende/supplerende analyser.
Et specificeret budget for analysen opdelt på henholdsvis aktiviteter og forventet
timeforbrug fordelt på de allokerede medarbejdere, som skal udføre aktiviteten. I
sammenhæng hermed skal opgives timepriser for de enkelte allokerede medarbejde-
re og den samlede pris for analysen.
En kort beskrivelse af tilbudsgivers erfaring med lignende projekter.
CV’er med beskrivelse af relevante kompetencer og uddannelsesbaggrund for de
personer, der vil varetage opgaven.
Det samlede tilbud excl. CV’er og øvrige bilag bør ikke overstige 25 sider.
6. Tidsplan
Tilbuddet skal følge nedenstående overordnede tidsplan,
jf. tabel 1.
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om ministeren vil fremsende opgavebeskrivelsen eller kommissoriet bag Deloitte-rapporten »Omkostningsanalyse af de videregående uddannelser« til Folketingets orientering, til uddannelses- og forskningsministeren
1606137_0007.png
15
Tabel 1
Overordnet tidsplan for miniudbud
Dato
Mandag d. 2. juni 2014
Tirsdag d. 17. juni 2014
Mandag d. 23. juni 2014
Beskrivelse
Informationsmøde kl. 13 i Finansministeriet
Frist for afgivelse af tilbud kl. 12.00, jf. også bilag 4.a (Opfordringsskrivelse).
Forventet beslutning om og kommunikation af valg af tilbud. Analysearbejdet forventes påbe-
gyndt snarest herefter.
Fredag d. 16. januar 2015 Endelig afrapportering af den samlede analyse
Konsulentfirmaet forventes derudover at udarbejde en tidsplan for analysearbejdet inkl.
foranalyse, der specificerer et antal delleverancer inden den endelige afrapportering af
analysen i januar 2015.
Det forudsættes, at analysen afrapporteres i en sproglig og analytisk gennemarbejdet
rapport, samt at relevante, konsoliderede og bearbejdede data overleveres til Kunden i
håndterbar form (fx Excel) og at der overleveres en model, der kan anvendes af Kunden
til konsekvensberegninger på institutionsniveau.
7. Pris
Det forventes, at tilbud på løsning af opgaven ikke overstiger 8 mio. kr.
Det forudsættes, at den tilbudte pris for tilbuddet ikke overstiger de maksimale fastsatte
timepriser, som er aftalt i forbindelse med indgåelse af Finansministeriets rammekon-
trakt med konsulentfirmaet. Det skal fremgå eksplicit, hvorledes den tilbudte pris er
sammensat, jf. bilag 4.d (Pris og allokerede medarbejdere).
Det forudsættes, at udgifter til rejser er indeholdt i den afgivne pris.
Udbetalingerne til konsulentfirmaet vil ske i takt med opfyldelse af væsentlige milepæle
for opgavens fuldførelse. En konkret betalingsplan aftales nærmere med konsulentfir-
maet ved indgåelse af delkontrakten for opgaven. Dog forudsættes det, at der ikke sker
nogen indledende betaling, og at betalingen ved opgavens færdiggørelse udgør en større
andel end øvrige betalinger.
Det bemærkes, at tilbudstager i udgangspunktet ikke kompenseres økonomisk ved even-
tuelle forsinkelser i opgaveløsningen, der er forårsaget af forhold, der er uden for Kun-
dens indflydelse.