9
Bilag 4.b - Opgavebeskrivelse
1. Baggrund og formål
Det ønskes undersøgt, hvorvidt taxameter- og bevillingssystemet for de videregående
taxameterstyrede områder samlet set kan indrettes mere hensigtsmæssigt end det eksiste-
rende. Der skal derfor gennemføres en omkostningskortlægning mv. af de taxametersty-
rede videregående uddannelser med henblik på at sikre et solidt fagligt grundlag for en
evt. kommende omlægning af taxameter- og bevillingssystemet.
Både Produktivitetskommissionen og Udvalget for Kvalitet og Relevans i de Videregå-
ende Uddannelser (Kvalitetsudvalget) peger på, at taxametersystemet giver de videregå-
ende uddannelsesinstitutioner tilskyndelse til, i for høj grad at fokusere på aktivitet frem
for kvalitet, samt at systemet har uhensigtsmæssige virkninger i forhold til uddannelses-
institutionernes tilskyndelse til at oprette nye uddannelser og nye udbud i konkurrencen
om at tiltrække studerende.
Kvalitetsudvalgets foreslår i sin første delrapport (april 2014), at en større del af uddan-
nelsesudgifterne finansieres ved faste årlige bevillinger til institutionerne, mens taxame-
teret finansierer marginale omkostninger forbundet med ændringer i studentertallet.
Dette er en ud af flere mulige modeller for et nyt taxametersystem, hvor aktiviteten (an-
tal STÅ/gennemførte studerende mv.) ikke alene er udslagsgivende for de statslige til-
skud, ligesom uddannelsesinstitutionerne sikres en højere grad af budgetsikkerhed gen-
nem en grundbevilling.
Formålet med indeværende udbud er at indhente konsulentbistand til en kortlægning af
uddannelsesinstitutionernes nuværende omkostningsstruktur fsva. taxameterfinansierede
uddannelsesaktiviteter, særligt med henblik på at afdække, hvilke omkostninger der er
variable, og hvilke der er faste.
Konsulentfirmaet skal således indhente og kvalitetssikre data, evt. tilvejebringe supple-
rende data samt gennemføre en omkostningskortlægning, der er sammenlignelig på
tværs af alle de videregående uddannelser. På baggrund heraf skal Konsulentfirmaet
opstille en eller flere modeller for et nyt taxameter- og bevillingssystem.
Samlet set skal analysen bidrage til, at der kan udarbejdes en ny model til fastsættelse og
fordeling af de samlede bevillinger til de videregående uddannelser, som fortsat varierer
med aktivitet, men samlet set giver uddannelsesinstitutionerne mere hensigtsmæssige
tilskyndelser.
2. Organisering
Analysen er forankret i en styregruppe bestående af repræsentanter fra Uddannelses- og
Forskningsministeriet og Finansministeriet. Sideløbende med konsulentanalysen gen-
nemføres et internt arbejde med kortlægning af bevillingssystemer i Norge, Sverige, Hol-
land og Finland samt identifikation af harmoniseringsmuligheder på tværs af de videre-
gående uddannelser.