Kommissorium for analyse- og udvalgsarbejdet for et nyt censorsystem
Baggrund
Det er regeringens opfattelse, at de videregående uddannelser skal give de
studerende viden og kompetencer, som de kan tage med sig og bruge i fremtidige
job og livet i øvrigt.
Den tidligere regering nedsatte et udvalg med henblik på et analyse- og
udvalgsarbejde, som omfatter censorsystemet for alle de videregående
uddannelser.
Det centrale spørgsmål er, om det nuværende censorsystem med ekstern censur
bidrager tilstrækkeligt til sikring af kvalitet og de studerendes retssikkerhed,
herunder om institutionerne gør brug af den information, der kan uddrages af
censorformandskabernes og censorernes beretninger, og om institutionerne i øvrigt
inddrager censorformandskaberne i kvalitetssikring af uddannelserne og
uddannelsernes prøve- og eksamenssystem. Dertil kommer, at censorsystemet i
dag skal ses i sammenhæng med den kvalitetssikring m.m., som varetages gennem
andre styringstiltag.
På den baggrund har regeringen besluttet, at videreføre analyse- og
udvalgsarbejdet, som omfatter alle de videregående uddannelser.
Formål
Formålet med analyse- og udvalgsarbejdet er en systematisk gennemgang af
censorområdet set i forhold til prøve- og eksamenssystemet med henblik en
modernisering, således at udbytte og ressourceforbrug modsvarer hinanden, og
uden at det sker på bekostning af de studerendes retssikkerhed.
En modernisering af censorområdet skal ses i forhold til de øvrige centrale
styringsredskaber, herunder særligt akkrediteringssystemet samt et kommende
fælles tilsynssystem og have blik for, at uddannelsernes kvalitet også sikres på
anden vis.
Udvalgsarbejdet skal inddrage opdaterede internationale erfaringer med
kvalitetssikring og de studerendes retssikkerhed i forhold til prøve- og
eksamensformer og deres sammenhæng med uddannelsernes tilrettelæggelse og
faglige niveau.
Udvalget skal på baggrund af analyse- og udvalgsarbejdet opstille modeller for et
fremtidigt censorsystem, og overveje om det vil være relevant at ensarte
censorsystemet på tværs af de videregående uddannelser.
Modellerne skal som minimum være udgiftsneutrale og om muligt påpege
potentialer for frigørelse af ressourcer.
Side
1/2