Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1610532_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 6. januar 2016 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 61 (Alm. del)
Vil ministeren oplyse, hvilke hjælpemidler og hvilket ekstra tidsforbrug ansøgere
med dysleksi har krav på ved deltagelse i henholdsvis Multiple Choice Questions
(MCQ) og Multiple Mini Interview (MMI) test som led i optagelsesproceduren for
kvote 2 optag på bacheloruddannelsen i medicin, og om der stilles ensartede vilkår
ved deltagelse i disse test ved alle universiteter, samt hvorvidt disse krav svarer til
de krav, der kan stilles af ansøgere med blindhed?
Svar
Indledningsvist kan jeg oplyse, at det ikke er fastlagt i bekendtgørelse om adgang til
bacheloruddannelser ved universiteterne (bacheloradgangsbekendtgørelsen) eller i
andre af ministeriets regler, hvilke hjælpemidler og hvilket ekstra tidsforbrug ansø-
gere med dysleksi har krav på i forbindelse med optagelse til universiteternes ba-
cheloruddannelser i kvote 2.
Efter bacheloradgangsbekendtgørelsen tildeles studiepladserne i kvote 2 efter en
konkret vurdering af ansøgerne. Universitetet offentliggør på sin hjemmeside, hvil-
ke objektive, faglige kriterier der kan indgå i vurderingen af den enkelte ansøger. I
universitetets vurdering af ansøgerne kan der indgå optagelsesprøver, samtaler
m.v. Afgørelse om optagelse af den enkelte studerende træffes af universitetet.
Med henblik på besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Syddansk
Universitet.
Syddansk Universitet har den 23. februar 2016 oplyst følgende:
"Ansøgere med handicap, herunder ansøgere med dysleksi, har mulighed for at
søge om dispensation til at deltage i Multiple Choice Questions (MCQ) og Multiple
Mini Interview (MMI) på særlige vilkår. De særlige vilkår kan f.eks. være ekstra
tid, it-rygsæk, forstørret opgaveark eller andet hjælpemiddel. Universitetet tager
efter en konkret faglig vurdering stilling til hver enkelt ansøgning med henblik på
at tilbyde ansøgere med et handicap vilkår, som ligestiller denne med øvrige an-
søgere, som ikke har et handicap.
15. marts 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/002074-05
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om, hvilke hjælpemidler og hvilket ekstra tidsforbrug ansøgere med dysleksi har krav på ved deltagelse i henholdsvis Multiple Choice Questions (MCQ) og Multiple Mini Interview (MMI) test, til uddannelses- og forskningsministeren
1610532_0002.png
Universitetet har praksis for efter en konkret vurdering at tildele ansøgere med
dysleksi 25 % ekstra tid til MCQ. Ved MMI er det universitetets praksis, at ansø-
gere med dysleksi får tilbud om at få læst spørgsmålene op inden interviewene.
Universitetet giver i overensstemmelse med ovenstående efter ansøgning ansøge-
re med blindhed adgang til at benytte de fornødne hjælpemidler til eksamen. Det
kan f.eks. være i form af særlige IT-hjælpemidler. Universitetet har f.eks. tidligere
haft en svagtseende ansøger til MCQ, hvor spørgsmålene blev forstørret, og hvor
ansøgeren havde en lup til rådighed."
Med venlig hilsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Ulla Tørnæs
Side
2/2