Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 22. december 2015 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 58 (Alm. del - bilag 66)
Ministeren bedes – evt. med bidrag fra andre relevante ministerier – kommentere
henvendelse af 19. december 2015 fra K. Michelsen, Morud, om handicaptillæg på
gymnasial uddannelse m.m. jf. UFU alm. del – bilag 66.
Svar
Det oprindelige formål med indførelsen af handicaptillægget på de videregående
uddannelser var at afskaffe det såkaldt ”dobbelte optag”.
Før handicaptillægget blev indført, måtte uddannelsessøgende med funktionsned-
sættelser i videregående uddannelser, der ikke kunne klare sig for den almindelige
SU-støtte, søge kommunen om økonomisk støtte efter revalideringsbestemmelser-
ne. De var derfor underlagt et såkaldt ”dobbelt optag”, hvor de både skulle opfylde
de almindelige krav for optagelse på en videregående uddannelse og samtidigt leve
op til kommunens skønsbaserede krav vedrørende studieegnethed og mulighed for
efterfølgende beskæftigelse og selvforsørgelse.
Ved at afskaffe det såkaldte ”dobbelte optag” blev studerende med handicap lige-
stillet med andre studerende med hensyn til frit valg af uddannelse.
En yderligere begrundelse for, at handicaptillæg blev begrænset til de videregående
uddannelser er, at ungdomsuddannelser, herunder erhvervsuddannelser, udbydes
langt flere steder end de videregående uddannelser, hvilket mindsker behovet for at
flytte hjemmefra og etablere egen, dyrere husholdning.
Der er, som K. Michelsen beskriver, elever på ungdomsuddannelser, som på grund
af en funktionsnedsættelse, ikke vil kunne påtage sig et erhvervsarbejde ved siden
af deres studier. Disse kan i dag søge deres hjemkommune om økonomisk bistand.
I forhold til spørgsmålet om hjælp til dækning af merudgifter til befordring efter
serviceloven er der indhentet en udtalelse fra Social- og Indenrigsministeriet, som
har oplyst følgende:
”Indledningsvis bemærkes, at retten til hjælp til dækning af nødvendige merudgif-
ter ved forsørgelse i hjemmet efter servicelovens § 41 ophører, når den unge fylder
18 år. Kommunen skal, inden den unge fylder 18 år, foretage en samlet vurdering
27. januar 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/035504-05
Side
1/2