Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1592365_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 22. december 2015 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 58 (Alm. del - bilag 66)
Ministeren bedes – evt. med bidrag fra andre relevante ministerier – kommentere
henvendelse af 19. december 2015 fra K. Michelsen, Morud, om handicaptillæg på
gymnasial uddannelse m.m. jf. UFU alm. del – bilag 66.
Svar
Det oprindelige formål med indførelsen af handicaptillægget på de videregående
uddannelser var at afskaffe det såkaldt ”dobbelte optag”.
Før handicaptillægget blev indført, måtte uddannelsessøgende med funktionsned-
sættelser i videregående uddannelser, der ikke kunne klare sig for den almindelige
SU-støtte, søge kommunen om økonomisk støtte efter revalideringsbestemmelser-
ne. De var derfor underlagt et såkaldt ”dobbelt optag”, hvor de både skulle opfylde
de almindelige krav for optagelse på en videregående uddannelse og samtidigt leve
op til kommunens skønsbaserede krav vedrørende studieegnethed og mulighed for
efterfølgende beskæftigelse og selvforsørgelse.
Ved at afskaffe det såkaldte ”dobbelte optag” blev studerende med handicap lige-
stillet med andre studerende med hensyn til frit valg af uddannelse.
En yderligere begrundelse for, at handicaptillæg blev begrænset til de videregående
uddannelser er, at ungdomsuddannelser, herunder erhvervsuddannelser, udbydes
langt flere steder end de videregående uddannelser, hvilket mindsker behovet for at
flytte hjemmefra og etablere egen, dyrere husholdning.
Der er, som K. Michelsen beskriver, elever på ungdomsuddannelser, som på grund
af en funktionsnedsættelse, ikke vil kunne påtage sig et erhvervsarbejde ved siden
af deres studier. Disse kan i dag søge deres hjemkommune om økonomisk bistand.
I forhold til spørgsmålet om hjælp til dækning af merudgifter til befordring efter
serviceloven er der indhentet en udtalelse fra Social- og Indenrigsministeriet, som
har oplyst følgende:
”Indledningsvis bemærkes, at retten til hjælp til dækning af nødvendige merudgif-
ter ved forsørgelse i hjemmet efter servicelovens § 41 ophører, når den unge fylder
18 år. Kommunen skal, inden den unge fylder 18 år, foretage en samlet vurdering
27. januar 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/035504-05
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om ministeren kommentar til henvendelse af 19/12-2015 fra K. Michelsen, Morud, om handicaptillæg på gymnasial uddannelse m.m., til uddannelses- og forskningsministeren
1592365_0002.png
af den unges støttebehov, herunder et eventuelt behov for hjælp til dækning af
nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse efter servicelovens § 100. Det
bemærkes herved, at der alene kan ydes hjælp efter servicelovens § 100, hvis be-
tingelserne i denne bestemmelse er opfyldt. En bevilling efter servicelovens § 41
kan derfor ikke automatisk videreføres under servicelovens § 100 efter den unges
fyldte 18. år.
Det kan endvidere oplyses, at det er en betingelse for hjælp til dækning af merud-
gifter efter servicelovens § 100, at borgeren har varigt nedsat funktionsevne. Des-
uden skal der være tale om nødvendige merudgifter, som er en konsekvens af
funktionsnedsættelsen, og merudgifterne må ikke kunne dækkes efter anden lov-
givning eller andre bestemmelser i serviceloven.
Udmålingen af merudgiftsydelsen efter servicelovens § 100 sker ud fra de sand-
synliggjorte merudgifter for den enkelte. Der kan ydes hjælp, når de skønnede
merudgifter udgør mindst 6.288 kr. årligt (2016-priser) svarende til 524 kr. om
måneden. Ydelsen fastsættes ud fra de skønnede merudgifter pr. måned og rundes
op til nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 100.
Der skal i hver enkelt sag foretages en konkret og individuel vurdering af, hvilke
typer af udgifter, der kan ydes hjælp til efter servicelovens § 100. Som eksempler
kan nævnes merudgifter ved befordring til f.eks. uddannelse, behandling og fri-
tidsaktiviteter.
Det er kommunen, der træffer afgørelse om hjælp til dækning af merudgifter efter
servicelovens § 100, og kommunens afgørelse kan påklages til Ankestyrelsen.”
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Med venlig hilsen
Esben Lunde Larsen
Side
2/2