Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1671792_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 23. september 2016 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 347 (Alm. del)
Vil ministeren redegøre for de poster, der bliver beskåret ved regeringens finans-
lovsforslag for så vidt angår § 19, og vil ministeren i sin redegørelse oplyse udvik-
lingen for disse poster fra 2015-2020?
Svar
Med finanslovsforslaget for 2017 er der foretaget følgende bevillingsreduktioner på
§ 19,
jf. tabel 1.
Tabel 1 - Bevillingsreduktioner på § 19 FFL17
(mio. kr., 2017-pl)
1) 10. fase af statens indkøbsprogram
2) Ny udbudslov
3) Budgetregulering vedr indførelse af loft over antal-
let af statsfinansierede videregående uddannelser
4) Omlægning af Barselsfonden
5) Videreførelse af omprioriteringsbidrag i 2020
6) Forsøg og udvikling af sløjdlæreruddannelse
7) Faglig basisbevilling (inkl. grafisk højskole)
8) Kvalitet og udbud af sundhedsfagl. uddannelser
9) Klinikinvestering+ basisbevilling, SKT-tandplejerudd.
10) Kvalitets og institutionsudviklingsmidler
11) Omstillingsreserve til universiteterne
12) Administration af udvekslingsaftaler
I alt
2017
-29,2
-7,7
-56,6
-17,0
-
-1,6
-4,2
-5,3
-3,9
-0,5
-16,4
-17,5
-159,9
2018
-32,5
-30,9
-117,1
-19,4
-
-1,6
-4,2
-5,2
-3,6
-0,5
-16,2
-17,5
-248,7
2019
-33,9
-30,9
-175,7
-22,9
-
-1,8
-4,1
-5,1
-3,9
-0,5
-15,5
-17,0
-311,3
2020
-33,9
-30,9
-195,3
-27,4
-304,8
-1,8
-4,0
-5,0
-3,6
-0,5
-15,4
-17,0
-668,3
5. oktober 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/045206-02
Svaret omfatter ikke bevillingsændringer som følge af aktivitetsændringer på hver-
ken uddannelsesområdet eller SU-området.
De samlede bevillingsreduktioner er mindre end de nye midler, der er tilført § 19.
på finanslovsforslaget for 2017,
jf. svar på UFU alm. del spørgsmål 350.
Samlet set
er bevillingen på § 19. på FFL17 således forøget med 719,9 mio. kr. for 2017-2020.
Side
1/4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om ministeren kan redegøre for baggrunden for de særtilskud, der har været afsat midler til, til uddannelses- og forskningsministeren
1671792_0002.png
Ad 1 - Statens indkøbsprogram
Statens Indkøbsprogram varetages af Statens Indkøb i Moderniseringsstyrelsen.
Indkøbsprogrammets formål er at understøtte og forankre en effektivisering af det
statslige indkøb gennem stordriftsfordele via fælles indkøbsaftaler. . Indkøbspro-
grammet omfatter både egentlige statsinstitutioner og en række selvejende institu-
tioner, der modtager tilskud fra staten. 10. fase af Statens Indkøbsprogram omfat-
ter datakommunikation, computere, servere, storage, rengøringsydelser og vagt-
ydelser.
Da reduktionen som følge af Statens Indkøbsprogram omfatter samtlige uddannel-
sesinstitutioner og selve Uddannelses- og Forskningsministeriet vurderes det, at en
bevillingsudvikling ikke hensigtsmæssigt kan laves. Bevillingsudviklingen for disse
områder omfatter samtidig en række andre forhold, hvorfor effekten af Statens
Indkøbsprogram ikke kan isoleres.
Ad 2 - Ny udbudslov
Den nye udbudslov, der trådte i kraft den 1. januar 2016, medfører besparelser for
den offentlige sektor som følge af dels lavere administrative omkostninger ved ud-
bud for den offentlige sektor, dels lavere priser som følge af styrket konkurrence.
Da reduktionen som følge af den nye udbudslov omfatter samtlige uddannelsesin-
stitutioner og selve Uddannelses- og Forskningsministeriet vurderes det, at en be-
villingsudvikling ikke hensigtsmæssigt kan laves. Bevillingsudviklingen for disse
områder omfatter samtidig en række andre forhold, hvorfor effekten af den nye
udbudslov ikke kan isoleres.
Ad 3 - Budgetregulering vedrørende et loft over antallet af statsfinansierede vide-
regående uddannelser (”dobbeltuddannelse”)
Budgetreguleringen vedrører de mindreudgifter, der vil være til SU og uddannel-
sestaxameter som følge af indførelsen af loft over antallet af statsfinansierede vide-
regående uddannelser. Budgetreguleringen finansierer
Aftale om et tryggere dag-
pengesystem
mellem regeringen, Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti af 22.
oktober 2015. Budgetreguleringen vedr. SU- udgifter og taxameterudgifter er place-
ret på henholdsvis § 19.11.78.41 og § 19.11.79.41.
Tabel 2 - Udvikling i budgetregulering vedrørende et loft for dobbelt-
uddannelser
(mio. kr., 2017-pl)
Budgetregulering
2015
-
2016
-
2017
-56,6
2018
-117,1
2019
-175,7
2020
-195,3
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Kilde: FFL17 § 19.11.78.41 og § 19.11.79.41.
Det resterende provenu fra uddannelsesloftet tilbageføres til de videregående ud-
dannelser,
jf. mit svar på UFU alm. del spørgsmål 350.
Ad 4 - Omlægning af Barselsfonden
Som led i omlægningen af Barselsfonden fra en bevillingsfinansieret ordning til en
bidragsfinansieret ordning er Uddannelses- og Forskningsministeriets finansie-
ringsbidrag til ordningen justeret. Budgetreguleringen er placeret på § 19.11.79.80.
Tabel 3 - Udvikling i budgetregulering vedrørende Barselsfonden
Side
2/4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om ministeren kan redegøre for baggrunden for de særtilskud, der har været afsat midler til, til uddannelses- og forskningsministeren
1671792_0003.png
(mio. kr., 2017-pl)
Omlægning af Barselsfonden
2015
-
2016
-
2017
-17,0
2018
-19,4
2019
-22,9
2020
-27,4
Kilde: FFL17 § 19.11.79.80.
Ad 5 - Omprioriteringsbidrag i 2020
Regeringen foreslår at videreføre omprioriteringsbidraget på 2 pct. i 2020. Det
betyder, at den samlede ramme på § 19. på FFL 2017 er reduceret med 304,8 mio.
kr. Det er en reduktion, der påvirker alle konti under delloft for driftsudgifter med
undtagelse af bevillinger til forskning, som er undtaget fra omprioriteringsbidrag.
Ad 6-11 - Reduktion af særlige tilskud
Nogle videregående uddannelsesinstitutioner har modtaget tilskud til specifikke
aktiviteter, fx sløjdlæreruddannelse og klinikinvesteringer, samt basistilskud fra en
særskilt konto på finansloven. Tilskuddene har været afsat i over 10-20 år. I hen-
hold til anmærkningerne på bevillingslovene har midlerne været afsat til forsøg og
udvikling, faglige basisbevillinger og til klinikinvesteringer. Tilskuddene er histo-
risk betingede. Tilskuddene kommer oveni institutionernes normale taxametertil-
skud.
I forbindelse med regeringens generelle prioriteringer på finanslovsforslaget for
2017 har regeringen prioriteret at fjerne to af disse tilskud med henblik på at tilve-
jebringe midler til andre højtprioriterede velfærdsområder. Derudover har regerin-
gen prioriteret at reducere visse tilskud, jf. tabel 4 nedenfor.
Tabel 4 - Udvikling i særlige tilskud inkl. ændringer i FFL17
(mio. kr., 2017-pl)
Forsøg og udvikling af sløjdlæreruddan-
nelse
Faglig basisbevilling til DMJX (inkl. grafisk
højskole)
Kvalitet og udbud af sundhedsfagl. ud-
dannelser
Klinikinvestering+ basisbevilling, SKT-
tandplejerudd.
Kvalitets og institutionsudviklingsmidler
Omstillingsreserve til universiteternes
øvrige formål
2015
4,3
14,6
5,6
10,9
0,5
-
2016
4,3
14,4
5,5
10,7
0,5
20,0
2017
2,6
9,7
-
6,5
-
-
2018
2,6
9,5
-
6,5
-
19,5
2019
2,4
9,4
-
6,1
-
35,2
2020
2,4
9,3
-
6,1
-
33,6
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Kilde: FFL17 § 19.23.05.50, § 19.27.05.10, § 19.27.05.85, § 19.27.05.90, § 19.27.06.30
Ad 12 - Reduktion af internationaliseringstilskud
Universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier modtager et tilskud pr.
ind- og udgående udvekslingsstuderende, hvor studie- eller praktikperioden er på
minimum tre måneder. Tilskuddet gives til at indgå og administrere udvekslingsaf-
taler og håndtere udvekslingsstuderende mv. Tilskuddene er en del af det samlede
uddannelsestilskud til de videregående uddannelsesinstitutioner.
Tilskuddet kommer oveni det almindelige taxametertilskud, som universiteterne,
professionshøjskolerne og erhvervsakademierne modtager for alle studerende –
såvel danske studerende som udvekslingsstuderende.
Med finanslovsforslaget lægger regeringen op til, at internationaliseringstilskuddet
reduceres med 25 pct. Det betyder, at internationaliseringstaksten på professions-
højskoler og erhvervsakademier reduceres fra ca. 5.500 kr. til ca. 4.100 kr. og på
Side
3/4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om ministeren kan redegøre for baggrunden for de særtilskud, der har været afsat midler til, til uddannelses- og forskningsministeren
1671792_0004.png
universiteterne fra 4.700 kr. til 3.500 kr. Udviklingen i den samlede bevilling fra
2015-2020 fremgår nedenfor.
Tabel 5 - Udvikling i internationaliseringstilskud
(mio. kr., 2017-pl)
Internationaliseringstilskud på erhvervs-
akademiuddannelser
Internationaliseringstilskud på professi-
onsuddannelser
Internationaliseringstilskud på universite-
terne
2015
3,0
18,2
60,1
2016
2,9
14,8
53,1
2017
2,9
14,5
40,4
2018
2,9
14,2
40,5
2019
2,8
14,0
39,1
2020
2,7
13,7
39,1
Kilde: FFL17 § 19.22., § 19.25.01 og § 19.25.02
De endelige bevillinger afhænger af den faktiske aktivitet på institutionerne, som
først opgøres ved udgangen af hvert af de viste år. Det er således kun 2015, som er
endelig opgjort. Fra 2016 og frem er der tale om forventede tilskud.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Side
4/4