Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1675206_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 22. september 2016 har udvalget efter ønske fra MF Eva Flyvholm (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 345 (Alm. del)
Ministeren bedes redegøre for, hvordan SU-satserne ville have udviklet sig fra
2010 til 2025 såfremt SU-reformen fra 2013 ikke var blevet vedtaget, og vil mini-
steren i sin besvarelse sammenholde det med SU-satserne efter SU-reformen i 2013
og med ministerens nye udspil til ændring af SU-satserne ligeledes frem til 2025, så
de tre satser fremgår separat og sammenligneligt fra 2010 til 2025, og vil ministe-
ren oplyse satserne i 2016-priser (pl)?
Svar
Af tabel 1 fremgår reguleringsprocenterne for SU-satserne i 2010 - 2025 for tre
scenarier: Uden 2013-reform og regeringens SU-udspil, med 2013-reform og ende-
lig med regeringens SU-udspil.
12. oktober 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Ref.-nr.
16/045289-02
Side
1/5
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om, hvordan SU-satserne ville have udviklet sig fra 2010 til 2025 såfremt SU-reformen fra 2013 ikke var blevet vedtaget, til uddannelses- og forskningsministeren
1675206_0002.png
Tabel 1: Reguleringsprocenter for SU-satserne i 2010 – 2025 med og uden 2013-reformen
og 2025-udspil
Uden 2013-reform
og 2025-udspil
2013-reform
2025-udspil
2,0 pct. +/- tilpas- Satsreguleringsprocent Fradrag ReguleringSatsreguleringsprocent Fradrag Regulering
ningsprocenten
i alt
i alt
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
4,00
1,90
3,20
1,60
1,80
1,50
1,40
2,20
2,40
2,70
2,90
3,10
3,10
3,10
3,10
3,10
-
-
-
-
1,80
1,50
1,40
2,00
2,10
2,40
2,60
2,80
-
-
-
-
-
-
-
-
0,30
0,40
0,75
0,75
0,75
0,75
0,75
0,75
-
-
-
-
4,00
1,90
3,20
1,60
1,50
1,10
0,65
1,25
1,35
1,65
1,85
2,05
3,10
3,10
3,10
3,10
-
-
-
-
1,80
1,50
1,40
2,00
2,10
2,40
2,60
2,80
2,80
2,80
2,80
2,80
-
-
-
-
0,30
0,40
0,75
0,75
0,75
0,75
0,75
0,75
0,75
0,75
0,75
0,75
4,00
1,90
3,20
1,60
1,50
1,10
0,65
1,25
1,35
1,65
1,85
2,05
2,05
2,05
2,05
2,05
Anm.: Reguleringssatserne for 2010-2017 er de faktiske. Reguleringssatserne for 2018 og frem er bereg-
nede satser fra den mellemfristede ADAM-kørsel bag finansredegørelse, januar 2014. Der er altså tale
om et beregningsteknisk forløb, som med årene kan ændre sig.
Kilde: Finansministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet.
De følgende tabeller afspejler ud over reguleringsprocenterne, at 2013-reformen
indeholdt reduktion af satser for hjemmeboende, og at 2025-udspillet indeholder
en reduktion af SU-stipendierne før skat på 20 pct. fra 2019.
Side
2/5
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om, hvordan SU-satserne ville have udviklet sig fra 2010 til 2025 såfremt SU-reformen fra 2013 ikke var blevet vedtaget, til uddannelses- og forskningsministeren
1675206_0003.png
SU-satserne ved de tre scenarier i 2016-niveau i videregående uddannelser er vist i
tabel 2 (udeboende satser) og tabel 3 (hjemmeboende satser).
Tabel 2: Videregående uddannelser: Udeboende stipendiesatser før og efter reformen i
2013 og efter 2025-udspil omregnet til 2016-niveau.
Kr. pr. md. før skat Satser uden 2013-reform 2013-reform
og 2025-udspil
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
6.028
6.028
6.028
6.028
6.028
6.028
6.028
6.028
6.028
6.028
6.028
6.028
6.028
6.028
6.028
6.028
6.028
6.028
6.028
6.028
6.010
5.986
5.941
5.886
5.825
5.766
5.707
5.649
5.649
5.649
5.649
5.649
2025-udspil
6.028
6.028
6.028
6.028
6.010
5.986
5.941
5.886
5.825
4.612*
4.565
4.519
4.474
4.428
4.383
4.337
Anm.: Tabellen er omregnet med udviklingen i 2,0 pct. +/- tilpasningsprocenten til 2016-niveau. Sat-
serne er reguleret med en sats, der svarer til, at man ikke havde indført den satsregulering, som gælder
øvrige overførsler og den afdæmpede regulering fra 2014 i forbindelse med SU-reformen i 2013.
*For studerende, der påbegynder en videregående uddannelse medio 2019.
Side
3/5
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om, hvordan SU-satserne ville have udviklet sig fra 2010 til 2025 såfremt SU-reformen fra 2013 ikke var blevet vedtaget, til uddannelses- og forskningsministeren
1675206_0004.png
Tabel 3: Videregående uddannelser: Hjemmeboende stipendiesatser før og efter refor-
men i 2013 og efter 2025-udspil omregnet til 2016-niveau.
Kr. pr. md. før skat
Satser uden 2013-
reform og 2025-udspil
Satser med 2013-reform
Max. støtte
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.589
2.580
2.561
2.537
2.511
2.485
2.459
2.435
2.435
2.435
2.435
2.435
Min. støtte
2.996
2.996
2.996
2.996
2.589
929
922
914
905
896
887
878
878
878
878
878
Satser med 2025-udspil
Max. støtte
2.996
2.996
2.996
2.996
2.589
2.580
2.561
2.537
2.511
1.988*
1.968
1.949
1.929
1.909
1.889
1.870
Min. støtte
2.996
2.996
2.996
2.996
2.589
929
922
914
905
716*
710
702
694
687
680
673
Anm.: Tabellen er omregnet med udviklingen i 2,0 pct. +/- tilpasningsprocenten til 2016-niveau. Sat-
serne er reguleret med en sats, der svarer til, at man ikke havde indført den satsregulering, som gælder
øvrige overførsler og den afdæmpede regulering fra 2014 i forbindelse med SU-reformen i 2013.
*For studerende, der påbegynder en videregående uddannelse medio 2019.
Side
4/5
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om, hvordan SU-satserne ville have udviklet sig fra 2010 til 2025 såfremt SU-reformen fra 2013 ikke var blevet vedtaget, til uddannelses- og forskningsministeren
1675206_0005.png
Hjemmeboende satserne i ungdomsuddannelser i 2016-niveau ved de tre scenarier
er vist i tabel 4.
Tabel 4: Ungdomsuddannelser: Hjemmeboende stipendiesatser før og efter reformen i
2013 og efter 2025-udspil omregnet til 2016-niveau.
Kr. pr. md. før Satser uden 2013-reform og 2025
skat
udspil
Max. støtte
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
2.996
Min. støtte
1.334
1.334
1.334
1.334
1.334
1.334
1.334
1.334
1.334
1.334
1.334
1.334
1.334
1.334
1.334
1.334
Satser med 2013-reform
Max. støtte
2.996
2.996
2.996
2.996
2.589
2.580
2.561
2.537
2.511
2.485
2.459
2.435
2.435
2.435
2.435
2.435
Min. støtte
1.334
1.334
1.334
1.334
932
929
922
914
905
896
887
878
878
878
878
878
Satser med 2025-udspil
Max. støtte
2.996
2.996
2.996
2.996
2.589
2.580
2.561
2.537
2.511
1.988*
1.968
1.949
1.929
1.909
1.889
1.870
Min. støtte
1.334
1.334
1.334
1.334
932
929
922
914
905
716*
710
702
694
687
680
673
Anm.: Tabellen er omregnet med udviklingen i 2,0 pct. +/- tilpasningsprocenten til 2016-niveau. Sat-
serne er reguleret med en sats, der svarer til, at man ikke havde indført den satsregulering, som gælder
øvrige overførsler og den afdæmpede regulering fra 2014 i forbindelse med SU-reformen i 2013.
*For studerende, der påbegynder en ungdomsuddannelse medio 2019.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Side
5/5