Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1676989_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 20. september 2016 har udvalget efter ønske fra MF Pernille Skipper (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 337 (Alm. del)
I forlængelse af ministerens svar på UFU alm. del spm. nr. 282, alm. del, hvor det
fremgår, at regeringen ”naturligvis skal være opmærksomme på eventuelle barrie-
rer i forhold til at tage en uddannelse – uanset social baggrund”, bedes ministeren
redegøre for, hvilke barrierer regeringen mener, at der kan være grundet social
baggrund, samt hvad regeringen vil gøre i den henseende?
Svar
Spørgeren henviser i sit spørgsmål til mit tidligere svar på UFU alm. del spm. 282.
Jeg skal bemærke, at det som spørgeren henviser til, fremgår af mit tidligere svar
på UFU alm. del spm. 283.
Jeg vil dernæst understrege, at jeg ikke mener, at der hverken nu eller efter rege-
ringens udspil til en omlægning af SU-systemet er særlige økonomiske barrierer for
at tage en uddannelse i Danmark.
Vi har igennem det sidste halve århundrede fjernet mange af de økonomiske barri-
erer, som kunne hindre unge i at tage en uddannelse. Jeg mener i højere grad, at
nogle af de barrierer, vi i dag ser i vores uddannelsessystem, handler om sociale og
kulturelle forhold.
Forskningen inden for social mobilitet er klar: En tidlig indsats er afgørende, hvis
man vil bryde den negative sociale arv.
Det er afgørende for regeringen, at alle danskere har lige muligheder for at skabe
sig et godt liv. En god start er det mest afgørende.
Derfor afsætter regeringen 580 millioner kroner over fire år til at styrke de danske
dagtilbud. Ministeren for børn, undervisning og ligestilling vil i begyndelsen af
2017 præsentere et udspil om dagtilbud, hvori konkrete initiativer vil indgå.
Der kan imidlertid være barrierer både i forhold til at tiltrække, motivere og fast-
holde unge fra ikke-uddannelsesvante hjem på de videregående uddannelser.
16. oktober 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/045218-02
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm. om, hvilke barrierer regeringen mener, at der kan være grundet social baggrund, samt hvad regeringen vil gøre i den henseende, til uddannelses- og forskningsministeren
1676989_0002.png
Disse udfordringer kan løses med mere målrettet information og vejledning tæt på
den unge.
For at
tiltrække
de unge arbejder uddannelsesinstitutionerne bl.a. med forskellige
tiltag vedr. målrettet rekruttering og brobygning fra ungdomsuddannelser til vide-
regående uddannelser.
Studiestarten
er også vigtig, så de unge kommer godt fra start. Her kan forskellige
intro-tiltag hjælpe de unge til social og faglig integration fra starten af uddannelsen.
Et godt studiemiljø betyder meget, ligesom hjælp til at definere studiegrupper kan
være med til at hjælpe de unge godt i gang.
I løbet af studiet er det vigtigt, at de unge
fastholdes.
Nogle institutioner udbyder
kurser i studieteknik, og studievejledning og mentorforløb kan også spille en stor
rolle. Det er vigtigt, at de unge hjælpes til at ”knække den akademiske kode.”
Dertil vil jeg nævne, at jeg er meget optaget af at få nedbragt frafaldet på de videre-
gående uddannelser. Derfor har Uddannelses- og Forskningsministeriet igangsat
en kortlægning af frafald. Endvidere indgår fokus på at reducere frafald bl.a. i tilsy-
net med uddannelsesinstitutionerne, i akkrediteringsprocesserne og i udviklings-
kontrakterne for flere institutioner.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Side
2/2