Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1676987_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 20. september har udvalget efter ønske fra MF Pernille Skipper (EL) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 336 (alm. del)
Ministeren bedes estimere, hvor meget den samlede studiegæld og den gennem-
snitlige individuelle studiegæld forventes at vokse på baggrund af regeringens for-
slag til SU-reform?
Svar
I regeringens udspil til et mere robust SU-system foreslås renten på SU-lån under
uddannelsen nedsat fra de nuværende 4 pct. til 0 pct. Samtidig indebærer forslaget
om lige dele SU og lån, at SU-satsen reduceres med ca. 800 kr. pr. måned efter
skat, mens lånemulighederne forøges svarende til ca. 1.300 kr. pr. måned for ude-
boende studerende. Dermed forøges de samlede støttemuligheder for de studeren-
de, og omkostningerne ved at optage SU-lån reduceres.
De forbedrede lånevilkår på 1.300 kr. pr. måned er et tilbud til de studerende. Stu-
derende, der ønsker at opretholde samme levegrundlag som i dag, kan vælge mel-
lem et højere studielån og kompensere med 800 kr. om måneden, som er rentefrit
under uddannelsen, eller at tjene mere ved siden af studierne. En studerende der
vælger fuldt ud at kompensere reduktionen af SU-satsen med 800 kr. om måneden
vil skulle låne knap 10.000 kr. årligt. Det kan tilføjes, at studerende, som kommer i
arbejde efter endt uddannelse kan se frem til et særskilt beskæftigelsesfradrag i 3 år
efter endt uddannelse og et nyt målrettet jobfradrag svarende til i alt 25.400 kr.
efter skat (2016-priser og lønninger).
Hvor meget den enkelte studerende ønsker at låne er således en individuel beslut-
ning. Regeringen forventer, at de studerende - som i dag - kun tager de lån, der er
nødvendige for at gennemføre studierne, og vil afhænge af den enkelte studerendes
konkrete forhold.
Til at skønne over udgifterne ved at indføre det rentefrie lån sammen med de øvrige
initiativer i SU-omlægningen i DK2025 – et stærkere Danmark, er der foretaget
provenuberegninger, hvori den samlede studiegæld i 2025 vil vokse med ca. 3 mia.
kr. (før skat og tilbageløb).
16. oktober 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/044377-11
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm. om, hvor meget den samlede studiegæld og den gennemsnitlige individuelle studiegæld forventes at vokse på baggrund af regeringens forslag til SU-reform, til uddannelses- og forskningsministeren
1676987_0002.png
Det er i den forbindelse beregningsteknisk antaget, at den gennemsnitlige stude-
rendes gæld vil vokse med omtrent 12.000 kr. årligt. Dette skal ses i lyset af, at
muligheden for rentefrit lån gør det attraktivt at optage studielån, samt at nogle
studerende fortsat vil være forsinket i deres uddannelse.
SU-omlægningen indebærer dog, at det beløb, de studerende samlet set skal inve-
stere ekstra i deres uddannelse, er væsentligt mindre end det beregningsteknisk
antaget beløb på i gennemsnit 12.000 kr. årligt. I nogle tilfælde vil de studerende
endda blive bedre stillet end i dag. Det skyldes især det forhøjede beskæftigelses-
fradrag til nyuddannede i job.
Som det fremgår af konkrete regneeksempler på Uddannelses- og forskningsmini-
steriets hjemmeside vil erhvervsskoleelever og studerende på et erhvervsakademi,
der læser på normeret tid og kommer i beskæftigelse efter endt uddannelse, have
en samlet gevinst på hhv. 23.400 kr. og 7.200 kr. ved reformen. For studerende,
der tager en professionsbachelor eller en kandidatuddannelse, vil der derimod være
tale om en ekstra investering på hhv. 6.000 kr. og 19.700 kr. i deres uddannelse.
Der er i de konkrete regneeksempler forudsat, at de studerende opretholder samme
levegrundlag under studierne gennem øget låntagning.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Side
2/2