Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1666849_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 2. september 2016 har udvalget efter ønske fra Eva Flyvholm (EL) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 286 (Alm. del)
Det fremgår af 2025-planens del ”Et mere robust SU-system”, at regeringen frem-
adrettet vil regulere SU’en med satsreguleringsprocenten fra 2022 og frem. Mini-
steren bedes fremsende en opgørelse, der svarer til den fremsendte i svar på FIU,
alm. del, spørgsmål nr. 220 (2013-14).
Svar
Regeringens forslag til et mere robust SU-system indebærer en afdæmpet regule-
ring af SU-satsen fra 2022 og frem. I mit svar på UFU alm. del spørgsmål nr. 228,
er der redegjort for udviklingen i SU-satserne frem til 2021. I perioden 2014-2021
reguleres satserne med satsreguleringsprocenten fratrukket en procentsats i stedet
for den tidligere regulering (2,0 pct. plus/minus tilpasningsprocenten).
Den tidligere regulering (fra før 2014) og den videreførte afdæmpede regulering af
SU-satserne for stipendier, lån og fribeløb for 2022 – 2025 fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Konsekvenser af forslaget om videreførelse af den afdæmpede regule-
ring af SU-satserne for stipendier, lån og fribeløb
Pct.
Gl. regulering
2,0 pct. plus/minus tilpasningspro-
centen
3,10
3,10
3,10
3,10
2022
2023
2024
2025
13. september 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/040032-02
Ny regulering
Satsreguleringsprocent
Fradrag
I alt
2,80
0,75
2,05
2,80
0,75
2,05
2,80
0,75
2,05
2,80
0,75
2,05
Forskel
1,05
1,05
1,05
1,05
Kilde: Finansministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Anm.: Reguleringssatserne er beregnede satser fra den mellemfristede ADAM-kørsel bag Finansredegø-
relse, januar 2014. Der er altså tale om et beregningsteknisk forløb, som med årene kan ændre sig.
Side
1/3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om ministeren kan oplyse de regulerede og uregulerede tal frem til 2025 med udgangspunkt i 2013 niveauet, til uddannelses- og forskningsministeren
1666849_0002.png
Af tabel 2 og 3 fremgår skøn for SU-reformudspillets konsekvenser for stipendie-
satserne (før skat) for stipendiemodtagere i henholdsvis videregående og ung-
domsuddannelse. Skønnene er foretaget på baggrund af satserne angivet i tabel 1.
Det bemærkes, at den faktiske regulering kan afvige fra den forventede regulering,
hvilket vil påvirke den skønnede effekt af SU-reformudspillet.
Tabel 2. Videregående uddannelser: Skøn for effekten af SU-forslagets konse-
kvenser for videreførelse af 2021 stipendiesatserne (før skat)
Kr. pr. måned, årets priser
2022
2023
2024
2025
Udeboende
1)
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
6.641
6.573
68
6.847
6.810
37
7.059
6.950
109
7.278
7.092
186
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
2.862
2.833
29
2.951
2.891
60
3.042
2.950
92
3.136
3.010
126
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
1.032
1.022
10
1.064
1.043
21
1.097
1.064
33
1.131
1.086
45
Kilde: Finansministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Anm.: Før SU-reformen i 2013 blev hjemmeboendes SU ikke reguleret i forhold til forældres indkomst fsva.
uddannelsessøgende på videregående uddannelser. Alle hjemmeboende på videregående uddannelser fik max.
støtte.
1) Udeboendesatsen for uddannelsessøgende på en videregående uddannelse svarer til den maksimale udebo-
endesats for uddannelsessøgende på en ungdomsuddannelse
Tabel 3. Ungdomsuddannelser: Skøn for effekten af SU-reformens konsekven-
ser for videreførelse af 2021 hjemmeboende stipendiesatser (før skat)
Kr. pr. måned, årets priser
Max.
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
2.862
2.833
29
2.951
2.891
60
3.042
2.950
92
3.136
3.010
126
2022
2023
2024
2025
Min.
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
1.032
1.022
10
1.064
1.043
21
1.097
1.064
33
1.131
1.086
45
Kilde: Finansministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Anm.: Alle hjemmeboende på 20 år og derover fik før 2013-reformen max. hjemmeboende sats. Efter reformen
får alle hjemmeboende forældreafhængig støtte. Den maksimale udeboendesats for uddannelsessøgende i en
ungdomsuddannelse svarer til udeboendesatsen for uddannelsessøgende i en videregående uddannelse, som
fremgår af tabel 2.
Side
2/3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om ministeren kan oplyse de regulerede og uregulerede tal frem til 2025 med udgangspunkt i 2013 niveauet, til uddannelses- og forskningsministeren
1666849_0003.png
SU-modtagernes økonomi vil endvidere være påvirket af, at fribeløbet for de stude-
rende i videregående uddannelser forhøjes i 2020, jf. regeringens forslag til et mere
robust SU-system.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
3/3