Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1666847_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 20. september 2016 har udvalget efter ønske fra MF Eva Flyvholm (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 328 (Alm. del)
I forlængelse af svar på UFU alm. del spm. nr. 286 vil ministeren da oplyse de regu-
lerede og uregulerede tal frem til 2025 med udgangspunkt i 2013 niveauet?
Svar
Regeringens forslag til et mere robust SU-system indebærer en afdæmpet regule-
ring af SU-satsen fra 2022 og frem. I mit svar på UFU alm. del spørgsmål nr. 228,
er der redegjort for udviklingen i SU-satserne frem til 2021. I perioden 2014-2021
reguleres satserne med satsreguleringsprocenten fratrukket en procentsats i stedet
for den tidligere regulering (2,0 pct. plus/minus tilpasningsprocenten).
Den tidligere regulering (fra før 2014) og den videreførte afdæmpede regulering af
SU-satserne for stipendier, lån og fribeløb for 2022 – 2025 fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Konsekvenser af forslaget om videreførelse af den afdæmpede regule-
ring af SU-satserne for stipendier, lån og fribeløb
Pct.
Gl. regulering
2,0 pct. plus/minus tilpasningspro-
centen
3,10
3,10
3,10
3,10
2022
2023
2024
2025
22. september 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/037568-02
Ny regulering
Satsreguleringsprocent
Fradrag
I alt
2,80
0,75
2,05
2,80
0,75
2,05
2,80
0,75
2,05
2,80
0,75
2,05
Forskel
1,05
1,05
1,05
1,05
Kilde: Finansministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Anm.: Reguleringssatserne er beregnede satser fra den mellemfristede ADAM-kørsel bag Finansredegø-
relse, januar 2014. Der er altså tale om et beregningsteknisk forløb, som med årene kan ændre sig.
Side
1/3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om ministeren kan oplyse de regulerede og uregulerede tal frem til 2025 med udgangspunkt i 2013 niveauet, til uddannelses- og forskningsministeren
1666847_0002.png
Af tabel 2 og 3 fremgår skøn for SU-reformudspillets konsekvenser for stipendie-
satserne (før skat) for stipendiemodtagere i henholdsvis videregående og ung-
domsuddannelse, herunder i forhold til satserne fra 2013. Skønnene er foretaget på
baggrund af satserne angivet i tabel 1.
Det bemærkes videre, at før SU-reformen i 2013 var der forskel i SU-satserne for
hjemmeboende afhængig af, om den uddannelsessøgende gik på en ungdomsud-
dannelse eller på en videregående uddannelse. Med SU-reformen blev støtten til
hjemmeboende, uanset dennes alder og uddannelseskategori, harmoniseret, hvilket
fremgår af tabel 2 og 3, hvorfor satserne for hjemmeboende efter SU-reformen er
angivet som de samme for uddannelsessøgende på videregående uddannelser og på
ungdomsuddannelser.
Det bemærkes, at den faktiske regulering kan afvige fra den forventede regulering,
hvilket vil påvirke den skønnede effekt af SU-reformudspillet.
Tabel 2. Videregående uddannelser: Skøn for effekten af SU-forslagets konse-
kvenser for videreførelse af 2021 stipendiesatserne (før skat)
Kr. pr. måned, årets priser
2022
2023
2024
2025
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Udeboende
1)
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
6.641
6.573
68
6.847
6.810
37
7.059
6.950
109
7.278
7.092
186
Hjemmeboende
Uden 2013-satsreduktion
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
3.302
3.268
34
3.404
3.335
69
3.510
3.403
107
3.619
3.473
146
Max. støtte med 2013-satsreduktion
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
2.862
2.833
29
2.951
2.891
60
3.042
2.950
92
3.136
3.010
126
Min. støtte med 2013-satsreduktion
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
1.032
1.022
10
1.064
1.043
21
1.097
1.064
33
1.131
1.086
45
Kilde: Finansministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Anm.: Før SU-reformen i 2013 blev hjemmeboendes SU ikke reguleret i forhold til forældres indkomst fsva.
uddannelsessøgende på videregående uddannelser. Alle hjemmeboende på videregående uddannelser fik max.
støtte.
1) Udeboendesatsen for uddannelsessøgende på en videregående uddannelse svarer til den maksimale udebo-
endesats for uddannelsessøgende på en ungdomsuddannelse
Side
2/3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om ministeren kan oplyse de regulerede og uregulerede tal frem til 2025 med udgangspunkt i 2013 niveauet, til uddannelses- og forskningsministeren
1666847_0003.png
Tabel 3. Ungdomsuddannelser: Skøn for effekten af SU-forslagets konsekven-
ser for videreførelse af 2021 hjemmeboende stipendiesatser (før skat)
Kr. pr. måned, årets priser
Uden 2013-satsreduktion
Gl. max.
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
3.302
3.268
34
3.404
3.335
69
3.510
3.403
106
3.619
3.473
146
2022
2023
2024
2025
Gl. min.
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
1.469
1.454
15
1.515
1.484
31
1.562
1.514
48
1.610
1.545
65
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med 2013-satsreduktion
Ny max.
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
2.862
2.833
29
2.951
2.891
60
3.042
2.950
92
3.136
3.010
126
Med 2013-satsreduktion
Ny min.
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
1.032
1.022
10
1.064
1.043
21
1.097
1.064
33
1.131
1.086
45
Kilde: Finansministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Anm.: Alle hjemmeboende på 20 år og derover fik før 2013-reformen max. hjemmeboende sats. Efter reformen
får alle hjemmeboende forældreafhængig støtte. Den maksimale udeboendesats for uddannelsessøgende i en
ungdomsuddannelse svarer til udeboendesatsen for uddannelsessøgende i en videregående uddannelse, som
fremgår af tabel 2.
SU-modtagernes økonomi vil endvidere være påvirket af, at fribeløbet for de stude-
rende i videregående uddannelser forhøjes efter medio 2019 og frem, jf. regerin-
gens forslag til et mere robust SU-system.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Side
3/3