Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1668841_0001.png
Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af d. 16. september 2016 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 325 (alm. del)
Ministeren bedes på baggrund af nyere danske forskningsresultater oplyse,
hvornår det aldersmæssigt er mest effektivt at sætte ind, såfremt man ønsker at
fremme den sociale mobilitet blandt børn og unge?
Svar
Der er til besvarelsen indhentet bidrag fra Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling.
De danske forskningsresultater viser, at indsatser tidligt i livet kan have en effekt i
forhold til at mindske sociale forskelle, der er opstået tidligt i livet.
1
Det bemærkes i
denne sammenhæng, at kvaliteten af de anvendte indsatser er vigtig for indsatsens
effekt.
2
De nyere danske forskningsresultater ligger på linje med den internationale forsk-
ning på området. I international kontekst har især Nobelprismodtageren i økonomi
James J. Heckman markeret sig med den såkaldte Heckman-kurve, der viser, at jo
tidligere investeringen foretages, jo større bliver afkastet.
3
Både dansk og international forskning peger således på, at der opnås det allerstør-
ste afkast af investeringer i sociale programmer før fødslen og i den tidlige barn-
dom i forhold til at udligne forskelle i social ulighed.
4
Jf. gennemgangen i Videnspublikation fra Fremtidens Dagtilbud: ’Børns tidlige udvikling
og læring i dagtilbud – analyser af 0-6-årige børn i dagtilbud’ og den underliggende rapport
”Børns Tidlige Udvikling og Læring - Målgrupperapport”, begge udarbejdet af et samarbejde
mellem Rambøll Management Consulting, Aarhus Universitet og Syddansk Universitet, 2016
(for nærmere information se uvm.dk)og SFIs børneforløbsundersøgelse
(www.sfi.dk/aargang95/).
2
Elango et. al. (2015) ”Early Childhood Education” Cambridge: National Bureau of Econo-
mic Research, http://www.nber.org/papers/w21766 er et amerikansk omfattende litteratur-
studium, som – på baggrund af den eksisterende litteratur – konkluder, at indsatser af høj
kvalitet er mest effektive i forhold til faktorer som nedsat kriminalitet, bedre helbred og
højere uddannelsesniveau blandt særligt udsatte børn.
3
Se http://heckmanequation.org/content/resource/heckman-curve og for en dansk version,
se DØRS Jubilæumsskrift (2012): Et økonomisk perspektiv på uddannelsesindsatser.
4
Se fx
SFI (2009) Børnehavens betydning for børns udvikling – en forskningsoversigt,
som
entydigt konkluderer, at en tidlig indsats i forhold til at understøtte børns kognitive og non-
kognitive kompetencer både øger børns IQ på kort sigt, samt skoleparathed og langsigtede
udbytte af skolen. Se også
Miriam Wüst, 2012: Early interventions and infant health: Evi-
1
28. september 2016.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
Dokument nr.
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om, hvornår det aldersmæssigt er mest effektivt at sætte ind, såfremt man ønsker at fremme den sociale mobilitet blandt børn og unge, til uddannelses- og forskningsministeren
1668841_0002.png
Vi ved, at de første år lægger fundamentet for et helt livsforløb. I regeringens fi-
nanslovsforslag for 2017 afsættes der 580 millioner kroner over fire år til at styrke
de danske dagtilbud. Ministeren for børn, undervisning og ligestilling vil i starten
af 2017 præsentere et dagtilbudsudspil, hvor de konkrete initiativer vil indgå.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
dence from the Danish home visiting program, Labour Economics, 19, 484-495
og Bauch-
müller, R.,
M. Gørtz og A. W. Rasmussen (2014), “Long-run benefits from universal high-
quality preschooling“, Early Childhood Research Quarterly 29 s 457-470.
Yderligere kan
der henvises til Trygfondens Børneforskningscenters forskning på området.
Side
2/2