Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1668815_0001.png
Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af d. 16. september 2016 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 324 (alm. del)
Ministeren bedes oplyse, hvilke nyere danske forskningsresultater, der viser
en sammenhæng mellem SU og social mobilitet?
Svar
Der er, så vidt jeg er orienteret, ikke nyere dansk forskning, der dokumenterer en
sammenhæng mellem SU og social mobilitet.
Af nyere dansk forskning, der undersøger en sådan sammenhæng kan nævnes
Humlum og Vejlin (2013), som undersøger SU’ens betydning for gymnasieelever.1
Undersøgelsen finder ingen effekt af højere SU på de faglige præstationer – uanset
elevens sociale baggrund. Resultaterne viser dog, at mere SU medfører mindre
erhvervsarbejde, og effekten er størst for elever fra lavindkomstfamilier.
To undersøgelser ser på reformen af SU-systemet i 1988, som blandt andet bevir-
kede at SU-stipendiet blev forhøjet med op til 57 pct., og at de studerendes lånemu-
ligheder blev markant forbedret, hvilket gør resultaterne vanskelige at generalisere
ud fra.
Nielsen m. fl. (2010) finder, at selvom reformen medførte en lille stigning i tilgan-
gen til videregående uddannelser, var der ikke nogen indikationer på, at den for-
bedrede den sociale mobilitet signifikant. 2
På baggrund af samme reform finder Arendt (2013), at omlægningen mindskede
frafaldet på de videregående uddannelser for studerende med forældre uden en
videregående uddannelse. 3
Frafald er dog ikke nødvendigvis er udtryk for udfordringer med den sociale mobi-
litet. F.eks. kan et lavt frafald dække over, at det kun er de mest ressourcestærke
Humlum, M. K. & R. M. Vejlin (2013): The Responses of Youth to a Cash Transfer Condi-
tional on Schooling: A Quasi-Experimental Study, Journal of Applied Econometrics, Vol.
28
2
Nielsen, Helena Skyt, Torben Sørensen og Christopher Taber (2010 ): Estimating the
Effect of Student Aid on College Enrollment: Evidence from a Government Grant Policy
Reform, American Economic Journal: Economic Policy, Vol. 2, No. 2, 2010, p. 185-215
3
Arendt, Jacob Nielsen (2013): The impact of public student grants on drop-out and com-
pletion of higher education – evidence from a student grant reform, Empirical Economics,
44, 3: 1545-1562
1
28. september 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/043825-04
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 324: Spm. om, hvilke nyere danske forskningsresultater, der viser en sammenhæng mellem SU og social mobilitet, til uddannelses- og forskningsministeren
1668815_0002.png
unge, som påbegynder et studieforløb og et højt frafald kan skyldes en lang række
faktorer, f.eks. at de studerende ikke har været afklarede med studiets indhold før
optagelse. Derfor har Uddannelses- og Forskningsministeriet også igangsat en un-
dersøgelse af årsagerne til frafald, som forventes at være færdig i foråret 2017.
Jeg har i øvrigt noteret mig, at Nina Smith for nyligt har vurderet forskningen på
området og udtalt (i Jyllands-Posten den 27. august), at der ikke er evidens for, at
SU betyder noget for den sociale mobilitet.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/2