Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1668817_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 16. september har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 323 (alm. del)
Under forudsætning af, at eleverne fuldt ud udnytter muligheden for at tage
SU-lån, hvad vil den samlede økonomiske virkning være af SU-omlægningen
for elever, der tager en erhvervsuddannelse?
Svar
Det er i nedenstående regneeksempel antaget, at eleven er på en erhvervsuddan-
nelse i 4 år og efterfølgende kommer i beskæftigelse. Eleven modtager SU i 20 uger
på grundforløbet. Det er forudsat i beregningen, at eleven før reformen udnytter
lånemuligheder i SU-systemet fuldt ud (dvs. 3.040 kr. om måneden) og efterføl-
gende udnytter den fulde lånemulighed efter omlægningen (4.300 kr. om måne-
den). Eleven låner dermed samlet set 6.300 kr. ekstra. Det bemærkes, at eleven
låner 460 kr. mere pr. måned end de 800 kr. efter skat, som SU-stipendiet nedsæt-
tes med.
Tabel 1: Samlet økonomisk virkning af SU-omlægningen
kr.
Mindre SU
Renteomkostninger
Beskæftigelsesfradrag
Samlet gevinst over perioden
Nettovirkning
-3.400
400
25.400
22.400
28. september 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/043825-04
Anm.:
Nettovirkningerne er opgjort i 2016-priser. Beregningerne er foretaget på baggrund af elever, der starter
på en uddannelse medio 2019. Det er forudsat, at nyuddannede, der tjener mere end 300.000 kr. om
året, indbetaler mindst 7¾ pct. af arbejdsindkomsten til pension. Det bemærkes, at eleverne i stedet for
at låne ekstra, også kan vælge at arbejde mere, bl.a. som følge af, at fribeløbet forhøjes med 1.000 kr.
Det bemærkes, at studerende, der gennemfører hurtigere end i dag, ligeledes vil opleve en individuel
økonomisk gevinst ved at træde tidligere ud på arbejdsmarkedet i form af en højere livsindkomst.
Jeg kan i øvrigt henvise til Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside,
hvor der er lavet konkrete regneeksempler
1
, hvor der er taget udgangspunkt i den
gennemsnitlige låntagning for studerende og elever.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
1
http://ufm.dk/uddannelse-og-institutioner/indsatsomrader/staerkere-uddannelser-og-et-mere-robust-su-
system/forslag-til-et-mere-robust-su-system/faktaark_konkreteregneeksempler.pdf
Side
1/1