Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 7. september 2016 har udvalget efter ønske fra MF Jacob Mark (SF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 293 (Alm. del)
Ministeren bedes oplyse, hvordan de studerendes gennemførselsrate udviklede
sig i årene efter SU-reformerne i 1986 og 1996? Steg eller faldt gennemførselsraten
og hvor meget?
Svar
Uddannelses- og forskningsministeriet estimerer normalt gennemførelsesraten på
en uddannelse, som den andel af de påbegyndte, der senere forventes at fuldføre
den uddannelse eller uddannelsesgruppe, der undersøges. Andelen kaldes fuldfø-
relsesprocenten for uddannelsen eller uddannelsesgruppen. Faktisk registreret
fuldførelse og afbrud indgår i beregningerne, mens en modelberegning håndterer
de påbegyndte, der stadig er studerende på opgørelsestidspunktet.
Denne beregning er ikke tilgængelig for den ønskede tidsserie, derfor estimeres den
ønskede opgørelse i stedet via en opgørelse af frafaldet fem år efter, at uddannelsen
er påbegyndt, hvor studieskift ikke medregnes som frafald. Des lavere frafaldet er,
des højere er fuldførelsen, alt andet lige. Det bemærkes, at de 5 år forholder sig
forskelligt til uddannelsestypernes normerede længde. Den normerede længde på
uddannelserne har dog også i en række tilfælde ændret sig over den lange tidsserie.
Frafaldsniveauet vil være anderledes, hvis det blev opgjort på et andet tidspunkt
end efter fem år. Hvis frafaldet f.eks. blev opgjort efter 10 år vil frafaldet være høje-
re, fordi nogle af de påbegyndte, der stadig var i gang efter 5 år vil falde fra i perio-
den mellem 5 års studier og 10 års studier.
Tabel 1 viser frafaldet 5 år efter påbegyndt uddannelse opgjort ekskl. studieskift.
Lavt frafald indikerer høj gennemførelse. Det bemærkes, at der stadig kan være
aktive studerende efter fem år – specielt for de udelte kandidatuddannelser (kan-
didatuddannelserne fra før 3+2 strukturen).
Frafaldet på erhvervsakademiuddannelserne steg i starten af 1990’erne. Frafaldet
på professionsbacheloruddannelserne har været nogenlunde konstant i perioden
1985 til 2010. Frafaldet på de akademiske bacheloruddannelser faldt i slutningen af
1980’erne. Det bemærkes, at der på dette tidspunkt kun var få akademiske bache-
3. oktober 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/041433-02
Side
1/3