Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1670691_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 7. september 2016 har udvalget efter ønske fra MF Jacob Mark (SF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 293 (Alm. del)
Ministeren bedes oplyse, hvordan de studerendes gennemførselsrate udviklede
sig i årene efter SU-reformerne i 1986 og 1996? Steg eller faldt gennemførselsraten
og hvor meget?
Svar
Uddannelses- og forskningsministeriet estimerer normalt gennemførelsesraten på
en uddannelse, som den andel af de påbegyndte, der senere forventes at fuldføre
den uddannelse eller uddannelsesgruppe, der undersøges. Andelen kaldes fuldfø-
relsesprocenten for uddannelsen eller uddannelsesgruppen. Faktisk registreret
fuldførelse og afbrud indgår i beregningerne, mens en modelberegning håndterer
de påbegyndte, der stadig er studerende på opgørelsestidspunktet.
Denne beregning er ikke tilgængelig for den ønskede tidsserie, derfor estimeres den
ønskede opgørelse i stedet via en opgørelse af frafaldet fem år efter, at uddannelsen
er påbegyndt, hvor studieskift ikke medregnes som frafald. Des lavere frafaldet er,
des højere er fuldførelsen, alt andet lige. Det bemærkes, at de 5 år forholder sig
forskelligt til uddannelsestypernes normerede længde. Den normerede længde på
uddannelserne har dog også i en række tilfælde ændret sig over den lange tidsserie.
Frafaldsniveauet vil være anderledes, hvis det blev opgjort på et andet tidspunkt
end efter fem år. Hvis frafaldet f.eks. blev opgjort efter 10 år vil frafaldet være høje-
re, fordi nogle af de påbegyndte, der stadig var i gang efter 5 år vil falde fra i perio-
den mellem 5 års studier og 10 års studier.
Tabel 1 viser frafaldet 5 år efter påbegyndt uddannelse opgjort ekskl. studieskift.
Lavt frafald indikerer høj gennemførelse. Det bemærkes, at der stadig kan være
aktive studerende efter fem år – specielt for de udelte kandidatuddannelser (kan-
didatuddannelserne fra før 3+2 strukturen).
Frafaldet på erhvervsakademiuddannelserne steg i starten af 1990’erne. Frafaldet
på professionsbacheloruddannelserne har været nogenlunde konstant i perioden
1985 til 2010. Frafaldet på de akademiske bacheloruddannelser faldt i slutningen af
1980’erne. Det bemærkes, at der på dette tidspunkt kun var få akademiske bache-
3. oktober 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/041433-02
Side
1/3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om, hvordan de studerendes gennemførselsrate udviklede sig i årene efter SU-reformerne i 1986 og 1996, til uddannelses- og forskningsministeren
1670691_0002.png
loruddannelser. Frafaldet på de udelte kandidatuddannelser var nogenlunde kon-
stant indtil efter 1993, hvor de udelte kandidatuddannelser begyndte at blive udfa-
set i forbindelse med overgangen til 3+2 strukturen på universitetsuddannelserne.
Frafaldet på de delte kandidatuddannelser (de nuværende typisk 2 årige kandidat-
uddannelser) er faldet i perioden. I den første halvdel af perioden var der dog kun
få delte kandidatuddannelser.
Tabel 1: Frafald (opgjort ekskl. studieskift) efter 5 år i perioden 1985-2010, opgjort på påbegyndel-
sestidspunktet for uddannelsen
Øvrige
Professions- mellemlange
bachelorer videregående
uddannelser
Udelte
kandidatud-
dannelser
(typisk 5
årige)
17%
16%
16%
17%
15%
16%
16%
16%
10%
10%
10%
12%
12%
10%
10%
9%
9%
8%
9%
10%
16%
17%
16%
-
-
-
Delte kandi-
datuddan-
nelser (typisk
2 årige)
Erhvervsaka- Øvrige korte
demiuddan- videregående
nelser uddannelser
Akademisk
bachelor
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
12%
11%
10%
12%
13%
11%
16%
19%
19%
19%
19%
17%
20%
19%
19%
18%
21%
22%
23%
21%
20%
20%
19%
19%
18%
17%
13%
9%
8%
7%
3%
10%
8%
6%
3%
6%
6%
9%
8%
5%
6%
7%
7%
6%
5%
5%
8%
12%
8%
8%
16%
18%
12%
11%
11%
10%
11%
10%
10%
10%
9%
9%
9%
9%
8%
9%
9%
10%
11%
13%
13%
13%
13%
12%
11%
11%
11%
11%
8%
9%
8%
5%
6%
4%
5%
4%
6%
6%
8%
10%
4%
4%
5%
8%
8%
6%
5%
2%
4%
6%
2%
5%
4%
4%
19%
16%
16%
14%
12%
10%
9%
9%
13%
14%
14%
13%
14%
12%
11%
11%
11%
11%
12%
12%
11%
9%
9%
8%
7%
7%
29%
30%
29%
27%
27%
31%
26%
19%
24%
21%
20%
18%
12%
10%
11%
12%
12%
11%
11%
12%
12%
12%
10%
8%
9%
10%
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm: Uddannelsesstrukturen ændres fra 1985 til 2010. I opgørelsen ses fortiden i nutidens lys sådan at
forstå, at uddannelser der er klassificeret som erhvervsakademiuddannelser i 2015 ses som erhvervs-
akademiuddannelser også i de tidligere år. Aktiviteten på uddannelserne varierer også over tid. Således
er der relativt få studerende på bacheloruddannelserne og de delte kandidatuddannelser (2 årige kandi-
datuddannelser) før den formelle overgang til 3+2 strukturen på universitetsuddannelserne (1993 og
frem), mens der var mange studerende på de udelte kandidatuddannelser. I perioden efter overgangen
til 3+2 strukturen falder antallet af studerende på de udelte (5 årige) kandidatuddannelser. Over hele
perioden er der relativt få studerende i opsamlingskategorierne ”øvrige korte videregående uddannel-
ser” og ”øvrige mellemlange videregående uddannelser”. I celler, hvor tilgangen er mindre end 100
personer, opgøres frafaldsprocenten ikke.
Side
2/3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om, hvordan de studerendes gennemførselsrate udviklede sig i årene efter SU-reformerne i 1986 og 1996, til uddannelses- og forskningsministeren
1670691_0003.png
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
3/3