Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1670697_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 7. september 2016 har udvalget efter ønske fra MF Jacob Mark (SF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 290 (Alm. del)
Vil ministeren tilsende udvalget konkrete og relevante regneeksempler på,
hvordan regeringens forslag til SU-reform vil påvirke udenlandske studerende fra
EU/EØS i forhold til nuværende regler?
Eksemplerne skal bl.a. tage udgangspunkt i, at den udenlandske studerende efter
afsluttet studie:
1) forlader Danmark uden at have været i beskæftigelse
2) forlader Danmark efter 1 års beskæftigelse
3) forlader Danmark efter 2 års beskæftigelse.
Svar
Studerende fra EU/EØS-lande vil ligesom danske studerende med reformudspillet
få reduceret det månedlige SU-stipendium med 20 procent. Det er op til den enkel-
te, om man ønsker at tage øget studielån eller at arbejde lidt mere ved siden af stu-
dierne for at opretholde samme levegrundkag som i dag.
Regeringen ønsker, at danske velfærdsydelser bliver i Danmark og går til dem, som
arbejder, bor og bidrager til Danmark i en længere periode. Derfor foreslår regerin-
gen, at SU’en omlægges, blandt andet til et forhøjet beskæftigelsesfradrag for per-
soner, der efterfølgende bliver og arbejder i Danmark. Skatterabatten skal tilskynde
danske såvel som udenlandske studerende til at finde job i Danmark efter deres
studier.
Regeringen foreslår således, at nyuddannede får et særskilt beskæftigelsesfradrag
de første 3 år efter afsluttet uddannelse i tillæg til det eksisterende beskæftigelses-
fradrag. Sammen med regeringens forslag til et nyt målrettet jobfradrag, der gives
til alle beskæftigede med en arbejdsindkomst over 150.000 kr., betyder det, at ny-
uddannede i alt efter 3 år kan få op til 25.400 kr. efter skat (2016 pris- og lønni-
veau) i ekstra beskæftigelsesfradrag i forhold til i dag. En person, der forlader
Danmark efter endt erhvervskompetencegivende uddannelse, får således ikke mu-
lighed for at opnå disse fradrag.
Tabel 1 viser eksempler på ændringen i indkomst fra nu til efter en omlægning af
SU-systemet for udenlandske studerende fra EU/EØS-lande, der henholdsvis for-
3. oktober 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/041433-02
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om at tilsende udvalget konkrete og relevante regneeksempler på, hvordan regeringens forslag til SU-reform vil påvirke udenlandske studerende fra EU/EØS i forhold til nuværende regler, til uddannelses- og forskningsministeren
1670697_0002.png
lader Danmark uden at have været i beskæftigelse og efter 1, 2 eller 3 års beskæfti-
gelse i Danmark.
Tabel 1: Eksempler på ændringen i indkomst fra før SU-udspil til efter for udenlandske studerende
fra EU/EØS
efter skat
Kr. i 2016-prisniveau
KVU
2 år
Reduktion i stipendier mv. under uddannelsen
1)
-18.200
MVU
3,5 år
-31.400
LVU
5 år
-45.100
Beskæftigelsesfradrag
2)
0 år
1 år
2 år
3 år
0
8.467
16.933
25.400
0
8.467
16.933
25.400
0
8.467
16.933
25.400
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
i alt
0 år
1 år
2 år
3 år
-18.200
-9.733
-1.267
7.200
-31.400
-22.933
-14.467
-6.000
-45.100
-36.633
-28.167
-19.700
Anm.: Nettovirkningerne er opgjort i 2016-priser. Beregningerne er foretaget på baggrund af studeren-
de, der starter på en uddannelse medio 2019. Der er taget udgangspunkt i, hvad studerende på de enkel-
te uddannelser optager i studielån i dag. Det er forudsat i beregningen, at de studerende låner svarende
til nedsættelsen af stipendiet. Det er endvidere forudsat, at nyuddannede, der tjener mere end 300.000
kr. om året, indbetaler mindst 7¾ pct. af arbejdsindkomsten til pension. Der er taget udgangspunkt i at
uddannelsernes varighed er henholdsvis 2, 3,5 og 5 år (2+3 år). Dette overvurderer reduktionen af
stipendiet, da uddannelserne ofte er lidt kortere målt i måneder.
Det bemærkes, at de studerende i stedet for at låne ekstra også kan vælge at arbejde mere, bl.a. som
følge af, at fribeløbet forhøjes med 1.000 kr.
Det bemærkes, at studerende, der gennemfører hurtigere end i dag, ligeledes vil opleve en individuel
økonomisk gevinst ved at træde tidligere ud på arbejdsmarkedet i form af en højere livsindkomst.
1) inkl. afdæmpet regulering og renteomkostninger.
2) Beskæftigelsesfradraget på 25.400 kr. efter skat er afrundet. Fradraget ved 1 og 2 års beskæftigelse i
Danmark er 1/3 og 2/3 af de 25.400 kr.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Side
2/2