Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1663909_0001.png
Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 220
Offentligt
Ministeren
Finansudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 19. marts 2014 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 220 (Alm. del)
Vil ministeren oplyse, hvad regeringens SU-reform betyder for en SU-modtagers
rådighedsbeløb i hvert af årene fra 2014 til 2023.
Svar
SU-reformen indebærer en afdæmpet regulering af SU-satsen i perioden 2014-
2021. Derefter genoptages den tidligere regulering (2,0 pct. plus/minus tilpas-
ningsprocenten). SU-reformen indebærer endvidere en ændring af SU-satsen til
hjemmeboende.
Den tidligere regulering og den afdæmpede regulering af SU-satserne for stipendi-
er, lån og fribeløb er opdateret på baggrund af de seneste skøn for pris- og lønud-
viklingen og fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Skøn for effekten af SU-reformens afdæmpede regulering af SU-satserne for
stipendier, lån og fribeløb på baggrund af skøn for pris- og lønudviklingen fra 2014 –
2023
Regulering af SU-stipendiesatser
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
…..……………..…………………............…….. % ..……………..………………………..…………
Tidligere
regulering
1,80 1,80 2,00 2,20 2,40 2,70 2,90 3,10 3,00 3,00
Afdæmpet
reg.
1,50 1,40 1,25 1,25 1,35 1,65 1,85 2,05 3,00 3,00
Forskel
0,30 0,40 0,75 0,95 1,05 1,05 1,05 1,05 0,00 0,00
Kilde: Finansministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet
Anm: Den tidligere og afdæmpede regulering er begge skøn for pris- og lønudviklingen. Skønnene er
fra økonomisk redegørelse, dec. 2013 for årene 2014 og 2015. Skønnene for årene 2016 og frem er
fra den mellemfristede ADAM-kørsel bag finansredegørelse, januar 2014. Der er altså tale om et
beregningsteknisk forløb, som med årene kan ændre sig. I den afdæmpede regulering er der derfra
fratrukket eventuelle satspuljemidler,samt reformens afdæmpende procentsatser.
14. april 2014
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7900
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
3404 2012
14/005479-05
Af tabel 2 og 3 fremgår skøn for SU-reformens konsekvenser for rådighedsbeløbet
(før skat) for stipendiemodtagere i henholdsvis ungdoms- og videregående uddan-
nelse. Skønnene er foretaget på baggrund af de opdaterede skøn for pris- og lønud-
viklingen fra 2014 – 2023.
Side1/4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om, at regeringen fremadrettet vil regulere SU’en med satsreguleringsprocenten fra 2022 og frem. Ministeren bedes fremsende en opgørelse, til uddannelses- og forskningsministeren
1663909_0002.png
Det bemærkes, at fremtidige opdateringer af pris- og lønudvikling mv. løbende vil
påvirke den afdæmpede regulering, hvilket vil påvirke skønnet for effekten af SU-
reformen. Der er således tale om et øjebliksbillede.
Tabel 2. Videregående uddannelser: Skøn for effekten af SU-reformens konsekvenser for
rådighedsbeløbet (før skat) for stipendiemodtagere på baggrund af skøn for pris- og
lønudviklingen fra 2014 - 2023
Årets
Regulering af SU-stipendiesatser
priser
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
……..……………………….......…….. kr. pr. md. ………………..……………….……………
Udebo-
ende
Før re-
formen
Efter
reformen
Forskel
Hjem-
meboen-
de max.
støtte
Før SU-
reformen
Efter SU-
reformen
Forskel
Hjem-
meboen-
de min.
støtte
Før SU-
reformen
Efter SU-
reformen
Forskel
5.857
5.839
17
5.962
5.921
41
6.081
5.995
86
6.215
6.070
145
6.364
6.152
212
6.536
6.253
283
6.726
6.369
356
6.934
6.500
434
7.142
6.695
447
7.356
6.896
461
2.911
2.516
395
2.964
2.551
412
3.023
2.583
440
3.090
2.616
474
3.164
2.651
513
3.249
2.695
555
3.343
2.744
599
3.447
2.801
646
3.551
2.885
666
3.657
2.971
686
2.964
919
2.045
3.023
931
2.093
3.090
942
2.147
3.164
955
3.249
971
3.343
989
3.447
1.009
3.551
1.039
3.657
1.070
2.587
2.209 2.279 2.355 2.438 2.511
Kilde: Finansministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet
Anm.: Hjemmeboendesatserne med afdæmpet regulering viser de nedsatte satser for uddannelses-
søgende med påbegyndt uddannelse den 1/7 2014 eller senere, jf. reformen. Det bemærkes, at
hjemmeboendesatsen for uddannelsesøgende i videregående uddannelse først bliver opdelt i et
grundstipendium og et forældreindkomstafhængigt tillæg pr. 1. juli 2015.
Side2/4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om, at regeringen fremadrettet vil regulere SU’en med satsreguleringsprocenten fra 2022 og frem. Ministeren bedes fremsende en opgørelse, til uddannelses- og forskningsministeren
1663909_0003.png
Tabel 3. Ungdomsuddannelser: Skøn for effekten af SU-reformens konsekvenser for
rådighedsbeløbet (før skat) for hjemmeboende stipendiemodtagere på baggrund af skøn
for pris- og lønudviklingen fra 2014 - 2023
Årets
Regulering af SU-stipendiesatser
priser
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
..……………..………………….......…….. kr. pr. md. .……..……………….………………..
18-19 årige
Hjemmeboende max. støtte
Før SU-
refor-
men
Efter
SU-
refor-
men
Forskel
2.911
2.964
3.023
3.090
3.164
3.249
3.343
3.447
3.551
3.657
2.516
395
2.551
412
2.583
440
2.616
474
2.651
513
2.695
555
2.744
599
2.801
646
2.885
666
2.971
686
Hjemmeboende min. støtte
Før SU-
refor-
men
Efter
SU-
refor-
men
Forskel
1.297
1.320
1.347
1.376
1.409
1.447
1.489
1.536
1.582
1.629
906
391
919
401
931
416
942
434
955
454
971
477
989
501
1.009
527
1.039
542
1.070
559
Side3/4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om, at regeringen fremadrettet vil regulere SU’en med satsreguleringsprocenten fra 2022 og frem. Ministeren bedes fremsende en opgørelse, til uddannelses- og forskningsministeren
1663909_0004.png
20 år og derover
Hjemmeboende max. støtte
Før SU-
refor-
men
Efter
SU-
refor-
men
Forskel
2.911
2.964
3.023
3.090
3.164
3.249
3.343
3.447
3.551
3.657
2.516
395
2.551
412
2.583
440
2.616
474
2.651
513
2.695
555
2.744
599
2.801
646
2.885
666
2.971
686
Hjemmeboende min. Støtte
Før SU-
refor-
men
Efter
SU-
refor-
men.
Forskel
2.964
3.023
3.090
3.164
3.249
3.343
3.447
3.551
3.657
919
2.045
931
2.093
942
2.147
955
2.209
971
2.279
989
2.355
1.009
2.438
1.039
2.511
1.070
2.587
Kilde: Finansministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet
Anm.: Hjemmeboendesatserne med afdæmpet regulering viser de nedsatte satser for uddannelses-
søgende med påbegyndt uddannelse den 1/7 2014 eller senere, jf. reformen. Det bemærkes, at
hjemmeboendesatsen for uddannelsesøgende på 20 år og derover først bliver opdelt i et grundsti-
pendium og et forældreindkomstafhængigt tillæg pr. 1. juli 2015.
SU-modtagernes økonomi påvirkes endvidere af, at fribeløbet for de studerende i
videregående uddannelse forhøjes i 2014 og 2015.
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side4/4