Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1663908_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 11. august 2016 har udvalget efter ønske fra Eva Flyvholm (EL) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 228 (Alm. del)
Ministeren bedes oversende en oversigt over, hvad størrelse den månedlige SU
ydelse ville have været i årene 2014-2021, såfremt den afdæmpede regulering
indført med SU-reformen 2013 bortfaldt, og SU’en blev reguleret efter tidligere
praksis. I tabellen bedes både udviklingen i den månedlige SU for årene 2014-
2021 med og uden afdæmpet regulering fremgå. Tallet bedes opdelt på hhv.
hjemmeboende og udeboende SU-modtagere. Oversigten bør tage udgangspunkt
i opdaterede tal på baggrund af tabellerne i svar på FIU Alm. del spørgsmål 220
(2013-2014). Dog ønskes en opdeling af de hjemmeboendes SU, således at det
bliver muligt at se effekten ved den afdæmpede regulering både med og uden den
i 2013 indførte nedskæring på hjemmeboendes SU.
Svar
SU-reformen fra 2013 indebærer en afdæmpet regulering af SU-satsen i perioden
2014-2021. Satserne reguleres fra 2014 med satsreguleringsprocenten fratrukket en
procentsats i stedet for den tidligere regulering (2,0 pct. plus/minus tilpasnings-
procenten). SU-reformen indebærer endvidere en ændring af SU-satsen til hjem-
meboende.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Ref.-nr.
16/032955-02
Side
1/4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om, at regeringen fremadrettet vil regulere SU’en med satsreguleringsprocenten fra 2022 og frem. Ministeren bedes fremsende en opgørelse, til uddannelses- og forskningsministeren
1663908_0002.png
Den tidligere regulering og den afdæmpede regulering af SU-satserne for stipendi-
er, lån og fribeløb fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Skøn for effekten af SU-reformens afdæmpede regulering af SU-
satserne for stipendier, lån og fribeløb
Regulering af SU-stipendiesatser
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
……………………………………………………….. % ……………………………………………………..
Gl. regulering
(2,0 pct. plus/minus
tilpasningsprocenten)
1,80
1,50
1,40
2,20
2,40
2,70
2,90
3,10
Ny regulering
Satsreguleringsprocent
Fradrag
I alt
1,80
0,30
1,50
1,50
0,40
1,10
1,40
0,75
0,65
2,00
0,75
1,25
2,10
0,75
1,35
2,40
0,75
1,65
2,60
0,75
1,85
2,80
0,75
2,05
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Forskel
0,30
0,40
0,75
0,95
1,05
1,05
1,05
1,05
Kilde: Finansministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Anm.: Reguleringssatserne for 2014-2016 er de faktiske. Reguleringssatsen for 2017 er det foreløbige skøn for
2017. Reguleringssatserne for 2018 og frem er beregnede satser fra den mellemfristede ADAM-kørsel bag finans-
redegørelse, januar 2014. Der er altså tale om et beregningsteknisk forløb, som med årene kan ændre sig.
Af tabel 2 og 3 fremgår skøn for SU-reformens konsekvenser for stipendiesatserne
(før skat) for stipendiemodtagere i henholdsvis videregående og ungdomsuddan-
nelse. Skønnene er foretaget på baggrund af satserne angivet i tabel 1.
Det bemærkes, at den faktiske regulering kan afvige fra den forventede regulering,
hvilket vil påvirke den skønnede effekt af SU-reformen.
Det bemærkes videre, at før SU-reformen i 2013 var der forskel i SU-satserne for
hjemmeboende afhængig af, om den uddannelsessøgende gik på en ungdomsud-
dannelse eller på en videregående uddannelse. Med SU-reformen blev støtten til
hjemmeboende, uanset dennes alder og uddannelseskategori, harmoniseret, hvilket
fremgår af tabel 2 og 3, hvorfor satserne for hjemmeboende efter SU-reformen er
angivet som de samme for uddannelsessøgende på videregående uddannelser og på
ungdomsuddannelser.
Side
2/4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om, at regeringen fremadrettet vil regulere SU’en med satsreguleringsprocenten fra 2022 og frem. Ministeren bedes fremsende en opgørelse, til uddannelses- og forskningsministeren
1663908_0003.png
Tabel 2. Videregående uddannelser: Skøn for effekten af SU-reformens konse-
kvenser for stipendiesatserne (før skat)
Årets priser
2014
2015
Regulering af SU-stipendiesatser
2016
2017
2018
2019
2020
2021
……………………………………………………….. kr. pr. md. ……………………………………………………..
Udeboende
1)
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
5.857
5.839
17
5.945
5.903
42
6.028
5.941
87
6.161
6.015
145
6.309
6.096
213
6.479
6.197
283
6.667
6.312
355
6.874
6.441
432
Hjemmeboende
Uden 2013-satsreduktion
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
2.911
2.903
9
2.955
2.935
20
2.996
2.954
42
3.062
2.991
71
3.135
3.031
104
3.220
3.081
139
3.313
3.138
175
3.416
3.202
213
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Max. støtte med 2013-satsreduktion
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
2.524
2.516
7
2.562
2.544
18
2.598
2.561
37
2.655
2.593
62
2.719
2.628
91
2.792
2.671
121
2.873
2.720
153
2.962
2.776
186
Min. støtte med 2013-satsreduktion
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
923
916
7
936
922
14
957
934
23
980
947
33
1.006
963
44
1.035
981
54
1.067
1.001
66
Kilde: Finansministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Anm.: Før SU-reformen i 2013 blev hjemmeboendes SU ikke reguleret i forhold til forældres indkomst fsva.
uddannelsessøgende på videregående uddannelser. Alle hjemmeboende på videregående uddannelser fik max.
støtte.
1) Udeboendesatsen for uddannelsessøgende på en videregående uddannelse svarer til den maksimale udebo-
endesats for uddannelsessøgende på en ungdomsuddannelse
Side
3/4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om, at regeringen fremadrettet vil regulere SU’en med satsreguleringsprocenten fra 2022 og frem. Ministeren bedes fremsende en opgørelse, til uddannelses- og forskningsministeren
1663908_0004.png
Tabel 3. Ungdomsuddannelser: Skøn for effekten af SU-reformens konsekven-
ser for hjemmeboende stipendiesatser (før skat)
Årets priser
2014
2015
Regulering af SU-stipendiesatser
2016
2017
2018
2019
2020
2021
……………………………………………………….. kr. pr. md. ……………………………………………………..
Uden 2013-satsreduktion
Gl. max.
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
2.911
2.903
9
2.955
2.935
20
2.996
2.954
42
3.062
2.991
71
3.135
3.031
104
3.220
3.081
139
3.313
3.138
175
3.416
3.202
213
Gl. min.
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
1.297
1.293
4
1.316
1.307
9
1.334
1.315
19
1.363
1.331
32
1.396
1.349
47
1.434
1.371
62
1.476
1.396
79
1.522
1.425
97
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Med 2013-satsreduktion
Ny max.
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
2.524
2.516
7
2.562
2.544
18
2.598
2.561
37
2.655
2.593
62
2.719
2.628
91
2.792
2.671
121
2.873
2.720
153
2.962
2.776
186
Ny min.
Gl. regulering
Ny regulering
Forskel
909
906
3
923
916
7
936
922
14
957
934
23
980
947
33
1.006
963
44
1.035
981
54
1.067
1.001
66
Kilde: Finansministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Anm.: Alle hjemmeboende på 20 år og derover fik før 2013-reformen max. hjemmeboende sats. Efter reformen
får alle hjemmeboende forældreafhængig støtte. Den maksimale udeboendesats for uddannelsessøgende i en
ungdomsuddannelse svarer til udeboendesatsen for uddannelsessøgende i en videregående uddannelse, som
fremgår af tabel 2.
SU-modtagernes økonomi er endvidere påvirket af, at fribeløbet for de studerende i
videregående uddannelse er forhøjet i 2014 og 2015, jf. SU-reformen fra 2013.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Side
4/4