Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1698660_0001.png
Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 31. august 2016 har udvalget efter ønske fra MF Eva Flyvholm (EL) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 278 (Alm. del)
Ministeren bedes i tabelform redegøre for, hvor mange personer der i årene
2012-2016 overgik fra anden offentlig ydelse til SU samt oplyse, hvilken form
offentlig ydelse disse personer tidligere modtog, og tabellen bedes inddeles på per-
soner under og over 30 år ved start på modtagelse af SU, og de samlede omkost-
ninger til disse personer bedes forholdt til den samlede stigning i omkostningerne
til SU?
Svar
Udviklingen i antallet af SU-modtagere i perioden 2012-2015 skal især tilskrives et
generelt øget optag i uddannelsessektoren. Danmarks Statistik konkluderer således
i en analyse
1
fra september 2016, at den lavere beskæftigelse i kølvandet på finans-
krisen har betydet flere studerende (ca. 25 pct.), mens den demografiske udvikling
og den større andel af unge i befolkningen kan forklare halvdelen af stigningen i
antallet af studerende.
Beskæftigelsesministeriet fastslår endvidere i en rapport
2
fra april 2016, at kon-
tanthjælpsreformen fra 2014 medførte, at ledige mellem 25-29 år i højere grad
afgik til beskæftigelse og uddannelse, end de ville have gjort i fravær af reformen.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
3
finder i den forbindelse, at en større
andel af de unge, der kommer fra kontanthjælp, fastholdes i uddannelsessystemet
efter reformen i 2014.
7. december 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/058460-01
”Den økonomiske krise har betydet flere studerende”,
http://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/nyt/GetAnalyse.aspx?cid=27463
1
af kontanthjælpsreformen for unge mellem 25-29 år”,
http://bm.dk/da/Analyser/Effektanalyse%20kontanthjalpsreform.aspx
”Flere unge fra kontanthjælp tilgår og fastholdes i uddannelse”,
http://star.dk/da/Viden-og-
analy-
se/Analyser/Analyse%20af%20unge%20kontanthjaelpsmodtageres%20tilgang%20til%20og
%20fastholdelse%20i%20uddannelse.aspx
3
2
”Effektanalyse
Side
1/6
UFU, Alm.del - 2015-16 - Foreløbigt svar på spørgsmål 278: Spm. om hvor mange personer der i årene 2012-2016 overgik fra anden offentlig ydelse til SU, til uddannelses- og forskningsministeren
1698660_0002.png
Det er en positiv udvikling. Det er både godt for den enkelte og for samfundet som
helhed, når passiv forsørgelse bliver vekslet til uddannelse.
I forhold til den anden del af spørgsmålet er det kompliceret at sammenligne SU-
udgifterne til de personer, som er overgået fra anden offentlig ydelse til SU i perio-
den 2012-2016 med de totale SU-udgifter i samme periode. En del af forklaringen
er, at SU-udgifterne både afhænger af de personer, der årligt overgår til at modtage
SU, de personer der allerede modtager SU, og de personer som afgår fra SU-
systemet. Samtidig er det vanskeligt at opgøre de samlede SU-udgifter til personer,
der overgår fra en anden ydelse, da det bl.a. forudsætter kendskab til den samlede
(forventede) varighed af deres SU-forløb.
Svaret belyser perioden 2012-2015, da der på nuværende tidspunkt ikke forefindes
tal for hele 2016. Til at opgøre overgangene fra andre ydelser til SU er der taget
udgangspunkt i Beskæftigelsesministeriets DREAM-register. DREAM-registeret er
velegnet til at belyse overgange mellem forskellige ydelser.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at det antal overgange til SU, der kan opgøres
ved hjælp af DREAM-registeret ikke er direkte sammenlignelige med antallet af
tilgange til uddannelse eller antallet af nystartede SU-forløb. Dette skyldes, at der i
DREAM-registret kun registreres en ugentlig ydelse pr. person ud fra en priorite-
ring af ydelserne.
Tabel 1 og 2 viser overgange til SU fra andre offentlige ydelser for personer, der er
30 år og yngre samt personer over 30 år. Opgørelsen måler overgange i løbet af
året, hvorfor den samme person kan optræde flere gange, hvis vedkommende har
perioder med og uden SU.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/6
UFU, Alm.del - 2015-16 - Foreløbigt svar på spørgsmål 278: Spm. om hvor mange personer der i årene 2012-2016 overgik fra anden offentlig ydelse til SU, til uddannelses- og forskningsministeren
1698660_0003.png
Tabel 1: Antal overgange til SU fra andre offentlige ydelser, personer
under 30 år.
Antal overgange
Overgange til SU fra offentlige ydelser:
Dagpenge
Kontanthjælp
Uddannelseshjælp
Arbejdsmarkedsydelse
Voksenlærlinge
Rotationsvikarer
VUS/SVU
Kontanthjælp under integrationsloven
Forrevalidering/Revalidering
Ressourceforløb
Jobafklaringsforløb
Barselsdagpenge
Sygedagpenge
Særlig uddannelsesydelse
Overgange fra andre offentlige ydelser i alt
Yderligere overgange til SU
18.712
162.251
668
1.430
749
1.213
90
18.220
174.047
725
1.230
178
22.899
168.881
20.374
169.341
26
151
128
7
11
20
22
171
109
4.881
11.421
4.979
10.856
5.019
3.664
11.514
174
8
85
10
185
107
5.013
525
12.170
329
16
46
7
248
75
6
58
773
1.108
2012
2013
2014
2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
I alt overgange til SU
180.963
192.267
191.780
189.715
Anm.: Andelen der skifter fra anden offentlig ydelse til SU defineres som andelen, der skifter fra at have
modtaget en anden offentlig ydelse i mindst fire uger i træk, til at modtage SU i mindst fire uger i træk.
Dette følger den almindelige metodiske tilgang i Beskæftigelsesministeriet. Der skelnes i denne sam-
menhæng mellem SU-modtagere og de personer, der er berettiget til SU, men af den ene eller anden
årsag ikke modtager støtte. I tabellen betragtes udelukkende personer, der i DREAM-registeret står
angivet som modtagere af studiestøtte. I tabellen angives det hvor mange skift, der har været fra andre
offentlige ydelser til SU. Der er altså mulighed for at den samme person kan indgå flere gange i samme
år i opgørelserne. Forsørgelsesstatus forud for SU er opgjort 4 uger før starten på et nyt SU-forløb.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM.
Side
3/6
UFU, Alm.del - 2015-16 - Foreløbigt svar på spørgsmål 278: Spm. om hvor mange personer der i årene 2012-2016 overgik fra anden offentlig ydelse til SU, til uddannelses- og forskningsministeren
1698660_0004.png
Tabel 2: Overgange til SU fra andre offentlige ydelser, personer 30 år og
ældre.
Antal overgange
Overgange til SU fra andre offentlige ydelser:
Dagpenge
Kontanthjælp
Uddannelseshjælp
Arbejdsmarkedsydelse
Voksenlærlinge
Rotationsvikarer
VUS/SVU
Kontanthjælp under integrationsloven
Ledighedsydelse/Fleksjob
Forrevalidering/Revalidering
Ressourceforløb
Jobafklaringsforløb
Barselsdagpenge
Sygedagpenge
Særlig uddannelsesydelse
Overgange fra andre offentlige ydelser i alt
Yderligere overgange til SU
5.864
12.273
425
640
431
642
303
6.460
13.560
457
730
442
7.493
14.252
6.705
14.624
85
43
7
71
20
25
12
45
40
11
79
2.711
1.862
2.740
2.132
2.390
2.708
184
360
8
33
31
87
10
53
2.362
2.179
206
599
18
25
30
122
11
53
6
49
415
630
2012
2013
2014
2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
I alt overgange
18.137
20.020
21.745
21.329
Anm.: Andelen der skifter fra anden offentlig ydelse til SU defineres som andelen, der skifter fra at have
modtaget en anden offentlig ydelse i mindst fire uger i træk, til at modtage SU i mindst fire uger i træk.
Dette følger den almindelige metodiske tilgang i Beskæftigelsesministeriet. Der skelnes i denne sam-
menhæng mellem SU-modtagere og de personer, der er berettiget til SU, men af den ene eller anden
årsag ikke modtager støtte. I tabellen betragtes udelukkende personer, der i DREAM-registeret står
angivet som modtagere af studiestøtte. I tabellen angives det hvor mange skift, der har været fra andre
offentlige ydelser til SU. Der er altså mulighed for at den samme person kan indgå flere gange i samme
år i opgørelserne. Forsørgelsesstatus forud for SU er opgjort 4 uger før starten på et nyt SU-forløb.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM.
I tabel 3 betragtes stigningen i antallet af personer, der skifter fra at modtage en
anden offentlig ydelse til at modtage SU, sammenholdt med den generelle stigning i
antallet af nye SU-modtagere.
Dette giver et billede af, hvordan denne gruppe har medvirket til den overordnede
stigning i udgifterne til SU-stipendier, da stigningen i disse udgifter bl.a. afhænger
af det generelle antal SU-berettigede, herunder udviklingen i det årlige optag. Det
fremgår af tabel 3, at andelen af nye SU-modtagere fra andre offentlige ydelser steg
til 14,2 pct. i 2014 efter at være faldet fra 2012 til 2013. I 2015 var andelen på 12,8
pct., hvilket var omtrent på niveau med andelen, der kom fra andre offentlige ydel-
ser, i 2012.
Side
4/6
UFU, Alm.del - 2015-16 - Foreløbigt svar på spørgsmål 278: Spm. om hvor mange personer der i årene 2012-2016 overgik fra anden offentlig ydelse til SU, til uddannelses- og forskningsministeren
1698660_0005.png
Tabel 3. Samlede overgang til SU, 2012-2015
Antal overgange
Overgang til SU fra andre offentlige ydelser
Andre overgange til SU (overgange fra beskæftigelse,
selvforsørgelse og udlandet)
Overgange i alt
Overgang til SU fra andre offentlige ydelsers andel af
de samlede overgange
2012
24.576
174.524
199.100
12,3 %
2013
24.680
187.607
212.287
11,6 %
2014
30.392
183.133
213.525
14,2 %
2015
27.079
183.965
211.044
12,8 %
Anm.: Andelen der skifter fra anden offentlig ydelse til SU defineres som andelen, der skifter fra at have
modtaget en anden offentlig ydelse i mindst fire uger i træk, til at modtage SU i mindst fire uger i træk.
Der skelnes i denne sammenhæng mellem SU-modtagere og de personer, der er berettiget til SU, men af
den ene eller anden årsag ikke modtager støtte. I tabellen betragtes udelukkende personer, der i
DREAM-registeret står angivet som modtagere af studiestøtte. I tabellen angives det hvor mange skift,
der har været fra andre offentlige ydelser til SU. Der er altså mulighed for at den samme person kan
indgå flere gange i samme år i opgørelserne. Forsørgelsesstatus forud for SU er opgjort 4 uger før star-
ten på et nyt SU-forløb
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Udviklingen i antallet af overgange til SU i perioden 2012-2015 følger omtrent ud-
viklingen i de samlede stipendieudgifter,
jf. figur 1.
Dog fortsætter stipendieudgif-
terne med at stige over hele perioden, mens antallet af overgange aftager fra 2014
til 2015.
Figur 1: Overgange til SU og samlede stipendieudgifter i perioden 2012-
2015
Overgange til SU
250000
Mia. kr.
25
200000
20
150000
15
100000
10
50000
5
0
2012
2013
Overgange til SU fra andre off. ydelser
2014
Øvrige overgange til SU
2015
Stipendieudgifter
0
Anm.: Stipendieudgifterne er opgjort i 2016-priser.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet samt Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase
DREAM.
I forbindelse med figuren skal det nævnes, at stipendieudgifterne i perioden 2012-
2015 ikke udelukkende afhænger af det årlige optag i samme periode, men også af
de studerende, der allerede er i uddannelsessystemet ved periodens start og deres
afgang fra SU. Ændringerne i udgifterne over perioden, vil dog hænge sammen
med ændringerne i det årlige optag af studerende.
Side
5/6
UFU, Alm.del - 2015-16 - Foreløbigt svar på spørgsmål 278: Spm. om hvor mange personer der i årene 2012-2016 overgik fra anden offentlig ydelse til SU, til uddannelses- og forskningsministeren
1698660_0006.png
Med venlig hilsen
Søren Pind
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
6/6