Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1667168_0001.png
Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af d. 25. august 2016 har Uddannelses- og Forskningsudvalget efter ønske fra
Eva Flyvholm (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
22. september 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Spørgsmål nr. 268
Tror ministeren, at der er positiv sammenhæng mellem uddannelsesstøtte og en
høj gennemførselsrate i vores uddannelsessystem?
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
Dokument nr.
Svar
I min besvarelse af spørgsmålet lægger jeg til grund, at gennemførsel omfatter såvel
tilgangen til uddannelse og fuldførelsen blandt personer, der er startet på en ud-
dannelse.
Den forskningsmæssige viden på området er navnlig baseret på undersøgelser i
udlandet, hvorfor der typisk er taget udgangspunkt i lande med ingen uddannelses-
støtte eller en uddannelsesstøtte, der er markant ringere end den danske SU. De
udenlandske resultater er imidlertid mindre relevant i en dansk kontekst, hvor der
er gratis uddannelse og formentligt det mest generøse SU-system i verden. Det
bemærkes i den sammenhæng, at regeringens udspil til en SU-omlægning ikke
ændrer ved dette forhold.
Den danske forskning viser meget begrænsede effekter på tilgangen baseret på
1988-reformen, som bl.a. indebar en stigning i SU’en på op mod 57 pct. En enkelt
undersøgelse viser effekt på frafaldet blandt studerende med svagere social bag-
grund. Ligeledes med udgangspunkt i 1988-reformen.
1
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Nielsen, Helena Skyt, Torben Sørensen og Christopher Taber (2010 ): Estimating the
Effect of Student Aid on College Enrollment: Evidence from a Government Grant Policy
Reform, American Economic Journal: Economic Policy, Vol. 2, No. 2, 2010, p. 185-215 og
Arendt, Jakob Nielsen (2012): The impact of public student grants on drop-out and com-
pletion of higher education – evidence from a student grant reform, Empirical Economics,
44, 3: 1545-1562
1
Side
1/1