Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1655481_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 8. juli 2016 har udvalget efter ønske fra MF Christine Antorini (S) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 226 (Alm. del.)
Som ordblind studerende på et universitet, oplever man, at man skal søge om for-
længet eksamenstid og/eller anden støtte, for hver eneste eksamen man skal til det
pågældende semester. Man kan godt søge midt i semestret og for alle eksamener på
en gang, men det er stadig ekstra arbejde både for den studerende og studienævnet,
som skal tage stilling til ansøgningerne. Vil ministeren redegøre for, hvordan man
kan mindske dette bureaukrati, herunder om det vil være en mulighed, at man
sender en erklæring med dokumenter, der bekræfter ord-/talblindhed, når man
bliver optaget, og igen til det fakultet som man bliver tilknyttet ved ens sidefags-
valg, hvor man i samme forbindelse også bliver tilknyttet universitetets IT-
hjælpemiddel afdeling? Der kunne så ligge en forhåndsgodkendt erklæring, så man
kan tale med de som tilrettelægger eksamen om, hvilken støtte man har behov for
til bestemte eksamener, og dermed lette papirarbejdet for både studerende og uni-
versitets studienævn.
Svar
At gennemføre en uddannelse, der giver relevante erhvervskompetencer, er en god
vej til at blive inkluderet på arbejdsmarkedet. Det er vigtigt at understøtte lige mu-
ligheder og lige rettigheder for alle, der studerer i Danmark – også studerende med
ordblindhed.
I de centrale regler for prøveafholdelse på universiteterne er der derfor mulighed
for, at universitetet kan tilbyde særlige prøvevilkår til studerende med fysiske eller
psykiske funktionsnedsættelser, når universitetet vurderer, at det er nødvendigt for
at ligestille disse studerende med andre i prøvesituationen.
Uddannelserne på universiteterne bliver tilrettelagt med en variation af prøvefor-
mer, der afspejler undervisningens indhold og arbejdsformer. Den enkelte prøve
skal tilgodese det enkelte fags eller fagelements formål.
Det enkelte universitet er nærmest til at vurdere, hvilke forhold der gør sig gælden-
de for den pågældende uddannelse og den enkelte studerende i forhold til ansøg-
ninger om særlige prøvevilkår i forbindelse med f.eks. tal- eller ordblindhed. Det er
2. august 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/026950-04
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 226: Spm. om mindskelse af bureaukrati, når studerende skal ansøge om forlænget eksamenstid og/eller anden støtte ifm. ordblindhed, til uddannelses- og forskningsministeren
1655481_0002.png
derfor mest hensigtsmæssigt, at det er det enkelte universitet, der fastlægger den
konkrete procedure for at søge om særlige prøvevilkår.
Det er selvfølgelig også hensigtsmæssigt, at procedurerne bliver tilrettelagt så effek-
tivt og ubureaukratisk som muligt. Hvis de konkrete procedurer for, hvordan stu-
derende søger om særlige prøvevilkår i forbindelse med f.eks. tal- eller ordblind-
hed, er uhensigtsmæssige, vil jeg anbefale at bringe spørgsmålet op med det pågæl-
dende universitet.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/2