Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1652305_0001.png
Bilag 1
Til tilbudsgiver
Konsulentbistand til kortlægning af erfaringer med og perspektiver på
styring af de videregående uddannelsesinstitutioner
1. Indledning
Uddannelse- og Forskningsministeriet ønsker med nærværende opdrag tilbud på
kortlægning af erfaringer med og perspektiver på styring af de videregående ud-
dannelsesinstitutioner. Hovedelementet i kortlægningen er en kvalitativ interview-
undersøgelse blandt relevante aktører. Uddannelses- og Forskningsministeriet
inviterer derfor udvalgte konsulenter til at afgive tilbud på opgaven.
Tilbuddet skal være ministeriet i hænde senest den 27. april 2016 kl. 12.
Hvis tilbudsgiver ikke ser sig i stand til at afgive tilbud på opgaven, hører Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet gerne fra jer snarest.
Opgaven annonceres i medfør af § 193 i udbudsloven, jf. lov nr. 1564 af 15. decem-
ber 2015, om indkøb under tærskelværdierne og uden klar grænseoverskridende
interesse.
2. Baggrund
De videregående uddannelsesinstitutioner har gennem de seneste 10-15 år gen-
nemgået en markant udvikling organisatorisk, størrelsesmæssigt og styringsmæs-
sigt. Centralt i den udvikling står etableringen af institutionerne som selvejende
institutioner med bestyrelser og ansatte ledere samt fokus på, at uddannelsesinsti-
tutionerne skal samarbejde med hinanden og erhvervslivet samt åbne sig mod det
omgivende samfund. Uddannelsesinstitutionernes forskning og viden skal nyttig-
gøres, og de færdiguddannede skal have relevante samfundsmæssige og erhvervs-
mæssige kompetencer.
De styringsmæssige relationer mellem institutionerne og staten har udviklet sig
løbende i lyset af nye krav og udfordringer, og der er indført en række nye styrings-
værktøjer i form af bl.a. udviklingskontrakter, institutionsakkreditering mv. Styrin-
gen af de videregående uddannelser afspejler kompleksiteten i institutionernes
kerneopgaver, institutionernes karakteristika og den samfundsmæssige kontekst,
de befinder sig i.
Den nuværende styringsmodel med selvejende uddannelsesinstitutioner med eks-
terne bestyrelser og ansatte ledelser vurderes grundlæggende at være velfungeren-
de. Samtidig kan det konstateres, at der er udfordringer bl.a. i relation til kvalitet
og relevans i de videregående uddannelser.
På denne baggrund igangsætter Uddannelses og Forskningsministeriet et styrings-
eftersyn med henblik på at afdække om uddannelsesinstitutionernes styringsmæs-
sige rammer understøtter regeringens målsætninger om høj kvalitet og relevans i
de videregående uddannelser. Som led i eftersynet gennemføres en kortlægning af
14. april 2016
Side
1/4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil fremsende kommissorium på opgaven samt kontrakt med konsulentfirmaet til udvalgets orientering, til uddannelses- og forskningsministeren
1652305_0002.png
erfaringerne og perspektiverne med styringen af de videregående uddannelsesinsti-
tutioner i praksis.
3. Kortlægningens formål og indhold
Formålet med kortlægningen er at afdække erfaringerne med de nuværende sty-
ringsmæssige rammer. Det skal på den baggrund belyses, hvordan de lovgivnings-
mæssige rammer og øvrige regelgrundlag fungerer i praksis.
Det forventes, at konsulenterne skal gennemføre ca. 30-35 kvalitative interviews.
Med afsæt heri skal kortlægningen inddrage perspektiver på styringsrelationen og
arbejdsdelingen mellem staten og de selvejende institutioner, herunder hvordan
konkrete styringsinstrumenter implementeres i praksis, og institutionsledelsens
brug af deres ledelsesrum i relation til de politiske målsætninger om uddannelser af
høj kvalitet, relevans for arbejdsmarkedet og effektiv ressourceudnyttelse. Med
udgangspunkt i de kvalitative interviews, skal der udarbejdes en overordnet vurde-
ring af perspektiverne i relation til de styringsmæssige rammer, herunder i forhold
til, om de understøtter de politiske målsætninger om høj kvalitet, relevans og effek-
tiv ressourceudnyttelse.
4. Metode og datamateriale
Tilbudsgiver forudsættes forud for arbejdet at gøre sig bekendt med eksisterende
skriftligt materiale om udfordringerne med styringen af de videregående uddannel-
sesinstitutioner, jf. bl.a. punkt 9.
Hovedelementet i kortlægningen er at udføre kvalitative enkeltinterviews med inte-
ressenter og de videregående uddannelsesinstitutioner bl.a. fra tidligere og nuvæ-
rende bestyrelsesrepræsentanter samt andre relevante aktører.
5. Formkrav til rapport
Kortlægningen skal resultere i en sammenfattende rapport på dansk.
6. Formkrav til udformning af tilbud
For at lette sammenligningen og sikre en ligelig behandling af de indkomne tilbud
opfordres tilbudsgiver til at følge nedenstående disposition:
Tilbudsbeskrivelsen
Kontaktoplysninger:
-
Virksomhedens navn
-
Kontaktperson
-
Adresse
-
Telefonnummer/e-mail, hvortil al korrespondance vil blive rettet
Planlægning:
-
Tidsplan for væsentlige milepæle i forløbet, der sikrer, at konsulenter-
ne kan aflevere første udkast til samlet afrapportering senest den 15.
juni 2016.
-
Beskrivelse af løsningsforslag
-
Foreløbige betragtninger vedrørende udformning af det kvalitative for-
løb
-
Begrundet forslag til metodisk tilgang og indsamling af data i relation
til temaerne i undersøgelsen, jf. afsnit 3.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Side
2/4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil fremsende kommissorium på opgaven samt kontrakt med konsulentfirmaet til udvalgets orientering, til uddannelses- og forskningsministeren
1652305_0003.png
Kompetencer:
-
Beskrivelse af projektteamet, der inddrages i løsningen af opgaven og
en beskrivelse af, hvilke konkrete dele af opgaven disse forventes at lø-
se.
Opgavens samlede pris:
-
Hvis der beskrives flere mulige scenarier for opgaveløsningen, skal
prisen på det enkelte scenarie angives.
7. Vurdering af indkomne tilbud
Følgende kriterier vil ligge til grund for vurderingen af tilbuddene:
Opgaveforståelse.
Under dette kriterium vurderes, hvordan tilbudsgiver
forstår opgaven. Kriteriet vil indgå i den samlede bedømmelse med en vægt
på 25 pct. I vurderingen lægges vægt på, at der fremgår løsningsforslag, der
viser forståelse og indsigt i løsningen og området.
Kompetencer.
Under dette kriterium vurderes den dokumenterede ind-
sigt, erfaringer og kompetencer blandt de tilknyttede personer. Kriteriet vil
indgå i den samlede bedømmelse med en vægt på 55 pct.
Pris.
Under dette kriterium vurderes den samlede pris. Tilbud, der samlet
set beløber sig til en pris på mere end 500.000 kr. ekskl. moms, vil ikke
blive taget i betragtning. Kriteriet vil indgå i den samlede bedømmelse med
en vægt på 20 pct. I vurderingen vil indgå niveauet for den samlede pris
samt tilbuddets underbygning af, hvorledes udgifterne fordeler sig på rele-
vante udgiftsposter.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Tilbudsmaterialet må max fylde 10 sider ex. bilag og kun konditionsmæssige tilbud
vil blive evalueret.
Uddannelses og Forskningsministeriet har ikke pligt til at indgå kontrakt med til-
budsgiverne, og der er ingen aftale om levering, før en kontrakt er underskrevet.
Hvis de modtagne tilbud ikke opfylder krav og saglige forventninger, kan ministeri-
et anmode andre konsulenter om at afgive tilbud. I så fald vil ministeriet give nær-
mere underretning herom til de deltagende tilbudsgivere.
Der gøres opmærksom på, at Uddannelses og Forskningsministeriet har bedt flere
konsulentvirksomheder om at afgive tilbud. Eventuelle spørgsmål til opgaven be-
des derfor stillet skriftligt til undertegnede, så spørgsmål og svar i anonymiseret
form også kan sendes til de andre tilbudsgivere.
8. Tentativ tidsplan
Periode
14. april
27. april kl. 12.00
4. maj
9..maj
15. juni
1. august
Aktivitet
Opdragsmateriale sendes til konsulentvirksomheder
Frist for tilbud
Valg af tilbud
Opstartsmøde m. konsulenter. Uddannelses- og Forskningsministeriet sender første
input til spørgeguide forud for mødet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet modtager udkast til samlet afrapportering
Uddannelses- og Forskningsministeriet modtager den endelige kortlægning
Side
3/4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil fremsende kommissorium på opgaven samt kontrakt med konsulentfirmaet til udvalgets orientering, til uddannelses- og forskningsministeren
1652305_0004.png
8. Frist for modtagelse af tilbud samt kontaktoplysninger
Tilbud, som skal indeholde dokumentation for tilbudsgivers tilbud/løsnings-
beskrivelser, skal være ministeriet i hænde senest mandag den 27. april 2016 kl.
12.00. Tilbud skal være bindende for tilbudsgiver til og med den 24. maj 2016. Den
ordregivende myndighed er Styrelsen for Videregående Uddannelser, Bredgade 43,
1260 København K. Styrelsen for Videregående Uddannelser er en institution un-
der Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Tilbud skal fremsendes via mail til chefkonsulent Trine Melchior Madsen
([email protected] ), specialkonsulent Tine Brüchmann Fønss ([email protected]) og Mette
Mikkelsen ([email protected]).
Alle skriftlige spørgsmål, der stilles senest den 19. april 2016 kl. 12.00 vil blive be-
svaret senest den 21. april 2016. Såvel spørgsmål som svar vil i anonymiseret form
blive offentliggjort overfor samtlige tilbudsgivere.
Den valgte konsulent kan påregne at få besked den 4. maj 2016.
9. Baggrundsmateriale
Bilag 1: Kvalitetsudvalget (2014) ”Høje mål – Fremragende undervisning i
videregående uddannelser”.
Bilag 2: DAMVAD (2014) ”Oplevede barriere for kvalitet, relevans og sam-
menhæng i de videregående uddannelser”
Bilag 3: Produktivitetskommissionen (2013) ”Uddannelse og innovation”
Bilag 4: Produktivitetskommissionen (2013) Analyserapport 3 om ”Styring,
ledelse og motivation i den offentlige sektor”
Bilag 5: OECD (2012) ”Skills beyond School”
Bilag 6: Finansministeriet m.fl. (2009) ”Selvejende institutioner – styring,
regulering og effektivitet;
Bilag 7: Danmarks Akkrediteringsinstitution - Materiale fra gennemførte insti-
tutionsakkrediteringer.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Materialet er offentligt tilgængeligt på blandt andet ministeriernes hjemmesider.
Side
4/4