Bilag 1
Til tilbudsgiver
Konsulentbistand til kortlægning af erfaringer med og perspektiver på
styring af de videregående uddannelsesinstitutioner
1. Indledning
Uddannelse- og Forskningsministeriet ønsker med nærværende opdrag tilbud på
kortlægning af erfaringer med og perspektiver på styring af de videregående ud-
dannelsesinstitutioner. Hovedelementet i kortlægningen er en kvalitativ interview-
undersøgelse blandt relevante aktører. Uddannelses- og Forskningsministeriet
inviterer derfor udvalgte konsulenter til at afgive tilbud på opgaven.
Tilbuddet skal være ministeriet i hænde senest den 27. april 2016 kl. 12.
Hvis tilbudsgiver ikke ser sig i stand til at afgive tilbud på opgaven, hører Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet gerne fra jer snarest.
Opgaven annonceres i medfør af § 193 i udbudsloven, jf. lov nr. 1564 af 15. decem-
ber 2015, om indkøb under tærskelværdierne og uden klar grænseoverskridende
interesse.
2. Baggrund
De videregående uddannelsesinstitutioner har gennem de seneste 10-15 år gen-
nemgået en markant udvikling organisatorisk, størrelsesmæssigt og styringsmæs-
sigt. Centralt i den udvikling står etableringen af institutionerne som selvejende
institutioner med bestyrelser og ansatte ledere samt fokus på, at uddannelsesinsti-
tutionerne skal samarbejde med hinanden og erhvervslivet samt åbne sig mod det
omgivende samfund. Uddannelsesinstitutionernes forskning og viden skal nyttig-
gøres, og de færdiguddannede skal have relevante samfundsmæssige og erhvervs-
mæssige kompetencer.
De styringsmæssige relationer mellem institutionerne og staten har udviklet sig
løbende i lyset af nye krav og udfordringer, og der er indført en række nye styrings-
værktøjer i form af bl.a. udviklingskontrakter, institutionsakkreditering mv. Styrin-
gen af de videregående uddannelser afspejler kompleksiteten i institutionernes
kerneopgaver, institutionernes karakteristika og den samfundsmæssige kontekst,
de befinder sig i.
Den nuværende styringsmodel med selvejende uddannelsesinstitutioner med eks-
terne bestyrelser og ansatte ledelser vurderes grundlæggende at være velfungeren-
de. Samtidig kan det konstateres, at der er udfordringer bl.a. i relation til kvalitet
og relevans i de videregående uddannelser.
På denne baggrund igangsætter Uddannelses og Forskningsministeriet et styrings-
eftersyn med henblik på at afdække om uddannelsesinstitutionernes styringsmæs-
sige rammer understøtter regeringens målsætninger om høj kvalitet og relevans i
de videregående uddannelser. Som led i eftersynet gennemføres en kortlægning af
14. april 2016
Side
1/4