Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1643754_0001.png
Revisionen af ni sundhedsfaglige
professionsbacheloruddannelser
Teknisk gennemgang af de nye uddannelsesbekendtgørelser
24. maj 2016
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om ministeren kan oversende sit præsentationsmateriale fra den 24/5-16 om sundhedsuddannelser, , fra uddannelses- og forskningsministeren
1643754_0002.png
Disposition
Teknisk gennemgang:
Revision af ni sundhedsfaglige
professionsbacheloruddannelser
Velkomst - ved uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs
Teknisk gennemgang - ved styrelsesdirektør Nils Agerhus
◦ Baggrund for udviklingsprojektet
◦ Organisering af udviklingsprojektet
◦ Resultatet
◦ Opmærksomhedspunkter fra høringen
◦ Næste skridt
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om ministeren kan oversende sit præsentationsmateriale fra den 24/5-16 om sundhedsuddannelser, , fra uddannelses- og forskningsministeren
1643754_0003.png
Baggrund for udviklingsprojektet
Uddannelsespolitiske udspil fra aftagerne
Teknisk gennemgang:
Revision af ni sundhedsfaglige
professionsbacheloruddannelser
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om ministeren kan oversende sit præsentationsmateriale fra den 24/5-16 om sundhedsuddannelser, , fra uddannelses- og forskningsministeren
1643754_0004.png
Baggrund for udviklingsprojektet
UFMs uddannelsesfremsyn og Sundhedskartellets rapport
Teknisk gennemgang:
Revision af ni sundhedsfaglige
professionsbacheloruddannelser
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om ministeren kan oversende sit præsentationsmateriale fra den 24/5-16 om sundhedsuddannelser, , fra uddannelses- og forskningsministeren
1643754_0005.png
Organisering af udviklingsarbejdet
Teknisk gennemgang:
Revision af ni sundhedsfaglige
professionsbacheloruddannelser
En styregruppe med overordnet ansvar for godkendelse af tidsplan, indhold i ny-udviklede
uddannelser mm.
En koordinationsgruppe med ansvar for at sikre parallel udvikling af uddannelser og
uddannelseselementer på tværs af uddannelserne.
To typer udviklingsgrupper, som havde til formål at forestå den konkrete
uddannelsesbeskrivelse:
8 Tværgående udviklingsgrupper,
som fokuserede på forskellige temaer for uddannelserne
og arbejdsmarkedet – f.eks. tværprofessionel og tværfaglig undervisning, prøveformer,
generiske kompetencer mm.
9 Monofaglige udviklingsgrupper:
Én udviklingsgruppe pr. uddannelse, som leverede
indholdsmæssige inputs til uddannelsesbekendtgørelse og uddannelsesbilag.
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om ministeren kan oversende sit præsentationsmateriale fra den 24/5-16 om sundhedsuddannelser, , fra uddannelses- og forskningsministeren
1643754_0006.png
Organisering af udviklingsarbejdet
Stor vægt på inddragelse af parter og interessenter
Intet politisk forlig bag de ni sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser
Teknisk gennemgang:
Revision af ni sundhedsfaglige
professionsbacheloruddannelser
Parterne har været repræsenteret i styregruppe, koordinationsgruppe og udviklingsgrupperne.
Styregruppen består konkret af:
◦ Styrelsen for Videregående Uddannelser (formand)
◦ Danske Professionshøjskoler
◦ Danske Regioner
◦ KL
◦ Sundhedskartellet
◦ Studerende ved de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser
◦ Styrelsen for Patientsikkerhed
Styregruppen har inden for den økonomiske ramme lagt indstillet følgende for uddannelserne:
◦ Juridisk ramme , opbygning og struktur, indhold på et generelt niveau
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om ministeren kan oversende sit præsentationsmateriale fra den 24/5-16 om sundhedsuddannelser, , fra uddannelses- og forskningsministeren
1643754_0007.png
Hvad blev resultatet?
Revision af ni sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser
1. professionsbachelor i
bioanalytisk diagnostik
(bioanalytiker)
2. professionsbachelor i
ergoterapi
(ergoterapeut)
3. professionsbachelor i
ernæring og sundhed
4. professionsbachelor i
fysioterapi
(fysioterapeut)
5. professionsbachelor i
Global Nutrition and Health
6. professionsbachelor i
jordemoderkundskab
(jordemoder)
7. professionsbachelor i
psykomotorik
(psykomotorisk terapeut)
8. professionsbachelor i
radiografi
(radiograf)
9. professionsbachelor i
sygepleje
(sygeplejerske)
Teknisk gennemgang:
Revision af ni sundhedsfaglige
professionsbacheloruddannelser
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om ministeren kan oversende sit præsentationsmateriale fra den 24/5-16 om sundhedsuddannelser, , fra uddannelses- og forskningsministeren
1643754_0008.png
Hvad blev resultatet?
Uddannelsernes rammebetingelser
Uændret:
◦ Det akademiske niveau på bachelorniveau
◦ Varigheden er 3 �½ år, svarende til 210 ECTS-point
◦ Vægtning mellem teori og praktik fastholdes
Nyt:
◦ Semesterstruktur som afløser for den nuværende modulstruktur
Teknisk gennemgang:
Revision af ni sundhedsfaglige
professionsbacheloruddannelser
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om ministeren kan oversende sit præsentationsmateriale fra den 24/5-16 om sundhedsuddannelser, , fra uddannelses- og forskningsministeren
1643754_0009.png
Hvad blev resultatet?
Juridisk ramme for de nye uddannelser
Én national uddannelsesbekendtgørelse pr. uddannelse bestående af:
◦ Hoveddel
◦ Bilagsdel (hér fastlægges de nationale kompetencemål)
Lokale studieordninger (pba. bekendtgørelsen):
◦ Fællesdel (første 2 år af uddannelsen)
◦ Institutionsdel (sidste 1 �½ år af uddannelsen)
Teknisk gennemgang:
Revision af ni sundhedsfaglige
professionsbacheloruddannelser
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om ministeren kan oversende sit præsentationsmateriale fra den 24/5-16 om sundhedsuddannelser, , fra uddannelses- og forskningsministeren
1643754_0010.png
Hvad blev resultatet?
Juridisk ramme for de nye uddannelser
Teknisk gennemgang:
Revision af ni sundhedsfaglige
professionsbacheloruddannelser
Status før revisionen
LEP-lov
LEP-bekendtgørelse
Uddannelsesspecifik bekendtgørelse
Bilag til bekendtgørelsen
National studieordning
Institutionsspecifik studieordning
Status efter revisionen
LEP-lov
LEP-bekendtgørelse
Uddannelsesspecifik bekendtgørelse
Bilag til bekendtgørelsen
Institutionsspecifik studieordning:
- Fællesdel (uddannelsens første 2 år)
Institutionsspecifik studieordning:
- Institutionsdel (uddannelsens sidste 1 �½ år)
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om ministeren kan oversende sit præsentationsmateriale fra den 24/5-16 om sundhedsuddannelser, , fra uddannelses- og forskningsministeren
1643754_0011.png
Hvad blev resultatet?
Nationalt kompetenceniveau og autorisation
Ét nationalt kompetenceniveau for hver uddannelse - fastsat i
uddannelsesbekendtgørelsens bilag (mål for læringsudbytte)
Autorisation ved Styrelsen for Patientsikkerhed – autorisation på
baggrund af uddannelsesbekendtgørelsen og dertilhørende bilag.
Teknisk gennemgang:
Revision af ni sundhedsfaglige
professionsbacheloruddannelser
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om ministeren kan oversende sit præsentationsmateriale fra den 24/5-16 om sundhedsuddannelser, , fra uddannelses- og forskningsministeren
1643754_0012.png
Hvad blev resultatet?
Uddannelsernes indhold
Meget videreføres fra de eksisterende uddannelser - men styrket
fokus på bl.a.:
◦ Borger / patient / bruger i centrum i uddannelsestilrettelæggelsen –
via styrkede generiske kompetencer
◦ Tværfagligt, tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde
◦ Teknologiforståelse og teknologianvendelse samt patientsikkerhed
Udvikling fra indholdsstyret til outputstyret uddannelse og øget fokus
på videns-, færdigheds- og kompetencemål for dimittenderne.
Teknisk gennemgang:
Revision af ni sundhedsfaglige
professionsbacheloruddannelser
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om ministeren kan oversende sit præsentationsmateriale fra den 24/5-16 om sundhedsuddannelser, , fra uddannelses- og forskningsministeren
1643754_0013.png
Opmærksomhedspunkter fra høringen
Teknisk gennemgang:
Revision af ni sundhedsfaglige
professionsbacheloruddannelser
Engelske titler
er uændret i de ni uddannelser, selvom flere fagforeninger har ønsket
”science” tilføjet i titlen. Der er intet i revisionen, der kan retfærdiggøre ændrede
titler. Titlerne er hjemlet i LEP bekg. og afspejler, at uddannelserne er
professionsbacheloruddannelser, ikke universitetsuddannelser*.
Forholdet mellem praktik/klinik
og teori er uændret i de ni uddannelser, ligesom
kravene til praktik/klinikken også er uændret. Sundhedskartellet har ønsket at hæve
kravene bl.a. til praktik/klinik vejledernes uddannelsesniveau. Kravet er ikke
imødekommet pga. forudsætningen om en uændret økonomisk ramme for
uddannelserne.
Flere høringssvar peger på, at der er tale om en
stram tidsplan.
Styregruppen har
truffet den principielle beslutning, at revisionen implementeres med virkning for
sommeroptaget 2016 for at undgå unødig uro på uddannelsesstederne og for at
imødekomme de studerende, der har ønsket at starte på de reviderede uddannelser.
*Gælder ikke sygeplejerskeuddannelsen, der i 2008 fik titlen
Bachelor of science in Nursing
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om ministeren kan oversende sit præsentationsmateriale fra den 24/5-16 om sundhedsuddannelser, , fra uddannelses- og forskningsministeren
1643754_0014.png
Processen – fremadrettet
Bekendtgørelserne udstedes i maj 2016 mhp. studiestart i september 2016
Styregruppen opretholdes og mødes årligt
Teknisk gennemgang:
Revision af ni sundhedsfaglige
professionsbacheloruddannelser
Professionshøjskolerne etablerer følgegrupper for alle ni uddannelser
◦ Medlemmer af styregruppen får mulighed for at udpege medlemmer til
følgegrupperne
◦ Følgegruppernes hovedopgave er at bidrage til implementeringen af de nye
uddannelser, så de lever til op formålet med revisionen.
Følgeevaluering iværksættes i regi af Danmarks Evalueringsinstituts årlige
handlingsplan