Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1647096_0001.png
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 169 (Alm. del):
I brev af 24. maj 2016 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 169:
”Vil ministeren fremsende de relevante evalueringer af Globaliserings-
puljen 2007-2012 herunder relevante analyser af effekten af indsatsen,
især vedrørende ungdomsuddannelserne og VEU (voksenuddannelse og
efteruddannelse)?”
Svar:
”Aftale
mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemo-
kraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om udmøntning af globalise-
ringspuljen”
(globaliseringsaftalen) fra 2. november 2006 indeholder ca.
350 initiativer inden for forskning, uddannelse og innovation. På ung-
domsuddannelses- og VEU-området blev følgende overordnede mål
fastsat i aftalen:
Mindst 85 pct. af alle unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse i
2010, og mindst 95 pct. i 2015.
Voksen- og efteruddannelsen skal styrkes, herunder gennem et mar-
kant løft i læse-, skrive- og regneindsatsen for voksne, 2.000 flere
voksenlærlinge samt en pulje på 1 mia. kr. til mere erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelsesaktivitet.
På ungdomsuddannelsesområdet omfattede globaliseringsaftalen følgen-
de specifikke initiativer, jf. boks 1.
Boks 1.
Oversigt over initiativerne i aftale om at alle unge skal have en
ungdomsuddannelse, jf. kapitel 4 i globaliseringsaftalen
4.1 De erhvervsrettede ungdomsuddannelser skal styrkes, herunder efteruddan-
nelsen af lærere mv.
4.1.1 Efteruddannelse af lærere
4.1.2 Bedre skolemiljø
4.1.3 Styrkelse af kvalitetssikring og –udvikling
4.2 Indsatsen for unge med svage forudsætninger skal styrkes
4.2.1 Særlige grundforløb på erhvervsuddannelserne samt et mere
20-06-2016
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om ministeren kan fremsende de relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1647096_0002.png
2
praksisnært grundforløb
4.2.2 Mentorordning, kontaktlærerordning samt styrket social og psy-
kologisk rådgivning
4.2.3 Modernisering af erhvervsgrunduddannelsen
4.2.4 Handlingsplan for øget gennemførelse samt indsatsaftaler med
skoler med store frafaldsproblemer
4.2.5 Bedre vejledning, herunder korte praktikophold i virksomheder
4.2.6 Målretning af produktionsskoleforløb, så de som hovedregel in-
deholder meritgivende forløb til kompetencegivende uddannelse
4.3 Indsatsen for flere praktikpladser skal øges
4.3.1 Øget praktikpladsopsøgende indsats og vejledning
4.3.2 Kampagne for flere praktikpladser
4.3.3 Flex-kombinationsaftaler og korte uddannelsesaftaler
4.4 Omfanget af erhvervsrettede ungdomsuddannelsestilbud skal øges
4.4.1 Individuelle erhvervsuddannelser
4.4.2 Trin- og niveaudeling
4.4.3 Bedre og hurtigere uddannelsesdækning af nye beskæftigelsesom-
råder
4.5. Tidlig indsats over for unge med risiko for ikke at påbegynde en ungdoms-
uddannelse
4.5.1 Tidlig og differentieret vejledning
4.5.2 Mentorordning for særlig udsatte
4.5.3 Systematisk opsøgende indsats efter folkeskolen
4.6. Øget undervisningskapacitet
I 2009 udarbejdede Undervisningsministeriet på baggrund af evaluering
af de forskellige initiativer på ungdomsuddannelserne et samlet opsam-
lingsnotat, som redegjorde for effekten af de forskellige initiativer:
Opsamlingsnotat - Undervisningsministeriet
Der er mig bekendt ikke efterfølgende udarbejdet en samlet evaluering af
effekten af initiativerne som led i udmøntningen af globaliseringspuljen.
Imidlertid er der udarbejdet en lang række evalueringer, kortlægninger,
analyser og undersøgelser, som kan relateres til de enkelte elementer, der
indgik i aftalen.
Herunder er der indsat aktive links til de relevante evalueringer og analy-
ser, som jeg har kendskab til, for så vidt angår initiativerne på ungdoms-
uddannelsesområdet.
4.1. De erhvervsrettede ungdomsuddannelser skal styrkes, herun-
der efteruddannelsen af lærere mv:
2009, (EVA):
Evaluering af Efteruddannelse af EUD-lærere
2009, (EVA):
Den særlige efteruddannelsesindsats for lærere på er-
hvervsfaglige uddannelser
2009, (EVA):
Kompetencevurderinger på erhvervsuddannelserne
2009, (DCUM):
Evaluering af initiativet ”Bedre skolemiljø”
og af undervisningsmiljøvurderinger
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om ministeren kan fremsende de relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1647096_0003.png
3
2009, (Teknologisk Institut):
Evaluering af samspillet mellem lokale ud-
dannelsesudvalg og erhvervsskolerne
2011, (EVA):
Tilbud til stærke elever på erhvervsuddannelserne: Sta-
tus og erfaringer
2014, (EVA):
Fortællinger fra praksis. Inspiration til arbejdet med
kvalitetsinitiativerne på erhvervsskolerne
2014, (EVA):
Kvalitetsinitiativer på erhvervsuddannelserne
2014, (EVA):Kortlægning
af pædagogisk kompetenceudvikling blandt
lærerne på EUD
2015, (EVA):
Tæt kobling mellem skole og praktik
2015, (EVA):
Midtvejsnotat: Evaluering af kursusforløbet Skoleudvikling
i Praksis (SIP) på EUD
2015, (EVA):
Nye krav til de pædagogiske kompetencer
2016, (EVA):
Et erhvervsrettet ungdomsuddannelsesmiljø - en trin for
trin-guide
4.2. Indsatsen for unge med svage forudsætninger skal styrkes
2007, (EVA):
Vejledning om valg af uddannelse og erhverv
2008, (EVA):
Handlingsplaner for øget gennemførelse på erhvervsud-
dannelserne (2008)
2009, (EVA):
Grundforløbspakker på erhvervsuddannelserne
2009, (Teknologisk Institut):
Evaluering af initiativer til fastholdelse af
elever i erhvervsuddannelse
2009, (Undervisningsministeriet):
Evaluering af initiativ 4.2.3 "Moderni-
sering af erhvervsgrunduddannelsen" i Aftale om udmøntning af globali-
seringspuljen"
2009, (Undervisningsministeriet):
Evaluering af initiativ 4.2.6 ”Målret-
ning af produktionsskoleforløb,
så de som hovedregel indeholder meritgivende forløb til kompetencegi-
vende uddannelse” i Aftale om udmøntning af globaliseringspuljen"
2009, (EVA):
Handlingsplaner for øget gennemførelse på erhvervsud-
dannelserne (2009)
2010, (Undervisningsministeriet):
”Jeg kommer heller ikke i dag” – om
støtte af sårbare unge i uddannelse.
2010, (KORA):
Frafald på de erhvervsfaglige uddannelser -
hvad karakteriserer de frafaldstruede unge?
2011, (EVA):
Grundforløbsprøven på EUD
2011, (Teknologisk Institut):
Evaluering af skolernes praktikpladsopsø-
gende arbejde over for ikke-praktikpladsgodkendte virksomheder
2012, (EVA):
Fra handlingsplan til virkelighed
2012, (EVA):
Fastholdelse i uddannelse: Evaluering af forsøg med
mentorstøtte
2012, (KORA):
Kan tidlig indsats bryde den sociale arv?
2013, (EVA):
Handlingsplaner som styringsredskab
2014, (EVA):
Undervisningsdifferentiering på erhvervsuddannelserne.
Fire cases
2014, (EVA):
Differentiering af metoder til forklaringer af fagligt stof
2014, (KORA):
Seks veje til mindre frafald på erhvervsskolerne
4.3. Indsatsen for flere praktikpladser skal øges
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om ministeren kan fremsende de relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1647096_0004.png
4
2010, (Undervisningsministeriet):
Den gode praktikplads – fuldførelse,
fastholdelse og frafald i erhvervsuddannelserne
2011, (EVA):
Skolepraktik i erhvervsuddannelserne
2015, (EVA):
Evaluering af praktikcentre del 2
2015, (EVA):
Evaluering af praktikcentre del 1
2016, (EVA):
Det praktikpladsopsøgende arbejde for elever i praktikcen-
tre
4.4. Omfanget af erhvervsrettede ungdomsuddannelsestilbud skal
øges
2009, (Teknologisk Institut):
Trin og niveaudeling Evaluering af initiati-
ver til fastholdelse af elever i erhvervsuddannelse
2009, (Undervisningsministeriet):
Evaluering af initiativ 4.4.1. Individuel-
le erhvervsuddannelser i Aftale om udmøntning af globaliseringspuljen
2011, (New Insight):
Evaluering af IEUD – Nye Erhvervsuddannelser
4.5. Tidlig indsats over for unge med risiko for ikke at påbegynde
en uddannelse
2008, (Rambøll Management):
Analyse af uddannelses- og erhvervsvej-
ledningen fra Rambøll Management
2008, (CEFU):
De måske egnede på erhvervsuddannelserne
2009, (Undervisningsministeriet):
Unge hjælper unge - ideer til ungemen-
torordningen i erhvervsuddannelserne
2009, (Undervisningsministeriet):
Evaluering af lovændringer på vejled-
ningsområdet
2010, (CEFU):
Den svære Ungdom
2014, (SFI):
Børn og unge i Danmark – velfærd og trivsel
2014, (SFI):
Fra 15-27 år
2015, (EVA):
UU-centrenes vejledning
2015, (EVA):
Uddannelsesparathedsvurderinger for 8. klasser 2014/15
2015, (EVA):
Skolers arbejde med at forberede elever til ungdomsud-
dannelse
2015, (CEFU):
Hvem er de unge på kanten af det danske samfund?
2015, (CEFU):
Unges motivation i udskolingen. Et bidrag til teori og
praksis om unges lyst til læring i og udenfor skolen
2015, (SFI):
Forberedende tilbud og overgang til ungdomsuddannelse
2016, (EVA):
Uddannelsesparat? De første erfaringer fra arbejdet med
ikke-uddannelsesparate i folkeskolen
På voksen- og efteruddannelsesområdet omfattede globaliseringsaftalen
følgende specifikke initiativer, jf. boks 2.
Boks 2.
Oversigt over initiativerne i aftale om en styrket voksen- og
efteruddannelsesindsats, jf. kapitel 6 i Globaliseringsaftalen
6.1 Et markant løft og en målsætning om 40.000 kursister årligt på læse-, skrive-
og regnekurser for voksne
6.2 Afsættelse af en pulje på 1 mia. kr. til mere voksen- og efteruddannelse
6.3 2.000 flere voksenlærlinge og forbedring af ordningen
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om ministeren kan fremsende de relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1647096_0005.png
5
6.4 Forenklet og permanent jobrotationsordning
6.5. Nye initiativer på voksen- og efteruddannelsesområdet
6.5.1 Bedre vejledning og rådgivning til beskæftigede og virksomheder
6.5.2 Øget anerkendelse af kompetencer opnået uden for det offentlige
uddannelsessystem
6.5.3 Bedre tilbud til tosprogede
6.5.4 Flere og bedre tilbud på videregående niveau
I 2009 udarbejdede Undervisningsministeriet på baggrund af evaluering
af de forskellige initiativer på voksen- og efteruddannelsesområdet et
samlet opsamlingsnotat, som redegjorde for effekten af de forskellige
initiativer:
Opsamlingsnotat - Undervisningsministeriet
Der er mig bekendt ikke efterfølgende udarbejdet en samlet evaluering af
effekten af initiativerne som led i udmøntningen af globaliseringspuljen.
Imidlertid er der udarbejdet en lang række evalueringer, kortlægninger,
analyser og undersøgelser, som kan relateres til de enkelte elementer, der
indgik i aftalen.
Herunder er der indsat aktive links til de relevante evalueringer og analy-
ser, som jeg har kendskab til, for så vidt angår initiativerne på på voksen-
og efteruddannelsesområdet.
6.1 Et markant løft og en målsætning om 40.000 kursister årligt på
læse-, skrive- og regnekurser for voksne:
2009, (NCK):
Evidensbaseret viden om voksen- og efteruddannelse
2010, (NCK):
Evidensbaseret viden om vokse- og efteruddannelse
2012, (EVA):
Evaluering af forberedende voksenundervisning (FVU)
2016, (EVA):
FVU og de svage læsere i Danmark. En kvantitativ analyse
af deltagerne på trin 1 læsning på Forberedende Voksenundervisning
6.2 Afsættelse af en pulje på 1 mia. kr. til mere voksen- og efterud-
dannelse:
2015, (DEA):
Super ufaglærte og super faglærte
6.3 2.000 flere voksenlærlinge og forbedring af ordningen
2008, (Beskæftigelsesministeriet, Undervisningsministeriet & Finansmini-
steriet):
Notat - Tilskudsordningen til voksenlærlinge
2013, (Deloitte):
Evaluering af voksenlærlingeordningen. Effekter, an-
vendelse og incitamenter.
6.4 Forenklet og permanent jobrotationsordning
2014, (KORA):
Effekter af ansættelse som jobrotationsvikar
2015, (Ekspertgruppen om udredning af den aktive beskæftigelses-
indsats (Carsten Koch-udvalget)):
Veje til job – en arbejdsmarkeds-
indsats med mening
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om ministeren kan fremsende de relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1647096_0006.png
6
6.5. Nye initiativer på voksen- og efteruddannelsesområdet
2008, (EVA):
Meritbegrebet og realkompetence i de erhvervsfaglige ud-
dannelser - forundersøgelse
2009, (NCK):
Læringsformers betydning for voksnes motivation for
læring
2009, (NCK):
Bedre vejledning og rådgivning til beskæftigede og virk-
somheder
2009, (NCK):
Erfaringsopsamling fra voksenvejledningsnetværkene
2009, (NIRAS):
Evaluering af puljen ”Grundkursus i arbejdsmarkeds-
dansk – Pulje til ny fleksibel beskæftigelsesrettet danskundervisning”
2010, (NCK):
Bedre vejledning og rådgivning til beskæftigede og virk-
somheder – afsluttende evaluering.
2010, (NCK):
Anerkendelse af realkompetencer – udbredelse, barrierer
og gældende praksis
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby