Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del
Offentligt
1647770_0001.png
Ph.d.
Ph.d.-uddannelsen i tal
– udviklingen frem til og
med 2013
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647770_0002.png
Ph.d.-uddannelsen i tal – udviklingen frem til og med 2013
I globaliseringsaftalen fra 2006 blev det besluttet at fordoble det årlige ph.d.-optag fra 2003 til
2010
1
. Ved globaliseringsaftalens udløb i 2012 videreførtes målsætningen om et årligt ph.d. optag
på 2.400.
Det er formålet med denne beskrivelse at give en overordnet og talbaseret karakteristik af den
satsning på ph.d.-området, som har ført til en fordobling af den årlige tilgang fra 2003 til 201o.
Beskrivelsen af ph.d.-uddannelsen vil både dække udviklingen i tilgang og fuldførelse samt gen-
nemsnitlige fuldførelsestider, afbruds- og fuldførelsesandele. Endelig opgøres de ph.d.-
uddannedes status på arbejdsmarkedet med fokus på de nyuddannede.
Tilgangstal
Tabel 1.
Tilgang til ph.d.-uddannelsen 2003 – 2013 fordelt på institution
2003
2005
2007
Institution
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
Arkitektskolen Aarhus
Copenhagen Business School
Danmarks Tekniske Universitet
Det Kongelige Danske
Kunstakademi
IT-Universitetet i København
Københavns Universitet
Roskilde Universitet
Syddansk Universitet
I alt
Antal
128
269
4
37
166
7
13
450
49
92
1.215
Antal
104
303
8
32
185
9
11
569
41
130
1.392
Antal
155
463
7
53
296
11
13
667
45
165
1.875
2009
Antal
265
502
10
49
315
10
25
776
72
226
2.250
2011
Antal
273
540
*
46
405
13
15
813
84
227
2.418
2013
Antal
293
552
7
41
416
4
11
937
71
273
2.605
Note: Kalenderårsopgørelse baseret på ph.d.-registeret
Note: * Anonymiseret grundet forekomst på 3 eller derunder
Den øgede tilgang fra 2003 til 2013, som den fremgår af tabel 1, er i høj grad sket ved en bred
udvidelse på stort set alle institutioner. Undtaget er i nogen udstrækning de mindre institutioner
(Arkitektskolen Aarhus, Det Kongelige Danske Kunstakademi og It-Universitetet).
1
http://ufm.dk/uddannelse-og-institutioner/videregaende-uddannelse/universiteter/ph-d-uddannelse/ph-d-er-og-
det-omgivende-samfund
Uddannelses- og Forskningsministeriet
2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647770_0003.png
Ph.d.-uddannelsen i tal – udviklingen frem til og med 2013
Tabel 2.
Tilgang til ph.d.-uddannelsen 2003 – 2013 fordelt på hovedområder
2003
2005
2007
Hovedområde
Humaniora
Naturvidenskab
Samfundsvidenskab
Sundhedsvidenskab
Teknisk videnskab
I alt
Antal
169
334
168
292
252
1.215
Antal
151
353
190
429
269
1.392
Antal
223
494
239
481
438
1.875
2009
Antal
204
629
274
595
548
2.250
2011
Antal
211
642
303
666
596
2.418
2013
Antal
235
625
325
809
611
2.605
Note: Kalenderårsopgørelse baseret på ph.d.-registeret
Udvidelsen har ført til en stigning i optaget på alle hovedområder, som vist i tabel 2. Stignings-
graden har været størst for de ”våde” områder: naturvidenskab, sundhedsvidenskab og teknisk
videnskab. Samlet set er tilgangen målt år 2013 mod 2003 steget med knap 1.400 - og de tre ”vå-
de” videnskabers andel af denne stigning er på ca. 84 procent. Til sammenligning antager andelen
af den samlede stigning 16 procent for humaniora og samfundsfag (de ”tørre” videnskaber).
Tabel 3.
Tilgang til ph.d.-uddannelsen 2003 - 2013 fordelt på andel kvinder, andel internationale stude-
rende og andel ordinære 3-årige forløb
2003
2005
2007
2009
2011
2013
Antal påbegyndte ph.d.-forløb
- Heraf andel kvinder
- Heraf andel internationale
studerende
- Heraf andel ordinære 3-
årige forløb
1.215
41%
13%
95%
1.392
46%
13%
96%
1.875
46%
19%
93%
2.250
48%
24%
90%
2.418
47%
27%
92%
2.605
49%
26%
92%
Note: Kalenderårsopgørelse baseret på ph.d.-registeret
Note: Se nærmere for en definition af ”Internationale studerende” beskrivelsen i afsnittet ”Metode – data – definiti-
oner” i slutningen af dette notat
Som det fremgår af tabel 3, har andelen af kvinder, som er begyndt på et ph.d.-forløb været sti-
gende og udgør i 2013 49 procent. Samtidig er der sket en udvidelse af den andel, som de interna-
tionale studerende udgør af den samlende tilgang. I 2013 udgjorde de internationale studerende
godt en fjerdedel af den samlede tilgang.
I løbet af den viste periode har der været øget fokus på opstart af de såkaldte 4+4-ordninger samt
3 + 5 ordninger, hvor kandidatdelen af uddannelsesforløbet er inkorporeret i ph.d.-forløbet. På
tilgangssiden dækker disse to ordninger samlet set op mod 150 årlige forløb i de senere år. De
ordinære 3-årige forløb udgør dog stadig 90 procent eller mere af den samlede tilgang.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647770_0004.png
Ph.d.-uddannelsen i tal – udviklingen frem til og med 2013
Antal tildelte ph.d.-grader (fuldførte)
Tabel 4.
Tildelte grader (fuldførte på ph.d.-uddannelsen) 2003 – 2013 fordelt på institution
2003
2005
2007
2009
2011
Institution
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
Arkitektskolen Aarhus
Copenhagen Business School – Handelshøjsko-
len
Danmarks Tekniske Universitet
Det Kongelige Danske Kunstakademi
IT-Universitetet i København
Københavns Universitet
Roskilde Universitet
Syddansk Universitet
I alt
Antal
81
238
4
26
169
5
6
377
25
90
1.021
Antal
89
154
*
32
152
3
7
406
26
87
957
Antal
105
247
7
32
170
4
8
398
40
79
1.090
Antal
114
280
4
31
148
9
10
509
33
109
1.247
Antal
131
368
5
38
276
*
8
577
44
151
1.600
2013
Antal
180
436
4
45
309
3
21
715
66
170
1.949
Note: Kalenderårsopgørelse baseret på ph.d.-registeret
Note: * Anonymiseret grundet forekomst på 3 eller derunder
Parallelt med tilgangen til ph.d.-uddannelsen (vist i tabel 1) har stort set alle institutioner oplevet
vækst i antallet af tildelte grader i perioden 2003 til 2013. Bemærk, at antallet af fuldførte ph.d.-
forløb optræder forskudt i forhold til den øgede tilgang til ph.d.-uddannelserne. Gennemsnitligt
går der ca. 4 år fra tilgang til fuldførelse på ph.d.-uddannelsen. Målinger på, hvorledes det vil gå
for de store tilgangsårgange, når de fuldfører og træder ind på arbejdsmarkedet, må derfor endnu
afvente, at tilgangsårgangene 2010/2011 og fremefter fra og med år 2015 forventeligt fuldfører
deres ph.d.- uddannelse.
Tabel 5 viser antallet af fuldførte ph.d.-forløb er steget mere kraftigt på naturvidenskab, sund-
hedsvidenskab og teknisk videnskab. Den samlede stigning for disse tre hovedområder målt fra
2003 til 2013 er på 103 procent. Den tilsvarende samlede stigning for humaniora og samfundsfag
taget under ét er på 50 procent. Totalt set er antallet af tildelte grader steget med godt 90 procent
fra 2003 til 2013.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647770_0005.png
Ph.d.-uddannelsen i tal – udviklingen frem til og med 2013
Tabel 5.
Tildelte grader (fuldførte på ph.d.-uddannelsen) 2003 – 2013 fordelt på hovedområder
2003
Hovedområde
Humaniora
Naturvidenskab
Samfundsvidenskab
Sundhedsvidenskab
Teknisk videnskab
I alt
Antal
132
290
110
269
220
1.021
2005
Antal
132
261
121
243
200
957
2007
Antal
136
287
145
278
244
1.090
2009
Antal
127
307
156
413
244
1.247
2011
Antal
135
429
204
450
382
1.600
2013
Antal
140
572
224
553
460
1.949
Note: Kalenderårsopgørelse baseret på ph.d.-registeret
På alle hovedområder, med undtagelse af humaniora, er der sket en større stigning i antallet fuld-
førte på ph.d.-uddannelsen, jf. tabel 5.
Tabel 6.
Tildelte grader (fuldførte på ph.d.-uddannelsen) 2003 – 2013 fordelt på andel kvinder, andel
internationale studerende og andel ordinære 3-årige forløb
2003
2005
2007
2009
2011
2013
Antal tildelte grader (fuldførte
1.021
957
1.090
1.247
1.600
1.949
ph.d.-forløb)
- Heraf andel kvinder
41%
46%
46%
48%
47%
49%
- Heraf andel internationale
9%
10%
12%
13%
22%
25%
studerende
- Heraf andel ordinære 3-
99%
97%
95%
92%
94%
92%
årige forløb
Note: Kalenderårsopgørelse baseret på ph.d.-registeret
Som det fremgår af tabel 6, er der hen over perioden sket en stigning i andelen af kvinder blandt
de fuldførte, og i 2013 er andelen af kvinder den samme (49 procent) i tilgangen (jf. tabel 3) og
blandt fuldførte (jf. tabel 6). Andelen af internationale studerende er steget over tid og udgør i
2013 hvert fjerde fuldførte forløb.
Andelen af ordinære forløb blandt de fuldførte ligger stabilt på et leje på godt 90 procent. Dermed
udgør andelen 4+4- samt 3+5-forløb 6-8 procent af alle forløb. Det gælder både for tilgang og
fuldførelse.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
5
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647770_0006.png
Ph.d.-uddannelsen i tal – udviklingen frem til og med 2013
Gennemsnitlige fuldførelsestider samt statusopgørelser over andel fuldførte og af-
brudte forløb målt fra 3 til 6 år efter forløbenenes igangsættelse
Tabel 7
Gennemsnitlig fuldførelsestid for de fuldførte forløb på ph.d.-uddannelsen 2003 til 2013 (angivet
i år som decimaltal). (År for fuldførelse)
2003
2005
2007
2009
2011
2013
Humaniora
Naturvidenskab
Samfundsvidenskab
Sundhedsvidenskab
Teknisk videnskab
I alt
4.5
4.1
4.3
4.1
4.2
4.2
4.5
4.1
4.4
4.1
4.2
4.2
4.4
4.1
4.1
4.0
3.8
4.0
4.2
4.1
4.5
4.0
3.8
4.1
4.2
3.9
4.3
3.9
3.8
4.0
4.1
3.9
4.3
3.9
3.8
4.0
Note: Kalenderårsopgørelse baseret på ph.d.-registeret
Anm.: Medregnet i de angivne fuldførelsestider er - ud over den tid, der går med bedømmelsen af ph.d.-
afhandlingen - også den orlov, som den enkelte studerende måtte have undervejs i forløbet. De foreløbige opgørel-
ser (lavet på tidligere udgaver af ph.d.-registeret dækkende data frem til og med udgangen af kalenderåret 2012)
viser, at den gennemsnitlige indrapporterede orlovstid for de fuldførte i 2012 udgjorde et sted mellem 3 og 4 måne-
der.
Den gennemsnitlige fuldførelsestid, jf. tabel 7, er på alle hovedområder faldet i perioden. Den
gennemsnitlige fuldførelsestid var i 2003 4,2 år svarende til 4 år og 2 �½ måned, hvilket var redu-
ceret til 4 år fra 2007 til 2013 (bortset fra en mindre stigning i 2009).
Den gennemsnitlige fuldførelsestid for de kvindelige studerende ligger på 4,1 år i 2013 og for de
mandlige studerende på 3,9 år samme år.
I det følgende præsenteres status for de igangsatte ph.d.-forløb efter 3, 4, 5 og 6 år.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
6
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647770_0007.png
Ph.d.-uddannelsen i tal – udviklingen frem til og med 2013
Tabel 8
Status for de påbegyndte ph.d.-forløb i perioden 2003-2010 efter hhv. 3, 4, 5 og 6 år
Tilgang
Startår
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
Antal
1.215
1.290
1.392
1.492
1.875
2.105
2.250
2.624
Status efter 3 år
Andel
fuldført
7%
5%
5%
4%
6%
4%
5%
3%
Andel
afbrudt
5%
6%
6%
7%
6%
6%
6%
7%
Status efter 4 år
Andel
fuldført
44%
46%
47%
47%
52%
49%
48%
-
Andel
afbrudt
8%
8%
7%
8%
8%
9%
9%
-
Status efter 5 år
Andel
fuldført
71%
72%
75%
74%
76%
73%
-
-
Andel
afbrudt
10%
9%
9%
10%
10%
11%
-
-
Status efter 6 år
Andel
fuldført
80%
82%
83%
82%
83%
-
-
-
Andel
afbrudt
12%
11%
11%
11%
11%
-
-
-
Note: Kalenderårsopgørelse baseret på ph.d.-registeret
Anm.: De forløb, som hverken er afgangsmeldte som fuldførte eller afbrudte, kan være igangværende stadigvæk. Der
kan være tale om forløb, som er blevet forlænget grundet orlov mv. Det er op til institutionerne løbende at bedøm-
me de endnu ikke afgangsmeldte forløb med henblik på, om disse kan afgangsmeldes via indberetning til Danmarks
Statistiks ph.d.-register.
Tabel 8 viser en tendens til, at forløb, som er startet senere i den viste periode, har en lidt højere
fuldførelsesandel stort set uanset statustidspunkt, men der ses dog undtagelser. Andelen, som
afbryder et ph.d.-forløb, er rimelig konstant, når der ses på status efter fire år eller mere.
Det skal bemærkes, at en mindre men alligevel stigende andel af forløbene i form af ordningerne
4+4 samt 3+5 har længere fuldførelsestider end de ordinære 3-årige forløb, hvilket har betydning
for den gennemsnitlige fuldførelsestid (vist i tabel 7) og statusopgørelserne i tabel 8.
De fuldførte ph.d.er og arbejdsmarkedet
En væsentlig parameter i bedømmelsen af overgangen til arbejdsmarkedet er, hvorvidt de nyud-
dannede efter endt uddannelse kan opnå beskæftigelse og undgå ledighed.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har ved udtræk fra Danmarks Statistiks ledighedsregister
lavet tidsserier for den del af de nyuddannede, som ikke trods jobsøgning opnår beskæftigelse.
Der er tale om bruttoledighedsopgørelser, hvor den enkelte nyuddannedes ledighedsgrad måles i
det kvartal, der indeholder halvårsdagen for fuldførelsen af uddannelsen. Opgørelserne vises i
tabel 9.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
7
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647770_0008.png
Ph.d.-uddannelsen i tal – udviklingen frem til og med 2013
Tabel 9
Bruttoledighedsgraden mål for de nyuddannede med ph.d.-grad fordelt efter fuldførelsesår og
hovedområde.
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Dimit-
Dimit-
Dimit-
Dimit-
Dimit-
Kv2
Kv2 Dimittender Kv2
Kv2
Kv2
Kv2
tender
tender
tender
tender
tender
Humaniora
Naturvidenskab
Samfund
Sundhed
Teknik
Ph.d. i alt
130
280
135
335
276
1.156
11%
4%
3%
1%
2%
3%
127
424
172
351
172
1.246
8%
6%
6%
2%
3%
5%
123
521
241
379
216
1.480
15%
8%
5%
4%
3%
6%
133
570
219
404
274
1.600
12%
10%
6%
5%
7%
8%
120
531
188
428
374
1.641
15%
8%
8%
3%
6%
7%
132
744
260
491
321
1.948
10%
9%
3%
3%
9%
7%
Note: Kv2 står for at opgørelserne af ledighedsgrad er baseret på den konstaterede bruttoledighedsgrad i det kvartal,
som indeholder halvårsdagen for fuldførelsen af ph.d.-uddannelsen
Note: Kalenderårsopgørelser baseret på ph.d.-registeret samt Danmarks Statistiks ledighedsstatstik
Som det ses af tabel 9 oplevede ph.d.-uddannede i perioden efter 2008 og frem til 2011 en stig-
ning i bruttoledighedsgraden, men siden har ledigheden stabiliseret sig. Dette bl.a. som en konse-
kvens af generelt stigende ledighed i perioden. Laveste ledighedsgrader ses for de ph.d.-
uddannede indenfor sundhedsvidenskab, og den højeste ledighedsgrad ses for humaniora.
Ud over bruttoledighedsgraden er det relevant at se på de nyuddannedes status på arbejdsmarke-
det, dvs. om de er beskæftigede, i udlandet, ledige eller uden for arbejdsmarkedet. Opgørelsesme-
toden bag tabel 10 og 11 er beskrevet i metodebilaget til sidst.
Tabel 10
De nyuddannedes beskæftigelse mv. bedømt ud fra beskæftigelsesstatistikken (RAS) samt ud fra
oplysninger om udvandring
2010
2011
2012
Antal
Antal
Antal
Beskæfti- Øv-
Beskæfti- Øv-
Beskæfti- Øv-
nyuddan-
nyuddan-
nyuddan-
gede mv. rige
gede mv. rige
gede mv. rige
nede
nede
nede
Samfund
94%
6%
172
94%
6%
186
93%
7%
193
Humaniora
85% 15%
110
89% 11%
151
86% 14%
137
Teknik
96%
4%
254
93%
7%
360
91%
9%
395
Naturvi-
88% 12%
312
89% 11%
395
85% 15%
429
denskab
Sundhed
96%
4%
431
94%
6%
442
95%
5%
438
I alt
93%
7%
1.279
92%
8%
1.534
91%
9%
1.592
Note: Udtræk fra ph.d.-registeret og den registerbaserede arbejdsmarkedsstatistik (RAS)
Note: Antal nyuddannede i de enkelte år, dækker nyuddannede i perioden fra og med 1/6 året før til og med 31/5 det
anførte år. De nyuddannedes status er opgjort 4-19 måneder efter fuldførelse alt efter hvilken oplysning, der er tale
om (beskæftigelse mv. dækker summen af beskæftigelse og udvandring, øvrige dækker summen af ledige og udenfor
arbejdsmarkedet)
Som det fremgår af tabel 10, er andelen af beskæftigede meget høj i de tre viste år.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
8
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647770_0009.png
Ph.d.-uddannelsen i tal – udviklingen frem til og med 2013
Tabel 11 viser en opdeling af beskæftigede mv. (beskæftiget og i udlandet) og af øvrige (ledig og
uden for arbejdsstyrken) for 2012.
Tabel 11
De nyuddannedes beskæftigelse mv. bedømt ud fra beskæftigelses-statistikken (RAS) samt ud fra
oplysninger om udvandring
2012
Beskæftiget
Samfund
Humaniora
Teknik
Naturvidenskab
Sundhed
I alt
78%
74%
67%
62%
85%
73%
I udlandet
16%
12%
25%
23%
10%
18%
Ledig
4%
8%
4%
6%
1%
4%
U.f. arbejdsstyr-
ken
3%
6%
5%
9%
3%
5%
Antal nyuddan-
nede
193
137
395
429
438
1.592
Note: Udtræk fra ph.d.-registeret og den registerbaserede arbejdsmarkedsstatistik (RAS)
Bemærk, at ledighedstallene i tabel 11 er opgjort efter en anden metode end i tabel 9. Se evt. bila-
get til sidst i dette notat ”Metode – data – definitioner”, hvor forskellene er nærmere beskrevet.
Af tabel 11 ses det, at 18 procent af de nyuddannede med ph.d.-grad i 2012 er udvandret. Andelen
er størst for uddannede fra hovedområderne teknik og naturvidenskab og mindst for sundhed.
Andelen af udvandrede for alle ph.d.-uddannede under et er steget en anelse over tid. I 2010 var
andelen af udvandrede 14 procent og i 2011 på 16 procent.
Udtræk fra den registrerede arbejdsstyrkestatistik giver mulighed for at fordele den del af ar-
bejdsstyrken, som er aktiv på arbejdsmarkedet på sektorer (privat/offentlig) samt på brancher, jf.
tabel 12.
Tabel 12 viser, i hvilke sektorer de ph.d.-uddannede har fundet beskæftigelse. Sektorfordelingen
fremgår dels for alle ph.d.-uddannede, dels for de nyligt ph.d.-uddannede (fra 2007 til 2011).
Uddannelses- og Forskningsministeriet
9
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647770_0010.png
Ph.d.-uddannelsen i tal – udviklingen frem til og med 2013
Tabel 12
Sektorfordelingen på arbejdsmarkedet 2013 for alle og nyligt ph.d.-uddannede (målt som højest
fuldførte uddannelse)
Alle phd.udd.
Sektor
Amt/region
Stat
Offentlige selskaber
Primærkommune
Private selskaber mv
Andet/uoplyst/ukendt
I alt
Antal
2.772
8.039
412
459
6.269
3
17.954
Andel
15%
45%
2%
3%
35%
0%
100%
Heraf opnået phd-grad
i 2007 til 2011
Antal
1.008
2.384
107
88
1.494
.
5.081
Andel
20%
47%
2%
2%
29%
100%
Note: Udtræk baseret på den registerbaserede arbejdsmarkedsstatistik (RAS) samt uddannelsesregisteret og ph.d.-
register på Danmarks Statistik (der er tale om uge 48 opgørelse i 2012)
Andelen beskæftiget i den private sektor udgjorde i 2013 35 procent af alle ph.d.-uddannede.
Denne andel er lidt mindre – nemlig på 29 procent – for den del af de ph.d.-uddannede, som har
fuldført uddannelsen senest (i perioden 2007 til 2011).
I tabel 13 vises branchetilknytningen for de beskæftigede med ph.d.-grad som højest fuldførte
uddannelse.
Tabel 13
Branchefordelingen for uddannede med ph.d.-grad som højest fuldførte uddannelse og beskæfti-
get 2008 og 2013.
2008
2013
Branche
Antal
Andel
Antal
Andel
Bygge og anlæg
19
0%
18
0%
Ejendomshandel og udlejning
23
0%
30
0%
Erhvervsservice
2.609
20%
3.224
18%
Finansiering og forsikring
203
2%
258
1%
Handel og transport mv
229
2%
356
2%
Industri råstofindvinding og forsyningsvirk-
somhed
1.761
14%
2.478
14%
Information og kommunikation
585
4%
690
4%
Kultur fritid og anden service
522
4%
626
3%
Landbrug skovbrug og fiskeri
44
0%
62
0%
Offentlig administration undervisning og
sundhed
6.972
54%
10.143
56%
Uoplyst/ukendt
39
0%
69
0%
I alt
13.006
100%
17.954
100%
Note: UFM-udtræk fra RAS - Den Registrerede Arbejdsstyrkestatistik - Danmarks Statistik (der er tale om uge 48
opgørelser året før)
Som det ses dominerer brancherne ”Offentlig administration, Undervisning og Sundhed”, med
mere end halvdelen af de beskæftigede ph.d.’ere i både 2008 og 2013. Underopdeles der i en mere
detaljere brancheangivelse ses det, at de 56 procent, som i 2013 er samlet her, består af 17 procent
Uddannelses- og Forskningsministeriet
10
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
Ph.d.-uddannelsen i tal – udviklingen frem til og med 2013
til ”Sundhed og socialvæsen”, 35 procent til ”Undervisning”, og endelig 4 procent til ” Offentlig
administration forsvar og politi”.
Betragtes de ph.d.-uddannede på hovedområder (samfund, humaniora mv.), er det alene de
sundhedsvidenskabelige ph.d.-uddannede, hvor ”Uddannelse” ikke er den dominerende branche
– her dominerer i stedet ”Sundhed og socialvæsen”. Således er 57 procent af ph.d.-uddannede
inden for sundhedsvidenskab beskæftiget her og ”kun” 17 procent inden for ”Undervisning”.
Forskning og udvikling findes under branchen ”Erhvervsservice”, der i 2008 samlede hver femte
og i 2013 næsten lige så stor andel af de beskæftigede ph.d.-uddannede. Forskning og udvikling
omfattede i 2008 og 2013 rundt regnet 11 til 12 procent af de beskæftigede med en ph.d.-grad.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
11
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647770_0012.png
Ph.d.-uddannelsen i tal – udviklingen frem til og med 2013
Bilag: Metode – data – definitioner
Datagrundlaget
De nyeste tilgængelige tal for udviklingen på ph.d.-uddannelsesområdet findes i Danmarks Stati-
stiks ph.d.-register og dækker perioden frem til og med udgangen af kalenderåret 2013. Tallene er
indberettet fra uddannelsesinstitutionerne til Danmarks Statistik, som samler oplysningerne i
ph.d.-registeret.
Ph.d.-registeroplysningerne er med henblik på at måle de ph.d.-uddannedes status på arbejds-
markedet samkørt med oplysninger fra beskæftigelsesstatikken (RAS – Den Registrerede Ar-
bejdsmarkedsstatik). Herved opnås tal for andel beskæftigede, andel ledige og andel uden for
arbejdsmarkedet. Som supplement er samkørt også med vandringsregisterets oplysninger om
udvandring fra Danmark.
Ph.d.-registeroplysningerne er også samkørt med ledighedsstatistikkens oplysninger om bruttole-
dighedsgrader.
Beskæftigelsesstatistikkens ledighedsbegreb er forskelligt fra ledighedsstatistikkens ledighedsbe-
greb. Se afsnittet herunder for en nærmere beskrivelse af forskellene.
Ledighedsopgørelser – forskelle mellem beskæftigelsesstatistik-grundlaget og ledighedsstatik-
grundlaget
Opgørelserne over nyuddannedes beskæftigelse og aktuelle ledighedstal er beskrevet på mini-
steriets hjemmeside (www.ufm.dk):
Særligt relevant er:
http://ufm.dk/uddannelse-og-institutioner/statistik-og-analyser/faerdiguddannede
http://ufm.dk/uddannelse-og-institutioner/statistik-og-analyser/faerdiguddannede/aktuel-
ledighed/aktuelle-ledighedstal-metode-begreber-og-datagrundlag.pdf
http://ufm.dk/uddannelse-og-institutioner/statistik-og-
analyser/faerdiguddannede/nyuddannedes-beskaeftigelse/definitioner-og-data-anvendt-i-
malingen-af-nyuddannedes-aktivitet-4.pdf
Færdiguddannede og målinger af status på arbejdsmarkedet
For bruttoledighedsopgørelserne (som vises i tabel 9) er alle er målt mht. bruttoledighedsgrad i
det kvartal, der indeholder halvårsdagen for fuldførelsen af uddannelsen.
Ud over udtræk baseret på ledighedsstatistik-grundlaget er der set på, hvorledes de nyuddannede
med ph.d.-grad klarer sig på arbejdsmarkedet ud fra de statusmuligheder, som stilles til rådighed
via beskæftigelses-statistikken. Her bedømmes den enkeltes tilknytning til arbejdsmarkedet med
mulighed for indplacering som ”Beskæftiget”, som ”Ledig” eller som ”Uden for arbejdsmarkedet”.
Denne bedømmelses sker primært ud fra en bedømmelse i det enkelte års uge 48. Der er ikke tale
om bedømmelser baseret på beskæftigelses- eller ledighedsgrader, men om, at ordinær indtægt
(selvom der kun er tale om deltidsbeskæftigelse) tilsiger indplacering som ”Beskæftiget”. Står
man til rådighed for arbejdsmarkedet uden at have opnået ordinær beskæftigelse overhovedet,
indplaceres man som ”Ledig” (og dette ledighedsbegreb må ikke forveksles med ledighedsstatik-
Uddannelses- og Forskningsministeriet
12
UFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren vil fremsende relevante evalueringer af Globaliseringspuljen 2007-12, til Uddannelses- og forskningsministeren
1647770_0013.png
Ph.d.-uddannelsen i tal – udviklingen frem til og med 2013
kens). Nyuddannede kan ud over at relatere sig til det danske arbejdsmarked også vælge at ud-
vandre efter fuldførelsen af uddannelsen udvandre.
I de beskæftigelsesstatistikbaserede opgørelser er fuldførte i opgørelsesåret udeladt da
opgørel-
serne for disse ikke kan laves sammenligneligt med de øvrige fuldførte.
Internationale studerende (beskrivelse og definition)
Kriterier der skal opfyldes for at studerende karakteriseres som internationale studerende:
Den studerende skal være kommet til Danmark tidligst ét år, inden uddannelsen er påbe-
gyndt. Dermed medtælles ikke personer, som har boet i Danmark over en længere periode,
men kun personer, der er kommet til Danmark med det formål at tage en uddannelse.
Den studerende må
ikke
have en ungdomsuddannelse fra Danmark.
Kun studerende, der
ikke
har dansk statsborgerskab, medtælles.
Hvis den studerende er kommet til Danmark tidligst ét år inden påbegyndelse af bachelor-
uddannelsen og i øvrigt lever op til kravene om at være international ifølge ovenstående
kriterier, så følger statussen som international studerede personen helt op til en eventuel
ph.d. uddannelse med mindre, at personen har en pause i studierne på mere end et år.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
13